Radarele noastre toate, inutile şi periculoase

DN1 este arena zilnică a zeci de accidente mai mult sau mai puțin grave. Reintroducerea și suplimentarea radarelor fixe vine ca o urmare a acestora. Așa ni se spune. Deși nu viteza este factorul numărul 1.

Zilnic DN1 este tranzitat de bețivii din Tâncăbești ori Fierbinți și nu numai, în Daciile lor care nici de Remat nu mai sunt bune. O singură manevră mai în zig-zag a acestora și celorlalți participanți la trafic le trec prin fața ochilor rapid cele mai frumoase momente petrecute în viață. Unul dintre șoferi rotește în neant volanul de parcă de el ar mai depinde salvarea. Însă copacul cu diametrul de 4 metri devine locul de ofrandă pentru 5 oameni morți din vina unui cretin. Cercetările de la fața locului arată că accidentul s-a produs din cauza celor 10km/h în plus peste viteza legală. Caz închis.

Radarele fixe vor fi montate în cele mai “sângeroase” zone de pe șosele. Asta implică punerea în funcțiune a celor 120 scoase din uz prin instanță acum 2 ani și suplimentarea cu alte 100 de bucăți în viitorul apropiat. Niște funcționari vor da de lucru unor firme care vor da de lucru unor bănci.

Haios este faptul că până în 2020, polițiștii se așteaptă ca numarul de accidente grave să scadă cu 55%. Bine zis așteaptă… Tot ei au spus că „Din 2009, în fiecare an am reuşit să scădem numărul de accidente rutiere grave”. Vorbim tomcai despre o perioadă în care radarele fixe au fost scoase din folosință și a venit la putere mama prudenței – criza.

Nu le vom întâlni doar pe DN1. Vom vedea camere fixe și în alte județe din țară, acolo unde drumurile pustiite chiar strigă după astfel de soluții.

Introducerea lor nu va face altceva decât să ne invite la goană și mai tare pe tronsoanele dintre ele, cel puțin în localități, unde trecerile de pietoni sunt așezate strategic în fața cârciumii. E știut doar că acolo unde sunt radare fixe, nu mai apar și cele mobile, așa că o poți călca până la următorul fără jenă. Calci frâna 100 de metri după cameră și apoi accelerația la fund.

Sătenii binecuvântați cu asfalt doar pe șosea, fără trotuare decente, vor sări artistic din drumul național în șanț din instinct, de dragul supraviețuirii sau pur și simplu proiectați de un șofer nenorocit pe viață.

Însă nu doar depășirea vitezei legale este luată în vizor, ci și alte abateri mai mult sau mai puțin grave, cum ar fi depășirea și întoarcerea peste linia continuă și condusul agresiv. Aș vrea să trăiesc să îi văd fără permis pentru 60 de zile pe bărcăneștenii și ciolpănenii care întorc peste benzi de parcă sunt ale lor de acasă.

În cel mult un an, prin update-ul de hărți de pe dispozitivele GPS va fi știută fiecare poziție a camerei. Ca să ne astâmpere ele vor fi se pare mutate din loc în loc. Adică denumirea de radare fixe nu va mai fi viabilă și vor deveni iarăși ilegale.

Pe scurt, radarele fixe sunt utile, însă nu așa de tare pe cât și-ar dori polițiștii. Ce facem cu bețivii și bicicliștii care merg în toiul nopții pe marginea sau chiar mijlocul drumului ? Ce facem cu căruțașii care nu își mai permit să dea 3 lei pe gazul lampant pentru că l-au băut pe etilic? Cu cei care conduc obosiți la volan? Le dăm cafele gratis? Nu mai bine umblăm la coarda sensibilă? Cea care ține banii în portofel? Și să luăm permise, multe, foarte multe. Vreau să văd o țară terorizată de imaginea polițistului care apare din senin când vitezomanul Gică a trecut pe roșu, a depășit coloana sau a călcat linia continuă și îi taie în bucăți carnetul care îi permite să fie inconștient.

Voi cum ați reduce numărul de accidente grave?

Considerați utilă montarea radarelor fixe?

scris pentru ProMotor, a contribuit Marian Andrei.

Nu uita să dai like.

Ultimele articole

Articole recomandate

46 Comments

  1. ma completez prin a spune ca daca unui sofer nu „ii merge capul” si nu e in stare sa conduca asa cum trebuie si in siguranta de ce trebuie sa platesc eu si sa ma cobor la prostia lui, sa fiu nevoit sa merg cu 59 la ora prin sute de localitati (unde nu am nici o treaba!!) si cu 99 sau 109 in afara localitatilor in conditiile in care masina mea e capabila de 250 fara probleme (verificat pe autostrada in DE). de la 140 – 150 e o joaca sa franez, sa opresc sau sa manevrez masina in deplina siguranta. oricum parcul auto din RO s-a „upgradat” si mai toti au masini care sunt sigure la 140. mentionez ca am carnet din 1994, cam 1 milion de km la activ, ZERO accidente, 2 amenzi radar pe an in medie (asta pt ca am statie si detector) si nu mi-a fost suspendat niciodata carnetul.

    • @catalin corneliu – ca să te conving că șansele tale de supraviețuire converg spre zero de la 60kmh, îți recomand un test de impact la o școală de defensive driving/conduită preventivă. Vei vedea că decelerarea este atât de brutală, încât tabla care se contorsionează este mai puțin periculoasă decât propriul tău corp care se smucește violent prin centură. Vorbesc despre 60kmh viteza impactului care poate fi obținută prin lovirea unui stâlp ori prin accidentul frontal a două automobile care rulează cu câte 30kmh.

  2. E foarte adevarat ceea ce zici @george, eu am avut impact direct cu o masina parcata la peste 60km/h, in cazul acesta eu eram victima unui sofer neatent si care nu are ce cauta in trafic, care s-a hotarat ca de pe banda 2 sa faca dreapta fara sa semnalizeze pe o strada adiacenta…concluzia pe scurt a fosr ca motorul a fost mai destept ca mine si sa dus tarash pe strada, iar eu mai neinspirat din fire am intrat intr-un megane parcat pe marginea drumului, ca nha…doar imi statea in cale si am decis sa il mut 2 metri mai inainte…
    Daune:
    MOTORUL – ushor avariat, mai mult zgariat
    MEGANUL – porbagajul pe jumatate infundat, far semnal aripa oglinda dreapta avariate in urma deplasarii lui
    EU – grav avariat/temporar scos din functiune datorita unor multiple fracturi de bazin(5) de coaste(7) coloana deplasata in 2 locuri, hemoragie interna, plagadeschisa picior drept.

    Acum stau si ma intreb…sa fi fost eu inconstient ca mergeam spre casa cu viteza pe un drum liber la 2 noaptea, si cand am dat de nea Nae care se pare ca avea un fetish bizar cu banda doi de circulatie, am decis sa imi vad de drum mai departe…………sau Nae, care face dreapta pe un drum secundar de pe banda doi de circulatie, care circula pe banda 2 cand 1 este libera, care nu se asigura in oglinzi, care nu semnalizeaza?

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.