Cât de periculoase sunt SUV-urile?

E o discuție nesfârșită despre șansele mai bune de supraviețuire ale unui șofer de SUV față de unul dintr-o mașină mică. Îl salut din nou pe Sorin Târnă care a scris un nou editorial ca blogger invitat. Azi încearcă să ne convingă să renunțăm la SUV-uri. Iar eu îl susțin.

Le vedem peste tot. SUV-urile impun respect si generează un sentiment de siguranţă mult preţuit de mulţi. Siguranţa oferită de aceste maşini este, de asemensea, un motiv foarte bun pentru care sunt cumpărate cu milioanele. Si respect dorinţa unora de a fi protejaţi. Este perfect normal. In cazul unui impact frontal, ori lateral, un SUV va proteja foarte bine pasagerii. Ce se întâmplă însă cu celălalt vehicul? O să las urmatorul videoclip sa vorbeasca in locul meu.

Pasagerii Fiat-ului nu ar fi avut prea multe şanse, din păcate. Si nu este corect, din simplul motiv ca nu toti ne permitem SUV-uri. E ca in scoala, cand copilul linistit si pricajit din prima banca devine sac de box pentru cel gras si bataus, masculul alfa.

EuroNCAP efectueaza, de cativa ani, teste care analizeaza impactul automobilelor asupra pietonilor, iar urmatorul pas va fi introducerea de teste care analizeaza impactul asupra altor automobile implicate in accident. Dar acest aspect va fi dificil de standardizat, din cauza multitudinii modelelor de pe piata. Aici v-ati astepta sa termin intr-o nota optimista, prin care sa incurajez conducerea preventiva si normalizarea traficului. Insa nu o voi face. In schimb, o sa incerc sa trag un semnal de alarma, cu speranta ca urmatoarele informatii vor fi de folos.

SUV-ul nu reprezinta neaparat un buncar impenetrabil, caci poate fi ca o lama cu doua taisuri. Una dintre cele doua probleme pe care le are este greutatea, ceea ce provoaca un soc violent, deoarece energia cinetica a unui SUV care ruleaza cu 90 km/ora este echivalenta cu cea a unei masini care ruleaza cu o viteza de 110 km/ora. Cea de-a doua problema este inaltimea, SUV-ul fiind mai mare decat o berlina compacta. Astfel, in cazul unui impact, din cauza inaltimii, va afecta zonele cele mai expuse ale unei berline, care nu va beneficia de amortizarea socului, oferita de deformarea structurii sale. Toate bune si frumoase pentru cei aflati in SUV pana acum. Din pacate, nu este mereu asa. Din cauza socului, pasagerii, de fapt organele interne ale acestora pot fi serios afectate fara a produce rani externe. De asemenea, exista riscul de accidentare a coloanei vertebrale, ceea ce nu este deloc confortabil. Ganditi-va ca la o masina cu o caroserie perfecta, dar care nu se poate deplasa pentru ca ambreiajul a cedat. Cele mai periculoase impacturi pentru SUV-uri sunt cele in care lovesc un obstacol fix. Nu stiu exact de ce, nu sunt fizician, dar are legatura cu acea energie cinetica despre care v-am vorbit mai devreme si, culmea, se pare ca este mai periculos decat o masina mai mica. Pe scurt, SUV-ul va absorbi majoritatea fortei impactului, iar pentru pasageri nu va fi placut.

Partea cu adevarat proasta este ca pana acum am vorbit despre SUV-uri rezistente, pentru ca, da, exista si “oi in haine de lup”. Si aici vorbesc despre X5, ML si aproape toate cele produse inainte de anul 2003-2004. Modelele mai noi sunt gandite mai atent, pentru a atenua socul produs de impact. Si asta nu este tot. Jeep-urile din 2012 ( nu “gip”, ci modelele producatorului american ) obtin in continuare rezultate dezastruoase la testarile EuroNCAP. Jeep Compass a obtinut un nou “record” in urma cu mai putin de o luna. Nu e vorba de patru stele, nici macar trei, cat Dusterul autohton. NU. A obtinut doua stele. Doua!! Un Mercedes S-Klasse din 2005 ar parea un zid din beton pentru Compas in cazul unui impact frontal. Sa nu mai zic de pick-up-uri. Din cauza caroseriei lungi si slab rigidizate, acestea se vor rupe in doua la propriu un cazul unui impact serios.
De asemenea, din cauza inaltimii, un SUV nu este la fel de stabil ca o compacta, iar riscul de rasturnare este sensibil mai mare. Priviti in video-ul de mai jos cum se comporta un SUV chinezesc in caz de impact. Si youtube-ul este plin de crash-teste care va pot şoca.

Aşa ca deschideti bine ochii si analizati cat se poate de bine inainte sa achizitionati o masina, si nu neaparat un SUV. Poate ca vara va fi mai greu fara climatizare automata si muzica se aude mai bine din 10 boxe, in loc de 4, dar inainte de a va cumpara aceste optiuni ganditi-va la importanta airbag-urilor, a ESP-ului si a ABS-urilor, pentru ca inca exista masini care nu le ofera standard. Nu doresc sa pornesc o campanie impotriva SUV-urilor, dar adevarul este ca sunt periculoase si pentru ceilalti participanti la trafic, dar si pentru pasagerii lor.

Inchei cu un exercitiu de imaginatie. Cum ar fi daca aceste accidente ar fi chiar accidentale, produse doar in situatii extreme si nu de pusti de bani-gata, fetite rasfatate si bizoni cu doua cefe, in incercarea lor de a ajunge primii la cafenea? Sustin o campanie de normalizare a traficului si, mai important, a soferilor. Nu masinile produc accidente, ci oamenii.

Îi mulțumesc lui Sorin și aș mai adăuga eu ceva. Singura campanie de normalizare a traficului în care cred este un cocktail de medicamente care să conțină: aplicarea mai dură dar corectă amenzilor, prezența activă a polițiștilor în stradă nu doar la ciupeală sau de imagine, impunerea unor cursuri de reciclare a șoferilor la intervale de maximum 2 ani și examene la cinci ani.

Ultimele articole

Articole recomandate

60 Comments

  1. Nu SUV-urile, sunt de vina pentru accidente de fapt, niciun model de masina, ci oamenii care le conduc. Mi se pare, cam aberant, sa aruncam cu noroi intru-n anumit model, pentru ca nu iti plac(asta gandesc eu acum).

  2. Salut George!
    Nu i-ai raspuns si lui Daniel! Ce facem cu camioanele, dubele si toate masinile mai mari decat un autoturism!
    Care este diferenta intre acestea si un SUV? Pentru ca tu ai facut un autoturism vs SUV!

  3. Eu as face o comparatie mai putin obisnuita si as spune ca faptul de a cumpara un SUV pentru a fi psihologic mai asigurat contra unui accident de circulatie îmi reaminteste de cursa înarmarilor din anii ’30 din Europa si de cea din anii ’60 – ’70 când America si Urss -ul (plus statele lor satelite) se spionau reciproc si inventau tot felul de arme în spatele carora se credeau foarte bine aparate.
    Industria producatoare de autovehicule usoare se comporta dupa aceeasi schema si trebuie sa recunoastem ca organul lor de propaganda oficial a devenit mult mai eficient psihologic decât acum 50 de ani : când vorbesti si detaliezi despre siguranta personala, confortul la volan, posibilitati de a merge pe drumuri neasfaltate etc cetateanul post-contemporan, egoist, individualist, consumerist si acaparat de frica devine si mai receptiv !
    Majoritatea celor pe care îi vad în SUV sunt singuri în masina, conduc de obicei în oras si dupa cum merg îmi dau seama ca … nu prea stiu sa conduca si îsi permit unele abateri grave de la codul rutier asigurati fiind ca, în caz de accident cu un alt autovehicul, vor scapa mai usor !
    Acesta e mecanismul psihologic fundamental care actioneaza asupra utilizatorilor de SUV, majoritatea refuza sa vada adevaraturile dedesubturi ale comportamentului lor ori pur si simplu nu-si dau seama, adica sunt unii imbecili.
    SUV prinde foarte bine în „constiinta” multor soferi din România (sa se înteleaga utilizatori de autovehicule care au obtinut permis), unde de obicei se conduce dupa stilul latin, mai agresiv, mai repede, fara prea multe asigurari, cu taieri de banda rapide si cu trecere pe contrasens în momentul în care se abordeaza un viraj mai larg. De aici provin multe nenorociri, majoritatea celor cu SUV uri când ajung pe contrasens din diferite motive – între care nestiinta de a stapâni un asemenea autovehicul si mania vitezei – nu mai pot redresa „balena” si ajung sa provoace accidente mortale.
    La un impact frontal, ce ai de masurat si de analizat între un Fiat 500 si un Audi Q5, doua autovehicule de categorii diferite, primul care cântareste mai putin de 1t si al doilea care poate ajunge pâna la 1,8t ? Nemtii astia sunt sadici, ca de obicei, nu ?

  4. @George: interesant articolul dar legat de fizica, energia cinetica si masa vehiculului am si eu o intrebare: cum e mai periculos la impact o honda crv (1.490 kg) decat un passat (1.418 kg)?
    suv vs berlina, nu?
    cat despre cumpararea unei masini pentru imagine si agresivitate in trafic nu cred ca se poate reprosa doar proprietarilor de suv-uri. exista si bmw-isti,aud-isti si am vazut chiar matiz-isti mai periculosi decat suv-uri cuminti;)
    cum ziceau si altii: soferul, nu masina e de vina

  5. Pentru unele persoane SUV-ul le da sentimentul de confort si siguranta in exploatare. De aceea vei vedea suficiente dame conducand astfel de masini…
    SUV-ul a fost gandit special pentru femeile care isi duc copii la scoala in confort si siguranta pentru ca mai apoi sa fac cumparaturi la supermarket intr-un portbagaj incapator…. la fel ca si la autovehiculele tip „tourer” sau break sau MCV…
    E doar chestie de gust si de dorinta de a fi intr-un anume fel pozitionat social….eu o consider ipocrizie…
    SUV = sport utility vehicle …de la ce anume vine sport inca nu imi dau seama…dar suna bine in denumire…totul e marketing in ziua de azi…
    Iar pentru cei care considera ca un SUV e un adevarat 4×4 se inseala amarnic…e o mare diferenta intre ele….am vazut destule SUV in sant pe vreme de mazga, iarna

    pro:
    – confort
    – ofera o perspectiva mai buna asupra soselei comparativ cu auto cu garda mica la sol
    – potrivite pentru condus pe drumuri din suburbiile romanesti neasfaltate

    contra:
    – stabilitate …desi au mai evoluat gratie sistemelor electronice , lasa inca de dorit
    – consum de combustibil….cred ca cei care le folosesc putin le pasa ca incet populatia din orase devine din ce in ce mai sensibila la boli ale aparatului respirator, si ca natura e din ce in ce mai agresiva
    – ai tendinta cand le vezi pe sosea sa te feresti de ele
    – pentru a face o banala pana de cauciuc trebuie sa treci pe la sala de forta
    – samd

    Tendinta momentului e sa se treaca de la SUV-uri la crossover-e…ceva mai compacte si care ofera un compromis intre stabilitate, garda la sol, confort, permitand performante dinamice mai bune, conducere pe o varietate mai mare de drumuri decat un auto cu garda mica si consum de combustibil acceptabil …si avem foarte multe exemple inclusiv unul autohton

  6. gandurile mele sunt strict in contextul titlului acestui articol.
    periculosi pot fii doar cei care sofeaza plini de nesimtire si tupeu.
    nu are nici o legatura cu modelul de masina.
    ne urcam la volan si uitam ca drumul public nu este proprietatea noastra.
    o fii stresul de vina?agitatia de zi cu zi?aiurea!BUNUL SIMT trebuie sa primeze, in orice situatie, indiferent de inaltimea la care este pozitionat scaunul soferului.

  7. Cine a spus ca educatia se face cu paru. Mare adevar a spus. Va dau exemplu
    In Anglia daca ai luat puncte pe permis stau in contul tau 3 ani si aici nu sunt 21de puncte sunt numai 12 si am 6 puncte aici. Acum sunt baiat cuminte ca ai numai dezavantaje, nu te angajeaza nimeni ca esti scump de intretinut la asigurare. Ai punte trebuie sa astepti sa iti fie sterse. Legea aici iti da voie sa bei dar daca ai trecut de 0,35 ai puso nu mai vezi carnetu cel putin 20 lunii si esti si trimis la munca i folosul comunitati si la cursuri de reeducare, ca si alcoolici anonimi. Camere multe ai gresit platesti.

  8. Rezonez in principui cu articolul dar nu sunt de acord cu faptul ca unii nu-si permit SUV-uri ca preturile sunt mai mari,deci sunt defavorizati.Sigur ca sunt si cazuri din astea dar sa nu uitam ca sunt si SUV uri accesibile,chiar cum ar fi Duster.Si eu cred ca se mai gasesc unele marci pana in 20.000E.Iar sub 10.000E se poate cumpara una SH,deci nu cred in chestiunea asta cu banii.

    Pe de alta parte subscriu in mare parte celor spuse de Costi.Infrastructura,adica lipsa autostrazilor face mii de victime anual.Mai spunea cineva aici ca sunt si in Franta accidente pe autostrazi…da,dar sunt o exceptie nu o regula.Am facut multe drumuri din Deva pana la Iasi si e foarte greu sa respecti limita de viteza prin zecile de sate de pe drum.Am respectat cat am putut sau unde era mai aglomerat si cu toate astea am facut peste 12 ore.Daca as fi respectat peste tot ajungeam noaptea.E drept ca si lipsa educatiei face multe accidente,agresivitatea si proastele obiceiuri.Asta tine de educatia generala a populatiei.

  9. „Un Mercedes S-Klasse din 2005 ar parea un zid din beton pentru Compas in cazul unui impact frontal”.

    Prin S-Klasse din 2005 inteleg modelul actual W221 care in 2009 a primit un facelift si urmeaza sa fie inlocuit in scurt timp de noul model.

    Un S-Klasse are botul foarte lung si o masa de 2000-2200Kg, foarte apropiata de a unui Q7. In mod cert s-ar comporta bine la impactul cu un SUV.

  10. Argumentatia mi se pare ingrozitor de slaba in general, dar asa doua observatii:
    1. „Nu stiu exact de ce, nu sunt fizician, dar are legatura cu acea energie cinetica despre care v-am vorbit mai devreme si, culmea, se pare ca este mai periculos decat o masina mai mica” – adica nu stim, dar vorbim
    2. „ganditi-va la importanta airbag-urilor, a ESP-ului si a ABS-urilor, pentru ca inca exista masini care nu le ofera standard” – corect, dar ce treaba are cu SUV-urile, multe masini mici au elemente de siguranta ca optionale; poate mergea la un articol pe tema nu cumparati masini germane (sau pseudo-germane ca skoda), cumparati japoneze

  11. Buna , Am condus SUV-uri , de la ML,X5, Highlander, GL ,LX, Cayenne, MDX , Expedition , Excursion , Suburban ,Tahoe ….. pana la cele de marime mica Rav4 ,X3 ,Vitara , Vue , RX ….etc … din experienta traita conducand aceste SUV-uri am dedus ca ele fiind inalte in curbe si pe conditii de drum alunecos ai sanse foarte mari sa te rastorni cu ele daca nu este adaptata viteza corespunzatoare . Am facut un studiu cu 3 dintre marile JUNKYard-uri din statul in care locuiesc si din pacate din luna octombrie pana in luna aprilie rata masinilor accidentate ( prin rostogolire) este de 72% din totalul masinilor care intra in Junkyard din care 12% sunt masini de marime mica iar restul sunt SUV-uri si Truck-uri ! Personal recomand conducatorilor de SUV’s sa reduca la mai mult de jumatate viteza in conditii umede si de zapada !Sper ca este de folos informatia !

  12. Salutare,
    E adevarat ca cei Protejati sunt cei care isi iau sau isi permit un SUV fata de cei care isi cumpara o masina mai putin sigura cum ar fi o masina mica sau una low cost,dar cred ca totul tine de cat d civilizati suntem in trafic si nu despre ce masina conduci.Si cred ca depre asta se poate vorbi mult numai spun ca poporul roman e popor de ipocriti:pe cand in germania si in alte tari europene am inceput sa foloseasca mai mult alte mijloace de transport (ex: bicicleta etc)noi ne cumparam masini din ce in ce mai multe si mai mari.Si intradevar dau drepatate celor care spun ca nu avem chiar drumuri de calitate decat pe portiuni (Vezi jud Bacau)

  13. Prieteni dragi,de cat timp circul pe straziile din romania,majoritatea accidentelor grave pe care le-am vazut au fost provocate de masini cu mare tonaj,cum ar fii camioanele de exemplu.Si mor sute sau chiar mii de oameni nevinovati.Si problema initiala nu sunt camioanele ci,soferii care conduc aceste masinarii.Vorba lui george mai sus,nu masinariile produc accidente ci oamenii o fac.Oricum mentalitatea oameniilor nu ai cum sa o schimbi,probabil doar cu niste legi foarte dure.
    Eu unu as semna fara ezitare petitia impotriva camioanelor…

  14. nu cred ca SUV-urile sunt de vina (fiecare cu placerea lui), problemele sunt diverse, in primul rand strazile care sunt asa cun sunt si in cele mai multe cazuri cei de la volan sunt problema, mai precis memtalitatea unora care cunduc masini scumpe si li se pare ca sunt mai presus de oerice lege, de orice regulament si traiesc cu ideea ca daca ai bani o rezolvi oricum (din pacate asa se intampla in cele mai multe cazuri).Pana la urma totul tine de educate, educatiea care incet incet incepe sa dispara.

  15. hmmmm,ultima masina cumparata ,am zis s-o fac si eu ca neamtu:consum mic ,spatiu mare,dotari multe,garantie extinsa,revizii mici,fiabilitate etc etc intr-un cuvint:RENTABILITATE….rezultatul:dupa 2 saptamini o scot la vinzare(toata lumea :frate masina sigur are ceva ,ca vrea s-o vinda de noua)……nici acum n-am reusit s-o vind ca toata lumea ma banuieste ,dar nu-s in stare sa spuna ce nu-i in regula…in sfirsit:urmatoarea masina va fi cumparata cu inima ,nu cu rgla in mina,adica :UN SUV

Dă-i un răspuns lui Tanase Emil Renunțați la răspuns

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.