Guvernul ţine cu dinţii de o taxă auto declarată ilegală. Din nou!


Am mai spus-o de vreo cinci ori în ultimii trei ani. Singura soluţie este impozitul aplicabil tuturor maşinilor şi nu o taxă de poluare, auto, de prima înamtriculare sau altă găselniţă stupidă. Uite la ce duce încăpăţânarea unor guvernanţi incapabili să vadă ziua de mâine. Ce aflăm azi

Taxa pe poluare prevăzută de legislaţia română, astfel cum a fost modificată inclusiv în decembrie 2009, este contrară dreptului Uniunii Europene, a decis, joi, Curtea de Justiţie a UE de la Luxemburg.

Legislaţia română a instituit, începând de la 1 iulie 2008, o taxă de poluare care trebuie să fie plătită cu ocazia primei înmatriculări a unui autovehicul în România. Reglementarea menţionată nu face distincţie între vehiculele fabricate în acest stat membru şi cele produse în străinătate. De asemenea, aceasta nu face distincţie între vehiculele noi şi vehiculele de ocazie, explică în hotărârea sa de joi Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) de la Luxemburg.

Domnul Nisipeanu a înmatriculat în România un autovehicul de ocazie cumpărat în Germania. Acest vehicul, înmatriculat în Germania în anul 1997, are o capacitate cilindrică de 1597 centimetri cubi şi respectă norma de poluare Euro 2.

Pentru a putea să înmatriculeze acest vehicul în România, domnul Nisipeanu a plătit, la data de 1 februarie 2010, suma de 4.431 de lei ca taxă de poluare. Apreciind că taxa este contrară dreptului Uniunii, a solicitat restituirea sumei plătite.

Tribunalul Gorj, sesizat cu litigiul, a adresat Curţii de Justiţie a UE mai multe întrebări cu privire la compatibilitatea legislaţiei respective cu dreptul Uniunii.

Prin hotărârea pronunţată joi, 7 iulie, Curtea UE aminteşte că, astfel cum a stabilit deja în cauza Tatu, o reglementare precum OUG nr. 50/2008 are ca efect faptul că autovehiculele de ocazie importate şi caracterizate printr-o vechime şi o uzură importante sunt supuse, în pofida aplicării unei reduceri mari a cuantumului taxei pentru a ţine seama de deprecierea lor, unei taxe care se poate apropia de 30% din valoarea lor de piaţă, în timp ce vehiculele similare puse în vânzare pe piaţa naţională a vehiculelor de ocazie nu sunt în niciun fel grevate de o astfel de sarcină fiscală. În aceste condiţii, reglementarea menţionată are ca efect descurajarea importării şi punerii în circulaţie în România a unor autovehicule de ocazie cumpărate din alte state membre.

Curtea arată că aceleaşi consideraţii se impun şi în ceea ce priveşte regimul de impozitare prevăzut de OUG nr. 50/2008, astfel cum a fost modificată prin OUG nr. 208/2008, OUG nr. 218/2008, OUG nr. 7/2009 şi, respectiv, OUG nr. 117/2009.

Astfel, toate aceste modificări ale OUG nr. 50/2008 menţin un regim de impozitare care descurajează înmatricularea în România a unor autovehicule de ocazie cumpărate din alte state membre şi care se caracterizează printr-o uzură şi o vechime importante, în timp ce vehiculele similare puse în vânzare pe piaţa naţională a vehiculelor de ocazie nu sunt în niciun fel grevate de o asemenea sarcină fiscală.

Curtea aminteşte de asemenea că obiectivul protecţiei mediului – invocat de guvernul român pentru justificarea taxei – şi care se materializează în faptul, pe de o parte, de a împiedica, prin aplicarea unei taxe disuasive, circulaţia în România a unor vehicule deosebit de poluante, precum cele care corespund normelor Euro 1 şi Euro 2 şi care au o capacitate cilindrică mare, şi, pe de altă parte, de a folosi veniturile generate de această taxă pentru finanţarea unor proiecte de mediu, ar putea fi realizat mai complet şi mai coerent aplicând taxa pe poluare oricărui vehicul de acest tip care a fost pus în circulaţie în România. O astfel de taxare, a cărei punere în aplicare în cadrul unei taxe anuale rutiere este perfect posibilă, nu ar favoriza piaţa naţională a vehiculelor de ocazie în detrimentul punerii în circulaţie a vehiculelor de ocazie importate şi ar fi, în plus, conformă principiului poluatorul plăteşte.

Cu ocazia şedinţei publice din cadrul fazei orale a prezentei cauze, Guvernul român a solicitat Curţii să limiteze efectele în timp ale hotărârii sale.

În conformitate cu o jurisprudenţă constantă, interpretarea unei norme a dreptului Uniunii dată de Curte lămureşte şi precizează semnificaţia şi domeniul de aplicare al acestei norme, astfel cum trebuie sau cum ar fi trebuit să fie înţeleasă şi aplicată de la intrarea sa în vigoare. Rezultă că norma astfel interpretată poate şi trebuie să fie aplicată şi raporturilor juridice născute înainte de hotărârea Curţii.

Totuşi, în mod excepţional, în aplicarea principiului general al securităţii juridice, inerent ordinii juridice a Uniunii, Curtea poate să limiteze posibilitatea de a se invoca o dispoziţie pe care a interpretat-o. Pentru a putea impune o astfel de limitare, este necesară întrunirea a două criterii, şi anume buna-credinţă a celor interesaţi şi riscul unor perturbări grave.

În ceea ce priveşte riscul unor perturbări grave, existenţa unor consecinţe financiare care ar rezulta pentru un stat membru dintr-o hotărâre preliminară nu justifică, prin ea însăşi, limitarea în timp a efectelor acestei hotărâri. Statului membru care solicită o astfel de limitare îi revine obligaţia de a prezenta în faţa Curţii date cifrice care să stabilească riscul unor repercusiuni economice grave.

Or, în ceea ce priveşte repercusiunile economice care pot decurge din prezenta hotărâre, prin care Curtea declară că dreptul Uniunii se opune unui regim de impozitare precum cel instituit prin OUG nr. 50/2008, guvernul român s-a limitat în esenţă la menţionarea numărului mare de cereri de rambursare a taxei percepute, care s-ar ridica la aproximativ 40 000, şi să facă referire la criza economică de care este afectată România.

În lipsa unor date cifrice mai precise care să permită să se concluzioneze că economia românească riscă să fie serios afectată de repercusiunile prezentei hotărâri, Curtea constată că Guvernul român nu a făcut dovada criteriului privind existenţa unor perturbări grave.

În aceste condiţii, fără a mai considera necesar să verifice îndeplinirea criteriului privind buna-credinţă a celor interesaţi, Curtea respinge cererea de limitare în timp a efectelor hotărârii sale.

via mediafax

Ultimele articole

Articole recomandate

14 Comments

  1. Ma ierti George, insa mai bine de 50% din textul acestui articol mediafax … este scris intr-un mod inaccesibil marii majoritatii oamenilor care sunt interesati de acest subiect. Adica desi ma intereseaza foarte mult subiectul, modul in care este scris, ma face sa nu inteleg nimic. Imi pare ca este scris ca pentru avocati si cam atat. Astfel, fi bun cu noi si scrie tu o concluzie f simpla in 5 fraze a ceea ce a cerut satul roman si ce raspuns a primit. Thx.

  2. mie personal mi-se pare cea mai mare prostie faza asta cu taxa, normal daca ar vrea sa taxeze mashinile ar trebui sa taxeze pe cele non-euro shi pe cele euro1,2,3 pt k polueaza foarte mult shi nu ar trebui taxate cele euro 4 ,5 pt k acestea nu polueaza mult shi in plus cu bani pe care ii iau din taxele acestea ar trebui sa ii investeasca in infrastructura nu in buzunarele lor

  3. ok numai vorbe si tot timpul asa a fost si va ramane romanul o gura goala si atunci nimic nu se va schimba ati vazut greci ce fac pt drepturile lor trebuie sa luam exemplul lor sunt de parerea asta altfel nu o scoatem la cale trezitiva numai suntem comunisti trezitiva romani ceretiva drepturile nu se mai poate tva 24% salari 200 euro taxe si iarasi taxe impozite ce ofera guvernul romaniei pt semeni lor asistenta sociala incurajarea tinerilor sa ramana in tara asta distrusa si ce ziceti cititi si uitati TREBUIE FACUT CE AU FACUT GRECI SI CE VOR FACE DE FIECARE DATA SUNT BATJOCORITI DE GUVERNUL LOR TOTI TREBUIE SA INCURAJAM SI SA FACEM O REVOLTA INPOTRIVA PAPAGALILOR IMPUTITI DIN GUVERN SI NU NUMAI VIO SB

  4. oricine a platit aceasta taxa de la inceput pana in prezent poate sa o recupereze. eu asta inteleg. si mai mult cei care o platesc de acum incolo in forma actuala o pot recupera. oricum era o taxa aberanta, din toate punctele de vedere. pai daca-ti luai un logan nou chel anu trecut plateai taxa 10% din valoarea masinii. acum a mai scazut. in timp ce camioanele de 20 de ani, daciile de 30 de ani si alte vehicule cu norme de poluare euro minus20 nu plateau nimic.e unul din motivele pentru care nu am cumparat o masina noua.

  5. Nu mai doriti atata moartea caprei vecinului. Camionu ala iti aduce de mancare. Ala cu Dacia atat is permite, isi duce copii la scoala.
    Taxa de POLUARE poate fi corecta doar atunci cand este determinata de norma euro + motorizare + cel mai important, nr de km parcursi. Niciodata o decapotabila Euro 2, BMW pisicutza, cu un motor de 2500, sa zicem, care o foloseste unu un cate un weekend n-o sa polueze intr-un an cat un Logan euro 4 de firma sau Taxi.

  6. da , e „mai” corect. daca tu atat ai inteles din ce am zis eu, atunci chiar e corect. hai ca am treaba, ma duc sa-mi iau un bmw euro2 cu motor de 3000, sa-l inmatriculez in bulgaria. te pup.

  7. Nimeni nu spune nimic de faptul ca pentru aceeasi cilindree si acelasi model de masina emisiile de carbon pe kilometru sunt date in cartile masinilor pentru normele de poluare EURO3,EURO4siEURO5, la aproape aceleasi valori.Insa in momentul in care vrei sa inscrii o masina diferentele la Taxa de mediu sunt incredibil de mari in functie de ce norma EURO este masina.De ce oare in Germania taxa de mediu nu se plateste numai dupa norma EURO ci si dupa emisiile de CO2,care sunt aproximativ egale pentru aceeasi cilindree.Deci nu s-a vrut nici un moment ca sa fie o taxa de mediu ci o taxa de prima inmatriculare care sa limiteze aducerea de masin din Comunitatea Europeana.

  8. Am gasit un anunt in care se spunea ca cei ce doresc sa-si recupereze banii pe taxa auto ar face bine sa actioneze acum pana ce guvernantii nostri nu vor gasi o modalitate de a nu mai fi obligati sa ne returneze banii.Tu ce zici,ai ceva noutati in privinta asta?Care sunt pasii pe care trebuie sa-i urmam?

  9. Care are o masina cu nr straine , si i-a expirat asigurarea , itp etc si nu are bani pt a plati taxa de inmatriculare, exista o solutie ! Intocmiri si prelungiri asigurari , ITP , procuri etc pt masini cu nr straine la preturi foarte convenabile ! Sa puteti circula incontinuare linistiti fara a plati taxa de inmatriculare ! NR CONTACT 0743878327 sau MAIL LA adutu01@yahoo.com !ITALIA SPANIA , OLANDA , BELGIA , GERMANIA , AUSTRIA , FINLANDA , SUEDIA , LUXEMBOURG , SUEDIA , UKRAINA, ANGLIA , IRLANDA ETC ! 100% convenabil ! 0743878327 ! FOARTE CONVENABIL 0743878327! PRELUNGIRI ACTE AUTO NR STRAINE ! 0743878327!

  10. Sunteti niste banditi voi toti cu taxa voastra de poluare.Trebuie sa intram peste voi an parlamentul mami voastre de jigodi mafioti care ati vandut tara si suntem slugi an alte tari care sau luptat stramosi nostri siau suferit prin razboaie sa traim noi bine.si voi ce faceti va bateti joc de beata romanie ca ati duso la sapa de lemn.An loc sa ramana bani an tara la noi ai facem pe bulgari cu scula mare si se circula tot an ro si se poluieaza .De ce ca asa vreti voi parlamentari.O sa vina vremea si o sa dati socoteala la burtile alea mari

  11. Nici una din aceste taxe aparute dupa intrarea Romaniei in EU nu este corecta si toate taxele se pot ataca in justitie si recupera banii asa cum am facut si eu in cadrul a 2 taxe.

    Singura taxa corecta este cea aplicabila tuturor autoturismelor ce circula pe drumurile publice dupa o grila stabilita de Guvern si care sa se poata plati asemeni rovignietei de la o zi la 1 an, taxa ce poate fi urmarita prin sistemul actual al rovignietelor.

  12. Prelungiri:

    – Asigurari
    – I.T.P
    – Procuri
    – Contracte vanzare – cumparare
    – Tablite de inmatriculare

    Prelungirile se fac pentru urmatoarele tari:
    Anglia, Austria, Belarus, Belgia, Canada, Cehia, Croatia, Danemarca, Elvetia, Estonia, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Islanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Monaco, Norvegia, Olanda, Polonia, Spania, Suedia, Ucraina, Ungaria. CELE MAI MICI PRETURI ! ! !

    Cer si ofer seriozitate si discretie maxima !

    Contact
    Telefon: 0741.705.765
    Yahoo ID & MAIL: acte_auto00@yahoo.com

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.