Categorie: Auto

RECEsiunea din spinarea constructorilor auto

Cel mai recent editorial pe care l-am scris pentru Totul despre Maşini – mai ţineţi minte revista aceia cu oameni inimoşi de la mine de acasă…

RECEsiunea din spinarea constructorilor auto

Am intrat în sfârşit în rândul lumii, cu bune dar şi cu rele. Porsche opreşte producţia două săptămâni, Volkswagen şi Renault reduc volumele, Dacia anunţă şase zile de şomaj tehnic. Un nume pompos pentru zile în care oamenii sunt trimişi acasă cu plata a 85% din leafa obişnuită. Problema este că acesta e doar vârful aisberg-ului şi numai începutul. Constantin Stroe, directorul general de la Dacia îmi spune că se aşteaptă la un 2009 problematic pentru industria auto românească. Iar dimensiunea problemei afectează şi va afecta peste un milion de români. Să mă explic.

În fabricile de asamblare – Dacia, Ford – lucrează aproximativ 25.000 de oameni. Pentru fiecare om de pe linie mai punem încă nouă în industria „pe orizontală”, adică în fabricile care livrează subansamble, piese și componente pentru aceste fabrici, cei care le vând și întrețin. Adunăm așadar un sfert de milion de oameni care muncesc cu normă întreagă pentru a produce și vinde în final 380.000 de automobile pe an. Oamenii aceștia au familii care depind mai mult sau mai puțin de lefurile lor.

Tragedia începe când vânzările scad. Spre deosebire de economia comunistă, capitalismul este mult mai flexibil la… restructurările de personal atunci când vânzările intră în criză. Iar vânzările de automobile scad la noi după șase ani de creșteri și dublări spectaculoase. Cam cu 4% pentru 2008. Așadar rămâne să ne așteptăm la peste 8.500 de disponibilizați în această industrie în 2009. Ironia crudă este că nici nu sunt prea mulți. Din fericire, mai avem unde să vindem Logan-ul. Piețele emergente ale Rusiei și Chinei sunt promisiunea că mașina cu un raport decent preț/valoare se va vinde cu succes în anii următori. Dacă în Statele Unite, un american din doi are automobil, în China doar unul din 60.

Așadar ar fi loc pentru toată lumea. Rămâne de văzut însă cine rezistă și supraviețuiește recesiunii. Pentru că se spune că ce nu te omoară, te face mai puternic. Iar la sfârșit rămân numai cei cu adevărat puternici și competitivi.