Uleiuri, turbine şi turaţii corecte

De la domnul Marius – cititor şi critic al blogului, un comentariu postat la un articol anterior, care cred eu că merită o postare independentă. Vă rog să îl terorizaţi cu întrebări.

Referitor la turbina de la diesel (dar şi la benzină), sunt câteva reguli simple care trebuiesc respectate:
1. Uleiul, este foarte important să fie la nivel şi să aibă specificaţiile recomandate de producător (exemplu: 5W40 – 5 reprezintă vâscozitatea la rece – cu cât este mai mică cu atât este mai bun uleiul – 40 reprezintă vâscozitatea la cald – cu cât această cifră este mai mare, cu atât este mai bun uleiul; norme de genul API, ACEEA; SE/CF – reprezintă tot indicatori de calitate; exemplu: “S”-ul vine de la scânteie, adică motor pe benzină, sau Otto, sau MAS, iar cea de a doua literă, cum ar fi în cazul de faţă “E”-ul, cu cât este mai înaintată în alfabet, cu atât mai bun este uleiul; referitor la litera după slesh “/”, adică “C”-ul, vine de la compresie, adică motor pe motorină, disel sau MAC; litera după “C”, reprezintă acelaşi lucru precum în cazul “S”-lui; dacă pe bidon apare şi “S”-UL şi “C”-ul, rezultă că uleiul poate fi folosit şi la motoare Otto şi Diesel; până la 15W uleiurile sunt minerale, la 10W sunt semisintetice, iar de la 5W sunt sintetice – cele mai bune; uleiurile sintetice au a doua literă mai înaintată în alfabet)
2. Imediat după pornirea motorului, măcar 30 de secunde, acesta nu trebuie turat (atunci când este rece);
3. În mers, turaţia trebuie menţinută între 2000 şi 3000 de rotaţii/minut; dacă peste 3000 de rotaţii nu este chiar sănătate curată (uzuri mari de la frecare şi pericolul de overboust – presiune prea mare în partea rece a turbinei – adică compresorul – în cazul în care se defectează un sistem de siguranţă numit Waste-gate – traducere liberă Waste=pierdere, gate=poartă)turaţia sub 1750 rotaţii/minut înseamnă moarte curată; de ce: pentru că pe evacuare ies fel de fel de funingini care înfundă catalizatorul (nu mai zic de modelele care au FAP – filtru de particule la diesel), se depun şi blochează supapa de la EGR (un sistem de reducere a noxelor – oxizii de azot – care dacă se anulează prin scoaterea mufei nu faci decât rău, întrucât diagrama calculatorului de gestiune a parametrilor motorului – ECU – îl are în vedere şi nimeni nu are un program atât de complex să-ţi facă o remapare – resoftare); de asemenea, mersul subturat distruge şi transmisia (ambreieaj, angrenaje din cutia de viteze, diferenţial, planetare) şi produce vivraţiii care distrug lagărele elastice ale motorului şi sistemului de avacuare);
4. După ce ai venit de la un drum lung unde ai forjat cât de cât motorul, mai lasă motorul să funcţioneze în gol cel puţin 60 de secunde (de ce: pentru a se răci turbina şi uleiul – lucru foarte important);
5. Dacă nu foloseşti maşina mult timp, mai porneşte-i motorul din când în când, lasă-l să se înclzescă 30 de secunde, după care tureaz-l puţin pe la 2000 – 3000 de rotaţii pe minut timp de 1 – 2 minute – dar nu continuu, ci ca în cazul în care ai fi în trafic – cu fluictuaţii de turaţie în relanti şi 3000 de rotaţii);
6. Foloseşte cuplul motor şi în funcţie de încărcătură sau drum: exemplu: în oraş cu treapta a III-a de viteză, pe loc dreprt şi singur în maşină, poţi merge cu 1800 de turaţii; în schim, cu 4 persoane, bagaje şi în pantă, poţi merge cu treapta a III-a şi la 3000 de rotaţii sau mai mult.

Acum şi ultimul sfat:
Experimentaţi şi formaţivă propriul stil de conducere, în baza unor principii cum ar fi cele mai sus expuse.
La motoarele pe benzină puteţi tura motorul pese 3000 de rotaţii/minut fără probleme, pentru că aşa sunt ele construite; dar nici aici nu exageraţi cu turaţia decât atunci când este nevoie: la depăşiri, în pantă; în rest o turaţie de 2500 – 4000 rotaţii/minut este foarte bună.

Ultimele articole

Articole recomandate

57 Comments

  1. salutare stiu ca nu este locul cel mai potrivit dar poate asa i-mi pote da un raspuns cineva, deci as vrea sa stiu daca noile permise auto ,tipul nou se pot folosi si in anglia si daca da in ce conditii. in 3 saptamani plec acolo la munca si vreau sa iau un focus pa care sa il si foosesc aproximativ 6 luni. permisul il am de 5 ani deci nu poate fii un impediment.
    I-am intrebat si pe cei de la permise auto daca pot folosii permisul pe tot teritoriul EU? Raspunsul foarte categoric si apasat a fost DA, dar cand i-am intrebat deca si in Anglia,nu am primit nici un fel de raspuns,de fapt am primit „NU STIU” intrun tarziu dupa multe priviri critice. oricum mersi!

  2. Spune-mi te rog tu ce ulei de motor recomanzi unei masini sport din 2002 de 170 CP ( italiana ) la cei 160 mii de km si ce recomanzi daca se aude destul de tare sunetul de tacheti.

  3. Salutare voua tdi-isti!!! Am o intrebare si eu daca esti amabil sa imi rasp. Am cumparat un passat din 2000, 116 CP, la 164 de mii km mi-a cazut turbo, l-am inlocuit cu unul nou. Merge masina mea de rupe, dar a inceput sa se sparga furtunele de la ntercoller, respectiv intrare si iesire. Ma rog, le-am inlocuit totull nou, acum iar s-a spart cel de jos. Am o pata de ulei pe bara sub intercoller. Dar si asa motorul trage si merge f bine dar pata aceea… ceva nu e ok. Daca e ulei pe acolo o fi mare problema? Am mai vb cu un meserias, altul, ziceau ca ar fi segmentii din turbo, sa fie asa??? Mai mult mai stiu unul la fel cu un passat si de 2 ani merge cu motorul cu ulei pe furtunele de la intercooler. Din ce cauza ajune acolo ulei ca stiu ca nu tare are ce cauta uleiul acolo. va rog sa-mi rasp si mie care-i mai vechi intr-ale turbinelor. Va multumesc

  4. Hay salut , oameni buni va rog sa va faceti si voi o bruta pentru ca e super fain acest joc !
    Cel putin mie imi place !
    Facetiva cont si batetiva cu bruta mea , pt a te lupta cu bruta mea trebuie sa intri pe acest site ” http://zky.rdk.mybrute.com ” , iar apoi sa va alegeti numele brutei , si imbracamintea acesteia !
    Succes !
    P.S : Intai trebuie sa alegeti numele brutei apoi imbracamintea !
    .ReSpEcT.

  5. interesant totul doar ca nu prea se potriveste la toata lumea. am un tt, 1.8 turbo, 180.000 de km dintre care 100.000 doar subturat, schimbat vitezele la 1800 rpm, rar 2000……..nici o problema absolut, turbina ok. nu am ajuns in 4 ani la mai mult de 4000rpm ori problemele descrise de dvs nu s-au facut simtite. referitor la ulei 0 inainte de w e perfect ori dupa w o cifra cat mai mica cred ca e ideala respectiv 0w30 cel putin asta folosesc eu si sunt multumit dar oricum calculand logic un w30 e considerabil mai scump decat w40….in rest cam toate mentionate de dvs sunt ok chiar poate toate dor la mine sa fie o exceptie. dar totusi o intrebare, motoarele turbo nu au fost concepute cu o cilindree mica dar sa dezvolte o forta mai mare? ori unde e logica economiei daca fortati de riscuri trebuie sa le mentinem peste 2500 rpm. in cartea audi scrie clar pt toate motoarele…..treapta1 doar pt punerea auto in miscare restul treptelor 1800-2000 rpm.

  6. Un ulei bun, si cand spun bun , ma refer la uleiuri din grupa IV sau V adica PAO sau poli-esterice, o sa va mentina si motorul si turbina ca noi pentru mult timp. La noi in Romania, multi au masini bune, se dau la ele pe unde pot, le calca de le sar fulgii dar uita ca in motor au o pocirca de ulei gen Elf Evolution, Mobil 1 ESP, Aral High-Tronic, sau Castrol Magnatec, uleiuri absolut ok in conditii de utilizare normala (personal nu le-as tine mai mult de 15 000 km daca as merge numai in afara sau 10 000 daca merg preponderent urban). Ca marci bune de uleiuri recomand Motul cu produse gen Chrono sau E-tech 0w40 sau 5w30/40 pe baza de esteri, folosite si in competitii, pt un regim de mers normal puteti sa-l tineti 20 000 km fara nici un stres. Castrol Edge 0w40 este iarasi foarte bun, dar aveti grija de unde luati, Castrolul e cel mai contrafacut brand de uleiuri. Daca vreti ceva si mai de top importati de peste ocean uleiuri gen Redline, Amsoil, Royal Purple, uleiuri excelente care rezista la tavaleala multi km. La noi din pacate nu se gasesc, sau daca se gasesc un bidon de 4 litri ajunge si 500 de lei. Avand in vedere temperaturile de la noi iarna, n-ar fi rau utilizarea uleiurilor cu indici de vascozitate 0w, care au punct de curgere multe dintre ele pana la -60 de grade si care sunt full-sintetice PAO + esteri la cele mai multe branduri. Alte branduri care le recomand ar fi Valvoline, Millers Oil, Fuchs,Liqui Moly, Xado, Sunoco, Eneos, si doar uleiuri cu indici 0w sau 5w, 10w este de cele mai multe ori semisintetic (maxim 30% baza sintetica, restul minerala + aditivi). Daca esti forjor de meserie, uita-te in fisa tehnica la ulei dupa HTHS (indicele care atesta rezistenta la forfecare) cu cat e mai mare cu atat e ok, dar sunt multe uleiuri mediocre care au valori mari dar se duc repede dupa cateva forje. Si inca ceva de precizat, daca ai pus sa zicem cel mai bun ulei de competitie intr-o masina de strada, asta nu inseamna ca poti sa-i dai talpa cat tine un interval normal de schimb. In competitii, uleiurile de motor sunt aruncate cam dupa fiecare cursa. La sfarsit va dau si un site unde sa va clatiti ok dupa uleiuri: http://www.opieoils.co.uk/

  7. Hammmond04 – am citit ce ai scris, dupa cum vad cu ceva timp in urma. Ma intrebam daca ar fi bine sa introduc in lista ta de uleiuri recomandate la tavaleala si Duron E syntetic 5w40 sau Ravenol VSI 5w40. Le-am avut pe amndoua in motor(bineinteles nu odata), cel putin despre primul am numai cuvinte de lauda. La al doilea m-a incantat pretul si faptul ca pare PAO.
    In rest, felicitari tuturor pentru comentarii – pertinente si extrem de folositoare

  8. Foarte util articolul,
    Atentie ! Sa preveniti aceastra problema,este recomandata schimbarea si „filtrului epurator” aici intra marci ca BMW Mercedes si Renault, un pret mediu doar pentru acest filtru este 200 lei si se schimba in jurul a 70 mii daca vorbim despre o masina cu multi km la bord sau chiar mai devreme.

    Cand acest filtru se infunda gazele se blocheaza urmand stricarea turbosuflantei.
    Sa prevenim este mai ieftin intordeauna.

  9. salut,am astra 2009 ecoflex,diesel,problema este ca nivelul de ulei este peste nivelul maxim cu 2 cm,schimbul lam facut acum 6 luni,mentionez ca nivelul de antigel este normal,nimic pierderi,as dori sa stiu care ar fi motivele de cresterea uleiului in baie,multumesc.

  10. SALUT,nu dupa cateva ore,am fost la mecanic si o explicatie ar fi ca sar face amestec cu motorina,va scoate ulei din cutie si o sa urmaresc nivelul,o singura nalamurire ,este daunator acest crestet de nivel?si daca da ce trebuie sa urmaresc sau sa shimb,am citit despre garnitura de chiuloasa,de filtru de particule,etc,as dori mai multe informatii daca se poate,multumesc foarte mult.

  11. Salut , am un Audi 80,B4 anul 1993 motor ,2 Benzin ,si la mersul in gol singur se accelereaza (turatiile cind scad cind se ridica ) ajutatima

  12. Salutare D-le Buhnici, si respectele mele pentru tot ceia ce faceti!
    Vreau sa va intreb un lucru, care pe mine ma interesează foarte mult.
    Eu am un passat 2.0TDI COMMON RAIL 103 KW 140CP, si asi vrea sa îi fac o remapare/resoftare, sa o duc undeva la 170cp, acum intrebarea mea este.
    Ce riscuri sunt, si daca e bine sa fac aceasta modificare?
    Mulțumesc anticipat!

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.