Ce trebuie să știi despre 4X4 pe românește

Editorial scris de Sorin Târnă, blogger invitat pe buhnici.ro. Opiniile îi aparțin dar se întâmplă să le împărtășim. Lectură plăcută!


Suntem în vreme de război economic, cu toții am început să avem grija pe ce cheltuim banii. In domeniul auto însă, lucrurile stau complet pe dos.

România, locul preferat al “bogaţilor săraci”

Cel mai bun exemplu este mașina românului. Nu, nu ati ghicit. Nu este un mijloc de transport, nici măcar o mașinărie pentru a satisface vreo pasiune. Mașina reprezintă potența financiară si un mod grosolan prin care se arată superioritatea lui, a șoferului cu lanț gros, față de ceilalti participanti la trafic, șoferi sau pietoni. Nu asta ar fi neapărat problema, ci prostia de care dau unii dovadă. Moda a început prin 2005, cand românul de rând a descoperit creditul. Reclamele apareau peste tot pe la televizor, iar pe străzi apareau fel de fel de masini, in special automobile germane. Printre preferate, Volkswagen Passat Tdi – este crucial să consume cât mai puțin, fel de fel de BMW-uri de prin toată Europa si SUV-uri. Multe SUV-uri. Asta ne aduce la subiectul despre care aș vrea să vorbesc.

De ce? Nu știu, să fie!

SUV-ul este si va fi mult timp de acum înainte echivalentul supremației în jungla auto pentru soferul român. Este indiscutabil, este o axioma. Nu trebuie dicutat, este suficient să mă uit pe fereastra, în parcare, pentru a observa că exista cel puțin un Porsche mai scump decât orice apartament din zonă. Si asta e trist, pentru că poate săracul mănâncă acum ceapă si pâine în speranța că o să termine mai repede ratele la Cayenne. Se întâmplă să am și un prieten în această situație, care de fiecare dată când îl vad îmi cere o țigară. Cică vrea să se lase, dar cruntul adevăr e că un X5 din 2004 este cel care nu îl lasă pe prietenul meu să își cumpere țigari în fiecare zi. De ce? Asta l-am intrebat și eu. Răspunsul a fost sec: “Păi uite ce mișto e! Să vezi ce sus stai la volan, vezi tot!”. Nu înțeleg și nu voi intelege niciodată de ce piramida nevoilor este cu susul in jos pentru unii, de ce și-ar sacrifica nevoile de bază pentru o masină mare, în 90% din timp inutilă și care va face o gaură in buget mai mare decat bugetul insuși.

In general, există o paletă foarte ingustă de modele devenite “clasice”. Le cunoasteți pe toate. Dar dacă nu îti permiți, care mai este rostul? Intr-un oraș aglomerat cum este Bucureștiul nu văd rostul hipopotamilor care consumă mult, se parcheaza greu și, în general, in off-road sunt doar niste prințese pe tocuri. Producătorii auto s-au gândit la asta și au scos pe piata modele “crossover”, adică mini-SUV-uri, cu care te poți strecura prin trafic cu usurintă. Toată lumea le-a apreciat, le-a cumparat. Dacia are Duster, Nissan Qasqhai si multe altele. Sunt mult mai ieftine, mai ușor de intretinut și te vor duce onorabil pe un drum forestier. Dar, din nefericire pentru personajul nostru, nu reprezintă decat o decădere de statut, o umilire față de sine și de propriile standarde. Chiar dacă concediul va avea 2 nopti in loc de 5 și hainele vor fi aceleași câtiva ani la rând. Nu contează. Ce este important este sa moară capra vecinului. Sau măcar să fie mai mică.

Să analizam, de exemplu, un model cunoscut de SUV: BMW X5. Cel mai mic impozit este vreo 2200 de lei, cel mai mic motor are o cilindree de 3l, iar pretul unui model din 2009 este de aproximativ 40000 de euro. Cel mai scump Duster nou este 17000 de euro. Impozitul Dusterului plus o revizie costă cât un plin la BMW. Care, la un consum mediu normal, nu te va ține mai mult de trei zile. Crossover-ul nu va accelera și nu te va încânta precum X5-ul, dar care este rostul atunci când 80% din timp vei sta la coadă. Poate că pielea este de o calitate mai bună și sistemul audio are subwoofere și sub scaune, dar tot nu îi vad rostul. Nu aici, iar oricum in fata unui Patrol in off-road nu are vreo șansă. Nici măcar in fata Dusterului, cu a sa platformă împrumutată de la Nissan. OK, este o Dacie pană la urma, dar există si alte crossover-uri. BMW are X1, dar și așa diferentele de pret și utilitate rămân absurde.

Insă marketingul si orgoliul își fac foarte bine treaba in continuare. Hipopotamii rămân in continuare campioni la vânzări și, in pofida crizei, acestia vor continua să exploreze asfaltul mult timp de acum încolo. Exista si SUV-uri coupe, probabil că o să existe si cabrio. Aștept cu nerăbdare varianta cu o mini-cafenea in portbagaj, cu ornamente din aur masiv si diamante pe bord. In țările mai dezvoltate, precum Germania, țara natală a “off-roaderelor de stradă”, Dusterul se vinde ca pâinea caldă. Acolo este apreciat pentru raportul calitate-preț, întretinerea ieftină si fiabilitate. Fiabilitatea este, de asemenea un capitol la care toate SUV-urile nemtesti nu stau prost, ci oribil. Să nu mai vorbim de regele junglei, Range Rover. Posesorii de Range pot confirma.

Vreau să nu se înțeleagă gresit. Există și pasionati off-road. Insă ei nu detin și sunt sigur că nu apreciază prea mult SUV-urile. Ei cumpară și bagă bani in Toyote și Nissanuri vechi, care te vor duce pana la Vârful Moldoveanu in orice zi a anului. Dar este o pasiune. In plus, nu te injură nimeni că ai ocupat doua locuri de parcare. Există și familisti, dar ei își cumpară monovolume si break-uri. Mai sunt maniacii, racerii, ii vezi peste tot, dar aceasta este altă dicuție.

Revenind la subiect, am condus de curând un Duster. Pesimist din fire, nu mă asteptam la prea multe. Insă am rămas plăcut surpins că am reușit să mentin un consum mai mult decat decent, să ajung acasa fără să mă doară spatele sau fără ca masina să mă deranjeze cat de putin. Insă cel mai important este ca este o masină decentă și foarte bună iarna, care insă se conformează situatiei economice generale actuale și care te va duce din punctul A in B fără prea multe pretentii. Fără să iși arate muschii pe stradă si fără să facă pitipoance să se topească. Este o investiție sigură, deoarece a în urma cu doi ani și nu găsești un model mai ieftin de 10000 de euro. Un SUV vechi de 10 ani se va devaloriza mai repede decât leul și se va strica din ce in ce mai des. Cred cu tarie că cei ce dețin asemenea masini ar trebui să mai aibă în conturi cel puțin de 10 ori valoarea masinii. Insă 80% nu o au. Nici măcar pe aproape.

”Lustruiti-o putin si toti o sa creada ca e un Range Rover”
-Doom Joly, “Sunday Times” despre Duster

Ce este de făcut?

Nimic. Cel putin nu din partea mea. Eu îmi sustin cauza. SUV-urile ar trebui interzise in oraș sau cel puțin in centru. Sau conducătorii acestora să plateasca taxe de trafic si de poluare mari. Uitați-vă la alte orașe europene. In Italia, țara-mama a tuturor supercarurilor copilariei mele, cele mai populare modele sunt cele de oraș. La fel si în Franța, Spania, Elveția sau Austria. Cele mai dezvoltate de obicei. Obesia SUV-urilor in Romania rămâne, este mai rău decat cea a albanezilor pentru Mercedes. Noi suntem încă inghesuiți inauntrul unui Q7. Cu toții, că doar e loc.

Ultimele articole

Articole recomandate

106 Comments

  1. Eu am un volvo xc60 2.4 diesel din2010 am luat o la mana 2 in germania si sunt foarte multumit de el consumu este ok de un an de zile nu am bagat nimic in ea dor 3 schimburi de ulei eu cred ca un nini 4×4 suedez sau japonez este ok pentru ori care roman .salutari

  2. Sunt unul dintre… neintelesii care prefera SUV-uri, da, chiar si in oras. M-am saturat sa sufar 3 luni pe an cu o compacta care nu iese din nameti. In SUV (compact, cum e al meu), daca Doamne fereste se intampla vreo coliziune (sa excludem de aici TIR-urile care ne-ar face pe toti afis, indiferent de ce conducem!), sunt deasupra loviturii. Ok, putem sa discutam despre cadrul nedeformabil care arunca toata forta impactului pe corpul bietilor ocupanti. Fie, imi asum riscul. De dragul celor 3 luni pe an in care toti vecinii dau la lopata, iar eu ii salut din mers si ii intreb daca ii pot ajuta cu ceva.

  3. Mai Sorine, parte din ce spui tu aici e adevarat. Dar nu totul. Dupa cum pui problema, pari mai degraba ca lucrezi si in vanzari de Duster. Hai sa nu comparam mere cu pere. Uite, eu am un Santa Fe din 1997. De fiecare data cand fac revizia si se nimereste vreun Logan, nu mai spun Duster, proprietarul de Dacie e nervos, pentru ca pretul final e mai mare decat la mine. Ce nu stie un cumparator de Dacie, este faptul ca piesele care se tot duc, sunt de Renault, nu de Dacie. Costurile pentru piese si manopera sunt mai mari pentru Renault fata de Hyundai, fie el si Santa Fe. Asadar, eu plec din service mai zambitor decat posesorul de Dacie variante noi. Asadar, de aceea zic, nu tot ce se spune despre SUV-uri este chiar asa. Mai depinde si de interese, de gusturi. Una peste alta, in ciuda aparentelor, masina pe care o am este fiabila (stiu asta pentru ca o am de noua), este super comoda habitaclu si cutie AT, utila (7 locuri si spatiu cat cuprinde, gadget-uri multiple si cu rost, nu puse de moft, putere (190 CP). Consumul este cam ca al Daciei ceausiste (cca. 12l/100 km in oras, cca.6-7l/100 km afara). Am auzit extrem de rar posesor de Santa Fe 2 sau 1, sa se planga de aceasta masina (o exceptie pe care o stiu a fost un tip care o injura, pentru ca a vrut sa traverseze un ogor arat, dupa ploaie, si era uimit de ce clacase masina la mijlocul campului). Nu stiu nimic despre BMW X5. Nu am avut, deci nu ma exprim. Dar despre ce am, m-am exprimat. Si nu e Dacia Duster. M-am chinuit 5 ani cu leasingul, dar a meritat. Multi din cei care au chiar Santa Fe 1, din 1998, nici nu vor sa auda sa-si schimbe masina. Si eu cred ca voi iesi la pensie cu ea. E fiabila si destul de ieftin de intretinut. Aici nu ma refer la componentele mari.

  4. Ha! Vad peste tot consumuri de 12l/100km si masini vechi de 10-14 ani! Mai oameni buni, in ce secol traiti?! Eu vreau ceva ieftin si nepoluant!; 5l/100km maxim! Si m-am tot gandit si m-am gandit ca tot vroiam sa merg pe Calimani, dar nu gasesc nimic… Pana la urma imi iau un Yaris hybrid si un cal!

Dă-i un răspuns lui catalin Renunțați la răspuns

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.