RCA mai ieftin pentru tineri. Dar trebuie să fim toți șoferi?

1167392_10201245938574448_838603818_o

„Din cele 10 societăţi autorizate să practice asigurări RCA un număr de 5 societăţi, Allianz-Ţiriac, Astra, City Insurance, Euroins şi Generali, cu o cotă de piaţă de 52,6%, au transmis deja autorităţii aceste notificări. Modificările au vizat în mare parte reducerea încărcării pentru tineri, urmărindu-se atingerea unui nivel similar practicii europene, care arată utilizarea unor prime pentru tineri de până la de 2,2 ori mai mari decât categoria majoritară, comparativ cu un nivel de 5 ori mai mare constatat anterior”, se arată într-un comunicat al Autorității de Supraveghere Financiare (ASF) remis Mediafax.

Asta e știrea. Dar dacă ești curios să scormonești vei afla că șoferii sub 25 de ani asigurați RCA erau binișor sub 2% din numărul total. Practic e o decizie de bun simț să ieftinești o marfă pe care clientul nu o cumpăra. Deja apelau în masă la rude mai în vârstă sau alternative de tot felul. Adio polițe de zeci de mii de lei, gata, de acum toți tinerii revin la normalitate. Dar parcă nu e tocmai o victorie.

Statistica pe care niciun tânăr nu vrea să o citești este că 37% dintre accidentele grave sunt făcute de cei foarte tineri. Încă 20% de cei până la 40 de ani. Ne fierbe sângele în vene și mușchii se încordează prin pedală. Ne descărcăm stress-ul cu un kickdown și agățăm cu tupeu de vitezist. Îi putem boscorodi pe șoferii pensionari că sunt neatenți și încurcă treaba dar nu prea o dau de gard. De aceea plătesc mai puțin. E atât de simplu. În plus știi ce e mai periculos decât un șofer dement? Unul beat. Ghici cine se îmbată mai des? Aha. Te-ai prins. În plus, nu avem încă cifre, dar va deveni curând oficial că smartphone-ul devine o cauză principală de accident grav, mai ales în rândul… tinerilor.

Adevărul e că suntem periculoși la volan. Peste 2500 de români mor anual pe drumuri. 37% din vina unui șofer tânăr. Este achivalentul unui sat mare ras de pe fața pământului și zeci de mii de membri de familie șocați. Nu vreau să aud despre absența autostrăzilor, polițiști amorțiți și gropi. Indiferent de starea drumului, de prețul benzinei sau asigurare nu ai dreptul să fii un ucigaș cretin. Dacă faci o pagubă nu trebuie să te aștepți să strângă după tine alții. Că nu îți permiți asigurarea nu e un motiv suficient să ceri dreptul să conduci. Nu trebuie să fim toți șoferi. Întreabă-i pe părinții tăi cum se descurcau dacă avea drumuri de făcut. Și parcă erau și mai punctuali ca noi.

Desigur, nu am avea această discuție dacă asiguratorii ar implementa corect sistemul bonus-malus. Adică să plătească mai mult șoferii periculoși și mai puțin cei siguri. Un an fără accident, reducere 10%, 2 ani, 15% și tot așa, progresiv, ar fi o soluție. Problema este că peste vinovăția șoferilor tineri se suprapune și disperarea asiguratorilor care îi taxează exagerat pentru că au rămas printre puținii platnici. Într-o țară în care bugetul se face din accize și TVA pentru că statul nu e capabil să colecteze taxele și impozitele, șoferul este o vacă de muls. Consumul de carburant al mașinii a ajuns o glumă pe lângă tot ce plătește un șofer ca să poată circula legal. Impozit, asigurarea RCA, casco(?!),taxe de înmatriculare, taxa auto, talon, permis, ITP, rovinietă, taxe de pod, parcare și amenzi. Multe amenzi.

Ultimele articole

Articole recomandate

72 Comments

  1. Nu mi se pare correct ca un tanar (18 – 30 ani) sa plateasca mai mult pentru o asigurare RCA. Spre exemplu eu am 22 ani si pana in momentul de fata am mai mult de 100.000 (o suta de mii) km parcursi fara sa provoc nici un accident, chiar nu mi se pare corect ca asigurarea pe numele meu sa fie de 2800 de lei iar pe numele unei persoane mai invarsta sa fie de 600 lei.

  2. Din pacate la categoria aceea de „tineri raufacatori” suntem bagati cam toti tinerii.Ce pot sa zic,sunt profund dezamagit de tot,de tara asta si de mersul iei.Cu totii ne-am fi dorit sa ne fie altfel,nu ca afara,ca nici afara nu e atat de perfect,dar e mai bine ca aici,intradevar.Am 24 de ani,permis din 2009,nici un accident.Am facut cea mai mare greseala de a-mi indeplinii visul,acela de a avea masina mea proprie si personala.Insa acum a devenit un cosmar.Am o skoda rapid,luata anul trecut,noua,75 cp-cat credeti ca trebuie sa platesc pentru o asigurare?2100 ron?jalnic.mi-a expirat rca-ul si acum stau pe margine asteptand asf-ul sa faca ceva.multumesc

  3. Eu nu sunt de acord cu multe lucruri si nici cu acesta! Eu ma incadrez la RCA-urile imense. Daca ar fi sa am masina pe numele meu as plati 6.000 de lei pe ju matate de an , cea mai ieftina. Masina este pe numele tatalui meu care plateste o asigurare de 280lei pe an. Mi se pare aberanta suma pe care ar trebuii sa o platesc eu. CAz concret in locatitatea unde stau : Persoana de 45 de ani ( cu asigurare mica) cu masina de 20 de ani calca 3 peroane pe trecerea de pietoni dintre care 2 decedeaza. Scapa cu arest la domiciliu , i s-a suspendat dreptul de a conduce dar nu i s-a anulat si conduce in voie , iar asigurarea lui este de 350 de lei pe an ! Nu e normal. Sunt persoane care au o varsa inaintata si platesc foarte putin RCA -ul dar care fac foarte multe accidente! Eu pentru cei de la RCA reprezint un risc mare si ma pun sa platesc o asigurare imensa dar daca conduc masina pe numele tatalui meu nu mai sunt asa mare problema! In doi ani nu am avut nici un eveniment, nici macar un advertisment de la politia rutiera si am facuti 78.000 km. Varstra nu te face sofer! Practica iti imbunatateste calitatile!

  4. Domnule Buhnici, ati mentionat faptul ca ati luat parte la multe cursuri de conducere defensiva. Asta inseamna ca aveti dreptul sa depasiti viteza legala, in timp ce un simplu cetatean care detine carnetul de conducere de 2 ani nu o are pentru ca nu a facut cursuri de conducere defensiva? Am sesizat o usoara forma de ipocrizie imbinata cu o aroganta nefondata. Sper sa ma convingeti ca am gresit.

    • Cursurile de conducere defensiva nu iti dau super-puteri. Ci te invata cum sa reactionezi in situatii limita in cel mai scurt interval de timp. 100% din vizitatori depasesc constant viteza legala. Prostimea e cea care o dubleaza.

  5. 1. Cat costa o bara de Logan nu sta la baza stabilirii primelor de asigurare.
    Ipotetic sunt de acord cu tine, 200 de euro este putin, sa spunem ca pretul corect este 1000 de euro (o bara, o aripa, o capota, un radiator). In acest caz care este pretul corect pentru un sofer de 40 de ani? Bara de logan are acelasi cost in cazul oricarui sofer.

    2. Depasesc des viteza legala, recunosc si chiar imi este rusine deoarece realizez ca daca merg pe DN in Otopeni si Baneasa cu 90 km/h ii pun mai mult in pericol pe cel care este in masina cu mine si pe restul participantilor la trafic.
    Aproape zilnic evit in Bucuresti un potential accident, asa cum facem multi.
    De scartait franele nu are rost sa comentez, conduc un Colt 1.1. Muncesc ca sa imi permit acesta masina mica, veche de 9 ani. Are 140k km si sper sa ma duca peste 200k km. Nu toti tinerii au parinti plini de bani, nu toti au un super noroc in viata sau o pila buna sa ajunga sa castige destul incat sa isi bata joc de masina pe care o conduc. Generalizam prea usor cand vine vorba de oricine, fie ca vorbim de tineri, batrani, tigani, jurnalisti, politisti, etc..

    5. Din Baneasa pana in Otopeni singurul loc unde ai limita de drum national este podul peste centura. In rest este limita de localitate, 70 km/h. Daca radarul te opreste la 80km/h asta nu inseamna ca la 79km/h mergi regulamentar.

    7. Daca gandim civilizat, ca avem n cursuri si conducem bolizi nu ne da dreptul sa circulam neregulamentar.

    Cred ca noi tinerii reprezentam majoritatea celor care intra pe buhnici.ro, tot noi suntem cei care privesc cu placere fiecare review cu kick-down, condus agresiv, etc. si tot noi suntem aratati cu degetul ca suntem cum suntem (ca ne fierbe sângele în vene și mușchii se încordează prin pedală).

    Astept cu nerabdare un articol bine realizat despre diferentele in asigurari dintre Romania si vest. Sau un articol facut de un specialist care sa ne explice exact cum se calculeaza o prima de asigurare. Sau un articol care sa ne prezinte situatia asiguratorilor in Romania (poate dau faliment din cauza tinerilor).

    Articolul de mai sus are la baza cateva cifre oferite de ASF (marioneta asiguratorilor), restul este doar aratat cu degetul. Sper ca nu are legatura cu o polita primita cadou.

  6. RCAul trebuie sa fie pe persoana, eu conduc o masina pe firma,platesc asig.la pret dublu.
    De ce?Am facut casco 4 ani la rand, am platit 1 si 2lea an 7 000roni, urmatorii 2.cam 5 000ron.Am intors pe linia tramvai, 2 benzi de mers pe sens linie discontinua, cel.din spate un nene cu supernova m-a acrosat din spate avand viteza nu a putut oprii.Am platit pe casco reparatiile.ambelor masini.Valoarea toata a.supernovei era de 2 000 euro.Reparatiile mele 2.000 euro iar nenea a primit 2 200 euro pe masina
    a vandut masina avariata piesa cu piesa,a castigat in total 4 000 euro.Era bucuros si a luat logan nou.
    Dpdv financiar asig. auto din Romania nu pot acoperii daunele, nu mai sunt polite casco, nici eu nu mai platesc decat RCA, am renuntat la casco.
    Eu as pune cateva intrebari:
    1. suntem de acord.ca.toti soferii sa.aiba polita asig. auto la purtator, chiar daca nu ai masina?
    2.functioneaza sau nu acest bonus mallus in Romania?
    3. cand ai un accident de ce nu poti verifica daca politele RCA sau casco sunt in vigoare?
    4. cati s-au facut reparatii fictive pe casco?
    5. orice implicare intrun eveniment auto aduce sau creeaza daune, cat de repede primesti despagubirile atunci cand exista polite valide?
    6. de ce nu se calculeaza RCAul in functie de puterea masinii?
    7. cati dintre soferi au mai facut un control medical dupa ce au avut permisul in mana, sau macar au recitit legislatia auto?
    No am scris ceva mai mult, nu dati cu parul.TOTI AM FOST TINERI ŞI NELINISTITI.

  7. Apropo de intrebarea din titlu: „Dar trebuie sa fim toti soferi?”, cred ca la noi nu se face o scoala serioasa de soferi. 30 de sedinte, fiecare de cate aproximativ o ora, nu sunt garantia ca un cursant „stie” sa conduca – sunt doar conditia de a intra in examenul pentru permis. Daca respectivul ia examenul, atunci inseamna, teoretic, ca periculozitatea lui este suficient de scazuta incat sa aiba dreptul sa intre in trafic. Insa testul psihologic de dinainte de scoala de soferi este o gluma, la fel si cel medical, de multe ori.
    Apoi urmeaza diferentele de dificultate legate de proba traseului (aveam colegi care spuneau: „mai bine imi iau permisul acasa la mine ca acolo am doar drum drept si 2 giratorii”, ei ne fiind din Bucuresti).
    Nu in ultimul rand, in scolile de soferi nu am auzit sa se tina multe lectii legate de „conducerea defensiva”, incluzand aici actiuni care trebuie sa intre in rutina soferului, precum felul in care se asigura, cum semnalizeaza, cum misca mainile pe volan sau cum anticipeaza situatiile din trafic; nimeni nu te invata sa iesi dintr-un derapaj, nimeni nu iti aloca ore de condus pentru mers pe zapada sau gheata (in Suedia, aceste ore sunt obligatorii). Nu se face o pregatire cu cursantii legat de sistemele de siguranta ale masinii. Multi nu stiu care e diferenta intre franarea cu ABS sau fara, ca sa nu mai vorbesc de zicala des intalnita: ” Centura de siguranta te omoara, asa ca nu o purta”. Candidatii inscrisi in scolile de soferi nu vad niciodata o simulare a unui impact la 15 – 20km/h, ca sa nu mai spunem, ca nu vad cat de usor se indoaie acel fier din care este alcatuita masina si pe care ei o cred indestructibila. Am intalnit multi soferi cu putini ani de condus si putina experienta si care s-au mirat cand au vazut ca legatura dintre motor si roti se face prin intermediul unui disc de ambreiaj, „extrem de subtire”, cum spuneau ei, sau, mai apoi, a unor axe „subtiri”.
    Poate ar trebui avut in vedere ca, pentru a deveni pilot, sunt necesare multe ore de antrenament si multe cursuri. Se face atestare pentru zbor de noapte, pentru zbor in conditii meteo dificile, se face apoi cate un curs de zbor pentru fiecare aeronava pe care pilotul respectiv urmeaza sa zboare si se face o re-testare a pilotilor o data la cativa ani. Pentru un sofer, procedurile sunt mult mai usoare, insa raspunderea fata de propria viata si fata de viata celorlalti participanti la trafic nu este cu mult mai mica decat a unui pilot (fata de el si fata de pasagerii lui). In conditiile astea, cred ac sunt extrem de putini instructorii auto care isi invata cursantii sa fie rigurosi si responsabili, ca sa nu mai adaug aici partea de toleranta sau de civilizatie ( primul meu instructor injura mereu si era primul care se repezea in claxon, intrebandu-ma si pe mine: „De ce nu claxonezi?!?! Nu vezi ca e idiot?!” – noroc ca am schimbat instructorul dupa vreo cateva sedinte ).
    Revenind la intrebarea din titlu, voi spune ca avem foarte multi posesori de permis auto, dar foarte putini soferi.

  8. Marian e inca o dovada ca nu toti tinerii sunt dobitoci: „la 24 de ani e instructor”. Care e probabilitatea ca marian sa o dea de gard? pai aceeasi probabilitate ca la orice om, fie el batran sau tanar; nimeni nu e dumnezeu, oricui i se poate intampla pana la urma.

    • Ai dreptate. Oricând îți poate exploda o anvelopă, un disc de frână, pată de ulei, sau o greșeală prostească atunci când mergi tare.

  9. Fiecare dintre noi poate gresi, sa aiba momente de neatentie. Problema este ca unii (indiferent de varsta, poate tinerii sunt tentati mai mult) nu fac diferenta dintre pilot si sofer. Sofer inseamna sa conduci preventiv, in siguranta nu sa-ti fortezi limitele tale si a masinii. Oricum cel putin 80% din tineri conduc masina parintilor sau au inmatriculata masina pe parinti. Ar trebui ca pentru fiecare masina sa aiba in contractul de RCA numele celor care conduc aceea masina. Inainte sa poti conduce masina sa fii obligat sa anunti asiguratorul privind identitatea persoanei care are dreptul sa conduca aceea masina (evident sa platesti suplimentar daca aceea persoana are accidente la activ), in caz contrar sa fii bun de plata in caz de accident. Nu sunt sigur daca acest sistem se practica undeva in lume.

  10. Vinovatul sa plateasca atat de mult ca sa se gandesca de ce trebuia sa conduc agresiv in loc sa conduc defensiv si sa puteam anticipa posibile greseli a altora si sa fiu mai respectuos fata de participantii la trafic

  11. iar la bani care platesti pe o asigurare euroins 1400 pe 6 luni si 2800 lei pe tot anul ca sa iti potolesti pofta de a derapa sau sa te rastorni cel mai bun lucru ar fi o casca de protectie o dacie 1300 si un camp ca sa vezi ce insemna pe propia piele aceste lucruri.Eu sunt fericit ca sa gasit o solutie oentru noi tineri si nu doresc nimanui sa aibe parte de acidente doar daca esti un sofer distrat si nu te uiti prin imprejur e bn sa platim toti la fel dar cei care fac acidente trebuie deosebiti de soferi cuminti.

  12. Deci fii atent. Ma indrept spre 25 ani, iar in cei aproape 7 ani de cand am permis nu am nici un accident. Am vazut ca s-ar ieftini asigurarile RCA incepand cu data de 01.03.2015. Am facut o verificare: soc si groaza, pretul a ramas acelasi, respectiv 805 lei/6luni. M-am jucat un pic cu datele personale, iar daca as fi avut masina inscris pe Satu-Mare ar fi fost de 410 lei/luna. Acum eu stau si ma intreb, unde este reducerea pentru tineri despre care se tot vorbeste? In Vest?

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.