Salvează planeta… dar fii realist! Nu eşti tu de vină.

Emil Cioran spunea că viaţa este un şir de virginităţi pierdute. Aşa că te ajut eu să mai pierzi una azi. Nu te gândi la fanteziile de pe bancheta din spate, ci la nebuniile de sub capotă.

Simţi cum te răscoleşte vina când vezi campaniile de conştientizare cu privire la poluarea planetei. Ne ducem CO2-ului de suflet cu tot cu maşinile noastre care sufocă atmosfera. Ne luăm automobile pe motorină cu filtru de particule, pe benzină Euro5 şi ne pregătim de Euro6. Cei mai responsabili spun că hibridele sunt soluţia cea mai la îndemână – poate pentru cei cu venituri şi o vină peste medie, care îşi permit o Toyota Prius, Honda Civic Hybrid sau chiar limuzine Lexus 600h. Suntem într-o goană contracronometru pentru a opri glaciaţiunea şi inventăm concepte de marketing precum Efficient Dynamics de la BMW, Blue Motion de la Volkswagen, eco2 de la Renault şi tot aşa. Poate toate astea ţin la şoferul de Saviem, dar de la tine am pretenţii.

O să îţi demonstrez că nu tu eşti tu de vină. Nu că nu ai fi, dar măsura în care ar trebui să te simţi responsabil este atât de infimă, încât meriţi un motiv mai puţin de stress zilnic. Ştii ce impact au asupra emisiilor de CO2 la nivel global toate autovehiculelor care circulă pe drumurile publice? Un uriaş 2%. Doi la sută, da ai ai citit bine. Aici intră şi Dacia lui nea Mitică de la trei şi SUV-ul nesimţitului de la patru, care ocupă o bandă şi tot trotuarul când parchează. Mai vrei motive? Află că anul acesta China a depăşit SUA în termeni de vânzări de automobile cu aproape 800.000 de unităţi pe lună. Cam de trei ori faţă de câte se vând într-un an la noi. Iar chinezii nu au norme de poluare atât de restrictive precum Euro5 care devine obligatoriu din toamnă. Unde mai pui că cei mai mulţi dintre chinezi vor cumpăra anul acesta o maşina pentru prima dată în viaţa lor şi nu vor casa mai nimic, spre deosebire de Statele Unite sau Europa. Dacă un american din doi conduce, în China doar unul din 50, iar creşterea economică de numai câteva procente va dubla dintr-un foc vânzările. Cu toate acestea automobilele nu au impact asupra aerului decât în marile aglomerări urbane. La scară mare, sursele importante de poluare sunt altele.


… continuarea în cea mai recentă ediţie a revistei ProMotor.

Ultimele articole

Articole recomandate

6 Comments

  1. Poate ca este 2% dar zi-ne si procentul de poluare produs cu fabricarea unui autoturism…
    Ca o sa vedem ca producerea plasticului din masina, a tablei, a materialelor din sticla, vopseaua, cauciucul si altele depasesc cu mult acel 2%.

  2. Subscriu la ce a spus mai sus Adrian iar in ce priveste articolul acesta este scris la randul lui intr-o maniera ……mmmm incompleta in cel mai fericit caz (iar in cel mai mefericit caz produce dezinformare) da conform articolului exploatarea unui autoturism DEJA fabricat nu produce chiar atat de multa poluare pe cat ar dori fabricantii de automobile sa credem dar exista o problema automobilele nu apar asa ca prin farmec fabricarea lor produce mult mai multa poluare decat s-ar produce din exploatare cele mai „poluante” componente sunt placutele si discurile de frana vb de alea din aliaje de carbon parbrizul si toate geamurile care au in componenta sticla, componente din aliaje dure crom,vanadiu,nichel (sticla si aliajele se obtin la temperaturi ff inalte care se obtin…ati ghicit :) arzand cantitati ff mari de combustibili fosili).Ma rog pt mai multe informatii cautati si voi pe googlica „life cycle assesment” tendinta de gandire actuala e sa iei in calcul „costurile” de poluare pt producerea unui bun de consum cele legate de exploatare si de reciclare/dexmembrare etc.Off topic : conform acestiu model de gandire celulele fotovoltaice nu sunt chiar atat de prietenoase cu mediul pe cat se credea, „cheltuielile de poluare” ca sa le numesc asa se amortizeaza in 6-8 ani de zile ff insoriti si conditi de exploatare optime (nu tu praf/zapada pe ele etc) daca in intervalul asta de timp iti propteste unu o caramida in panul solar nu ai facut altceva decat sa poluezi fara posibilitatea de a mai remedia situatia ca sa nu mai vorbim de aspectul financiar.Daca vreti sa fiti intradevar ecologisti nu mai urmati modelul de economie de consum nu va mai schimbati telefoanele ca pe manusi nu va mai cumparati alte calculatoare doar ca sa va mearga nu stiu ce joc nu va mai schimbati masinile ca nu va mai place culoarea nu va mai cupmarati o mie si una de produse de uz casnic doar din motive de fite etc etc in felul asta industria care e principala responsabila de poluare isi va reduce efectele distructive pt simplu motiv ca va produce mai putine bunuri si mai putin CO2.A si legat de articolul de mai sus dacia lui nea Mitica de la 3 e muuuult mai putin nociva fata de mediu fata de SUV-ul nesimţitului de la patru daca nu te-ai prins de ce inseamna ca nu ai cautat ce ti-am spus dar iti zic eu oricum: pt ca nea mitica e responsabil cu emisii poluante pt fabricarea unei dacii care oricum sunt mai mici intr-un interval de 40 de ani(vb de dacii din anii 70) in timp ce nesimtitul de la 4 in intervalul asta de timp o sa fie responsabil de emisiile poluante a cel putin …mmm sa zicem 6 masini care oricum luate individual sau cum doriti au produs mai multa poluare la fabricarea lor decat a produs batrana dacie ca sa nu mai vb ca sunt 6. O alta idee in acest nou model de gandire ecologist e ca un produs odata ce a fost fabricat trebuie folosit o perioada cat mai mare de timp in cazul defectiunii find preferata repararea lui si nu inlocuirea ia r cand nu se mai poate reciclat, ma rog stiu ca suna a propaganda comunista dar asa stau lucrurile si ca sa inchei pe un ton si mai comunist am sa iti spun ca daca ai bani multi atunci ba chiar tu esti de vina, da ai citit bine si chestia asta se aplica atat la nivel de state gen SUA vs Congo cat si la nivel de indivizi ai aceluiasi stat fie el si Romanica pt simplu motiv ca daca ai bani nu te simti bine pana nu o si arati ….cumparanduti o tona de chestii inutile (gentute masini telefoane) pe care oricum nu le folosesti suficient de mult pt ca nu mai sunt la moda (si daca te gandesti ca tu iti tii posetutele si cele 2 vagoane de haine in sifonier asta nu inseamna ca le folosesti tot risipa se numeste) asa ca nu pot fi decat de acord cu impozitarea produselor de lux si a multor alte produse si cu unele taxe (taxa de mediu nu se aplica pt ca nu am vazut un pom plantat din banii aia stim cu totii unde se duc banii iar refolosirea oricaror bunuri fie ele si niste masini second de bulgaria este de fapt un lucru BUN pt mediu pt ca prelungeste durata de folosinta a unui produs deja fabricat )Sper ca nu v-am plictisit si va rog nu aruncati cu pietre daca nu sunteti deacord va invit sa dati google search la ce v-am zis, toate cele bune!

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.