Categorii: Auto, Ponturi

Loganul o ia uşurel la vale…

Aşa, cum observam acum o lună, piaţa auto de la noi a intrat într-o stagnare relativă a creşterii. Aşadar vânzările per ansamblu merg ca un ceas eleveţian. Nici rău, nici exagerat de bine. Merită însă atenţie câteva elemente interesante, cum ar fi declinul uşor al mărcilor europene, inclusiv Dacia dar şi creşterea rapidă de formă a vânzărilor de mărci exotice. Hai să vorbim pe cifre…

Piata autovehiculelor noi a inregistrat o crestere generala de 3,7% (176.429 unitati fata de 170.094 unitati), mult sub ritmul de anul trecut (24,8%), la autoturisme inregistrandu-se chiar o usoara scadere (-0,9%), respectiv 144.988 unitati fata de 146.292, cat se inregistrau in prima parte a lui 2007.

Este totusi de remarcat faptul ca aceasta scadere arata totusi o usoara ameliorare a pietei fata de situatia raportata luna trecuta, cand la autoturisme se inregistra o scadere de 1,6%.
Scaderea inregistrata de autotursime in prima jumatate a acestui an este insa compensata de cresterea vanzarilor de vehicule comerciale usoare (29,3%) respectiv 29.223 unitati, si de cea a vehiculelor comerciale grele cu masa totala intre 3,5 si 6 tone (+141,3%).

Producţia naţională de autovehicule a inregistrat o crestere generala de 8% (133.319 unitati), cifra in cadrul careia remarcam cresterea cu 5,2% a autoturismelor si cea 65,8% inregistrata de catre autovehiculele comerciale uşoare, ambele in exclusivitate datorita Daciei. Acest fapt a sustinut exportul, care a atins un nou nivel record (77.402 unitati), in crestere cu 30,9% fata de anul trecut si cu 71,7% mai mare decat luna similara a lui 2007.

Importul de autovehicule a inregistrat o crestere de 14.7% (fata de 55,4% cat se inregistra anul trecut). Aceasta crestere a fost sustinuta in special de segmentul autovehiculelor comerciale care, pe volume importante, a inregistrat o crestere de 26,5%, in timp ce la autoturisme, crestere a fost mai redusa de numai 11.3%.

Segmentarea in functie de marca.
Dacia ramane lider incontestabil al pietei, cu 45.282 unitati vandute, fiind urmata de catre Renault (13.406 unitati), Skoda (12.799 unitati) si Volkswagen (12.099 unitati), care formeaza si podiumul marcilor din import.

Topul este completat de Ford (12.078 unitati) si Opel (9.235 unitati) Si in aceasta luna merita semnalata cresterea inregistrata de catre vanzarile de autovehicule comerciale, procentul de 29,3% fiind corespunzator unui volum de 29.223 unitati. In interiorul acestei cresteri medii, camioanele intre 3,5t si 6t, au inregistrat o crestere de 141.3%, iar cele intre 6t si 18t, 25,7%, fapt ce reflecta
cresterea activitatii economice.

In ceea ce priveste segmentul autoturismelor, cele mai mari cresteri le-au inregistrat marcile noneuropene, topul fiind condus de Mazda (+484%), urmata de KIA (+422%), Dodge (+252%), Maserati (+250%), Jaguar (+138%) si Subaru (+119 %), Land Rover (+83%), Mitsubishi (+82%), Smart si Honda (+72%) si Ford (+47%). Cele mai importante pierderi de viteza sunt deocamdata inregistrate de Daewoo (-44%), urmat de catre SsangYong (-36%), Chrysler (-40%), Citroen (-29%), Renault (-21%), Dacia (-15%), Chevrolet (-12,3) si Peugeot (-8%).

Concluzii.
Avem astfel la jumatatea anului 2008 o piata auto care tinde sa se consolideze pe anumite volume, fiind totusi determinanta pentru acest an evolutia din a doua parte a anului, perioada in care noua taxa pe poluare, dar si programul de innoire a parcului auto vor actiona simultan, dar cu efecte contrare asupra pietei de autoturisme. Sursa: APIA

Datele statistice pentru prima jumătate de an:

2008-06-total

2008-06-sitmake

2008-06-analize