Categorii: Auto, Editorial

Un pas corect înainte – anvelopa de iarnă

Victoria raţiunii!

Într-o ţară unde zgârcenia are puterea de a deveni lege nescrisă susţinută cu argumente vehemente, reinventăm şi noi în sfârşit roata. De iarnă. După ani în care m-am simţit precum un sectant al latexului vulcanizat, religia aderenţei îşi adună în sfârşit adepţii cu „biblia” în mână.

Codul rutier va consfinţi în sfârşit ceea ce bunul simţ le spune şoferilor responsabili de multă vreme. Iarna nu-i ca vara. Glumă sau nu, când vine vorba de anvelope, adevărul este exact aşa. Anvelopa de vară nu are ce căuta iarna pe stradă şi invers. Nu e o chestiune de zăpadă, deszăpezire sau civilizaţie ci pur şi simplu de normalitate.

Pentru „sectanţii” anvelopelor de vară, bune 12 luni pe an, o să reiau câteva idei importante. Guma de vară este nu doar semi-inutilă, ci chiar periculoasă, aproape mortală pe un drum rece, nici măcar îngheţat. Chiar dacă e doar octombrie şi ziua bate soarele, iar asfaltul rămâne uscat şi peste noapte, de îndată ce mercurul coboară sub 7 grade Celsius, aceste cauciucuri devin cu atât mai periculoase, pe cât au fost de scumpe la achiziţie. Spre exemplu, cele sport cu profil V sau W nu au nici măcar o şansă pe alunecuş. Latexul din compoziţie este vulcanizat suplimentar, adică este făcut să fie tare şi rezistent dar suficient de moale pentru a fi aderent la temperaturi pozitive, mai ales pe asfaltul fierbinte al verii când îşi atinge şi limita sa tehnologică.

La rece totul se contractă. Cu cât mai rece, cu atât mai tare. Aşa va ajunge anvelopa de vară aproape ca piatra pe la zero grade sau mai jos. Banal de adevărat, cauciucul tare alunecă prea bine chiar şi pe asfalt. O lecţia dură am luat-o la volanul unei maşini scumpe cu tracţiune integrală echipată cu anvelope noi de vară. Conduceam pe asfalt acoperit cu un strat subţire de zăpadă la zero grade. Serpentinele luate la 20 kmh păreau „Tokyo drift” cu încetinitorul.

De ce se întîmplă asta? Profilul care scoate apa de sub roata de vară, nu este la fel de eficace pe alunecuş. Tocmai striaţiile acelea subţiri de pe anvelopa de iarnă „agaţă” zăpada. Ca să facă un serviciu corespunzător anvelopa de iarnă este şi de o consistenţă mai moale, ca să nu se întărească pre tare la frig. Un cauciuc mai moale este mai aderent. De aici şi zgomotul pe care le fac acestea pe timp de vară şi uzura lor exagerat de rapidă pe asfaltul cald. Că se uzează mai repede, nu înseamnă că şi frânează mai bine. Pe caniculă, rişti ca latexul din compoziţie să se topească de-a dreptul la o frânare violentă. Anvelopa va ajunge astfel să alunce pe propria sa peliculă de cauciuc topit.

Aşa că de acum să nu mai punem la suflet „ghinioanele” unor şoferi de maşini scumpe surprinşi de vremea rea în decembrie cu anvelope de vară. Să nu îi mai plângem când îi vedem la TV înzăpeziţi şi dârdâind cu înjurături printre dinţi pentru drumari. Dacă vrei să conduci iarna, foloseşti anvelope de iarnă. Nu ai bani nici măcar de chinezeşti sau second hand? Stai acasă! Nu îţi risca viaţa de pomană.

Deşi mulţi se plâng că străzile ar trebui să fie deszăpezite corespunzător cât să poată rula de plăcere chiar şi iarna, adevărul este că nici o ţară civilizată nu reuşeşte să păstreze standardele la limita maximă. Chiar şi în Germania se închid drumuri şi autostrăzi când ninge viscolit. Indiferent de vreme, în Germania, Austria sau Cehia anvelopele de iarnă sunt obligatorii. De aceea nemţii îşi vând maşinile la mâna a doua cu un set suplimentar de roţi de iarnă. Seriozitatea şi precauţia nemţească nu au la bază bunul simţ nativ, ci mai degrabă civilizaţia educată de lege împreună cu penalizarea corespunzătoare a încălcării ei. Aşa că îndemn poliţiştii să amendeze exemplar fiecare şofer inconştient. Degeaba sunt eu corect şi cheltuiesc, dacă un inconştient vine sanie spre mine pentru că pur şi simplu nu crede în importanţa avelopelor de iarnă.

Mă poţi citi şi pe ProMotor.ro