Taxa de autostradă – volens nolens!

5 euro pentru fiecare sută de kilometri sau vreo 20 de lei. Guvernanții noștri amână taxa asta de vreo patru ani. De atunci îi aud căznindu-se să o facă lege. Le e teamă de votul negativ, dar nu mai merge amânată acum pentru că e cerută de la Comisia Europeană. După ce ne-au dat două miliarde pentru coridorul patru vor să știe că nu o să îl lăsăm pradă gropilor. Așa că punem taxă pe toate autostrăzile alea puține. Am vorbit la știri din nou despre taxa de autostradă care va fi introdusă din 2012 cel mai probabil, dar mai există câteva detalii de luat în calcul.

Ok, UE ne cere să punem taxe pentru că altfel iar rămânem fără bani pentru drumuri peste vreo cinci ani. Adevărul este că așa este. Habar nu aveam însă că taxa abia acoperă cârpelile, darămite toate cheltuielile anuale. Autostrăzile se concesionează în occident și cam asta vom face și noi. Adică le vom da unor firme să le întrețină câte 10-20-30 de ani și să le taxeze. Iar cum taxa nu va acoperi toate cheltuielile, le vom mai da și bani de la buget pentru toate astea. Nu vă indignați, așa merge treaba. O taxare care să acopere cheltuielile pe bune, ar face taxa de autostradă de vreo 5-10 ori mai mare și nimeni nu ar mai merge pe autostrăzile noastre scumpe.

Cum se ajunge aici? Păi e simplu. Dacă pentru construcția unui kilometru de autostradă plătim 5 milioane de euro minim (să zicem chiar 7-8 milioane la prețuri rezonabile fără să mai vorbim de Bechtel cu 15,6), atunci 100 de kilometri vor fi costat 500 de milioane de euro până să circulăm pe acolo. În cât timp credeți că vom putea pune 100 de milioane de taxe de trecere ca să ne scoatem banii cu construcția? Să zicem că va fi o nebunie de trafic, cam ca pe DN1 cu 20.000 de mașini în 24 de ore. Împărțim 100 de milioane de euro la 20.000 de mașini și ne dă 5000 de zile, adică 13,7 ani. Și nu am pus la socoteală deszăpezirea, reparațiile ocazionale, accidente, reparații capitale. Toate prețurile sunt la minim și tot ne ducem spre 20 de ani pentru amortizare. În realitate, taxele abia ne vor ajunge așadar pentru păstrarea drumurilor făcute cu bani de la Uniune.

În afacerea asta vor face profit doar benzinăriile, firmele de deszăpezire și cele care vor interveni pentru reparații. La cum merge treaba pe la noi, mi-e teamă că cel mai bine vor merge însă firmele de tractare care vor aduna vitezomanii și rablele de pe marginea drumului.

La unguri, vinieta de autostradă i-a scos pe mulți înapoi în drumurile naționale, iar rețeaua ungurească de autostrăzi se dovedește cel mai mare fiasco financiar deși este superbă ca realizare de infrastructură. Dar să ajungem noi până acolo, să avem pentru ce plăti.

Ultimele articole

Articole recomandate

33 Comments

  1. Daca se va taxa cu 20 RON 100 km parcursi, romanii vor ramane la drumurile nationale. Daca si ungurii au facut acest lucru, dupa cum ai spus, sunt sigur ca asa se va intampla si la noi. Romanii sunt prea saraci sa plateasca pentru a merge pe autostrazi. Spre exemplu locuiesc in Alba Iulia, am un Logan 1.5 Dci, si vreau sa merg la Cluj, sa zicem ca sunt 200 km dus-intors. Alimentez de 50 RON sa zicem, iar apoi dau 40 RON pentru autostrada? Bineinteles ca e mai comod si mai sigur mersul pe autostrada, dar si mersul cu Audi e mai comod si mai sigur, doar ca am avut bani de Logan. Romanul de rand o sa se lipseasca de autostrada la banii astia, va spun eu. Am dat doar un exemplu, locuiesc in Alba, dar nu am logan, voiam doar sa pun in evidenta ca mai platesti odata combustibilul.

    Te salut George, tine-o tot asa!

  2. da sunt de acord cu ce a zis dmnul de la alba in primul rand sa mareasca salariile romaniilor cum sunt in franta italia si atunci nu se mai uita nimeni la 20 30 lei taxa autostrda sau orice altceva ar trebui guvernanti sa faca ceva si cu romani cu venituri de ……….k

  3. 1) Taxa de autostrada (+DN) platim deja (celebra rovinieta) – costa aprox. 28 euro. Comparativ, in Austria vignieta pe un an costa 76.50euro!

    2) In Ungaria autostrazile au fost construite de privati, dar acestia au inchis taraba cand a venit vorba de exploatare. Autostrazile au fost „nationalizate”, sistemul de porti de taxare desfiintat. Vignieta pe un an acolo e ~150 euro. (echivalentul a 3000km parcusi in Romania).

  4. Mie-mi scapa un detaliu. Din banii platiti de mine la stat, se fac autostrazi. Respectivele autostrazi sunt concesionate spre o firma privata pentru administrare. Firma privata care ma taxeaza pe mine ca si cum autostrada ar fi a lui, si-ar fi facuta din banii lu’ ma’sa si-a lu’ tac’su. Chit ca ea e facuta din banii romanilor. Asadar, nu vad de ce-as plati o taxa in plus pentru ceva ce-am platit odata. Cred ca de fapt ar trebui umblat ca costurile absolut enorme pe km-ul de autostrada construit in romania. Aseara o televiziune prezenta o autostrada din sua, cu 16 benzi (!!!) construita de acelasi bechtel cu pretul de 16 milioane de euro per km. Ei bine, la asemenea costuri lucrurile cred ca ar sta altfel.

    Anul asta in februarie, la o iesire pana-n Austria. Vreo 1.200 de km in total. dus. vreo 900 au fost facuti pe autostrada. Am platit vreo 100 de lei la iesire vigneta pe ungaria si austria, pe 10 zile, parca. N-am mai platit nicio taxa in plus. Autostrazile pe care am rulat au fost absolut impecabile. Deci se pare ca ungurii si austriecii au bani sa le intretina si fara o taxa-n plus. Nu inteleg de ce la noi n-ar fi la fel. Platesc o taxa inclusa in carburant. Platesc rovignieta, iar din pib, o suma destul de consistenta se indreapta inspre CNADR. Asadar, pentru ce o taxa-n plus? Si chiar daca ar fi o taxa, nu pricep cum se poate accepta ca taxa sa fie fix ca cea din Italia, sau alte tari unde autostrazile se platesc. Ia sa faca cineva un calcul si sa vada cat la suta din salariul mediu din italia reprezinta cei 5 euro pe 100 de km de autostrada, si cat la suta din salariul mediul din romania reprezinta cei 5 euro. Asta ca sa vedem despre ce discutam. Dar pana la urma in Romania pana si rularea pe-o autostrada se pare ca va fi un lux.

  5. Ps. : As fi absolut de acord daca o firma privata ar veni in Romania, ar investi X milioane de euro intr-o autostrada, si-ar pune o taxa chiar si de 100 de euro pe 100 de km. N-as avea nici cea mai mica problema.

  6. Eu nu inteleg de unde atata revolta. Drumurile nationale raman accesibile, se bucura de o panorama placuta si cu siguranta vor fi mai libere dupa dublarea cu autostrazi.
    Daca nu iti permiti taxa, nu mergi pe autostrada. Daca nu iti permiti masina, nu iti cumperi masina si tot asa…
    George a incercat sa explice mai sus ca indiferent de banii de contructie (care in cazul de fata vin in mare proportie de la UE) exista niste costuri imense pentru intretinere. Este corect ca ele sa fie platite in primul rand de cei care folosesc autostrada si de aici taxarea pe kilometru.

  7. Cam ce costuri de intretinere o avea autostrada A1?
    Eu cred ca acestea tind spre 0…este doar un drumeag lasat in paragina,daca mai trebuie sa si platesc pentru mizeria aia,mai bine merg pe judetene.Si aici nu este vorba ca nu mi-as permite,dar pur si simplu ma simt pacalit,simt ca mi se baga mana in buzunar…
    As fi de acord cu o taxare la km in cazul in care autostrazile ar fi perfecte,si asta doar pentru vreo 2 ani…iar in legatura cu tariful,consider ca un 10lei/100km ar fi o suma relativ okay pentru Romania.

  8. Deci firma privata mai astupa niste gropi, mai deszapezeste, mai schimba un parapet si noi sa le platim ca si cum ar construi de la 0 autostrada? Ceva nu se leaga…

  9. E extrem de amuzanta retorica cu fondurile europene. Adica daca sunt fonduri europene, banii respectivi sunt cazuti din cer, nu? Ei bine, se cam stie ca pana acum n-am reusit sa atragem de la UE cati bani am dat. Asadar, deci aia sunt cam toti banutii nostri cu care am cotizat noi la UE. Banuti care vin inapoi.

    Oricum, mi se pare rudimentar felul in care se judeca lucrurile. Odata cu dezvoltarea infrastructurii si investitiile in Romanie vor incepe sa creasca. E arhi cunoscut cazul celor de la Mercedes care au ales sa-si deschida o fabrica in alta tara decat Romania tocmai din cauza lipsei infrastructurii. Asadar, autostrada de care vorbim aici produce mai multi bani decat papa. Doar ca banii respectivi nu se cumuleaza la buget intr-o taxa de autostrada, spre exemplu. Ci incep sa creasca alte incasari la buget.

  10. Se intâmplă în Romania:

    1. taxa de drum in preţul carburanţilor ( introdusă de Basescu).
    2. rovinieta.
    3. taxa autostradă.

    La sfârşit… să îl citez pe Băse: România nu are nevoie de autostrăzi !!!

    Ce bine este în Romania !!!

  11. @Sage: Nu intelegi revolta? Daca la tine in oras s-ar construi un parc sa zicem, din banii pe care autoritatile i-au incasat de la contribuabili, deci si de la tine, iar taxa pentru intrare in parc ar fi prea mare pentru a-ti putea permite sa-ti duci copii in parc (=in siguranta pe autostrada) tu nu ai avea nimic impotriva? Exact despre asta e vorba si aici; autostrazile se construiesc din banii tuturor, inclusiv a pensionarilor si a celor care castiga minimum pe economie, doar ca ei nu o sa isi permita sa mearga pe autostrada pentru ca taxele sunt prea mari. E OK asa? Sunt sigur ca din punctul tau de vedere e OK, devreme ce totul se rezuma la: „ai bani faci, nu ai bani nu faci”.

    Cu respect:
    Orbut Alin – Alba Iulia

  12. pe acelasi rationament putem zice „poate sa fie si benzina 15 lei pe litru, daca nu iti permiti nu ai decat sa iti cauti alte alternative”

Dă-i un răspuns lui George Buhnici Renunțați la răspuns

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.