Categorie: Auto

Taxa de autostradă – volens nolens!

5 euro pentru fiecare sută de kilometri sau vreo 20 de lei. Guvernanții noștri amână taxa asta de vreo patru ani. De atunci îi aud căznindu-se să o facă lege. Le e teamă de votul negativ, dar nu mai merge amânată acum pentru că e cerută de la Comisia Europeană. După ce ne-au dat două miliarde pentru coridorul patru vor să știe că nu o să îl lăsăm pradă gropilor. Așa că punem taxă pe toate autostrăzile alea puține. Am vorbit la știri din nou despre taxa de autostradă care va fi introdusă din 2012 cel mai probabil, dar mai există câteva detalii de luat în calcul.

Ok, UE ne cere să punem taxe pentru că altfel iar rămânem fără bani pentru drumuri peste vreo cinci ani. Adevărul este că așa este. Habar nu aveam însă că taxa abia acoperă cârpelile, darămite toate cheltuielile anuale. Autostrăzile se concesionează în occident și cam asta vom face și noi. Adică le vom da unor firme să le întrețină câte 10-20-30 de ani și să le taxeze. Iar cum taxa nu va acoperi toate cheltuielile, le vom mai da și bani de la buget pentru toate astea. Nu vă indignați, așa merge treaba. O taxare care să acopere cheltuielile pe bune, ar face taxa de autostradă de vreo 5-10 ori mai mare și nimeni nu ar mai merge pe autostrăzile noastre scumpe.

Cum se ajunge aici? Păi e simplu. Dacă pentru construcția unui kilometru de autostradă plătim 5 milioane de euro minim (să zicem chiar 7-8 milioane la prețuri rezonabile fără să mai vorbim de Bechtel cu 15,6), atunci 100 de kilometri vor fi costat 500 de milioane de euro până să circulăm pe acolo. În cât timp credeți că vom putea pune 100 de milioane de taxe de trecere ca să ne scoatem banii cu construcția? Să zicem că va fi o nebunie de trafic, cam ca pe DN1 cu 20.000 de mașini în 24 de ore. Împărțim 100 de milioane de euro la 20.000 de mașini și ne dă 5000 de zile, adică 13,7 ani. Și nu am pus la socoteală deszăpezirea, reparațiile ocazionale, accidente, reparații capitale. Toate prețurile sunt la minim și tot ne ducem spre 20 de ani pentru amortizare. În realitate, taxele abia ne vor ajunge așadar pentru păstrarea drumurilor făcute cu bani de la Uniune.

În afacerea asta vor face profit doar benzinăriile, firmele de deszăpezire și cele care vor interveni pentru reparații. La cum merge treaba pe la noi, mi-e teamă că cel mai bine vor merge însă firmele de tractare care vor aduna vitezomanii și rablele de pe marginea drumului.

La unguri, vinieta de autostradă i-a scos pe mulți înapoi în drumurile naționale, iar rețeaua ungurească de autostrăzi se dovedește cel mai mare fiasco financiar deși este superbă ca realizare de infrastructură. Dar să ajungem noi până acolo, să avem pentru ce plăti.