Categorii: Auto, GADGET

TUNELUL lui Elon Musk – Ne-am Plimbat cu TESLA prin el!

În 2017 a luat naștere cea mai ”plictisitoare” companie sub supravegherea lui Elon Musk, The Boring Company. Ideea era construirea unor tunele subterane construite rapide, în orice fel de condiții și în orice fel de teren, mult mai ieftine și mai accesibile pentru public, care să rezolve problema traficului odată pentru totdeauna.

În 2022 o singură bucată de tunel este gata, câțiva kilometri sfioși sub parcul de expoziție din Las Vegas, funcțional o mică parte din timp (în special în timpul târgurilor). Ne-am plimbat și noi cu una dintre cele câteva zeci de mașini Tesla, din întâmplare. L-am observat în ultima seară de CES, tocmai pentru că am vizitat standul de la vest-ul platformei de expoziție.  A fost frumos, scurt, și… ciudat. Nu seamănă deloc cu ce ne-a promis Elon acum câțiva ani. Un proiect futurist cu niște sănii care preiau mașinile de pe stradă, dintr-un trafic aglomerat, și le transportă pe niște șine cu viteze de 100 km pe oră. 

Pare un tunel simplist, săpat în stâncă și iluminat cu LED-uri mov și albastre. Cursa a durat câteva minute, ca pe o autostradă care unește cele două capete ale platformei expoziționale, Las Vegas Convention Center. Fără efecte speciale, fără viteze hiperluminice și cu câteva explicații de la șoferul care conducea mașina. Nici măcar ideea săniilor și a roților ajutătoare din interviul de inaugurare de acum câțiva ani nu au fost păstrate. Mașinile Tesla au evoluat suficient de mult ca să se poată conduce singure într-un tunel delimitat corect și luminat pe măsură. Cred.

Oricum, Elon promite că toate vehiculele electrice pot traversa tunelul din Vegas, precum și următoarele proiecte ce urmează să fie construite.  Când a fost întrebat de ce a schimbat radical viziunea, a răspuns ”este mai simplu așa, și funcționează”.

În teorie ar putea funcționa, mai ales că Las Vegasul a aprobat recent proiectul prin care The Boring Company ar putea construi o rețea de astfel de tuneluri pe sub toată strada principală, cu promisiunea de a lega toate hotelurile mari din Las Vegas. Trafic mai mare pentru mesele de poker și restaurantele și atracțiile de pe Strip.

Dar oare o să rezolve aceste tunelrui traficul? Teoretic da. Oferă viteză mare de deplasare, fără semafoare, fără poluare, și cu stații limitate sau inexistente. Patru oameni într-o mașină electrică cu o destinație precisă. Fără opriri, fără contact cu alți oameni decât șoferul. O idee bună de pus în aplicare în pandemie. Dar totuși, o să scăpăm și noi de pandemie, oare se mai justifică atunci soluția?

Mulți au făcut mișto de The Boring Company. I-au dat lui Musk soluții precum trenul, o invenție radicală ce l-ar putea ajuta să revoluționeze transportul. Da, trenul poate fi o soluție bună pentru distanțe lungi. Dar construirea unui tunel de tren, mașini, sau orice alt vehicul decât electric, necesită ventilație, guri de aerisire, o construcție mult mai masivă și mai solidă decât un tunel cu un diametru de aproximativ trei metri. Trei metri și ceva. La fel e și cu metroul, e prea complicat, mare, zgomotos și costisitor. 

Aceasta este promisiunea celor de la The Boring Company. O alternativă mult mai ieftină, mai rapidă și mai ușor de implementat pentru orașele ce nu își permit să sape douăzeci de metri în adâncime, cu o înălțime a stațiilor de treizeci de metri. Extensia de 1.6 kiloemtri a metroului în New York a costat 2 miliarde. Pentru fiecare 1.6 kilometri construiți. Alternativa lui Musk costă doar 26 de milioane pentru aceeași distanță și o zecime din timpul necesar construcției. Și asta doar în stadiul de test. Costul final ar trebui să fie de 10-15 milioane pentru fiecare milă construită. 

Ar putea să fie legătura rapidă dintre aeroporturi și gară, în orașele care nu au așa ceva. Sau între școli și cartierele rezidențiale. Sau poate un fel de centuri ocolitoare pentru multele orașe care nu dispun de așa ceva, și unde este aproape imposibil de construit o șosea în mai puțin de 10 ani. Nu doar la noi se luptă lumea pe pământ, și e greu și scump să convingi Oamenii să renunțe la casă că vine autostrada.

Teoria că singura metodă prin care poți elimina traficul este să miști mulți oameni în același timp ar putea avea o variantă intermediară, de tranziție. Însă, realitatea este că traficul este format din oameni și mașini. O pistă de biciclete în orașe precum Vegas, unde ninge odată la cinci ani pentru cinci minute, și plouă mai rar decât ud eu florile de acasă ar putea fi adevărata rezolvare. Chiar și în București, și la New York, și oriunde. Ba chiar și în pădurea amazoniană.

Deci, care este realitatea și a cui este de fapt această realitate?