Lecțiile accidentului lui Șerban Huidu!

Un şofer într-o maşină mare de teren, fără anvelope de iarnă pe un drum acoperit cu lapoviţă. Nici nu e nevoie de viteză. Şoferul greşeşte fatal într-o curbă şi mor trei oameni. Simplu. UCIDERE DIN CULPĂ. PUNCT! Şi de la capăt.

Mercedes-ul ML 320 CDI este o maşină sigură în limitele legilor fizicii. Aşa scrie în manualele automobilelor. Sistemele de siguranţă, care ar fi trebuit să funcţioneze în momentul accidentului, sunt cele care lucrează strict prin intermediul roţilor. Mă refer la frâne şi tracţiune.

Vorbim despre ABS, adică sistemul de prevenire a blocării roţilor, distribuţia forţei de frânare, asistenţa la frânarea de urgenţă şi controlul tracţiunii, integrate toate în ESP, adică sistemul de control al stabilităţii. Destul cu chineza. ESP-ul nu ar fi trebuit să aibă nici o problemă să menţină roţile pe traiectorie. Cu două condiţii: roţile şi viteza să fie cele potrivite pentru drum şi vreme.

Mercedes-urile sunt renumite pentru confort şi felul în care „maschează” viteza. Ultima amendă de viteză am luat-o acum doi ani pentru că pur şi simplu nu mi-am dat seama cum am ajuns la 130 la oră în afara localităţii. Noroc că era vară. Cel mai probabil, expertiza tehnică ne va spune că Şerban Huidu depăşise viteza legală. Dar nu asta e cea mai mare problemă.

O ştiu pe propria piele. Poţi să ai cea mai sofisticată maşină pe alunecuş. Cu cât e mai mare, cu atât e mai greu de controlat, indiferent de tracţiunea integrală care nu mai poate face nimic când roţile nu pot executa comenzile calculatorului. La aproape două tone cât cântăreşte ML-ul, ar fi derapat în curbă şi la viteze mai mici după ce asfaltul s-a acoperit cu lapoviţă. Anvelopele late, de vară, devin tălpi de sanie la 3 grade cum erau duminică. Se întăresc şi pierd aderenţa.

DIncolo de deontologii care despică firul în 444 la televizor, eu văd trei lecţii scurte de învăţat aici:

Nu fi criminal! Foloseşte anvelope de iarnă, iarna. Nu există anvelope de vară care să te poată salva din aşa ceva.

Nu te baza pe maşină. Siguranţa pe care o oferă teoretic este o iluzie care e suficient să dea eroare o singură dată.

Nu mă interesează cine era la volan. Maşina care a derapat avea şofer. Indiferent cum îl cheamă, este responsabil de trei morţi. Şoferul este om şi este supus greşelii. Greşeala de moarte se pedepseşte (*). Pedeapsa preîntâmpină alte tragedii similare prin puterea exemplului şi coerciţie.

(*) art. 178 Cod. penal: „Uciderea din culpă a unei persoane se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 ani. Uciderea din culpă ca urmare a nerespectării dispoziţiilor legale ori a măsurilor de prevedere pentru exerciţiul unei funcţii sau meserii, ori pentru efectuarea unei anume activitaţi, se pedepseşte cu închisoare da la 2 la 7 ani.”

P.S.

I-am purtat mereu o simpatie amicală lui Şerban, cu care am vorbit în mai multe rânduri. Nu am nimic personal cu el, deşi am apărut de vreo câteva ori în emisiunea sa. Ba chiar mi-a luat partea când am fost arestat la bulgari. Greşeala lui este însă de acum de competenţa unor instanţe nu doar lumeşti. Îi doresc să găsească puterea să îşi asume vina şi să îşi ducă până la capăt crucea.

Dumnezeu să îi odihnească pe cei trei morţi din accidentul de ieri şi pe restul de 2.200 care au murit până acum anul acesta pe drumurile României.

Scris pentru ProMotor.ro

Ultimele articole

Articole recomandate

37 Comments

  1. @George – niste intrebari ca pentru unul care cunoaste f.bine drumul si are ceva experienta cu diverse masini: cu ce viteza se poate lua acea curba in conditii ideale? dar pe ploaie/lapovita? la ce viteza se poate ajunge dupa bucata dreapta de dinainte?

  2. Si pana acum se intamplau astfel de accidente, dar nu era nici o persoana importanta la volan care sa faca audienta posturilor tv, a gresit omul, o sa fie judecat si sa plateasca, instanta decide ce pedeapsa o sa plateasca. Am ramas uimit cand am vazut cum se bucurau unii de raul omului, „prietenii” abia asteapta sa dai de necaz ca sa aiba ocazia sa te degradeze in ultimul hal.

  3. Foarte bine punctat. Merita mediatizare acest caz pentru ca pe viitor poate 0,3% din smecherii drumurilor noastre sa se gandeasca de doua ori cand mai fac teribilisme ca poate vor avea ghinionul la un eventual incident sa fie mediatizat si cazul lor si astfel vor avea parte de o ancheta mai serioasa.
    De fapt, nici eu nu prea cred ce am zis mai sus.
    P.S. Reconstituirea colegului tau…..:)

  4. @irina neagu. ?… Spui de statistici „cate femei au provocat accident”, si cati barbati.
    Ce pot sa zic e ca o foarte mare parte din barbatii posesori de permis si participanti la trafic, au fost implicati in accidente rutiere….in schimb mai toate femeile, zic mai toate pt a evita folosirea lui TOATE, sigur au provocat un accident, cat de usor, de aia isi gasesc unii oglinzile zgariate, portierele infundate, sau motoarele daramate.

    Mai zici si de faptul ca nu avem respect pentru ceilalti participanti la trafic, respectul asta de care zici nu poate fi decat, poate cand vine vb de cauciucuri, sau nu imi dau seama cu cine incerci sa ne compari pe noi ca si romani. Daca ai merge in roma ai vedea cat de putin respect au italienii in trafic, daca mergi in anglia, la fel…in general in orice metropolo ai merge, ai sa vezi aceeasi participanti la trafic ca si la NOI in tara :-) unii mai calmi altii mai repeziti.

    Ai mai zis si tu si mai multi ca ar trebui macar un an de puscarie sa faca, sau oricum….SA FACA PUSCARIE… Pentru ca a gresit! Cu ce le incalzestenpe rudele victimelor ca face el puscarie, sau ca le da bani, sau pentru ce sa se tarienprin procese…. Iti spun eu de ce sa o faca, sa o faca pentru cele 3milioane de euro, sau cat mai e acum plafonul pt vatamare la rca.

    Zic asta din postura unei persoane care a trecut prin asa ceva. Singura diferenta dintre mine si cei trei, a fost ca eu am tras mai tare de viata mea, am fost mai tanar, sau chiar aripile de arhanghel tatuate pe spate chiar m au ajutat sa trec peste si sa imi revin din starea de inconstienta, si sa mi se opreasca hemoragia, la o zi dupa ce doctorii mi au informat parintii ca nu au ce sa imi mai faca….doar dumnezeu sa ma ajute, sa se roage pt mine…. Am iertat soferul vinovat, pentru ca pe mine nu ma ajuta cu nimic daca el facea puscarie si sotia/copilul ramaneau fara sot,tata…am inteles ca nu a fost intentionat, nu bause alcool, nu nera drogat, era doar bombalau si nu a cascat ochii in oglinda inainte sa schimbe banda.

    P.s… Rog doamnele/domnisoarele sa nu se simta jignite de afirmatiile precedente deoarece sunt statistici si nici de „Dumnezeu cand a creat femeia, s a uitat la ea si a vazut ca se aseamana prea mult cu barbatul….si a spus: Scoatem parcarea si punem tzatze!”

  5. Mulțumesc pentru toate opiniile și ideile voastre. Mă bucur să văd ceva la care nu mă așteptam. Sunt tot mai puțini cei care dau vina pe drum și își asumă responsabilitatea (de viață și de moarte) a șoferului indiferent de felul în care arată drumul. Mai departe e polemică. Avem justiție și îi cerem să funcționeze.

  6. Acum 4 ani am patit-o. E drept n-am murit, dar am ramas infirm , piciorul drept amputat deasupra genunchiului. E inutil sa va descriu cum e sa ramai la 23 de ani fara picior. Pedeapsa pentru vinovat? 1500 de lei amenda penala si 2 ani cu suspendare. Am fost pasager in masina.

  7. Exista oameni care se bucura, regreta, sufera, dar mai ales oameni care SI-AU PIERDUT VIATA in urma acestui tragic accident.
    Revoltator este faptul ca a devenit un caz atat de mediatizat datorita implicarii unei persoane din showbizz-ul romanesc, nu datorita gravitatii si a consecintelor. ESTE USOR SA JUDECI, doar pentru ca ai dreptul la opinie, dar nimeni nu isi doreste asa ceva si nimeni nu schimba ceva.
    In Romania numarul persoanelor care MOR anual in ACCIDENTE RUTIERE este de PESTE 5
    ORI MAI MARE decat media Uniunii Europene, dar aceste persoane reprezinta doar niste cifre in statistica anuala a Politiei Rutiere. TU CE FACI IN ACEASTA PRIVINTA?
    Asociatia Auto Art incearca sa faca ceva de aproape un an de zile, prin implementarea unui program de “CONDUCERE DEFENSIVA”. Invata sa fii responsabil pentru viata ta si a celor din jur!
    http://www.facebook.com/#!/pages/Conducere-Defensiva/245765252133379

  8. 3 ani cu suspendare…daca se intampla altfel, injurati-ma cu totii, am lasat adresa mea de mail aici!
    eu am incasat 6 (cu executare) pentru o chestie relativ asemanatoare (am evitat niste pustani pe carosabil si am lovit un stalp, au murit 3 prieteni in jurul meu in masina, eu la randu-mi nu eram departe sa mi-o pierd)
    insa eu nu sunt nici huidu nici berneviq nici madam paunescuq…eu conduceam o biata fiesta :(

  9. Ai dreptate in mare parte DAR:
    1-Anvelopele de iarna te ajuta dar nu sunt infailibile.Nu stiu daca avea si Huidu aici ce s-ar fi intamplat.Putea la fel de bine sa se intample acelasi lucru.Depinde foarte mult de viteza.Si iata cum legea cu 1 noiembrie a cauciucurilor de iarna devine cam inutila…daca te prinde o vreme rea in septembrie teoretic nu esti amendat daca nu ai anvelopele.Daca pentru primavara am inteles ca nu exista un termen limita asa ar fi trebuit sa fie si pentru inceputul sezonului.In final bunul simt ar trebui sa reglementeze asta mai mult decat o lege cu date fixe.
    2-La noi se moare si se va mai muri atata timp cat nu exista o retea de autostrazi bine inchegata.Pentru asta cred ca mai trebuie cel putin 20 de ani.
    3-Fara o legislatie de nivel european in domeniul scolilor de soferi tragediile de pe sosele vor continua.Cat timp vom vedea analfabeti,orbi,surzi etc. cu carnet nu ne putem astepta la altceva.Exemplul Finlandei pentru mine este elocvent…..Restul e tacere.

  10. Drumul, soferul, viteza…. toti sunt de vina, de platit va plati (intrun fel sau altul) doar soferul. Eu as dormi mai bine daca s-ar ridica permisul pe viata celor care sunt implicati in astfel de evenimente dar si recidivistilor in depasirea vitezei (ca restrictiile pe care le avem sunt pt. drumurile noastre…)Ca doar avem drumuri proaste, nr. masinilor din trafic creste pe zi ce trece, nr. victimelor la fel si sa nu mai vorbim de nr. de soferi. Im pare rau de ce i s-a intamplat lui Huidu dar nu cred ca toata mediatizarea asta sa aiba vreun impact pozitiv asupra cuiva din Romania ci din contra.
    P.S. Sunt soferita de 9 ani si nu am avut nici un fel de eveniment chiar daca sofez zilnic spre si dinspre servici si nici nu am cauzat vreun eveniment. Deci sa lasam polemicile de genul sofer barbat si sofer femeie………Vinovatul, asa cum il gaseste justitia noastra, nu este pedepsit deajuns (parerea mea) daca-i redai posibilitatea sa sofeze din nou.

  11. Legea privind obligativitatea cauciucurilor de iarna intra in vigoare o singura data, la 1 noiembrie 2011. In textul lege nu exista prevazuta obligativitatea echiparii automobilului cu cauciucuri de iarna doar intre anumite date calendaristice. Aceste prevederi au existat intr-o varianta propusa la un moment dat, insa legea care va intra in vigoare nu prevede asa ceva.
    Nu mai fiti ignoranti si cititi macar legile care va afecteaza, pentru a va sti drepturile si obligatiile. Daca cititi acest blog inseamna ca aveti acces la internet, daca aveti acces la internet aveti acces la orice act normativ.

    Pro Bono: http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_23158/OUG-nr-5-2011-aprobarea-unor-reglementari-privind-cresterea-sigurantei-rutiere.html

  12. Oricate pedepse si oricat de capitale ar fi oamenii vor gresi mereu. Nu suntem perfecti. De-aia s-a scos pedeapsa cu moartea ca nu se stie care greseste judecatorul sau acuzatul ca toti sunt oameni fiecare cu mintea lui experienta nebunia etc. Sigur ca ar fi mult mai multe nenorociri daca n-ar fi pedepse dar dozarea lor trebuie facuta cu cap, nici prea dur nici prea lejer. Greu de gasit echilibrul optim. Dar asta e, astia suntem, imperfecti. Poti sa pui egal intre un criminal cu intentie si unu care omoara fara intentie? Poti sa pui egal intre liniutele noaptea pe bulevarde sau goana cu 140 pe Magheru ziua si un derapaj ca i-a alunecat piciorul pe acceleratie? Pana una alta toti pustii cu bani sau VIP-urile care au omorat oameni cu masina din culpa lor sunt liberi, n-au facut nici o ora de inchisoare.

  13. si eu sunt sofer, nu imi place viteza deloc, viteza cu care merg in mod constant e 100-120 maxim; consider ca scoala de soferi ar trebuie sa te pregateasca si pentru situatiile critice, gen derapaj controlat, ce sa faci in acele momente; conduc de cativa ani, dar nu am experimentat derapajul propriu zis, doar pe ploaie acum cateva zile, cand am accelerat puternic din viteza a 2 a, m-am speriat putin, dar nimic mai mult; cazul huidu e tragi normal, ori a depasit, ori avea viteza excesiva, in curba aceea la 100 si un pic cand ningea, nu e treaba buna

Dă-i un răspuns lui alex Renunțați la răspuns

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.