Categorie: Auto

Mentalitatea de SUV. Tu ce fel de şofer eşti?


Indiferent cât de scund, chel sau gras ești, în momentul când urci la volanul unui SUV devii… E o chestiune de mare Ego. Am tot vorbit împotriva SUV-ului dar simt că merită o privire mai atentă pentru că reușește încă să fascineze o generație de români care cheltuiesc cu lejeritate zeci de mii de euro pentru transportul de la punctul A la B.

Peste weekend am condus și eu, încă o dată, unul și recunosc că mi-a plăcut prima senzaţie. Monstrul mecanic de două tone cu motor de trei litri motorină nu te lasă indiferent. Indiferent de marcă. Urcuşul la munte, pe serpentine, face din drum o plăcere mai mare decât ajungerea la destinație. Poziţia înaltă îţi dă o vizibilitate excelentă şi ajungi să înţelegi de ce vezi atâţia familişti în maşini de teren. Vorba unui amic: “La un accident ajută să ai multă tablă în jurul tău, mai ales pe drumurile de la noi.”

Simplul fapt că privești o astfel de mașină îți inspiră un oarecare respect, amestecat cu teamă. Și atunci plăcerea… se complică. Trebuie să recunoști că ți-e teamă de ceva atât de mare când se pune în mișcare. De la volan ai senzația că poți încăleca orice fel de bordură și poți ocoli aglomerația peste trepte și pietoni cu totul. Dar la fiecare frână simți că tragi de hățurile unui armăsar, care poate năvăli oricând peste cei din față. Ți se face o teamă de mic Dumnezeu care le poate pecetlui sorțile celor din față într-un moment de neatenție. Unii dintre noi au păţit-o şi le-a încheiat cariera pe sticlă.

Iar oamenii știu asta. Nu e de mirare că se dau la o parte precum potârnichile când te văd venind. Nici măcare nu mai este nevoie de flash-uri. Perechea de faruri și bara din lunetă nu lasă indiferent nici un muritor de rând cu mașină mică. Acum, să fim serioşi. Proprietarul unui astfel de mamut care tropăie pe asfalt este totuşi un om. Un om care are zile mai bune sau nu… Să te ferească pronia divină de furia lui, că eşti condamnat. Şi mai grav este când omul a băut sau a consumat ceva etnobotanic. Vezi cazul beizadelei cu X5. Dar să vezi când se pornesc unul împotriva celuilalt… Imaginaţi-vă un slalom printre cele trei benzi din Otopeni făcut de doi cretini la oră de maximă aglomeraţie, duminica seara. Pe unul l-am ratat centimetric când a tras de volan din prima banda până într-a treia. Desigur, era tolănit pe o parte cu telefonul la gură, gânditor. şi stânga pe volan la ora 12… Cursa schizoidă printre zecile de familii terifiate era pentru el o joacă de copii. Aroganța șoferului de SUV are cu ce.

Și că tot vorbim despre partea cu pututul. Trebuie să recunoști că un proprietar de SUV este un om potent. Omul chiar produce și îi dă cu surplus în fiecare lună. Consumul de minim 13 litri de motorină la suta de kilometri nu îi cere decât un salariu minim pe economie la pompă, în fiecare săptămână. Și datorită lui, șefii din companiile petroliere de la noi se uită pe geam râzând relaxați. La fel de puțin muncesc pentru o leafă decentă și vânzătorii de mașini premium. Nici nu se lansează bine un model nou că are deja zeci de precomenzi.

Oamenii aceștia care conduc de sus sunt însă puțin masochiști. Pentru că nu cred că sunt toți milionari ca să nu îi deranjeze cheltuiala usturătoare. Mulți și le-au luat în leasing și trag de niște rate lunare, care ajung şi la 2.000 de euro. Un schimb complet de anvelope, cu placuțe și tot tacâmul sare de 3.000 de euro. Treaba asta se întâmplă anual. Asigurărea casco, RCA și impozitele mai adaugă 3.000 de euro pe an. Bani de o mașină bunuță la mâna a doua. Să punem la socoteală și deprecierea. Dacă o iei de nouă cu 50.000 de euro, nu mai valorează decât 40.000 după un an și vreo 30.000 după doi. După șase ani ai plătit mașina încă o dată prin costuri dar ai pierdut 35.000 de euro prin depreciere. Cu totul, bani de o casă, ori ca să începi o afacere.

Sunt mulţi care au ajuns la fundul sacului cumpărând maşini scumpe şi nu le-au mai ajuns banii de benzină. Cum ar fi domnişoara care îmi oferea la schimb pe o garsonieră Porsche-ul dânsei Cayenne. Diferenţa dintre noi este că garsoniera produce trei plinuri de benzină pe lună, SUV-ul le consumă. Desigur, eu zgribulesc pe scuter şi stau cu ochii în patru precum girofarurile după şoferi neatenţi. Dânsa merge la căldurică pe fotoliul de piele umblător.

Cine pierde?

Cine câştigă?

Care ar fi primul lucru pe care l-ai cumpăra TU cu 50.000 de euro?

Scris pentru ProMotor.ro