Categorii: Auto, Editorial

Modificare normă poluare Germania

Foarte multe cazuri de acest gen ajung la mine zilele astea:

Salutare George,
doresc sa-ti prezint un caz, usor atipic, care in mod normal, intr-o tara
normala, membra a UE, nu ar fi trebuit sa dea atatea batai de cap.
Fiind pasionat de un anume model de automobil, Mercedes W 124, identific
unul pe net, vad ca masina corespunde normelor EURO 2, cer lamuriri
suplimentare si acte justificative propietarului, stiind ca respectivul
model, an fabricatie 1993, avea maxim EURO 1, primesc date (brief-ul mic si
mare cu modificarile de rigoare) din care rezulta ca masina avea montat un
catalizator, marca HJS (o firma specializata in domeniul catalizatoarelor,
si nu numai, autorizata TUV) ce a permis trecerea automobilului de la norma
EURO 1 la EURO 2. Pe brief-ul mic chiar scrie clar EURO 2. Pe C.I. sunt
trecute completari din pix si exista o stampila a landului respectiv, in
speta Nurnberg. Acum, masina am cumparat-o, dar, RAR-ul nu-mi acorda norma
de poluare EURO 2, dintr-un motiv absolut hilar. Imi spun asa : ce dovada
avem noi, ca acesta masina este EURO 2, atat timp cat in cataloagele R.A.R.
masina reiese ca ar fii EURO 1. Pai dovada mai buna decat ca exista scris
clar pe talon : EURO 2 + faptul ca din momentul montajului catalizatorului
au fost efectuate 3 inspectii tehnice (TUV), evidentiate pe partea din spate
a talonului + cartea de identitate modificata si cu stampila landului
Nurnberg + hartii de la DEKRA (sunt sigur ca stii despre ce vorbesc) din
care rezulta ca masina a primit al 4-lea TUV, valabil pana-n 2012, intreb,
ce altceva trebuie sa mai prezint ca acte. R.A.R.-ul imi raspunde,
cerandu-mi 2 lucruri : o dovada ca HJS are un model de catalizator destinat
modelului mai sus expus, care odata montat, permite trecerea de la norma de
poluare EURO 1 la EURO 2. Si punctul 2, ca a fost efectuat montajul intr-un
service autorizat. Dupa care, imi dau norma EURO 2.
Punctul 1 l-am rezolvat, HJS mi-a trimis o dovada ca sunt autorizati TUV si
ca modelul de catalizator montat pe masina mea, face acesta trecere de la
EURO 1 la EURO 2.
Dar punctul 2, e utopie. Pentru ca HJS vinde catalizatoare in toata lumea,
iara modelul care-l am eu, a fost vandut undeva in Nurnberg unei alte firme
mari care se ocupa cu distributia lor mai departe catre mici
autoservice-uri. Si asta se intampla prin anii 2002-2003, atunci fiind
montat catalizatorul. Poate acel service nici nu mai exista si atunci…..
vin si te intreb pe tine, George :
de fapt, ce acte am nevoie cu adevarat pentru a putea inmatricula masina cu
norma de poluare EURO 2 ?
Si in functie de ceea ce sper ca ai sa-mi raspunzi, ma pot lansa pe alte
piste de urmarire. Doresc sa-ti multumesc in anticipo pentru
disponibilitatea de a fi citit “mica” mea scrisoare si indrumarile
ulterioare plus sfaturi ce le astept cu interes. Cu respect, Bogdan

Registrul Auto, ca orice colos cu picioare de lut, se bazează pe reguli stricte, clare, de lut uscat. În actele lor, un anumit model dintr-un anumit an este automat înscris cu o anumită categorie de poluare. Orice îmbunătăţire îi scoate pe inginerii de acolo din regulile obişnuite, aşa că preferă să se acopere cu documente ca să nu ceritifice/omologheze ei acea modificare. Se poate face, însă nici nu ai vrea aşa ceva, pentru că un test dinamic (am mai vorbit aici despre aşa ceva – dă o căutare în blog), care arată clar norma de poluare reală nu ar face decât să îţi declasifice maşina şi mai şi costă exagerat. După atâţia ani de utilizare, catalizatorul si ansamblul motor nu mai funcţionează în parametri şi te-ai putea trezi că ai o maşină euro1 sau mai rău. Aşa că tu trebuie să demonstrezi că îmbunătăţirea de pe maşina ta este reală. Şi cum faci asta? Documentele germane, deşi utile nu sunt suficiente pentru că orice omologare de la ei nu este automat acceptată la noi. Asta se va întâmpla din câte ştiu abia de la anul înainte. Aşa că tu trebuie să demonstrezi că echipamentul a fost cumpărat de la un producător agreat şi că l-ai montat legal, nu după colţul blocului. În locul tău aş mai insista cu o scrisoare către directorul tehnic RAR în care să explici toată povestea. În paralel voi face şi eu un apel la inginerii de la RAR (unii dintre ei chiar directori) despre care ştiu că citesc blogul meu şi pe care îi invit să propună o soluţie, chiar şi sub protecţia anonimatului. Măcar să te lămurim şi mai bine. Succes.