Maşina pentru care mi-aş vinde casa

Dintre toate maşinăriile pe care le-am condus până acum, nici una nu a reuşit să îmi trezească senzaţiile pe care le-am simţit la volanul primei iubiri. Era roşie aproape peste tot, volanul simplu, metalic, spartan, ambreiajul cam sus, iar schimbătorul aluneca puţin cam aiurea prin cutia de viteze. La cei 160.000 de km în ceasul analogic din bord, VW Golf 1 părea încă o prinţesă sprinţară prin traficul braşovean. Şi ce mai conta că o conduseseră alte câteva sute de elevi, instructorul mi-o promisese. Singura problemă era preţul. 1.600 de euro. Mult peste posibilităţile mele la momentul acela. Dacă privesc înapoi, îmi dau seama totuşi că limitările financiare mi-au făcut bine. Mai ales că uitasem să îi spun instructorului că atunci când m-a lăsat singur să exersez parcarea cu spatele, am urcat maşina… din greşeală cu burta pe o bordură exagerat de înaltă.

La distanţă de cinci ani, trăiesc aceeaşi poveste. Proporţiile s-au schimbat însă. De când am condus BMW 335i coupe, nimic nu mai e la fel.

BMW 335i coupe, mai ales în varianta cu pachet de design M te flatează din momentul când o priveşti. Elegantă, tăioasă, puternică. Exteriorul promite că vei întoarce priviri, însă după ce urci la volan, uiţi de fiţe. Interiorul confortabil nu promite prea multe. Scaunul sport cu reglaj electric este însă o încântare. După câteva minute de joacă prin butoane, te îmbrăţişează perfect. După ce ai închis uşa, un braţ îţi întinde centura la îndemână. Spui, „mulţumesc, domnule inginer bavarez” şi apeşi butonul start. Arunci o privire în bord şi observi că în loc de termometrul pentru apă, apărut unul pentru ulei, despre care vom afla mai încolo că urcă „în forjă” la peste 120 de grade Celsius. Este primul semn pentru ce urmează.

O-ho-ho. Ce avem aici? Păi sub capotă toarce un monstru de 3 litri benzină (nu 3,5 cum aţi crede din numele modelului) cu 6 cilindri în linie, în buna tradiţie a constructorului. Sunetul este absolut fantastic. Se zbârleşte părul pe tine când auzi urletul turbinei şi ştii că ai la dispoziţie o uzină de putere care nu te va transporta de la A la B, ci mai degrabă de la A la F. Cei 310 cai putere sunt urniți cu două turbine. Una mică, pentru turaţii mici şi a doua pentru plusul de putere brutală de la 4-5.000 de turaţii în sus. Şmecheria este că astfel se estompează cât-decât problema turbo-lag-ului. Adică întârzierea de până la o secundă între momentul când apeşi pedala la fund (kick-down) şi cel în care puterea turbo ajunge la roţi. Problema nu a fost rezolvată complet, însă motorul cuplat la o transmisie automată cu şase rapoarte oferă o senzaţia de putere absolută şi control total. Cât timp nu te dai la ea, maşina se prelinge pisiceşte, iar confortul de la bord rivalizează cu cel oferit de o limuzină. Distracţie devine serioasă în DS – Drive Sport. Tragi schimbătorul la stânga şi simţi cu motorul urcă în turaţie, ca să răspundă mai rapid la cererile de putere.

Din momentul acesta trebuie să ştii ce vrei. Pentru că din momentul în care ceri, ţi se oferă foarte repede. Iar senzaţia devine aproape periculoasă. Să ştii că poţi face orice depăşire în interval de câteva secunde te poate face să îţi pierzi firea şi să te arunci cu capul înainte. Iar eu i-am cerut pe drumul de la Bucureşti – Târgu Mureş şi retur, pe varianta Cheia, ca să ne distrăm pe serpentinele de pe DN1A. Prietenii ştiu de ce. Curbe luate în drift şi sprinturi la vale sau la deal cu ignorarea totală a gravitaţiei. Inutil să vă mai spun că nu m-a depăşit nimeni. Iar pe DN1A nici urmă de radare, aşa că am scăpat numai cu distracţia. A fost prima dată când nu mi-a păsat de cât consumă maşina, oricum nu a exagerat cu 13 la sută la drum lung condus sportiv, numai cu ROZ 99+.

Puterea este însă zero fără control. Să mergi tare, fără să te opreşti este nebunie curată. Însă frânele de serie de pe BMW 335i coupe sunt din nou excepţionale. Mult mai bune decât ce am întâlnit la orice altă marcă, din nou în buna tradiţie BMW.

La minusuri voi trece sonorizarea slabă ca pe orice BMW. Mai bine o cumperi fără şi îţi instalezi ceva de calitate de la oameni care se pricep.

Una peste alta, mi-aş lua maşina asta cu ochii închişi. Deşi am condus şi BMW M3 2008, BMW 335i coupe mi se pare prin comparaţie mult mai controlabilă şi mai accesibilă şoferilor de rând. Pentru M3 trebuie să fii pilot de curse, însă chiar şi aşa maşina este „sălbatică” după cum îmi spunea pilotul Claudu David. Dacă BMW nu ar fi dezvoltat acel V8 de 4 litri de pe M3, acest 3 litri bi-turbo ar fi meritat cu prisosinţă să echipeze vârful de clasă în seria 3.

Din fericire nu am o casă de 50.000 de euro pe care să o vând, aşa că mă mulţumesc deocamdată cu cei 201  de cai ai Type-R-ului. Până nu îmi permit un BMW 335i coupe, nu îmi mai iau BMW. Sper să nu  ajung la pensie până atunci…

Pagina oficială BMW 335i în România

Catalog actualizat

Modele

Date tehnice

Roţi
Dimensiuni pneuri faţă 225/45 R17 W
Dimensiuni pneuri spate 255/40 R17 W
Dimensiuni jante faţă 8 J x 17 light alloy
Dimensiuni jante spate 8,5 J x 17 light alloy

Motor
Clindri/supape 6/4
Capacitatea în cmc 2,979
Alezaj/cursă în mm 89.6/84.0
Putere maximă în kW la 1/min 225 (306)/5,800
Moment maxim în Nm la 1/min 400/1,300-5,000

Mase în kg
La gol EU 1,600
Total maxim admis 2,005
Sarcină admisă 480
Sarcină admisă pe puntea faţă/spate 960/1,080

Performanţe
Valoarea rezistenţei la frecare(cw) 0.30
Viteza maximă (km/h) 250
Acceleraţie 0-100 km/h (in s) 5.5
Acceleraţie 0-1000 m (in s) 24.5
Acceleraţie 80-120 km/h în treapta 4/5 (in s) 5.2/6.2

Consum
Consum urban (l/100 km) 13,2
Consum extraurban (l/100 km) 6,7
Consum mixt (l/100 km) 9,1
Emisie CO2 (g/km) 218
Capacitatea rezervorului carburant în l(aprox.) 63

Puterea nominală: Motorizarea pe benzină ab BMW-ului seria 3 Coupé este concepută pentru o calitate a carburantului ROZ 98. Dacă se foloseşte ROZ 95 şi ROZ 91, scade puterea, iar consumul creşte.

Ultimele articole

Articolul precedent
Articolul următor

Articole recomandate

16 Comments

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.