Cât de periculoase sunt SUV-urile?

E o discuție nesfârșită despre șansele mai bune de supraviețuire ale unui șofer de SUV față de unul dintr-o mașină mică. Îl salut din nou pe Sorin Târnă care a scris un nou editorial ca blogger invitat. Azi încearcă să ne convingă să renunțăm la SUV-uri. Iar eu îl susțin.

Le vedem peste tot. SUV-urile impun respect si generează un sentiment de siguranţă mult preţuit de mulţi. Siguranţa oferită de aceste maşini este, de asemensea, un motiv foarte bun pentru care sunt cumpărate cu milioanele. Si respect dorinţa unora de a fi protejaţi. Este perfect normal. In cazul unui impact frontal, ori lateral, un SUV va proteja foarte bine pasagerii. Ce se întâmplă însă cu celălalt vehicul? O să las urmatorul videoclip sa vorbeasca in locul meu.

Pasagerii Fiat-ului nu ar fi avut prea multe şanse, din păcate. Si nu este corect, din simplul motiv ca nu toti ne permitem SUV-uri. E ca in scoala, cand copilul linistit si pricajit din prima banca devine sac de box pentru cel gras si bataus, masculul alfa.

EuroNCAP efectueaza, de cativa ani, teste care analizeaza impactul automobilelor asupra pietonilor, iar urmatorul pas va fi introducerea de teste care analizeaza impactul asupra altor automobile implicate in accident. Dar acest aspect va fi dificil de standardizat, din cauza multitudinii modelelor de pe piata. Aici v-ati astepta sa termin intr-o nota optimista, prin care sa incurajez conducerea preventiva si normalizarea traficului. Insa nu o voi face. In schimb, o sa incerc sa trag un semnal de alarma, cu speranta ca urmatoarele informatii vor fi de folos.

SUV-ul nu reprezinta neaparat un buncar impenetrabil, caci poate fi ca o lama cu doua taisuri. Una dintre cele doua probleme pe care le are este greutatea, ceea ce provoaca un soc violent, deoarece energia cinetica a unui SUV care ruleaza cu 90 km/ora este echivalenta cu cea a unei masini care ruleaza cu o viteza de 110 km/ora. Cea de-a doua problema este inaltimea, SUV-ul fiind mai mare decat o berlina compacta. Astfel, in cazul unui impact, din cauza inaltimii, va afecta zonele cele mai expuse ale unei berline, care nu va beneficia de amortizarea socului, oferita de deformarea structurii sale. Toate bune si frumoase pentru cei aflati in SUV pana acum. Din pacate, nu este mereu asa. Din cauza socului, pasagerii, de fapt organele interne ale acestora pot fi serios afectate fara a produce rani externe. De asemenea, exista riscul de accidentare a coloanei vertebrale, ceea ce nu este deloc confortabil. Ganditi-va ca la o masina cu o caroserie perfecta, dar care nu se poate deplasa pentru ca ambreiajul a cedat. Cele mai periculoase impacturi pentru SUV-uri sunt cele in care lovesc un obstacol fix. Nu stiu exact de ce, nu sunt fizician, dar are legatura cu acea energie cinetica despre care v-am vorbit mai devreme si, culmea, se pare ca este mai periculos decat o masina mai mica. Pe scurt, SUV-ul va absorbi majoritatea fortei impactului, iar pentru pasageri nu va fi placut.

Partea cu adevarat proasta este ca pana acum am vorbit despre SUV-uri rezistente, pentru ca, da, exista si “oi in haine de lup”. Si aici vorbesc despre X5, ML si aproape toate cele produse inainte de anul 2003-2004. Modelele mai noi sunt gandite mai atent, pentru a atenua socul produs de impact. Si asta nu este tot. Jeep-urile din 2012 ( nu “gip”, ci modelele producatorului american ) obtin in continuare rezultate dezastruoase la testarile EuroNCAP. Jeep Compass a obtinut un nou “record” in urma cu mai putin de o luna. Nu e vorba de patru stele, nici macar trei, cat Dusterul autohton. NU. A obtinut doua stele. Doua!! Un Mercedes S-Klasse din 2005 ar parea un zid din beton pentru Compas in cazul unui impact frontal. Sa nu mai zic de pick-up-uri. Din cauza caroseriei lungi si slab rigidizate, acestea se vor rupe in doua la propriu un cazul unui impact serios.
De asemenea, din cauza inaltimii, un SUV nu este la fel de stabil ca o compacta, iar riscul de rasturnare este sensibil mai mare. Priviti in video-ul de mai jos cum se comporta un SUV chinezesc in caz de impact. Si youtube-ul este plin de crash-teste care va pot şoca.

Aşa ca deschideti bine ochii si analizati cat se poate de bine inainte sa achizitionati o masina, si nu neaparat un SUV. Poate ca vara va fi mai greu fara climatizare automata si muzica se aude mai bine din 10 boxe, in loc de 4, dar inainte de a va cumpara aceste optiuni ganditi-va la importanta airbag-urilor, a ESP-ului si a ABS-urilor, pentru ca inca exista masini care nu le ofera standard. Nu doresc sa pornesc o campanie impotriva SUV-urilor, dar adevarul este ca sunt periculoase si pentru ceilalti participanti la trafic, dar si pentru pasagerii lor.

Inchei cu un exercitiu de imaginatie. Cum ar fi daca aceste accidente ar fi chiar accidentale, produse doar in situatii extreme si nu de pusti de bani-gata, fetite rasfatate si bizoni cu doua cefe, in incercarea lor de a ajunge primii la cafenea? Sustin o campanie de normalizare a traficului si, mai important, a soferilor. Nu masinile produc accidente, ci oamenii.

Îi mulțumesc lui Sorin și aș mai adăuga eu ceva. Singura campanie de normalizare a traficului în care cred este un cocktail de medicamente care să conțină: aplicarea mai dură dar corectă amenzilor, prezența activă a polițiștilor în stradă nu doar la ciupeală sau de imagine, impunerea unor cursuri de reciclare a șoferilor la intervale de maximum 2 ani și examene la cinci ani.

Ultimele articole

Articole recomandate

60 Comments

  1. Imi place articolul
    Am vazut multe comuri in care se cer drumuri, autostrazi si autoritati corecte….intradevar, nu avem noi o infrastructura buna, insa trebuie gandit din alta perspectiva.
    Putem visa si la intercontinentale suspendate, dar nici macar o asfaltare nu am mai vazut (si aici imi aduc aminte de la stiri cand au iesit muncitorii sa asfalteze in ploaie…made in romania)….ei bine, decat sa stam sa asteptam 10 benzi pe sens, mai bine am conduce civilizat ca nu ne scade nimic. Si se poate conduce civilizat si pe drumuri proaste.
    Cat despre autoritati corecte….nu cred ca o sa vedem prea curand asa ceva.
    Nu neaparta SUV-ul omoara…ci soferul sau…dar totusi, mi se pare mai fain un A4 allroad decat un Q5.
    Cursuri la 2 ani nu ar strica, ar trebui sa fie o initiativa a statului, insa lui nu ii prea pasa de noi, poporul.

  2. E ****** Sorin . A mai scris acum ceva timp un articol la fel . Cat timp traiesc in romania voi lua mereu suv . Daca eram in vestul europei unde exista autostrazi si soferii sunt disciplinati o berlina de clasa medie era de ajuns . Conduc foarte mult timp in afara oraselor si de multe ori era sa o patesc . Foarte multi nu apreciaza distanta in timpul depasirilor . Daca intra unu in mine de ce sa mor eu ?

  3. Eligibili pentru permisul de conducere sunt aprox. 96% din populatie (exceptand pe cei care nu indeplinesc varsta sau au anumite restrictii de natura medicala).

    Permisul de conducere e o banalitate… normele, legislatia, preventia si „common sense-ul” fac diferenta.

    Testarea periodica la un an? Ar fi o eroare! La expirarea permisului, da – testare teoretica + medicala.

    Spuneti sa fie testati doar cei ce iau amenzi – adica? Pai si cel care are permis, nu conduce (deci nu are amenzi) inseamna ca nu trebuie testat? Inseamna ca stie „soferie”? Sau iesa o data pe strazi si face prapad?

    Soferilor cu abateri grave, de regula, li se suspenda permisul si il redobandesc dupa un curs de legislatie rutiera – legi exista > sa nu inventam noi apa calda!

  4. Dragilor, am citit comentariile dumneavoastra constatand ca intr-o oarecare masura fiecare are dreptatea lui.
    Insa eu vin cu o sugestie, aceea ca problema unui popor, fie ea de orice natura, este cauzata de lipsa de educatie.Cam toate vin din lipsa educatiei, iar Romania are o majoritate semiretardata, nu conteaza ca avem destule elite si minti sclipitoare, atata timp cat majoritatea este formata din persoane cu un nivel al inteligentei scazut.
    Problema nu e ca „suntem prosti”, problema este ca nu se investeste in educatie, nici germanii sau englezii nu sunt foarte destepti, insa vorbim de modelarea prostiei prin educatie.Chiar daca nu esti inzestrat de la mama natura cu un coeficient mare de inteligenta, dar macar esti format de stat cu o anumita mentalitate si educat astfel incat sa fi bine integrat in societate, sa te conformezi regulilor, sa traiesti decent si civilizat.
    Problema circulatiei pe drumurile publice este una mica zic eu, si fireasca vremurilor de pe plaiurile noastre.
    Numai bine!

  5. Ok thanks . Dupa cum am spus nu vreau sa mor nevinovat . Viata e mai presus de tot . Pentru nivelul nostru de civilizatie suv-ul este SFANT . In oras nu are ce cauta un suv mai ales in buc. O sa locuiesc in curand in buc si o sa iau o masina din clasa mica .

  6. Articolul in sine mi se pare bun. Imi place ca se prezinta si fata mai putin frumoasa a SUV-urilor. Ceea ce imi displace e modul cum se pune problema.O campanie contra Suv-urilor , fie ea si de mare sau foarte mare amploara nu ar produce nimic. Sti de ce? Pentru ca nu SUV-urile sunt de vina, ci soferii lor. Tindem sa facem asocierea dintre SUV si acei bizoni prezenti in traficul de peste tot. Poate nu punem noi problema asa cum trebuie. Poate nu ar trebui sa judecam, poate nu toti sunt niste „rromi” cu ceafa groasa.
    Lumea cumpara SUV-uri si pentru imagine. Da, pentru ca un SUV e mai impunator in trafic si poate ca din cauza etichetei de ” tigan ” sau de marlan ma vor lasa sa trec, din frica sa nu cumva sa le zgarii masina , din cauza ca eu ca sofer de SUV sunt etichetat ca fiind un prost sofer.
    Nu vad de ce sa nu ne luam un SUV daca , ne permitem. Pe langa eventualele probleme ale modelelor mai vechi in cazul unui impact, asa cum ai prezentat si in articol, un SUV intotdeauna va fi mai confortabil decat o berlina si aici ma refer la modele decente: Toyota , Nissan, Mitsubishi ,VW,Volvo nu la BMW , Mercedes , Audi . Pe langa asta , traiesc intr-un oras destul de mic, locurile de parcare nu reprezinta un obstacol major. Hobby-ul meu principal este pescuitul, am nevoie de putine abilitati off-road, dar subliniez, ceva finut, nu am nevoie sa urc pe Everest. Un suv iti confera o pozitie mai inalta de condus deci o vizibilitate mai buna. Alt motiv, sunt un tip destul de inalt, 1.90+ , deci ma simt foarte bine intr-un suv.
    Asa ca , daca nu esti obsedat de greenpeace, daca iti permiti , daca nu iti pasa de parerile celorlalti, daca esti genul care inchide geamul daca cineva il injura, de ce nu ti-ai lua un SUV?

  7. Observ ca sunt foarte multi care dau vina pe drumurile proaste sau pe infrastructura. Aici, George are dreptate: ar trebui sa nu mai cautam alta vina decat la noi soferii. Sosele proaste sunt si In Franta si in Germania, si in alte tari.
    Iar infrastructura??? Pai sa avem grija ce ne dorim pentru ca le vom avea. spun asta pentru ca la ultimul drum am stat 2 ora pe autostrada din cauza unui accident langa Orleans. Bouchon vezi in fiecare vineri sau duminica langa Paris si daca nici Parisul, nici Ile de France nu mai are infrastructura…
    sambata voi face un drum de 400 km. Din pacate, pe aceasta ruta nu este autostrada; voi prinde doar doua portiuni ocolitoare si alea cu plata. Deci voi merge 400 de km in regim de drum judetean, adica limita de viteza 90km/h, ca atat este pe regionale in Franta. Plin de radare, fixe, mobile, mobile mobile(astea sunt mai noi, dar in RO sunt vechi) etc. Si stiti ceva: nimeni nu se plange.
    concluzie; soferul e singurul vinovat si responsabil, iar noi romanii, in general conducem agresiv; asta e realitatea.
    Tot romanul da vina pe cineva…tot timpul, altcineva e de vina…niciodata el.

  8. SUV ul da unor soferi senzatia de siguranta si ii predispune la manevre periculoase si la intimidari ale altora in trafic.cu putine exceptii, cu un suv nu vei putea sa ai demaraje, distante de franare, control ca intr o berlina.da ,sunt mai sigure dar in Romania alimenteaza orgolii, promoveaza intaietatea celui cu tupeu in trafic.ca sa nu mai vorbim de parcari…un pas este legislatia care sa sanctioneze condusul periculos, cu tupeu.se incalca linii continue, reguli de prioritate, reguli de asigurare, etc.

  9. Cum sa nu iti iei SUV cand marea majoritate a drumurilor din Romania nu sunt asfaltate. Ok, in oras merge si un Fiat 500, dar daca ti-ai facut casa in afara orasului sansele sunt de 50% ca drumul nici macar sa nu fie pietrut (sau partial pietruit). Mai trece si-un tractor dupa o ploaie … si s-a dus confortul de a avea masina

  10. Poate ar trebui sa ne uitam ce se intampla in cazul unui impact intre o masina mica sau o motocicleta si un camion.
    Nu imi plac SUV-urile sau masinile mari pentru ca imi obtureaza vizibilitatea, dar in cazul unui accident ar trebui sa ne intrebam de ce masina mica e atat de nesigura.
    Daca judecam in felul acesta ar trebui sa facem o campanie impotriva oricarui obiect care este mai solid decat o cutie de chibrite pe roti. Poate renuntam si la copaci, stalpi de beton, etc.

  11. Masina ofera siguranta daca e folosita cum trebuie si daca e dotata corect cu ce trebuie.
    La un crash-test trebuie incercat si cu autocamion de la 5 tone in sus. si care din cele doua masini ofera siguranta ?
    Daca as avea o suma de bani, as cumpara SUV fara nici un regret.
    Pot spune sincer ca nici masinile mici ( sedan, brakuri, nu ofera siguranta ).

  12. Nemtii merg, poate(spun pt ca nu cunosc legislatia din Germania) pentru ca este obligatoriu si gratuit in acelasi timp. La noi s-ar transforma intr-o alta sursa de venit pentru scolile de soferi.

  13. @George Buhnici nu te supara. Dar trebuie luat in calcul avantajele si dezavantajele la confort si siguranta la un SUV. In articol ,Sorin Târnă, parca ar spune nu va cumparati SUV ci sport si sedan.
    L-as concedia daca as fi sef dupa ce as citi atent articolul.

Dă-i un răspuns lui George Buhnici Renunțați la răspuns

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.