Trebuie să vorbim despre anvelope. De vară și de iarnă. (P)

MICHELIN CROSSCLIMATE
MICHELIN CROSSCLIMATE

Doi șoferi din trei merg tot anul cu anvelope de vară, conform unui studiu Michelin.

Cum ar fi să te salvezi pe tine iarna asta, pe ceilalți din mașina ta plus, eventual și pe nefericiții care îți vor trece calea pe trecere sau pe lângă? Poate și pe mine într-un taxi din tablă de grosimea cartonului?

Dacă ai citit până aici ai șanse prea mari să fii unul dintre ei. Și nu am cuvinte să îți spun cât de mult greșești. Indiferent de motiv, nu ai nici o scuză să riști și pentru alții, nu doar pentru tine. Dacă folosești în schimb anvelope de iarnă tot 365 de zile pe an, o să îți spun că ești cel puțin la fel de periculos. E valabil și pentru cei care se fac că le uită și restul anului după ce au ieșit cu ele din iarnă, că oricum le schimbă de la toamna viitoare. Foarte greșit. Îți explic imediat de ce.

1. Anvelopele standard de vară
Sunt făcute să fie bune la temperaturi de peste 7 grade Celsius. De ce? Cauciucul din ele e puțin mai tare ca să țină mașina pe asfaltul ce se poate încinge spre 60 de grade. Compusul din ele e suficient de încăpățânat să reziste cel puțin 2-4 sezoane în funcție de kilometrii pe care îi parcurgi. Frânează eficient mai ales pe uscat și se descurcă decent pe umed câtă vreme nu sunt… tocite. Nu o să intru aici în avelopele speciale cum ar fi cele sportive, de circuit, rally, offroad dar îți pot confirma că și ele sunt păcătoase pe zăpadă câtă vreme nu au crampoane sau ținte. Nu intrăm azi în detalii.

All Season Tires vs Winter Tires
All Season Tires vs Winter Tires

2. Anvelopele standard de iarnă
Sunt gândite să fie eficiente sub 7 grade Celsius. Așa e gândit compusul chimic din ele, să le păstreze suficient de moi chiar și la -20, -30 de grade când cele de vară sunt deja tari ca piatra și aluneca precum sania de la prima frână. Cele de iarnă mai au ceva. Acel profil dințat ca un ferăstrău ce le ajută să se cațere chiar și pe gheață.

De aceea anvelopele de iarnă sunt… de iarnă. Nu doar pentru că sunt mai moi ci și pentru profil, adică acești dinți de „cățărare” să le zicem. Acum imaginează-ți ce se întâmplă cu acei dinți din cauciuc când se încing și se freacă violent pe asfaltul fierbinte al verii la fiecare demaraj. E ca și cum toată vara ai făcut jogging cu ghetele și te miri că nu mai prind pe zăpadă pentru că li s-au tocit tălpile.

Anvelopele de vară și cele de iarnă sunt așadar precum ziua și noaptea. Au doar o fereastră foarte scurtă în care se întrepătrund. Vorbim despre noiembrie și martie când temperaturile medii se așează pe la… ai reținut corect, 7 grade Celsius. Într-o țară cu iarnă grea și vară caniculară, TREBUIE să schimbi anvelopele în fiecare sezon… cu o singură excepție.

bc100109

Michelin vinde o anvelopă numit Cross Climate. Nu vor să îi spună all-season pentru că nu este pentru toată lumea, dar dacă stai în oraș unde prinzi zăpadă ocazional, o poți considerea o soluție pentru întregul an. De ce? Este certificata 3PMFS, adică are pe ea simbolul cu 3 vârfuri muntoase/fulg de nea pentru utilizarea in conditii de iarna ocazionale. Deci zăpadă, gheață ocazional, umed cât cuprinde și asfalt uscat tot anul. Pentru conditii de iarna ca la munte, gama Alpin rămâne prima recomandare însă câtă vreme faci mai degrabă naveta prin orașe și pe drumuri deszăpezite cât de cât, Cross Climate sunt OK. Le-am mai prezentat aici pe blog și reacțiile cititorilor sunt bune.

Și dacă nu îți pasă de siguranță, poate măcar de amendă. Poliția va ieși cât de curând la vânătoare de „șlapi” pe drumurile naționale care blochează coloana ca domnul din imaginea alăturată.

Ultimele articole

Articole recomandate

30 Comments

  1. Salut. Sunt din ClujNapoca, iar in acest oras minunat jumatate din masinile de taxi nu vad ani la rand anvelope se iarna. Le place vara…recunosc ca si mie.

  2. Salutare George,
    In ultima perioada de timp, afirmatia „dacă stai în oraș unde prinzi zăpadă ocazional, o poți considerea o soluție pentru întregul an” nu tine, pentru ca stim si noi cum se fac deszapezirile in minunata noastra tara, iar daca vei fi nevoit sa te „plimbi” prin zapada si pe sleauri, garantat aceasta anvelopa, atata timp cat nu va retine zapada pe suprafata de rulare se va comporta ca o anvelopa de vara. E valabil si cu unele anvelope all season…

  3. Cred că este prea devreme pentru un verdict obiectiv despre aceste crossclimate,au doar un anișor de
    cand sau născut.
    Am energysaver de 6 ani prim montaj și încă sunt ca noi,daca crossclimate s-ar apropia ca longevitate cat de cat nu cred că ar mai trebui să te gândești la pneuri de iarna.
    Din păcate sunt deja cazuri în care din acel frumos profil crossclimate se rup lamelele după 10 luni de utilizare.
    Crossclimate sunt bune iarna daca nu sunt abuzate prea tare peste vară.

  4. Ma distreaza ca toti isi dau cu parerea, fara sa stie despre ce vorbesc. Stiu de la bunici ca „all season” sunt varza. Ei, eu unul le am de un an deja si sunt extrem de multumit de ele. Vara/toamna, pe ploaie/umezeala sunt exceptionale (nu degeaba sunt printre putinele cu clasa A la franare pe ud). Pe zapada/polei isi fac treaba chiar bine (mai bine decat second handurile dedicate de iarna pe care le-am vandut). Fara doar si poate unele de iarna, noi, de la un producator de top sunt mai bune in conditii de iarna extrema, dar diferenta nu se justifica in bani si dernanjul de a umbla cu 2 seturi de roti. Ce sa mai vorbim de faptul ca majoritatea soferilor folosesc iarna second-uri uzate si vechi de peste 3 ani se zile.
    Stiu ca o sa-mi sara multi in cap ca habar nu am, ca ei stiu mai bine, etc. Ia uitati-va voi la sutele de review-uri de pe emag. Oare chiar suntem toti nebuni?

  5. Salut George , te admir foarte mult. O intrebare as avea : Ce masina imi recomanzi pentru suma de 7000 euro. Eu ma gandeam la golf 6 dar m-ar interesa si parerea ta. Multumesc

  6. Cross climate de la michelin merg binisor si iarna si vara si par o alternativa buna pentru mersul in oras. Anvelopele de iarna din pacate dupa aprox. doua ierni incep sa piarda din aderenta iar dupa aprox. patru am senzatia ca sunt cam la fel ca unele de vara. Acum 2 ani am realizat asta cand cu anvelope continental de iarna nu mai scoteam masina din zapada de cativa cm de langa bordura.
    Mai bine ceva gen cross climate schimbat la ~3 ani decat anvelope separate de iarna si vara pe care sa le tii mult si bine ca asa este legal dar ele sa nu mai aiba pic de aderenta.

  7. Discutia nu se rezuma numai la iarna vs. vara cata vreme sunt alti factori extrem de importanti, printre care vechimea anvelopei, producatorul, latimea, gradul de uzura, greutatea masinii, garda la sol, suspensia si nu in ultimul rand calitatea soferului (de fapt in primul).

  8. Salutare George,
    Prezentarile legate de utilizarea cauciucurilor adaptate la sezon sunt doar pentru cei care au simtul civic, dar si pentru cei care nu stiu ce sa aleaga, in situatia in care prezentarea facuta este mult mai bine dezvoltata. Momentan traiesc intr-o tara in care o revista la care te poti abona face teste pe mai multe produse, lucru ce te ajuta cand vrei sa faci o alegere, necunoscator fiind. Eu consult destul de des acele rezultate, in format online. Nu stiu daca la noi exista inca, dar mi-ar placea mult sa vad asa ceva. ( https://www.test-achats.be/ ) . Cu respect pentru munca ta, salutarile mele.

  9. Salut George ! As vrea sa achizitionez in vara un Bmw seria3 F30 2013 si am vazut diferite pareri legate de motorul N47 de 2 litri diesel cu distributia . As vrea sa imi spui parerea ta legata de acest motor

  10. Eu raman la ideea ca e nevoie de 2 seturi separate, de vara si de iarna. Nu pot accepta un compromis in conditiile in care singura interfata intre masina si asfalt are o suprafata cat 4 palme de ale mele (suprafata de contact ale celor 4 anvelope)

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.