Mentalitatea de SUV. Tu ce fel de şofer eşti?


Indiferent cât de scund, chel sau gras ești, în momentul când urci la volanul unui SUV devii… E o chestiune de mare Ego. Am tot vorbit împotriva SUV-ului dar simt că merită o privire mai atentă pentru că reușește încă să fascineze o generație de români care cheltuiesc cu lejeritate zeci de mii de euro pentru transportul de la punctul A la B.

Peste weekend am condus și eu, încă o dată, unul și recunosc că mi-a plăcut prima senzaţie. Monstrul mecanic de două tone cu motor de trei litri motorină nu te lasă indiferent. Indiferent de marcă. Urcuşul la munte, pe serpentine, face din drum o plăcere mai mare decât ajungerea la destinație. Poziţia înaltă îţi dă o vizibilitate excelentă şi ajungi să înţelegi de ce vezi atâţia familişti în maşini de teren. Vorba unui amic: „La un accident ajută să ai multă tablă în jurul tău, mai ales pe drumurile de la noi.”

Simplul fapt că privești o astfel de mașină îți inspiră un oarecare respect, amestecat cu teamă. Și atunci plăcerea… se complică. Trebuie să recunoști că ți-e teamă de ceva atât de mare când se pune în mișcare. De la volan ai senzația că poți încăleca orice fel de bordură și poți ocoli aglomerația peste trepte și pietoni cu totul. Dar la fiecare frână simți că tragi de hățurile unui armăsar, care poate năvăli oricând peste cei din față. Ți se face o teamă de mic Dumnezeu care le poate pecetlui sorțile celor din față într-un moment de neatenție. Unii dintre noi au păţit-o şi le-a încheiat cariera pe sticlă.

Iar oamenii știu asta. Nu e de mirare că se dau la o parte precum potârnichile când te văd venind. Nici măcare nu mai este nevoie de flash-uri. Perechea de faruri și bara din lunetă nu lasă indiferent nici un muritor de rând cu mașină mică. Acum, să fim serioşi. Proprietarul unui astfel de mamut care tropăie pe asfalt este totuşi un om. Un om care are zile mai bune sau nu… Să te ferească pronia divină de furia lui, că eşti condamnat. Şi mai grav este când omul a băut sau a consumat ceva etnobotanic. Vezi cazul beizadelei cu X5. Dar să vezi când se pornesc unul împotriva celuilalt… Imaginaţi-vă un slalom printre cele trei benzi din Otopeni făcut de doi cretini la oră de maximă aglomeraţie, duminica seara. Pe unul l-am ratat centimetric când a tras de volan din prima banda până într-a treia. Desigur, era tolănit pe o parte cu telefonul la gură, gânditor. şi stânga pe volan la ora 12… Cursa schizoidă printre zecile de familii terifiate era pentru el o joacă de copii. Aroganța șoferului de SUV are cu ce.

Și că tot vorbim despre partea cu pututul. Trebuie să recunoști că un proprietar de SUV este un om potent. Omul chiar produce și îi dă cu surplus în fiecare lună. Consumul de minim 13 litri de motorină la suta de kilometri nu îi cere decât un salariu minim pe economie la pompă, în fiecare săptămână. Și datorită lui, șefii din companiile petroliere de la noi se uită pe geam râzând relaxați. La fel de puțin muncesc pentru o leafă decentă și vânzătorii de mașini premium. Nici nu se lansează bine un model nou că are deja zeci de precomenzi.

Oamenii aceștia care conduc de sus sunt însă puțin masochiști. Pentru că nu cred că sunt toți milionari ca să nu îi deranjeze cheltuiala usturătoare. Mulți și le-au luat în leasing și trag de niște rate lunare, care ajung şi la 2.000 de euro. Un schimb complet de anvelope, cu placuțe și tot tacâmul sare de 3.000 de euro. Treaba asta se întâmplă anual. Asigurărea casco, RCA și impozitele mai adaugă 3.000 de euro pe an. Bani de o mașină bunuță la mâna a doua. Să punem la socoteală și deprecierea. Dacă o iei de nouă cu 50.000 de euro, nu mai valorează decât 40.000 după un an și vreo 30.000 după doi. După șase ani ai plătit mașina încă o dată prin costuri dar ai pierdut 35.000 de euro prin depreciere. Cu totul, bani de o casă, ori ca să începi o afacere.

Sunt mulţi care au ajuns la fundul sacului cumpărând maşini scumpe şi nu le-au mai ajuns banii de benzină. Cum ar fi domnişoara care îmi oferea la schimb pe o garsonieră Porsche-ul dânsei Cayenne. Diferenţa dintre noi este că garsoniera produce trei plinuri de benzină pe lună, SUV-ul le consumă. Desigur, eu zgribulesc pe scuter şi stau cu ochii în patru precum girofarurile după şoferi neatenţi. Dânsa merge la căldurică pe fotoliul de piele umblător.

Cine pierde?

Cine câştigă?

Care ar fi primul lucru pe care l-ai cumpăra TU cu 50.000 de euro?

Scris pentru ProMotor.ro

Ultimele articole

Articolul precedent
Articolul următor

Articole recomandate

64 Comments

  1. Mi-as plati datoria aferenta creditului pentru casa. Daca mai ramane ceva m-as apuca de o afacere. Masina ideala pentru mine ar fi un Elantra de 1,6 pe benzina sau un Fiat Panda de 1,2 benzina (generatia precedenta). Pana una alta detin un ,,Jeep” negru cu doua roti, 2 pedale si transmisia pe lant marca DHS numita Halle Bery si pentru drumuri lungi un Astra 1,7 diesel.
    Foarte buna combinatia. Zilnic merg cu bicicleta prin Bucuresti slabind de la 117 kg la 92 de kg iar la drumuri lungi folosesc dieselul. Mai bine nu se poate!!!

  2. 50k nu sunt bani multi. Probabil as continua sa trag tare sa câștig cat am nevoie, pt planurile personale. Cu 50k mai putin.

    Nu cred ca voi face niciodata un imprumut in banca, asadar datorii nu am. Asta e bine. :-)

    Pentru individul de mai sus care zicea de telefon si calculator ca investiții proaste – nu generaliza. Pentru informaticieni / oameni de media / creativi e cea mai buna investitie. Mai ales daca vorbim de un Mac si un iPhone. ;)

  3. 10 000 Euro – VW Sharan Diesel, 7 locuri, din Germania, preferabil dintr-un autohaus traditional nemtesc, unde sa merg cu un mecanic bun, platit pe masura iscusintei sale si pierderilor suferite din cauza lipsei de la munca;
    5 000 Euro – onorariul mecanicului (? Euro), inmatricularea pe numele meu in Bulgaria (900 Euro), mici reparatii si personalizari pt masina, functie de cum imi ajung;
    35 000 Euro – o vulcanizare echipata decent (15 000 Euro), 2 fast-food-uri mici (2 x 10 000 Euro). Ar fi alternativa investitia de 35 000 Euro in o singura afacere, dar chiar nu-mi place sa-mi „pun toate ouale in acelasi cos”.
    Cu vulcanizarea primesc si oferte de distributie de anvelope, asadar ies din start mai ieftin cu ele, iar cu fast-food-ul pot sa fac burta corespunzatoare unui sofer de SUV :))

  4. Mai oameni buni, am citit comentariile voastre si ma oripileaza aceasta opinie generala…..ei bine, trebuie sa intelegeti ca in Romania ca oriunde mai sunt si oameni bogati ( nu e cazul sa discutam sursa bogatiei lor), nu ca voi care nu se gandesc la garsoniere si Skode deci hai sa nu mai generalizam si sa-i punem la zid pe cei cu SUV-uri, imi cer scuze pe cei care doar si-au spus opinia personala cu ce ar face cu banii fara a incrimina pe ceilalti cu mai multa potenta financiara.Si eu venind am avut si Oltcit la inceput insa am avut oportunitatea sa-mi iau un X6 si ce este cel mai important nu achizitionarea lui ci a-ti permite sa-l ai in garaj si va pot spune ca o data ajunsi la un nivel financiar ridicat automat vi se schimba si gustul pentru masini, asta este natura umana. O zi buna la toti!

  5. eu am un seat dar imi plac la nebunie suv-urile ,poate daca o sa am bani am sa schimb masina dar momentan ma limitez la ce pot … in principiu nu inteleg ce rau au facut cei ce detin suv-uri si dece sunt bagati in aceeasi oala toti ? cel mai corect e sa stai de vorba cu cineva care crezi ca a gresit in trafic sau orice altceva si sa-l intrebi pt ce si-a luat suv-ul ca ,din cate vad ai ceva personal cu detinatorii de suv-uri,chiar nu inteleg dar asa e românu pana nu comenteaza el ceva de capra vecinului nu poate dormi noaptea :)))

  6. Nu prea am inteles rostul acestui topic. Tu vorbesti aici de masini scumpe ( 50 000 euro sunt foarte multi bani). Un SUV asa scump este intr-adevar impunator, si majoritatea pentru asta il achizitioneaza. Insa exista si alta categorie de oameni pentru care SUV-ul inseamna altceva. Eu, spre exemplu, locuiesc intr-o zona de deal greu accesibila. Iarna fara un 4×4 cu garda destul de mare nu am nici o sansa sa ajung acasa iar un SUV este cea mai buna varianta. In mod clar nu una de 50 000 euro care este doar o aroganta sa fi deasupra tuturor. Dar eu unul vad un SUV ( vezi Tiguan, Kuga, Rav4 si altele), cu preturi pana in 30 000 euro foarte folositor. Este o masina cu consum relativ redus pe care iti permiti sa mergi si pe teren accidentat si la drumuri lungi, in special in Romanica unde drumurile sunt cum sunt.
    Un OffTopic: Sunt un mare fan al tau si mi-au fost de mare ajutor tutorialele tale. Succes!

Dă-i un răspuns lui Liviu Renunțați la răspuns

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.