Cel mai recent editorial pe care l-am scris pentru Totul despre Maşini – mai ţineţi minte revista aceia cu oameni inimoşi de la mine de acasă…
RECEsiunea din spinarea constructorilor auto
Am intrat în sfârşit în rândul lumii, cu bune dar şi cu rele. Porsche opreşte producţia două săptămâni, Volkswagen şi Renault reduc volumele, Dacia anunţă şase zile de şomaj tehnic. Un nume pompos pentru zile în care oamenii sunt trimişi acasă cu plata a 85% din leafa obişnuită. Problema este că acesta e doar vârful aisberg-ului şi numai începutul. Constantin Stroe, directorul general de la Dacia îmi spune că se aşteaptă la un 2009 problematic pentru industria auto românească. Iar dimensiunea problemei afectează şi va afecta peste un milion de români. Să mă explic.
În fabricile de asamblare – Dacia, Ford – lucrează aproximativ 25.000 de oameni. Pentru fiecare om de pe linie mai punem încă nouă în industria „pe orizontală”, adică în fabricile care livrează subansamble, piese și componente pentru aceste fabrici, cei care le vând și întrețin. Adunăm așadar un sfert de milion de oameni care muncesc cu normă întreagă pentru a produce și vinde în final 380.000 de automobile pe an. Oamenii aceștia au familii care depind mai mult sau mai puțin de lefurile lor.
Tragedia începe când vânzările scad. Spre deosebire de economia comunistă, capitalismul este mult mai flexibil la… restructurările de personal atunci când vânzările intră în criză. Iar vânzările de automobile scad la noi după șase ani de creșteri și dublări spectaculoase. Cam cu 4% pentru 2008. Așadar rămâne să ne așteptăm la peste 8.500 de disponibilizați în această industrie în 2009. Ironia crudă este că nici nu sunt prea mulți. Din fericire, mai avem unde să vindem Logan-ul. Piețele emergente ale Rusiei și Chinei sunt promisiunea că mașina cu un raport decent preț/valoare se va vinde cu succes în anii următori. Dacă în Statele Unite, un american din doi are automobil, în China doar unul din 60.
Așadar ar fi loc pentru toată lumea. Rămâne de văzut însă cine rezistă și supraviețuiește recesiunii. Pentru că se spune că ce nu te omoară, te face mai puternic. Iar la sfârșit rămân numai cei cu adevărat puternici și competitivi.
Sa stii ca in germania nu e nimic nou cu scaderea productiei de sarbatori.Acum poate unul sau altul spune ca este din cauza crizei economice insa in general in fiecare an e aceeasi procedura .Oamenii prefera sa pastreze banii pt cadouri ,distractii si concediu si mai putin gandesc la achizitii scumpe (masini etc).Nici macar la service nu vin cu masina chiar daca apare semnul la bord ci amana pe februarie…nu vin decat daca nu se poate evita !!!Pe deasupra lucratorii in uzine castiga foarte bine si primesc prime de craciun etc…asa ca le prinde bine ceva concediu chiar daca este un pic fortat.
Eu cred ca Automobile Dacia ar trebui sa se gandeasca mai deegraba la competitivitate decat la majorarea taxei auto .
Cine vrea si are bani de masina noua , nu are decat sa ia .
Uniunea Europeana inseamna in primul rand o piata unica competitiva .
Daca se vand asa de bine tinichelele marca dacia , nu vad de ce se inchid fabricile !
referitor la ce spune mobiles, sa-i vedem anul viitor pe nemti, sa vedem volumul de vanzari in Germania in contextul scumpirii creditului. In Germania daca ai un salariu destul de bun este/era la moda ca dupa terminarea leasingului sa iti schimbi masina cu una noua.
Dupa parerea mea constructorii auto trebuie sa isi revizuiasca cifrele de vanzari pe 2009, adica sa le aduca la niste cifre rezonabile si sa „uite” profiturile fabuloase de miliarde de euro (ex. Mercedes, BMW, VW etc). Industria auto s-a dezvoltat foarte mult in ultimii ani datorita dezvoltarii creditului sau mai precis usurintei cu care iti puteai lua credit. Dezvoltare a creditului care s-a dovedit un balon de sapun; spargerea lui a inseamnat un soc pentru industria auto.
Este foarte trist ca multi oameni vor merge in somaj, dar trebuie trasa o lectie din aceasta prabusire a industriei auto: creditul nu este „un mod de viata”. Industria auto va supravietui, fara indoiala, problema care doare foarte tare pe managerii este ca vor trebui sa isi reduca profiturile si implicit primele anuale care le primesc. de salariile lor nmai vorbim!
treaba de la dacia nu are legatura cu taxa auto sau cu criza economica…
cred ca 80% din ce produce fabrica de la mioveni se vinde in romania. ei bine dupa 4 ani in care s-a vandut fffff bine loganul, acum efectiv cine a vrut logan si-a cumparat deja. efectiv nu mai sunt clienti doritori de logan. repet,nu are treaba neaparat cu criza.
romanul nu isi permite sa isi cumpere o masina la 3 ani…multe din masini sunt luate pe 5-10 ani. cine sa mai cumpere logan?!!? toti care au vrut au cumparat deja..
ce naiba astia de la dacia nu se asteptau la momentul asta?! decat sa fi scos sandero mai bine scoteau vreun suv sau vreo masina pe la 12.000 de euro. sa vedeti ca romanii cumparau…..
Am si eu o parere daca se poate. Odata si odata scaderea vanzarii de automobile ar fi aparut, cu consecinte mai mult sau mai putin grave, poate in viitorul nu foarte apropiat, ce e drept. Criza economica – umflata pe alocuri – a fost doar un catalizator.
De ce ? Pai, se produc masini in prostie. Cred ca este un motiv bun sa nu se vanda atatea, pentru ca se produc mult mai multe decat e necesar. Ca producator, iti sapi singur groapa: le faci fiabile, omul le pastreaza mai mult. Nu le faci fiabile, omul nu le cumpara sau se scapa de ele si ajung la bulgari.
Plus, o masina a devenit in ziua de azi scumpa. Toate au atatea porcarii in ele, care tot tu, soferul si proprietarul ajungi sa le platesti. Sisteme de siguranta, led-uri, lasere, radare, lidare etc pentru ce ? cate din ele iti salveaza viata daca esti un tampit de fapt?
Plus ca se investeste aiurea in sisteme tampite. Instrumente de bord care sunt multicolore, tipa, piuie la cea mai mica alerta, au si tetris sa te joci pe ele cand stai in prcare ?WTF ? oamenii au uitat de esenta unei masini, sunt niste sufragerii pe roti. La capitolul manevrabilitate si tinuta de drum marea parte sunt cam varza.
Am revenit si eu pe acest blog.
Perfect de acord cu cele mentionate mai sus de George Buhnici.
Masina in primul rand este un „fier cu viata”, care te duce din punctul A in punctul B. In al doilea rand, daca mai ai si bani multi si cumperi ceva de serie limitata, atunci masina este si o opera de arta pe 4 roti. Ceva asemenea unui tablou de Van Goch.
In ziua de azi cam totul e o vrajeala, totul e o risipa inutila de materii prime. Prin urmare, nici masinile nu mai sunt cum erau odata. Nu spun ca o masina noua luata maine de la un showroom auto ar trebui sa ma mai tina inca 20-30 ani, cum a fost Golful 1. Dar nici nu vreau ca o masina sa ma tina 4-5-7 ani si sa ajunga o „mica troaca”. Sau sa imi cada alternatorul si pompa de injectie, si mai bine imi iau alta decat sa o mai repar. Ma nemultumeste faptul ca nu se mai fac masini adevarate, extrem de bine concepute, cu atitudine, masini facute cu pasiune, adevarate bijuterii pe 4 rori. La fiecare 5 ani producatorii arunca la vrajeala ceva acolo, putin upgrade, mai imprumuta o clanta si un rezervor de la modelul precedent……si se anunta in reclame la tv: „A aparut noul VW Golf VI. Das auto”.
In ultimul rand, strazile Romaniei sunt la nivel de „Ev mediu tarziu”. Pana si drumurile pietruite de romanii de pe vremea imparatului Traian sunt mai adevarate. Circulatia in Romania e haotica, gen America anilor 1930, cu urmariri, pusti automate Thomson si bandele de gangsteri ale lui Al Capone. Francezii au o mare vinovatie, pt ca daca ar fi scos o Dacie mai de bun simt, cu un design mai bunicel si cu un pret mai corect…..n-ar mai fi fost atata zazanie cu importul de second-handuri.
Iar referitor la triplarea taxei – asta demonstreaza ca pe „ruman nu-l duce capul”. Populatie majoritara de tarani crescuti in bordeie pana spre sfarsitul secolului al 19-lea, cand una lume deja folosea la masa cutitul si furculita. Unde bat apropoul este ca, puteau tampitii de politicieni sa voteze o lege prin care, mai pe romaneste, esti liber sa-ti aduci in tara tot ce-ti pofteste inimioara in materie de masini, chiar si din alea cu motoare cu abur din paleozoic, din era dinozaurilor…….no problem……insa, cu cat masina este mai veche, cu atat arde-l mai mult la taxe si impozite anuale.
Inca ceva – tot aud vrajeala: „Da eu ce fac ca nu am decat 3000 euro, si masina e ceva necesar?!”. Pai taticule, daca nu ai casa – stai in strada. Daca nu ai banuti sa faci piata – rabzi de foame. Daca nu ai bani de o masina decenta – mergi pe jos. Asa e in toata lumea, asta e capitalismul.
In definitv cred ca se aplica cu succes celebra maxima: CEI PUTINI SI BOGATI TREBUIESC SALVATI CU ORICE PRET, CEI MULTI SI SARACI SUNT LIBERI SA PIARA.
Da Hansi…posibil sa ai dreptate…eu m-am referit insa la perioada de sarbatori ,decembrie -ianuarie .Chiar daca politicienii nostri spun ca noi suntem bine inarmati impotriva crizei nu prea crede nimeni si cu siguranta Opelul este numai un inceput .Am vazut si la TV ca vanzarea de masini noi a scazut drastic din octombrie pana acum si remarc asta si la masini second hand de la dealeri cu care lucrez impreuna .Tot ce costa 1-2-3 mii se vinde inca normal…la masini peste 3-4 mii a scazut numarul interesatilor.E normal cand mediile baga frica in tine preferi sa pastrezi banii pt inceput si sa nu faci achizitii scumpe.
PS.Ceva ce nu e legat de tema : Am citit si pe ProTv ca legea cu triplarea taxei a fost deja aprobata de EU…insa ce nu vad eu acolo este sursa de unde ProTv si alte posturi au aceasta informatie .Eu cred ca EU nu a primit inca nimic oficial de la statul roman privind aceasta lege noua.Ce zici George ? ceva informatii?