RCA mai ieftin pentru tineri. Dar trebuie să fim toți șoferi?

1167392_10201245938574448_838603818_o

„Din cele 10 societăţi autorizate să practice asigurări RCA un număr de 5 societăţi, Allianz-Ţiriac, Astra, City Insurance, Euroins şi Generali, cu o cotă de piaţă de 52,6%, au transmis deja autorităţii aceste notificări. Modificările au vizat în mare parte reducerea încărcării pentru tineri, urmărindu-se atingerea unui nivel similar practicii europene, care arată utilizarea unor prime pentru tineri de până la de 2,2 ori mai mari decât categoria majoritară, comparativ cu un nivel de 5 ori mai mare constatat anterior”, se arată într-un comunicat al Autorității de Supraveghere Financiare (ASF) remis Mediafax.

Asta e știrea. Dar dacă ești curios să scormonești vei afla că șoferii sub 25 de ani asigurați RCA erau binișor sub 2% din numărul total. Practic e o decizie de bun simț să ieftinești o marfă pe care clientul nu o cumpăra. Deja apelau în masă la rude mai în vârstă sau alternative de tot felul. Adio polițe de zeci de mii de lei, gata, de acum toți tinerii revin la normalitate. Dar parcă nu e tocmai o victorie.

Statistica pe care niciun tânăr nu vrea să o citești este că 37% dintre accidentele grave sunt făcute de cei foarte tineri. Încă 20% de cei până la 40 de ani. Ne fierbe sângele în vene și mușchii se încordează prin pedală. Ne descărcăm stress-ul cu un kickdown și agățăm cu tupeu de vitezist. Îi putem boscorodi pe șoferii pensionari că sunt neatenți și încurcă treaba dar nu prea o dau de gard. De aceea plătesc mai puțin. E atât de simplu. În plus știi ce e mai periculos decât un șofer dement? Unul beat. Ghici cine se îmbată mai des? Aha. Te-ai prins. În plus, nu avem încă cifre, dar va deveni curând oficial că smartphone-ul devine o cauză principală de accident grav, mai ales în rândul… tinerilor.

Adevărul e că suntem periculoși la volan. Peste 2500 de români mor anual pe drumuri. 37% din vina unui șofer tânăr. Este achivalentul unui sat mare ras de pe fața pământului și zeci de mii de membri de familie șocați. Nu vreau să aud despre absența autostrăzilor, polițiști amorțiți și gropi. Indiferent de starea drumului, de prețul benzinei sau asigurare nu ai dreptul să fii un ucigaș cretin. Dacă faci o pagubă nu trebuie să te aștepți să strângă după tine alții. Că nu îți permiți asigurarea nu e un motiv suficient să ceri dreptul să conduci. Nu trebuie să fim toți șoferi. Întreabă-i pe părinții tăi cum se descurcau dacă avea drumuri de făcut. Și parcă erau și mai punctuali ca noi.

Desigur, nu am avea această discuție dacă asiguratorii ar implementa corect sistemul bonus-malus. Adică să plătească mai mult șoferii periculoși și mai puțin cei siguri. Un an fără accident, reducere 10%, 2 ani, 15% și tot așa, progresiv, ar fi o soluție. Problema este că peste vinovăția șoferilor tineri se suprapune și disperarea asiguratorilor care îi taxează exagerat pentru că au rămas printre puținii platnici. Într-o țară în care bugetul se face din accize și TVA pentru că statul nu e capabil să colecteze taxele și impozitele, șoferul este o vacă de muls. Consumul de carburant al mașinii a ajuns o glumă pe lângă tot ce plătește un șofer ca să poată circula legal. Impozit, asigurarea RCA, casco(?!),taxe de înmatriculare, taxa auto, talon, permis, ITP, rovinietă, taxe de pod, parcare și amenzi. Multe amenzi.

Ultimele articole

Articole recomandate

72 Comments

  1. George, pot spune ca nu sunt deacord cu tine, sunt un tanar sofer cu permis de mai putin de un an, conduc masina parintilor mei, nu mi se pare normala sa fie platite doua asigurari daca oricum se conduce aceiasi masina.

  2. @Ivan Robert ok, am inteles ai masina cea mai cea cu j-de mii de functii, piele si alte acareturi, vrei sa fii liber, rebel si sa nu mai platesti nimic. Dar absolut nimic !
    Eh, atunci ai grave probleme in a intelege cum functioneaza societatea, dar vrei cu tot dinadisul sa-ti instruiesti copilul acasa. Las-o balta frate, da-l pe mana cuiva care se pricepe… Nu-i strica viitorul ! Bafta !

  3. Precizez de la inceput ca sunt in categoria peste 40 de ani.Insa 57% pina in 40 de ani si 43% peste 40 de ani nu este o statistica exceptionala.Este de fapt foarte normala.Dintre cei care circula pe strazile patriei zilnic sunt mult mai multi in gama 18-40 decit cei intre 41-70(sa zicem).Poate chiar intr-un raport mult mai mare decit cel al statisticii accidentelor.Despre ce vorbim ?
    Sistemul de pina acum al RCA-ului era oricum o aberatie totala.Trebuie introdus sistemul bonus-malus pe persoana.

  4. La faza asta ai mentalitatea romanului….. daca crapa capra mea sa crape si cea a vecinului.oare romanul nu este suprataxat (furat) destul cu destule accize si impozite platite degeaba din punctul meu de vedere ?plus ca intretinerea masini o revizie un impozit anual si un itp la 2 ani sunt mai ieftine toate la un loc decat o asigurare Acuma sa ne stoarca de bani si cei de la asigurari pt un motiv nejustificat?in primul rand asigurarea ar trebui sa fie calculata in functie de salariul minim pe economie mi se pare anormal sa platesti asigurarea la salariul romaneas cat este si in anglia.da platesc 2000 ron dar sa aibe o acoperire mai mare ca in italia unde asigurarea obligatobligatorie iti asigura si masina in caz de furt incendiu etc.insa pt ce cer asig romani acesti bani? Ai fost lovit si sa mergeti cu masin in service? Sa vedeti care este durata in care se repara o masina ? Cunosc un caz pt un vw polo sa stat aproape 2 luni de la depunerea dosarului pana la iesirea masinii din service cu tot felul de pretexte mai ales de la service ca nu sunt piese ca trebuie sa vina pe comanda etc…hai sa fim seriosi.eu unul am avut toate masinile lovite …gasite in parcare lovite pagubele suportate din buzunarul meu insa aveam asigurare..dar degeaba.hai sa vedem reclamatiile pe care le primesc firmele de asigurari si cat de multumiti sunt cei care au trecut printro astfel se experienta.pot la fel de simplu sa ma duc sa inmatriculez masina la bulgari platesc acolo.asigurarea de 60-70 E pe an si vin si te lovesc pe tine care platesti 2000 ron sa vad dupa aia cum iti repari masina ?O sa iti convina? Eu am permis de 7 ani fara nici.un accident produs dar masinile gasite lovite in parcare lovite da …asa ca acuma masina este pe numele tatalui pt ca nu are nici un rost sa platesc bani multi pt nimic.si plus de asta asiguratorii romani nu plateac dane morale la fel cum se intampla in afara la noi valoarea acestor daune platita pana acuma este mica in comparatie cu alte tari.

  5. Da ce ne intereseaza atata care e situatia financiara a firmelor de asigurari? Auzi: ‘cine plateste?’ . Pentru ce sa plateasca? Plateste firma de asigurari care ia sute de milioane de euro de la populatia si asa saracita… Firmele de asigurari sunt niste camatari, ca si bancile. Eu mi-am reparat masina singur , pe bani mei atunci knd am fost tamponat, dak asteptam dupa camatari 3 saptamani ,muream de foame.

  6. Scolile de soferi auto au aparut cum apar ciupercile dupa ploaie. Scot soferi pe banda si nimeni nu ii intreaba cum i-au scos… Ce esti invatat la scoala de soferi ? Nimic… Nu sti sa faci o depasire, sa eviti un obstacol neprevazut, nimic nimic. Ei te invata doar sa mergi intre doua semafoare si cateva reguli de baza… Politistul in timpul examenului auto are in proportie de 90% cam acelasi traseu deci nu testeaza cu nimic capacitatile de sofer al tinerilor.
    Si ei poarta o vina pentru cat de nepregatiti sunt tinerii soferi si cauzeaza atatea accidente…
    Marea majoritate a celor care iau permisul conduc masini foarte puternice… nu mi se pare normal ca un tanar sa conduca o masini cu motoare de peste 2000 cm3 sau cu sute de cai putere… Teribilismul este in crestere… si motoare de 1,4-1.6 cu 150-160 cp… masina aia cere viteza, daca mai pui la volan si un pustan e clar ca va zbura pe sosele…

    o alta problema este service-ul auto unde se repara masina… Nu mi se pare corect sa fie o diferenta atat de mare intre preturi atat manopera cat si pretul pieselor. Nu mi se pare normal ca intr un service pentru a vopsii un element ai nevoie de 200 de euro ca este mai de fite si ca e mai renumit iar in alt service 75-100 euro… cred si eu ca firmele de asigurari cresc preturile atat de mult…

  7. Acesta este genul de sistem din Romania , sistem general valabil in orice situatie si pastorit de nesimtitii aceia burtosi si iresponsabili din guvern , sistem care are un singur scop , cum sa ia cat mai multi bani de la putinii „fraieri „care mai muncesc corect in tara asta …. corectitudinea , moralitatea , dreptatea … astea nu mai au nicio relevanta sau importanta in niciun calcul. Politia romana doarme si doarme bine de multi ani , dar nimeni nu o intreba ninic de raspunderea ptr mii de cretini ce devin posesori de permis auto in fiecare an cu , cmplicitatea acestei institutii . Scoatem cretini cu permis pe banda rulanta si apoi crestem asigurarile ca si cum toti am fi tampiti si iresponsabili .. buna idee .. nu ? Ca si cum daca cei mai multi criminali sunt tineri acum toti tinerii trebuiesc tratati ca potentiali criminali , sau violatoti sau orice …. dar ce mai conteaza , bani sa iasa . Eu zic ca la examenul de permis principalul criteriu de obtinere sa fie varsta … esti tanar .. nasol … esti mai invarsta poti sa iei permisul chiar fara examen .. ce mai conteaza abilitati , instincte , capacitati , educatie , inteligenta ….. sa conteze varsta si atat ca doar asa platim si asigurarile si taxele .
    Zicea George Buhnici mai sus ca daca nu iti permiti RCA-ul nu iti faci ca nu trebuie sa avem toti masina … dar nu despre asta era ideea … ca si cum daca nu ai bani de iphone 6 nu mai ai dreptul sa vb la tel ca asa vrea statul roman … ba nu .. iti iei ceva mai ieftin dar dreptul sa vb la tel il ai . Eu am permis de 12 ani , ani in care am condus zi de zi aproape si multi km , foarte multi si fara absolut niciun accident , ba chiar am evitat multi cretini ce aduceau pagube serioase firmelor de asigurari ….la ultima asigurare ( la o masina banala fara pretentii) am platit acum cateva zile cu 400 ron mai mult … intreb si eu cu ce am gresit in ultimul an (sau 12 ani ) ca sa mi se mareasca cu 70 % asigurarea … cine poate explica logica acestei mariri absurde ? Va spun eu , nimeni ., ptr ca nu e facuta pe logica si criterii corecte … e facuta pe nesimtirea si bataia de joc a guvernului , a politiei si a firmelor de asigurari …..

  8. Prietene Costi nu are mare relevanta cat de puternica e masina sau cati cp are etc …. un cretin poate face victime si cu o caruta cu 2 cai putere …. trece pe rosu sau nu cedeaza trecerea sau etc … intra in intersectie si face 3 victime ….. e simplu ….. problema e ca un cretin nu are ce cauta la volanul unei masini indiferent ce masina . . . dar ptr acesti incapabili pusi la volan legal de pilitia romana noi platim asigurari mai mari , ne distrugem nervii in trafic si ne punm si viata in pericol

  9. Aș dori să știu opinia dvs. vis-a-vis de obligativitatea asigurării RCA pentru un autovehicul care nu circulă o perioadă de timp(stă în garaj, curte, etc.)

  10. Din pacate pentru noi, ai mare dreptate…

    Eu totusi ma mentin pe ideea ca ar trebui ca toti sa fim impozitati si sa platim asigurari in functie de ce facem, nu in functie de ce am putea face. Cand nu faci nimic, cand mergi cu masina zilnic si nu ai accidente, pur si simplu nu este normal sa platesti mai mult.

    P.S. E bine ca ai renuntat la fumat, pacat ca nu te poti bucura de banii aia….

  11. Buna ideea cu preturile mai domolite pentru tineri, era si cazul sa faca ceva, fac parte din categoria tinerilor 22 ani, ~50k km niciun accident la activ, iar RCA la un logan pe 1 an ma costa cat un salariu lunar intreg.
    Dar din pacate este a 10a zi de cand au anuntat ca umbla,fac si dreg lucrurile… , nimic pana acum, ofertele sunt tot in aceaiasi bani, la voi sa schimbat ceva intre timp?
    Din pacate tot aceaiasi neseriozitate crunta, eu stau cu masina pe bara de aproape o luna in asteptarea nesimtitilor, unii mai merg si la servici si depind de masina/mijloc de transport.

  12. V-aș ruga să comentați următoarea precizare din „Ghidul” ASF, „Proprietarul unui vehicul trebuie sa detina o asigurare RCA valabila pe toata perioada in care vehiculul este inmatriculat/inregistrat, chiar daca acesta nu este utilizat.
    Unde s-a mai pomenit să asiguri un autovehicul pe perioada când nu-l utilizezi din varii motive (ex: nu circuli iarna, nu esti în țară, etcÎ).
    Pe de altă parte tot în„Ghid” se definește polița RCA ca fiind „In baza acestui contract, compania care a emis polita de asigurare RCA plateste despagubiri tertelor persoane pagubite in urma unui accident provocat de vehiculul pentru care s-a incheiat polita, pentru daunele materiale si/sau decesul ori vatamarile corporale, inclusiv daunele morale, suferite in acel accident”.
    Vă rog să mă ajutați să înțeleg cum poate provoca un accident un autovehicul care nu este utilizat?!

  13. S-a gandit cineva ca daca rca-ul nu ar mai fi obligatoriu s-ar micsora numarul de accidente? dar si profitul sarmanilor magnati… manipulare pe fata, minciuni, ipocrizie, barem nu au bunul simt sa recunoasca ca sunt niste porci imputiti care le pasa doar de catralioanele ce le tot intra in conturi.

Dă-i un răspuns lui Stefan Renunțați la răspuns

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.