Noua taxă auto. Mai ieftină de azi cu 25%. Tot imorală…

Proiectul de Lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a fost aprobat de Guvern. Problema taxei auto rămâne. Faptul că a scăzut o va face poate mai uşor de suportat de către automobilişti, dar cu siguranţă rămâne la fel de uşor de bătut în instanţă. Singura raţiune pentru care statul ţine de ea este că prea puţini intentează proces pentru recuperarea taxei. Aşadar, peste 75% din sumele încasate rămân la buget, deşi ar putea fi recuperate. Vorbim despre sute de milioane de euro în fiecare an. Poate mai consolează pe cineva că se poate recupera 25% din taxa deja plătită.

Proiectul de Lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, iniţiat de Ministerul Mediului şi Pădurilor, a fost aprobat de Guvern, în şedinţa de miercuri, 31 august 2011.

Acest proiect prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, contribuabilii să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită.

Potrivit proiectului de lege, care are la bază principiul “poluatorul plăteşte“, taxa de poluare va fi plătită, o singură dată, atât pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România, indiferent dacă autovehiculul este produs în ţară sau străinătate, cât şi pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007 pentru care nu a fost plătită o astfel de taxă.
Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, în cazul înstrăinării acestora, după ce intră în vigoare această lege.

Modalitatea de calcul a taxei este unitară pentru toate situaţiile în care aceasta se achită. Aceasta se calculează pe baza unor criterii obiective (tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 şi norma de poluare), luând în considerare şi deprecierea autoturismului.

Acest proiect de lege soluţionează şi discriminarea indirectă menţionată în hotărârile Curţii Europene de Justiţie, în cele două cauze care au avut ca obiect interpretarea Art. 110 din Tratatul de Funcţionare al Uniunii Europene. În aceste hotărâri, este precizat că regimul de impozitare prevăzut prin OUG nr. 50/2008 nu instituie o discriminare directă, dar poate genera o discriminare indirectă din cauza efectelor sale, descurajând importurile de autovehicule.

Taxa de poluare constituie venit la bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finanţate mai multe programe de mediu: Programul Rabla; Programul Casa Verde; Programul de împădurire a terenurilor degradate, reconstrucţia ecologică şi gospodărirea durabilă a pădurilor; Programul naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi; Programul de reducere a impactului asupra atmosferei, apei şi solului, inclusiv monitorizarea calităţii aerului; Programul pentru creşterea producţiei de energie din surse regenerabile; Programul vizând protecţia resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi staţii de epurare; Programul de realizare a pistelor pentru biciclişti.
sursa: comunicat Ministerul Mediului

Ultimele articole

Articole recomandate

49 Comments

  1. Eu inteleg de aici ca nimeni nu o sa mai cumpere masini SH din Romania precum Dacia, Aro sau chiar Logan (care a avut o perioada scutire de taxa).

    O taxa de poluare anuala posibil de suportat, asa cum dealtfel exista in toate tarile UE (chiar inclusa in impozit) ar fi fost cea corecta.

    Pana atunci se pare ca ingrosam buzunarele avocatilor in loc sa ingrasam cinstit Fondurile de Mediu.

    Din pacate cine are bani sa plateasca taxa de mediu nu o face, pentru ca este educat si actioneaza statul in judecata. Dar aceleasi persoane locuind la casa, cer bani pentru proiectul Casa Verde. Bineinteles ca-i obtin corect.
    Numai ca democratic si moral nu este nici pe departe.

    Dar ce mai este moral, corect si democratic in tara asta ?

  2. Nu trebuie ca sa fii licentiat la Harvard ca sa-ti dai seama ce se intampla. Constructorul Renault a dezvoltat in Romania o adevarata industrie auto, si pe verticala si pe orizontala. In plus este unul din marii exportatori ai tarii si aduce bani buni la buget. Lumea s-a cam plictisit de masina asta populara, prin urmare trebuie obligata sau reeducata cu orice pret sa o cumpere. De asta exista o lupta pentru mentinerea acestei taxe.

    Totusi, e o politica perversa, in care posesorul de masina este in sah mat orice ar face. Fie iti cumperi o Dacia noua si nu mai ai atata bataie de cap, dar stii din start ca nu ai masina smechera……..fie iti cumperi o masina buna de la occidentali, dar cotizezi cu o taxa grasuta la fondul de mediu. In acest fel, francezii vand masini in Romania, dealerii isi iau comisioanele si repara pe bani grei aceste masini, se face rost si de banuti pentru programul Rabla, se mai stopeaza infuzia de troace vechi din occident, se mai elibereaza drumurile de atatea masini inutile, etc.

    Romania – tara taxelor si a tuturor posibilitatilor. :))

  3. salut. am si eu o intrebare. e valabil si pentru masinile noi achizitionate din romania in 2010 ? si cum se poate recupera taxa respectiva? trebuie facuta o cerere in acest sens si depusa undeva anume (tot acolo unde ai platit-o de exemplu) ?
    George, daca ai timp sa dezvolti un subiect si despre asigurari. Am patit necaz cu o firma de asigurari auto care nu vrea sa plateasca paguba produsa de mine (am lovit o masina si asigurarea mea nu vrea sa plateasca celuilalt si asa am ajuns la proces ).

  4. Imorala rau… lucrez de cativa ani la o broasca din 61… care a fost cu numere vechi… cu asta ce va fii? taxa 3000 euro ptr ca e non euro? sau bataie de cap cu atestat de autoturism istoric? Aiurea taxa vietii… acum daca cumperi o masina din romania.. va trebui sa mai aflii si cand a fost adusa… daca a fost cartea schimbata? cine mai lua golf 2 din tzara… aia mai saraci.. canci… transcriere pe 5000 euro…. vai si amar de ea tzara…:(((

  5. Golf 2, masini frate. ACUM 20 DE ANI OAMENILOR! Tara asta ar trebui sa lase la liber toate harburile, fara asigurari, fara numere ca doar asa o sa fie romanul multumit, nu?
    Broasca din 61….daca nu il consideri auto istoric cand are 50 de ani, plateste cat spune legea. Un om la 50 de ani e considerat batran si nu mai e angajat decat ca pandar, voi vreti ca o masina de 50 de ani sa fie tratata ca una cu euro5.

  6. Din nou ne „bucuram” de stralucirea si indemanarea rezolvarii problemelor statului roman cand vine Uniunea si ne da ultimatum.

    Ganditi-va la cazul meu, proprietar de Golf IV 1.9 TDI productie oct. 1999 (model 2000), la care am platit in decembrie 2006 cand am luat-o, accizele de la vremea respectiva (in jur de 1000 Euro, nu mai stiu exact ca nu le-am platit eu, masina am luat-o la 2 zile de cand a fost adusa in tara), iar acum daca vreau sa o vand cumparatorul va trebui sa achite 1677 Euro, motor Euro 3 138 g/km CO2 din care se scade sa zicem cei „pana la 25%”.

    Ce solutii credeti ca am eu si toti ceilalti zeci de mii de proprietari in mod sigur care se afla in aceesi situatie?

    1. Prima solutie: astept pana in luna noiembrie cand masina mai face inca un an si va trece din grila de 11-12 ani in cea de 12-13 ani, ceea ce va duce la o taxa pe legea pana la 31 Aug 2011 de 1277 Euro din care mai scadem cei „pana la 25%” si ajungem la o paguba sigura in jurul a 1000 Euro.

    2. A doua solutie: datorita faptului ca masina este foarte foarte bine dotata aproape ca imi vine sa incep sa o dezmembrez decat sa o vand cu 1000 Euro mai putin si intr-o perioada de timp x o sa imi recuperez sigur o suma mai mare decat daca as vinde-o in conditiile actuale.

    3. Desi aveam de gand sa o vand de prin vara pentru ca este foarte putin folosita din cauza masinii de servici, posibil sa nu o mai vand pana anul viitor.

    4. Pot sa o vand in familie, o inmatriculez, platesc taxa, dau statul in judecata pentru recuperarea ei si apoi o pot vinde la pretul de acum – taxa, eu avand taxa recuperata. Problema e cat timp dureaza de cand actionez pentru recuperarea taxei si pana banii mi se platesc efectiv inapoi?

    Ce parere ai George, cat crezi ca va tine povestea actuala cu taxa? Pana la alegeri? Pana se va introduce impozitul anual pe poluare?

    Sorin, Com. Vulcan, Jud. Brasov.

  7. eu am o masina de pe vremea cind lucram in Spania,am cumparat-o in 2009.Anul trecut m-am repatriat cu tot cu masina,dar taxa depaseste valoarea masinii.Ce mai ramine,sa o arunc la fier vechi?Asa ne intimpina guvernul dupa ce in 2008 promitea marea cu sarea celor ce se intorc acasa?Este totusi o masina noua,din 2003,cu putini kilometrii,ma simt mai rau ca in strainatate,acolo n-am fost discriminat ca aici!Rusine sa le fie! Dar vin ele alegerile!Sa nu pot sa ma folosesc de bunul meu personal dupa ce am platit atitia bani,jenant!Ce vina am eu ca am ramas somer?

  8. si ca sa vada Boc si Borbely ca nu-s prost,mi-am cumparat alta masina cu jumate din banii cu care trebuia sa platesc taxa pe masina din 2003.Acuma sa vezi poluare frate ca asta e din 1992,dar e inmatriculata.Si mai iau una ,dar voi nu veti vedea de la mine un chior!Hotilor!

  9. Deci ai o masina din NOUA 2003 care are putini kilometri si costa sub 1500 euro? despre ce masina vorbim aici?
    Aia care promiteau nu au castigat alegerile, dar probabil inca mai vor sa trimita oameni pe luna. Dar daca esti somer, cu ce bani platesti benzina, ca si aia costa enorm. Crezi ca altii care vin la conducere vor scoate legea asta cand vad cate venituri aduce? hahahhahahhahahahaaaaa

  10. mai bine lasai doar primul comentariu, asa te-ai deconsiderat iremediabil. iar cei care intr-adevar au probleme vor fi judecati din prisma modelului tau: sunt somer, statul vrea sa ma omoare cu taxele, huo, alegeri, etc. dar mai cumpar o masina si mai veche si mai poluanta si nu platesc nici o taxa. hotilor!

  11. Un proiect de lege nu poate intra in vigoare. O lege trecuta si aprobata de parlament, da. Deci mai pot aparea modificari in textul ei pana cand ajunge sa fie dezbatuta si votata de minunatii nostri alesi.

  12. Ce se intampla in urmatoarea situatie:

    Masina cumparata din tara, din reprezentanta, in 2007. Nu s-a platit taxa pe ea. Acuma, la revanzare, se mai plateste vreo taxa ?

  13. Ca si Ionut cu diferenta ca sunt al doilea proprietar.
    Primul proprietar a achizitionat/leasing pejou in 2005 de la Eurial (inscrisa cu numere definitive pe eurial) eu in 2009 de la el.
    in cazul in care vand masina cine plateste taxa?

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.