Victoria raţiunii!
Într-o ţară unde zgârcenia are puterea de a deveni lege nescrisă susţinută cu argumente vehemente, reinventăm şi noi în sfârşit roata. De iarnă. După ani în care m-am simţit precum un sectant al latexului vulcanizat, religia aderenţei îşi adună în sfârşit adepţii cu „biblia” în mână.
Codul rutier va consfinţi în sfârşit ceea ce bunul simţ le spune şoferilor responsabili de multă vreme. Iarna nu-i ca vara. Glumă sau nu, când vine vorba de anvelope, adevărul este exact aşa. Anvelopa de vară nu are ce căuta iarna pe stradă şi invers. Nu e o chestiune de zăpadă, deszăpezire sau civilizaţie ci pur şi simplu de normalitate.
Pentru „sectanţii” anvelopelor de vară, bune 12 luni pe an, o să reiau câteva idei importante. Guma de vară este nu doar semi-inutilă, ci chiar periculoasă, aproape mortală pe un drum rece, nici măcar îngheţat. Chiar dacă e doar octombrie şi ziua bate soarele, iar asfaltul rămâne uscat şi peste noapte, de îndată ce mercurul coboară sub 7 grade Celsius, aceste cauciucuri devin cu atât mai periculoase, pe cât au fost de scumpe la achiziţie. Spre exemplu, cele sport cu profil V sau W nu au nici măcar o şansă pe alunecuş. Latexul din compoziţie este vulcanizat suplimentar, adică este făcut să fie tare şi rezistent dar suficient de moale pentru a fi aderent la temperaturi pozitive, mai ales pe asfaltul fierbinte al verii când îşi atinge şi limita sa tehnologică.
La rece totul se contractă. Cu cât mai rece, cu atât mai tare. Aşa va ajunge anvelopa de vară aproape ca piatra pe la zero grade sau mai jos. Banal de adevărat, cauciucul tare alunecă prea bine chiar şi pe asfalt. O lecţia dură am luat-o la volanul unei maşini scumpe cu tracţiune integrală echipată cu anvelope noi de vară. Conduceam pe asfalt acoperit cu un strat subţire de zăpadă la zero grade. Serpentinele luate la 20 kmh păreau „Tokyo drift” cu încetinitorul.
De ce se întîmplă asta? Profilul care scoate apa de sub roata de vară, nu este la fel de eficace pe alunecuş. Tocmai striaţiile acelea subţiri de pe anvelopa de iarnă „agaţă” zăpada. Ca să facă un serviciu corespunzător anvelopa de iarnă este şi de o consistenţă mai moale, ca să nu se întărească pre tare la frig. Un cauciuc mai moale este mai aderent. De aici şi zgomotul pe care le fac acestea pe timp de vară şi uzura lor exagerat de rapidă pe asfaltul cald. Că se uzează mai repede, nu înseamnă că şi frânează mai bine. Pe caniculă, rişti ca latexul din compoziţie să se topească de-a dreptul la o frânare violentă. Anvelopa va ajunge astfel să alunce pe propria sa peliculă de cauciuc topit.
Aşa că de acum să nu mai punem la suflet „ghinioanele” unor şoferi de maşini scumpe surprinşi de vremea rea în decembrie cu anvelope de vară. Să nu îi mai plângem când îi vedem la TV înzăpeziţi şi dârdâind cu înjurături printre dinţi pentru drumari. Dacă vrei să conduci iarna, foloseşti anvelope de iarnă. Nu ai bani nici măcar de chinezeşti sau second hand? Stai acasă! Nu îţi risca viaţa de pomană.
Deşi mulţi se plâng că străzile ar trebui să fie deszăpezite corespunzător cât să poată rula de plăcere chiar şi iarna, adevărul este că nici o ţară civilizată nu reuşeşte să păstreze standardele la limita maximă. Chiar şi în Germania se închid drumuri şi autostrăzi când ninge viscolit. Indiferent de vreme, în Germania, Austria sau Cehia anvelopele de iarnă sunt obligatorii. De aceea nemţii îşi vând maşinile la mâna a doua cu un set suplimentar de roţi de iarnă. Seriozitatea şi precauţia nemţească nu au la bază bunul simţ nativ, ci mai degrabă civilizaţia educată de lege împreună cu penalizarea corespunzătoare a încălcării ei. Aşa că îndemn poliţiştii să amendeze exemplar fiecare şofer inconştient. Degeaba sunt eu corect şi cheltuiesc, dacă un inconştient vine sanie spre mine pentru că pur şi simplu nu crede în importanţa avelopelor de iarnă.
George,normal sa n-ai masina personala daca iti ofera una la serviciu….
@robert – de ce îţi dai cu părerea când nu ştii adevărul? Mergi la cacealma şi speri să îţi prinzi adversarul pe picior greşit. Asta înseamnă la noi să comentezi, din păcate… În loc să aducem idei noi, care să îi ajute pe ceilalţi, le căutăm defectele interlocutorilor. Tu nu ai reuşit să mă ajuţi, ci dimpotrivă, să mă enervezi. Asta ţi-ai dorit?
pai asta am incercat si noi sa oferim argumente pertinente. dar tu : batman, batman.
chiar nu intelegi ca iarna nu are cum sa tina 5 luni. chiar nu vrei sa intelegi ca nu avem nevoie de cauciucuri de iarna, decat iarna. chiar nu vrei sa intelegi ca legea asta a aparut dintr-un capriciu al doamnei ministru care a fost la poiana brasov in octombrie si a prins-o ninsoarea pe acolo. ma mir ca n-a zis din octombrie sa fie obligatorii cauciucurile de iarna. chiar nu vrei sa intelegi ca exista „incalzirea globala” – stiu o sa-mi spui ca nici asta nu e adevarat. mai iesi afara din casa sau din bula pe care ti-ai creat-o si mai stai de vorba cu oameni normali, cu venituri normale si fara maieuri. azi mi-am pus si eu cauciucurile de iarna. va recomand sa faceti acelasi lucru. nu va oblig. parerea mea.
@m – bravo. Guraliv dar serios pana la urma. Noroc ca am avut rabdare sa citesc pana la capat.
Mie, cel mai mult îmi plac comentariile românilor. Acești atotștiutori în orice, de la politică la femei, de la manele la operă, de la fotbal la mașini. Mai ales la mașini ! Opinii mereu documentate, bazate pe experiența proprie, așa cum reiese din gurița unui Lancaster sau mai ales aceasta minunăție numită Radu. Pe acesta din urmă, mare „zburător” în fața Domnului ( vă dați seama, cu ditamai Touaregu’…) înzestrat cu o bogată experiență acumulată în toate aceste ierni de după 1991 când și-a «luat» carnetul ( la Pitești ?), și pe mai toate continentele Universului vă rog, – l-aș numi „consilier” prezidențial pentru problemele cu siguranța circulației rutiere în România. Din fericire nu trebuie inventat consilieru’ : există, Radu ! Este o adevarată enciclopedie. Vie și grăitoare, dacă mă pot exprima astfel. Succesuri îi urez deci specialistului…
La mine in HR iarna tine 5 luni fix
Si eu care credeam ca lasasem un comentariu ieri seara…
@ Mihai Tanase: sincer nu inteleg: ti-am facut ceva? De ce arunci cu noroi in mine? Nu am pretins ca sunt „atotstiutor” si regret daca asta ai inteles. Am impartasit cu voi toti o parte din experienta mea personala. Experienta mea nu este nici perfecta nici completa. Daca in ceea ce eu am spus sunt lucruri gresite cu siguranta astept sa-mi corectezi greselile. Dar este incorect sa ma jignesti doar pentru ca nu esti de acord cu parerile mele. Nu mi-am luat carnetul la Pitesti si nu-mi doresc sa fiu consilier. Am si eu greselile mele, am facut si eu accidente (si iarna si vara) si am spus ceea ce am crezut ca trebuie sa spun. Dar daca nu este necesar va las in pace. Iti doresc toate cele bune.
Paranoia loveste din nou. Orice opinie contrarie si opusa este asimilata, la români, cu aruncatul noroiului. O noua dovada a lipsei de deschidere spre ceilalti, pentru a nu spune a viziunii înguste a lucrurilor ce ne înconjoara. S-ar putea scrie (s-au scris) romane despre anvelope si tehnologia lor. Articolul lui George, desigur scurt deci incomplet, rezuma tot ce incredulul si mai ales incompetentul român ar trebui sa stie despre propria sa siguranta. Fara a fi nevoit sa fie împins de la spate. Necazul cel mare este ca din putinele pe care le stie, compatriotul nostru face un „talmes-balmes” cu iz de „competenta” (ce se regaseste, sistematic, în comportamentul rutier). Notiunea de” iarna” înseamna frig nu zapada. În aceasta ordine. Dar ce sa-i faci, mai este mult pâna departe.
@ Mihai Tanase: Gresesti!
Hai sa recapitulam:
– eu am exprimat o parere personala si bazata pe experienta proprie,
– tu ai scris un raspuns in care ai spus ca sunt „atotstiutor”, „o minunatie”, ca „mi-am luat carnetul la Pitesti”,
– ti-am scris rugandu-te sa nu ma improsti cu noroi, iar daca nu esti de acord cu parerile si experienta mea sa le combati pe acestea nu sa ma insulti pe mine,
– drept rezultat acum am devenit „paranoic” plus inca cateva insulte (cateva la adresa natiunii din care si tu faci parte).
Am terminat acest subiect, te rog ca pe viitor sa-ti masori cuvintele, imi cer iertare ca ti-am rapit din timp si te-am facut sa simti (si sa scrii asa) si iti doresc toate cele bune.
E tardiv raspunsul meu si probabil nu-si va atinge scopul. Poate cu imagini video, atotcunoscatorii de mai sus ar fi inteles MAREA diferenta dintre cauciucuri.
http://www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s
Mai exista destule filmulete pe youtube cu teste comparative.
Probabil vor spune ca e mana producatorilor de anvelope. Paranoia e in floare!
Clipul nu are cum sa-si atinga scopul dorit de tine. Pentru ca nimic din ce functioneaza în lumea normala nu se este aplicabil în România. Ghici de ce ? Raspunsul se gaseste într-unul dintre comentariile cele mai documentate (?) de mai sus :)
fata michelin alpine a4 spate brigestone blizzak . gresit ?