Pirateria taximetriștilor este la ea acasă în București

 

În fiecare dimineață, clincenenii, bercenarii ori jilăvenii se urcă în taximetre și pornesc cu avânt economic spre București. Potența lor financiară susține activitatea câtorva sute de taximetriști harnici. Criza care a nenorocit România, ocolește cu succes Petrăchioaia, Buftea, Bragadiru, Voluntari și alte câteva localități ilfovene. Indiferent de dimensiune, populație și noroi, toate satele și municipiile desfundate din jurul Bucureștiului au fost binecuvântate cu taximetre fără număr. Nume precum Pelicanul, Euroline, Drive Taxi sau nu mai știu ce firmă obscură au rejuvenat fără acid hialuronic o afacere pe care o credeam falimentară dacă îi asculți pe șoferii năduviți de prețul benzinei.

Afacerea cu taximetre merge atât de bine unsă, încât patronul de la Pelicanul Taxi își permite chiar să scadă prețul. 1,39 lei per kilometru este, cred eu, cel mai mic tarif de care am auzit pe la noi, preț care înfruntă benzina de aproape șase lei fără vreo emoție. Vă mai amintiți când era carburanții erau mai ieftini cu vreo treime, iar tarifele se apropiau de 2 lei? Așa că un record absolut merită aplaudat. Iată oameni cu viziune care ne demonstrează că afacerile bune vin de acolo de unde nu te aștepți. Ilfovul este așadar în plină expansiune economică, iar cetățenii săi au nevoie de transport accesibil și de calitate. Doar că probabil nu știau despre asta…

Biznismenii ilfoveni vin așadar devreme în București. Taximetrele cu bulină galbenă din sectorul agricol sunt puse apoi în fața dilemei. Dacă tot am ajuns aici imediat după cântarea cocoșului, să mă întorc cu mașina goală acasă? Așa că bântuie orașul în așteptarea întâi decembriștilor pe care să îi aducă acasă la sfârșitul zilei. Poate de aceea am văzut eu mai multe taxiuri de Ilfov ca niciodată pe străzile Bucureștiului. Altfel nu îmi explic. Legea spune clar că nu ai voie să prestezi taximteria decât în localitățile unde ai licență.

Mă mai miră ceva. Cum supraviețuiesc taximetriștii care prestează la asemenea tarife? După ce plătesc planul la firmă și fac plinul, ce le mai rămâne? Ce consum trebuie să aibă mașinile acelea ca să renteze să mergi atâta vreme la dumping?

Am dubii mai serioase de atât în legătură cu siguranța pasagerului. Ultima dată când am mai mers cu tarif mic, mi-a fost mai teamă în Logan decât cu Claudiu David, campionul de raliu în BMW M3. La 70 la oră, Dacia cu 280.000 de km în bord tremura din toate închieturile. Rulmenții huruiau sinistru, iar șoferul avea poftă de ironii: Poate ne sare roata…

Arăt cu degetul direct spre Direcția Transporturi din Primăria Generală a Municipiului București și Poliția Rutieră. Privirea întoarsă și tolerarea unor firme clientelare de genul acesta va duce curând la accidente grave. Nu mă interesează cum se canibalizează patronii din taximetrie. Din punctul meu de vedere, prețul mic este succesul economiei de piață. Când prețul mic înseamnă pericol și evaziune înseamnă însă că cineva dintr-un birou cu salariu plătit de noi, contribuabilii, ori stă de pomană, ori își rotunjește leafa. În ambele cazuri merită mai mult decât disprețul.

Îi chem pe taximetriștii care știu adevărul să ne spună aici cine ia șpaga.

Scris pentru ProMotor

Ultimele articole

Articole recomandate

8 Comments

  1. Replica „poate ne sare roata” am mai intalnit-o dar sub alta forma „rupe gropile…”,si sunt si anumiti taximetristi care se cred pe pista chiar daca tu nu ai specificat ca te grabesti.
    Taxiurile din Bucuresti sunt oribile si mai ales taximetristii care vara sunt aproape dezbracati cu burta pe volan si cu geamu deschis la maxim.Am vazut acum cateva zile o Nubira cu un domn imbracat foarte frumos si chiar am ramas surprins pana am vazut tariful 2,3 lei/km ,poate era o gluma culoarea taxiului era cam dubioasa fiind un galben pal.Ultima data cand am luat taxiul a fost acum o saptamana cand un domn s-a hotarat spre sfarsitul calatoriei sa porneasca AC care oricum nu a schimbat cu nimic aerul ingrozitor de transpiratie a domnului de la volan.

  2. Nu stiu de unde e treaba cu „jilavenii”, insa de fiecare data cand am sunat la o companie de taxi, nici n-a vrut sa auda de Jilava.

    In schimb se gasesc acele microbuze (maxi-taxi) cu 800000 KM, ruginite si imbalsamate de transpiratie. Aceeasi poveste si-n Vidra, 1 decembrie, Dobroesti, Popesti Leordeni, Voluntari etc.

    In schimb, taximetristi gasesti la greu. Era un fel de part-time JOB, adica ziua la munca si noaptea in solar, la castraveti fara e-coli.

  3. e simplu toti iau spaga. pentru ca in bucuresti trebuie sa avem un numar x de licente, multi au ramas pe dinafara si au luat licente pe ilfov. asta e tot.probabil e mai mica spaga la ilfov, deci si preturile sunt mai mici.

  4. Majoritatea taximetrelor sunt pe GPL deci pretul benzinei de 6 lei/L nu ii influenteaza prea tare.
    La un pret de 2.7 lei/L de GPL cu consum de 10% sa zicem,pe nenea sofer il costa 27 lei suta de KM pentru care te taxeaza cu 190lei

    Rulmentii care huruie si planetara care bate nu sunt noutati.nici pe vremea cand nu era criza masinile nu se prezentau prea bine.

  5. Decat sa apelez la serviciilor lor… am ales sa imi inchirez o masina fiind mult mai confortabil din toate punctele de vedere, cat dadeam zilnic pe serviciile lor am mai pus ceva si am inchiriat

  6. Salut!dispun de un buget fix 10.000 euro,niki un euro in plus si as vrea sa stiu ,care masina e mai ok ,noua na refer sa aleg dintre noul aveo sedan 1.2 86 cp 7784+ 3 prime de casare,adik undeva aproape de 9000,sau noua octavia tour 1.4 80cp 8790+ 3 prime,adik undeva la aproape 10.000!

  7. Salut, am vazut zilele trecute un taximetru care parea extrem de mult a fi suspect ca e pirat (nu avea sigla luminoasa pe plafon, nu avea placute cu autorizatia pe portiere, etc) dar nu am stiut unde sa sun sa aunt treaba asta si la 112 mi-a parut aiurea sa sun, mie nu mi se pare ca era o urgenta. Stii cumva la ce numar ar trebui sa sun in aceste cazuri?

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.