Categorie: General

Întăbulaţi-vă proprietăţile!

“În astfel de timpuri, oamenii înţelepţi îşi pun actele în ordine.” Asta, ca să parafrazez un înţelept pe care l-am cunoscut de curând.

Poate sună pretenţios pentru unii, însă orice proprietate imobilă – casă, teren, apartement etc. trebuie înregistrate, ca să poţi profita la maximum de prevederea din Constituţie care garantează oricărui cetăţean român proprietatea sa.

Asta încerc şi eu de vreo jumătate de an, de când m-am proptit într-un expert cadastrist care îmi întârzie la nesfârşit o lucrare, altfel uşoară. Ca să nu păţiţi la fel, iată ce vă sfătuieşte un cititor al blogului, care preferă să îşi spună Terente.

Trăim vremuri tulburi şi cred că cel mai bine e să ne punem la adăpost
ceea ce e al nostru, pe cât se poate, într-o ţară în care, nici Guvernul nu
respectă legile. Nu sunt expert topograf autorizat ca să pot fi suspectat ca vreau sa-mi fac publicitate. Eu lucrez în consultanţă la o firmă din Braşov unde mă ocup de probleme de topografie-cadastru. Să fii expert autorizat
presupune o prea mare bătaie de cap, aşa că nu m-a interesat să mă bag în
rândurile lor. Recomand, în schimb, tuturor să ia contact cu un astfel de expert şi să îşi ÎNTĂBULEZE (înscrie în Cartea Funciară) bunurile imobile.

1. Pentru asta trebuie să cauţi un expert cât se poate de serios sau o firmă care
colaborează cu un astfel de expert. Aveţi grijă însă cu cine vorbiţi pentru
că mulţi te duc cu vorba şi o astfel de operaţiune poate dura şi câţiva ani
dacă nu alegi pe cineva cât de cât serios. Întrebaţi pe la OFICIUL DE
CADASTRU de un astfel de expert sau pe la cunoscuţi care au fost
multumiţi. Totuşi, înarmaţi-vă cu rabdare pentru ca oricum durează cel putin o luna sau două, asta dacă toate actele sunt în regulă.

2.Căutaţi toate actele care le aveţi legate de acel bun (titlu de proprietate, certificat de moştenitor, contract de vânzare-cumpărare, adeverinţe de moştenitor, etc.) şi faceţi-vă un mic dosar.

3. Cu acest dosar veţi discuta cu expertul, iar el vă mai spune dacă mai aveţi nevoie de ceva.

4. Dacă e de acord să începeţi lucrarea veţi semna un contract (între
dumneavoastră şi expert) în care sunt specificate termenele şi sumele. Cereţi
chitanţa pentru orice ban pe care îl daţi. Au fost multe cazuri când s-a
mers pe încredere la început, s-a dat avans, iar când lucrarea s-a lungit
prea mult cei ce au vrut sa îşi ia actele nu au mai putut să-şi ia şi
banii. Dar dacă veţi avea grijă la primul pas, şansele să vi se întâmple aşa
ceva sunt mici.
Expertul va face urmatoarele 3 etape (studiul juridic al actelor, măsuratoarea la faţa locului, întocmirea şi înaintarea documentaţiei spre
avizarea Oficiului de Cadastru).

5. În final veţi primi o copie a documentaţiei, un Extras de informare de la
Cartea Funciară şi veţi plăti restul de bani.

Citiţi cu mare grijă toate datele din Extras şi verificaţi data acestuia. Aveţi mare grijă de documente, pentru că în caz că o veţi pierde, solicitarea oricăror informaţii de la Cartea Funciara va fi contra cost. Asta e o mare tâmpenie, dacă ţinem cont că toate costurile realizării cadastrului sunt suportate de cetăţeni.

6. Costurile. Acestea variază de la un expert la altul. Oricum aşteptaţi-vă la câteva sute de euro. Unii experţi percep un onorariu mai mare, dar care include şi taxele ce trebuie plătite către Oficiul de Cadastru şi Cartea Funciară. Veţi fi nevoiţi să le achitaţi şi pe acelea. Nu sunt mari, dar
variază în funcţie de caz.

Daca v-aş povesti ce cazuri am şi câte mi-a fost dat să aud, v-aţi
minuna. Mai ales în anumite “zone de interes”. Aşa că vă îndrum să vă puneţi
la adăpost proprietăţile. Ar fi multe de spus, sper că va ajuta la ceva ceea
ce am scris.