Categorie: Auto

Cât de periculoase sunt SUV-urile?

E o discuție nesfârșită despre șansele mai bune de supraviețuire ale unui șofer de SUV față de unul dintr-o mașină mică. Îl salut din nou pe Sorin Târnă care a scris un nou editorial ca blogger invitat. Azi încearcă să ne convingă să renunțăm la SUV-uri. Iar eu îl susțin.

Le vedem peste tot. SUV-urile impun respect si generează un sentiment de siguranţă mult preţuit de mulţi. Siguranţa oferită de aceste maşini este, de asemensea, un motiv foarte bun pentru care sunt cumpărate cu milioanele. Si respect dorinţa unora de a fi protejaţi. Este perfect normal. In cazul unui impact frontal, ori lateral, un SUV va proteja foarte bine pasagerii. Ce se întâmplă însă cu celălalt vehicul? O să las urmatorul videoclip sa vorbeasca in locul meu.

Pasagerii Fiat-ului nu ar fi avut prea multe şanse, din păcate. Si nu este corect, din simplul motiv ca nu toti ne permitem SUV-uri. E ca in scoala, cand copilul linistit si pricajit din prima banca devine sac de box pentru cel gras si bataus, masculul alfa.

EuroNCAP efectueaza, de cativa ani, teste care analizeaza impactul automobilelor asupra pietonilor, iar urmatorul pas va fi introducerea de teste care analizeaza impactul asupra altor automobile implicate in accident. Dar acest aspect va fi dificil de standardizat, din cauza multitudinii modelelor de pe piata. Aici v-ati astepta sa termin intr-o nota optimista, prin care sa incurajez conducerea preventiva si normalizarea traficului. Insa nu o voi face. In schimb, o sa incerc sa trag un semnal de alarma, cu speranta ca urmatoarele informatii vor fi de folos.

SUV-ul nu reprezinta neaparat un buncar impenetrabil, caci poate fi ca o lama cu doua taisuri. Una dintre cele doua probleme pe care le are este greutatea, ceea ce provoaca un soc violent, deoarece energia cinetica a unui SUV care ruleaza cu 90 km/ora este echivalenta cu cea a unei masini care ruleaza cu o viteza de 110 km/ora. Cea de-a doua problema este inaltimea, SUV-ul fiind mai mare decat o berlina compacta. Astfel, in cazul unui impact, din cauza inaltimii, va afecta zonele cele mai expuse ale unei berline, care nu va beneficia de amortizarea socului, oferita de deformarea structurii sale. Toate bune si frumoase pentru cei aflati in SUV pana acum. Din pacate, nu este mereu asa. Din cauza socului, pasagerii, de fapt organele interne ale acestora pot fi serios afectate fara a produce rani externe. De asemenea, exista riscul de accidentare a coloanei vertebrale, ceea ce nu este deloc confortabil. Ganditi-va ca la o masina cu o caroserie perfecta, dar care nu se poate deplasa pentru ca ambreiajul a cedat. Cele mai periculoase impacturi pentru SUV-uri sunt cele in care lovesc un obstacol fix. Nu stiu exact de ce, nu sunt fizician, dar are legatura cu acea energie cinetica despre care v-am vorbit mai devreme si, culmea, se pare ca este mai periculos decat o masina mai mica. Pe scurt, SUV-ul va absorbi majoritatea fortei impactului, iar pentru pasageri nu va fi placut.

Partea cu adevarat proasta este ca pana acum am vorbit despre SUV-uri rezistente, pentru ca, da, exista si “oi in haine de lup”. Si aici vorbesc despre X5, ML si aproape toate cele produse inainte de anul 2003-2004. Modelele mai noi sunt gandite mai atent, pentru a atenua socul produs de impact. Si asta nu este tot. Jeep-urile din 2012 ( nu “gip”, ci modelele producatorului american ) obtin in continuare rezultate dezastruoase la testarile EuroNCAP. Jeep Compass a obtinut un nou “record” in urma cu mai putin de o luna. Nu e vorba de patru stele, nici macar trei, cat Dusterul autohton. NU. A obtinut doua stele. Doua!! Un Mercedes S-Klasse din 2005 ar parea un zid din beton pentru Compas in cazul unui impact frontal. Sa nu mai zic de pick-up-uri. Din cauza caroseriei lungi si slab rigidizate, acestea se vor rupe in doua la propriu un cazul unui impact serios.
De asemenea, din cauza inaltimii, un SUV nu este la fel de stabil ca o compacta, iar riscul de rasturnare este sensibil mai mare. Priviti in video-ul de mai jos cum se comporta un SUV chinezesc in caz de impact. Si youtube-ul este plin de crash-teste care va pot şoca.

Aşa ca deschideti bine ochii si analizati cat se poate de bine inainte sa achizitionati o masina, si nu neaparat un SUV. Poate ca vara va fi mai greu fara climatizare automata si muzica se aude mai bine din 10 boxe, in loc de 4, dar inainte de a va cumpara aceste optiuni ganditi-va la importanta airbag-urilor, a ESP-ului si a ABS-urilor, pentru ca inca exista masini care nu le ofera standard. Nu doresc sa pornesc o campanie impotriva SUV-urilor, dar adevarul este ca sunt periculoase si pentru ceilalti participanti la trafic, dar si pentru pasagerii lor.

Inchei cu un exercitiu de imaginatie. Cum ar fi daca aceste accidente ar fi chiar accidentale, produse doar in situatii extreme si nu de pusti de bani-gata, fetite rasfatate si bizoni cu doua cefe, in incercarea lor de a ajunge primii la cafenea? Sustin o campanie de normalizare a traficului si, mai important, a soferilor. Nu masinile produc accidente, ci oamenii.

Îi mulțumesc lui Sorin și aș mai adăuga eu ceva. Singura campanie de normalizare a traficului în care cred este un cocktail de medicamente care să conțină: aplicarea mai dură dar corectă amenzilor, prezența activă a polițiștilor în stradă nu doar la ciupeală sau de imagine, impunerea unor cursuri de reciclare a șoferilor la intervale de maximum 2 ani și examene la cinci ani.