Noua taxă auto. Mai ieftină de azi cu 25%. Tot imorală…

Proiectul de Lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a fost aprobat de Guvern. Problema taxei auto rămâne. Faptul că a scăzut o va face poate mai uşor de suportat de către automobilişti, dar cu siguranţă rămâne la fel de uşor de bătut în instanţă. Singura raţiune pentru care statul ţine de ea este că prea puţini intentează proces pentru recuperarea taxei. Aşadar, peste 75% din sumele încasate rămân la buget, deşi ar putea fi recuperate. Vorbim despre sute de milioane de euro în fiecare an. Poate mai consolează pe cineva că se poate recupera 25% din taxa deja plătită.

Proiectul de Lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, iniţiat de Ministerul Mediului şi Pădurilor, a fost aprobat de Guvern, în şedinţa de miercuri, 31 august 2011.

Acest proiect prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, contribuabilii să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită.

Potrivit proiectului de lege, care are la bază principiul “poluatorul plăteşte“, taxa de poluare va fi plătită, o singură dată, atât pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România, indiferent dacă autovehiculul este produs în ţară sau străinătate, cât şi pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007 pentru care nu a fost plătită o astfel de taxă.
Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, în cazul înstrăinării acestora, după ce intră în vigoare această lege.

Modalitatea de calcul a taxei este unitară pentru toate situaţiile în care aceasta se achită. Aceasta se calculează pe baza unor criterii obiective (tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 şi norma de poluare), luând în considerare şi deprecierea autoturismului.

Acest proiect de lege soluţionează şi discriminarea indirectă menţionată în hotărârile Curţii Europene de Justiţie, în cele două cauze care au avut ca obiect interpretarea Art. 110 din Tratatul de Funcţionare al Uniunii Europene. În aceste hotărâri, este precizat că regimul de impozitare prevăzut prin OUG nr. 50/2008 nu instituie o discriminare directă, dar poate genera o discriminare indirectă din cauza efectelor sale, descurajând importurile de autovehicule.

Taxa de poluare constituie venit la bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finanţate mai multe programe de mediu: Programul Rabla; Programul Casa Verde; Programul de împădurire a terenurilor degradate, reconstrucţia ecologică şi gospodărirea durabilă a pădurilor; Programul naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi; Programul de reducere a impactului asupra atmosferei, apei şi solului, inclusiv monitorizarea calităţii aerului; Programul pentru creşterea producţiei de energie din surse regenerabile; Programul vizând protecţia resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi staţii de epurare; Programul de realizare a pistelor pentru biciclişti.
sursa: comunicat Ministerul Mediului

Ultimele articole

Articole recomandate

49 Comments

  1. De Euro5 zice ceva? La asta se reduce/elimina ? Eu am platit la Octava 1.8 TSI noua in Iunie 375Euro.

    Pe de o parte iti da avantaj cu bonurile Remat , si pe de alta parte te taxeaza la prima imatriculare.

  2. @Dan – Nu are importanta cati proprietari a avut masina. Se va taxa auto la prima revanzare dupa ce intra in vigoare legea. Taxa auto o va plati bineinteles cumparatorul, exact ca in cazul unei masini aduse din strainatate.
    @Iulian – La norma Euro 5 valoarea taxei va fi nemodificata(vor fi exact aceleasi valori ca si cele intrate in vigoare in 01.01.2011)

  3. george. am o idee f buna pentru un viitor articol. Ce ar fi daca te-ai documenta sa vezi ce caracteristici ar trebui sa prezinte o masina pentru a avea o taxa de inmatriculare f mica dar si pretul de achizitie sa fie unul mic. (ma refer pt euro 3 sau 2 sau chiar 4). am cautat pe net dar nimeni nu a facut o lista de criterii de care sa te tii cat mai strans pentru a plati o taxa f mica chiar si pentru masini de prin 2000. astept cu nerabdare un raspuns. cred ca sunt si altii in situatia mea care vor sa cumpere o masina din afara si nu stiu exact ce si unde sa caute. multumesc. p.s. eu de ex am obs ca masinile din 2005 euro 4 diesel cu motor pana in 1600cmc sunt cu taxe mici de inmatriculare. mai sunt si alte variante? m-am gandit la masina pe benzina insa am avut pana acum mai multe masini pe benzina si nu am fost multumit de motor aproape deloc…

  4. deocamdata nu a fost aprobata, e doar o propunere, relaxati-va fratilor.
    mai bine dai si niste idei pe partea „dar cu siguranţă rămâne la fel de uşor de bătut în instanţă”.
    noi sa fim sanatosi, ca sa putem gasi solutiile de fentare. ei vor sa ne ia banii si noi nu vrem sa-i dam. asa va fi mereu :)

  5. vreau sa intreb si eu de cand intra in vigoare taxa asta si noile ordonante, eu am cumparat saptmana asta o masina inmatriculata in romania in 2006 dar a fost cumparata din state am timp 2 saptamini sa o inmatriculez?

  6. Cum ai calculat cit costa masina din 2003?ca eu n-am pomenit de nici o suma!Nu am spus nici cit a costat,nici cit e taxa.Daca n-ai stiut,Basescu a fost personal in Spania cu promisiunea,deci au cistigat alegerile cei care au promis marea cu sarea.De unde stii ce motor am eu pe ea de ma intrebi cum pot plati benzina din somaj?Somajul era din Spania,de aceea aveam bani de motorina.Daca cred ca altii vor scoate taxele?Sintem liberi sa credem ce vrem.

  7. Dar in primul rand nu stiu de ce trebuie sa ne impacam cu ideea asta .Ca trebuie sa platim o astfel de taxa .Nu ” ei ” ne tin pe noi ci noi ii tinem pe ”ei ”. De ce poporul asta accepta orice ne arunca astia .Eu asta nu inteleg .Poate nu va dati seama ce ne pregatesc astia .Si nu numai la taxa auto.Dar daca au cu cine , atunci sa faca ce vor cu Romania .Ignoranta asta se va intoarce impotriva noastra …

  8. despre Renault&Dacia ceea ce nu se stie
    Anul trecut cei de la Renault au stopat prin nu stiu ce act legislativ comercializarea produselor after market de caroserie la marcile Renault si Dacia la masinile cu o vechime sub 10 ani.Acest act a fost aprobat doar in Romania in celalalte state Ue nu a fost aprobat acest document(nici nu ma mira)
    Asadar domnilor daca aveti de ex un Renault Megane 2/Laguna/Clio din 2003 si nu aveti casco,aveti o avarie de ex o bara fata,un far si o aripa la inlocuit trebuie sa cumparati aceste repere doar originale OE,cele after market nu mai sunt disponibile la nici un furnizor din tara deoarece cei de la RAR stau cu ochii pe serviceuri si importatori si aplica amenzi ff severe celor care au la comercializare acest tip de repere after market
    E clar ca atata timp cat restul de tari civilizate din Ue nu au aprobat acest tip de monopol al pieselor de schimb,Romania este iarasi o tara unde o marca auto ajunge sa aprobe legi si sa le schimbe dupa bunul ei plac.
    Credeti ca taxa auto actuala este altceva decat directiva celor de la Renault de a- si apara profiturile si marca Dacia?Ma indoiesc.

  9. da george dar tre sa merg la campina din iasi ca sa pot sa obtin un certificat de conformitate pt adaptarea pentru persoane cu dizabilitati eu fiind in fotoliu rulant si am prograrea vineri si apoi rar-ul pt identificare si apoi sa depun dosarul de inmatriculare deci undeva vro 10 zile de acum ,
    George dar trebuie sa nu sa se aprobe in parlament? nu am vazut nicairi sa scrie ordonanta de urgentza?

Dă-i un răspuns lui Alexandru Renunțați la răspuns

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.