Taxa de autostradă – volens nolens!

5 euro pentru fiecare sută de kilometri sau vreo 20 de lei. Guvernanții noștri amână taxa asta de vreo patru ani. De atunci îi aud căznindu-se să o facă lege. Le e teamă de votul negativ, dar nu mai merge amânată acum pentru că e cerută de la Comisia Europeană. După ce ne-au dat două miliarde pentru coridorul patru vor să știe că nu o să îl lăsăm pradă gropilor. Așa că punem taxă pe toate autostrăzile alea puține. Am vorbit la știri din nou despre taxa de autostradă care va fi introdusă din 2012 cel mai probabil, dar mai există câteva detalii de luat în calcul.

Ok, UE ne cere să punem taxe pentru că altfel iar rămânem fără bani pentru drumuri peste vreo cinci ani. Adevărul este că așa este. Habar nu aveam însă că taxa abia acoperă cârpelile, darămite toate cheltuielile anuale. Autostrăzile se concesionează în occident și cam asta vom face și noi. Adică le vom da unor firme să le întrețină câte 10-20-30 de ani și să le taxeze. Iar cum taxa nu va acoperi toate cheltuielile, le vom mai da și bani de la buget pentru toate astea. Nu vă indignați, așa merge treaba. O taxare care să acopere cheltuielile pe bune, ar face taxa de autostradă de vreo 5-10 ori mai mare și nimeni nu ar mai merge pe autostrăzile noastre scumpe.

Cum se ajunge aici? Păi e simplu. Dacă pentru construcția unui kilometru de autostradă plătim 5 milioane de euro minim (să zicem chiar 7-8 milioane la prețuri rezonabile fără să mai vorbim de Bechtel cu 15,6), atunci 100 de kilometri vor fi costat 500 de milioane de euro până să circulăm pe acolo. În cât timp credeți că vom putea pune 100 de milioane de taxe de trecere ca să ne scoatem banii cu construcția? Să zicem că va fi o nebunie de trafic, cam ca pe DN1 cu 20.000 de mașini în 24 de ore. Împărțim 100 de milioane de euro la 20.000 de mașini și ne dă 5000 de zile, adică 13,7 ani. Și nu am pus la socoteală deszăpezirea, reparațiile ocazionale, accidente, reparații capitale. Toate prețurile sunt la minim și tot ne ducem spre 20 de ani pentru amortizare. În realitate, taxele abia ne vor ajunge așadar pentru păstrarea drumurilor făcute cu bani de la Uniune.

În afacerea asta vor face profit doar benzinăriile, firmele de deszăpezire și cele care vor interveni pentru reparații. La cum merge treaba pe la noi, mi-e teamă că cel mai bine vor merge însă firmele de tractare care vor aduna vitezomanii și rablele de pe marginea drumului.

La unguri, vinieta de autostradă i-a scos pe mulți înapoi în drumurile naționale, iar rețeaua ungurească de autostrăzi se dovedește cel mai mare fiasco financiar deși este superbă ca realizare de infrastructură. Dar să ajungem noi până acolo, să avem pentru ce plăti.

Ultimele articole

Articole recomandate

33 Comments

  1. In Romania nu se poate discuta ceva rational, deci voi fi putin cam „irational” ca sa ma fac inteles. :))

    Daca 20 de ani n-am avut drumuri si autostrazi bune, fiti siguri ca nu vom avea nici in urmatorii 20 de ani. Mai ales ca in Romania va fi o perioada de foamete si la propriu si la figurat, pentru urmatorii 5-7 ani. Mai mult, ne-au trebuit 20 ani ca sa eliminam carutele tractate de caluti si magarusi. Suntem dementi rau.

    Drumurile nationale vor ramane la stadiul de ev mediu tarziu, adica vor fi carpite si peticite in continuare. Operatiunea va consta in sistemul de „plombe si gogosi”. :)) Si evident ca nu se va renunta la rovinieta anuala.

    Autostrazile vor fi ceva exotic pe la noi. Vor fi tranzitate de smecheri care se grabesc, de oameni cu bani. Restul de gura casca va utiliza reteaua de drumuri nationale, poate poate mai ia la ocazie pe cineva :))
    Suntem jalnici.

    • @Marius – privești lucrurile puțin facil. Autostrăzile nu doar rezolvă probleme de trafic, ci creează trafic nou. Adică șoferii vor merge mai des și chiar vor face naveta distanțe mai mari. Alți se vor muta pe traseul autostrăzii sau își vor adapta traseul ca să folosească și autostrada. Per ansamblu economia crește. Este ca și cum ai eliberat arterele sanguine de colesterol. Mai mult sânge, mai mult oxigen, mai multă rezsitență la efort și o minte mai limpede.

  2. eu inteleg ca e nevoie de mai multi bani ca sa mai aiba asfaltatorii ce fura.
    macar de ar recunoaste vreunu lucrul asta.
    sunt dispus sa platesc, nicio problema, dar de ce vrea neaparat guvernu sa isi bata joc de noi? de ce nu fac o rovinieta mai mare, de ce nu fac o rovinieta separata pentru autostrazi? eu cel putin consider o prostie faptul ca trebuie sa stau la o bariera ca o bovina, sa ma opresc din drum, sa caut bani ficsi, sa trec dupa aia probabil pe la alta bariera la iesire dupa modelul bump-urilor de la trecerile de pietoni care se pun si inainte si dupa trecerea de pietoni ca asa e la noi, „am avut un buget si a trebuit sa-l cheltuim”!

    • @m – e complicat ce spui, trebuie să vedem ce soluție vor găsi, pentru și sistemul de rovinietă electronică a înghițit pe hârtie vreo 20 de milioane de euro și nu îl văd oprit așa deodată.

  3. Stati asa! Ne taxeaza de doua ori pentru un lucru? Acele autostrazi, mai ales cele deja existente, au fost facute din banii nostri si acum ne mai taxeaza inca o data?!!!!!!!!

    • @Daniel – A1 și A2 sunt construite cu bani de la buget, însă întreținerea e făcută din fondurile Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale, care are bani de cheltuit tot de la buget și mai nou din rovinieta. Prin instalarea camerelor fixe s-a ajuns la triplarea încasării. Adică trei sferturi mergeau fără rovinietă.

  4. am uitat sa scriu si de nivelul asta de 5 euro/100 de km. pai cand o sa am o intretinere care nu presupune plombarea cu lopata si roaba de asfalt, atunci o sa ma mai gandesc serios la nivelul asta. pana atunci nu sunt dispus sa dau mai mult de 2 lei.
    apropo, am de gand sa patentez o noua revolutie in domeniul intretinerii drumurilor. e drept, am furat-o de la niste academicieni romani de pe DN7 care luau cu lopata noroiul de pe marginea drumului si il bagau in groapa adiacenta. avantajul acestei metode inovatoare este faptul ca nu e nevoie de oprirea traficului, semafoare sau palete, lucratorul cu lopata este pe marginea drumului si arunca noroiul in directia gropii atunci cand traficul permite.

  5. nu sunt deacord deloc cu taxarea pe autostrada mai ales la km in acelasi moment cand avem deja rovinieta eu nu mai stiu nici o tara europeana sa aplice sistemul asta dar romani sunt toti timpu mai destepti dar numa la chesti negative chiar nu inteleg,SI PRETUL ma inspaimanta chiar ca va fi un lux autostrada vor rade smecheri de oameni care nu-si permit. ma intreb tot mi mult ce cauta romania in UE sincer!!!!!!! nu meritam nici peste inca 20 de ani de acum in colo

  6. 5 euro/100 km e aberant ! Practic mai platesti odata benzina.
    In plus , sistemul cu bariere e o porcarie . Stiu cum era in Croatia cand se faceau cozi de stateai si cate o jumatate de ora sau o ora la taxare.
    Macar sa aiba bunul simt si sa faca un sistem cu rovinieta. Si sa scoata atunci cealalta rovinieta !

  7. Cu cat o tara este mai bogata, importa si exporta multe bunuri, si are multi investitori cu business-uri tari…..e foarte necesar si rational sa aiba infrastructura buna, drumuri bune, autostrazi de prima clasa. Toata lumea are de castigat. Si se poate, si se vrea.

    In cazul tarilor de mana a doua/ treia, infrastructura evolueaza in virtutea inertiei. Totul e o afacere. Se peticeste non stop, se plombeaza, se fac studii de fezabilitate, se asfalteaza chiar si pe timp de iarna, etc. Deci, nici nu se poate, dar nici nu se vrea.

    George Buhnici are dreptate cand compara autostrazile cu niste veritabile vase de sange care oxigeneaza totul. Mi-a dat replica mai sus. E foarte corect. Totusi, la inceput de secol 21, o treime din parcul auto national este reprezentat de masini non euro, vechi de 15-20 ani. Iar in lumea rurala, inca se folosesc carute tractate de magarusi sau cai. In aceste conditii de subdezvoltare cronica, despre ce proiecte de autostrazi vorbim noi? Suntem inapoiati, suntem dementi rau. Suntem putori balcanice fara viziune.

  8. @Marius, imagineaza-ti ca suntem atat de puturosi si atat de saraci incat parca in ultimii 10 ani am bagat vreo 30 de miliarde de euro in drumuri. Ia fa un calcul sa vezi cati km de autostrada s-ar fi putut face cu banii astia in cazul in care banii ar fi fost mai bine dramuiti.

  9. Sa va explic o chestie. Infrastructura a contat oriunde si oricand, cu conditia sa fie profitabila.

    Pe vremea vechiului imperiu roman, se spunea ca toate drumurile duc la Roma. Evident ca si atunci costau bani grei. Dar erau foarte necesare pentru a aduce la centru imperioasele prazi de razboi. Se mergea deci pe principiul „costa, dar face”.

    In zilele noastre de exemplu, Germania are infrastructura beton. Dar ea castiga permanent din asa ceva. Autostrazile sunt tranzitate non stop. Se fac bani non stop.

    Acum sa luam cazul Romaniei. Daca ati observat, drumurile principale, asa zis europene, au prioritate. Astea sunt bunicele, sunt ok. Ele deservesc niste interese si cat de cat au un anumit grad de profitabilitate.
    Dar, pe teritoriul Romaniei exista o puzderie de drumuri judetene, uitate de lume, care nu aduc niciun profit. Adica pleci dintr-un oras mare si vrei sa ajungi in alt oras mare. Vei avea de strabatut zeci de sate si satucele extrem de inapoiate. Ei bine, un astfel de traseu nu va fi niciodata profitabil din punct de vedere economic. Adica statul sa investeasca 500 milioane euro de ex intr-un asfalt care uneste doua orase mari, dar care trece prin 20 de satucele cu 2000 de babe pensionare. Asta e infrastructura moarta, nerentabila. Nu-ti produce nimic.
    In ce priveste autostrazile, clar e o bagabonteala. Puteam sa avem si noi ca oamenii civilizati, cateva autostazi care sa ne lege de lumea civilizata.

    PS: Ca sa vedeti cat de derbedei suntem….acum sute de ani, era cam la fel situatia, nu aveam drumuri importante. Dar macar codrul era frate cu romanul si ne ascundeam in paduri cand eram invadati. Deci nu prea aveam nevoie de drumuri. :)) Acum, in secolul 21, e cam la fel. Ne ascundem p-aci prin Romania, dupa gropile si craterele din asfalt. Nu indrazneste nici dracu sa ne deranjeze. Ne ascundem in blocuri comuniste, intre betoane, in case de chirpici. Istoria se repeta. Doar ca in alt mod, fara sa bagam de seama.

Dă-i un răspuns lui George Buhnici Renunțați la răspuns

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.