Categorie: Auto

Salvează planeta… dar fii realist! Nu eşti tu de vină.

Emil Cioran spunea că viaţa este un şir de virginităţi pierdute. Aşa că te ajut eu să mai pierzi una azi. Nu te gândi la fanteziile de pe bancheta din spate, ci la nebuniile de sub capotă.

Simţi cum te răscoleşte vina când vezi campaniile de conştientizare cu privire la poluarea planetei. Ne ducem CO2-ului de suflet cu tot cu maşinile noastre care sufocă atmosfera. Ne luăm automobile pe motorină cu filtru de particule, pe benzină Euro5 şi ne pregătim de Euro6. Cei mai responsabili spun că hibridele sunt soluţia cea mai la îndemână – poate pentru cei cu venituri şi o vină peste medie, care îşi permit o Toyota Prius, Honda Civic Hybrid sau chiar limuzine Lexus 600h. Suntem într-o goană contracronometru pentru a opri glaciaţiunea şi inventăm concepte de marketing precum Efficient Dynamics de la BMW, Blue Motion de la Volkswagen, eco2 de la Renault şi tot aşa. Poate toate astea ţin la şoferul de Saviem, dar de la tine am pretenţii.

O să îţi demonstrez că nu tu eşti tu de vină. Nu că nu ai fi, dar măsura în care ar trebui să te simţi responsabil este atât de infimă, încât meriţi un motiv mai puţin de stress zilnic. Ştii ce impact au asupra emisiilor de CO2 la nivel global toate autovehiculelor care circulă pe drumurile publice? Un uriaş 2%. Doi la sută, da ai ai citit bine. Aici intră şi Dacia lui nea Mitică de la trei şi SUV-ul nesimţitului de la patru, care ocupă o bandă şi tot trotuarul când parchează. Mai vrei motive? Află că anul acesta China a depăşit SUA în termeni de vânzări de automobile cu aproape 800.000 de unităţi pe lună. Cam de trei ori faţă de câte se vând într-un an la noi. Iar chinezii nu au norme de poluare atât de restrictive precum Euro5 care devine obligatoriu din toamnă. Unde mai pui că cei mai mulţi dintre chinezi vor cumpăra anul acesta o maşina pentru prima dată în viaţa lor şi nu vor casa mai nimic, spre deosebire de Statele Unite sau Europa. Dacă un american din doi conduce, în China doar unul din 50, iar creşterea economică de numai câteva procente va dubla dintr-un foc vânzările. Cu toate acestea automobilele nu au impact asupra aerului decât în marile aglomerări urbane. La scară mare, sursele importante de poluare sunt altele.


… continuarea în cea mai recentă ediţie a revistei ProMotor.