Editorial – Black Friday românesc. Adică ”work in progress”!

La ora la care scriu numărăm minutele până se încheie weekend-ul de Black Friday românesc. O să scriu cu sângele cald dar cu mintea limpede, așa cum văd eu evenimentul de pe cele trei baricade.

Black Friday romanesc

1. Presa.
Sunt jurnalistul care susține cel mai puternic acest fenomen la al cărui import am pus umărul. În timp ce bulgarii, ungurii sau moldovenii habar nu au care e treaba cu Black Friday, noi avem deja o tradiție încă din 2010. Ca și la internet, suntem și aici cu un pas în față. Mă mândresc că am în spate cel mai puternic organism de media de la noi care mi-a îmbrățișat ideea și a transformat-o în ceva de clasă PRO. Toate celelalte televiziuni, radiouri și site-uri au intrat în horă. Și asta e bine. Black Friday face spectacol și asta e o știre dar e eu cred că e și mai mult.

2. Comercianții.
Vorbesc constant de ani de zile cu toți comercianții importanți din piață despre felul în care își croiesc această campanie. Le-am ascultat vocea cu încredere și știu că își doresc și ei aceeași evoluție pe care o cerem cu toții. Evident, nu fără profit. Am pus presiune pe toți și i-am susținut echilibrat pe toți. E important ca reducerile să fie adevărate, să existe stocuri suficiente iar site-urile să meargă. Am făcut și unele greșeli pe drum dar fiecare a învățat ceva din această comunicare. Unii sunt mai buni azi decât anul trecut. Mai există însă destui care vin lent din urmă. Cursa are etapă și anul viitor așa că îi încurajez pe fiecare să o facă și mai bine.

3. Publicul/Clienții.
Unul dintre clienții ahtiați după clipir sunt și eu. Am făcut cumpărături mari de Black Friday și am vânat prețuri bune la tot ce mă interesa. Nu am nici un secret. Pur și simplu mi-am făcut temele și am acționat rapid când s-a deschis campania. Am văzut unde s-a redus bine și unde nu. Sunt unul dintre cei peste un milion de români care au cheltuit în total peste 55 de milioane de euro. Cei mai mulți ne-au povestit că au pus mâna pe un telefon, o tabletă sau un televizor la prețuri bune. Am citit însă și sute de mesaje de la oameni nemulțumiți. Unii aveau dreptate, alții nu.

Hai să vedem ce a fost bine și ce nu.

Bine:
– am avut mai multe magazine în campanie ca niciodată din aproape toate domeniile. Cred că la anul vom avea și hipermaket-uri nu doar poante (reușite) cu cartofi de ”Blec Fraidei”
– mai multe produse în ofertă ca niciodată; fiecare a găsit ceva din fiecare tip de produs și pe fiecare palier de produs. De la televizoare de 600 de lei la unele de 16.000 spre exemplu.
– stocuri mai mari la fiecare produs. Desigur nu au ajuns 1.000 de tablete de 99 de lei dar nu au fost 100, 200 ca alte produse anul trecut. Dacă până la prânz, de Black Friday 2012 nu mai găseai mare lucru, acum unele produse au avut stoc suficient pentru tot weekend-ul.
– site-uri care au rezistat. În afară de pene scurte, totul a mers. Nu pun la socoteală site-urile afacerilor care s-au bazat prea mult pe magazinele stradale dar mi-ar plăcea ca la anul să se descurce și ele mai bine.
– premiere: mașini vândute online, primul magazin care depășește pragul de 100 de milioane de lei ca vânzări, televizoare 4K, telefoane Apple etc.

Rău:
– schimbarea datei pe ultima sută de metri. Am explicat deja de ce nu a fost bine.
– reduceri spectaculoase la prea puține modele. Am avut și unele exemple foarte bune dar marea masă a ofertelor a fost din produse la care s-a tăiat doar adaosul comercial iar asta a însemnat o reducere de numai 20-40%. Am văzut rar 60-80%. Puținele reduse 99% erau ”glume”. Oamenii visau la cel puțin 50% la marea majoritatea produselor chiar dacă asta nu e posibil încă la noi. Pur și simplu nu avem un magazin care să aibă bani destui de consumat pe tăieri de 50-75% la sute de produse ci doar la câteva. Tăieri masive și stocuri mari ar însemna să vină cu milioane de acasă. Ar fi super reclamă dar nu își permite nimeni încă așa ceva aici.
– comunicare publică greoaie sau deloc în anumite cazuri între magazine și presă sau magazine și public. Un client nemulțumit face zgomot cât 1.000 de oameni satisfăcuți și tăcuți. De aceea e important să le oferi răspunsuri rapide și soluții celor 2% vocali într-o astfel de zi.
– oferte greșite sau false. Mai puține ca anul trecut dar la fel de vizibile și rizibile pe alocuri. Fiecare astfel de greșeală făcută cu intenție sau nu aduce pagubă pentru viitorul apropiat.
– oameni puși pe scandal de pomană. Am avut și trolli. Mulți. De toată părțile baricadelor. Nu îi poți opri și ajungi să îți dai seama tardiv că nu îi poți mulțumi pe toți așa că mai bine îi ignori.

Dacă sunt mulțumit? DA. DA. DA.

Black Friday 2013 este cel mai mare eveniment de reduceri din istoria României și unul dintre cele mai vizibile din Europa. E o zi în care un milion de oameni au cumpărat iar oamenii aceștia nu sunt proști pe banii lor. E o zi în care mulți prind curaj să caute ceva, să se documenteze și să cumpere de pe internet și asta ne împinge înainte și mai sus. Într-o țară mințită și furată sistematic, internetul este un loc unde ai la dispoziție alegeri diferite și poți verifica înainte să plătești. Doar incompetenții dau faliment pe internet. Prevăd creșteri uriașe ale internetului pentru anii care urmează iar loc este pentru alte zeci de magazine online care să vândă marfă de peste un milion pe an. Acum e rândul tău să începi. Într-o țară aflată în criză, internetul și comerțul s-au dublat anul acesta.

Iar pe o piață de televiziune unde valoarea scade tot mai mult, o emisiune de nișă IT face iată spectacol de știri fără scandaluri, silicoane sau morți.

Lecția pentru mine este că de acum înainte trebuie să susțin tot mai mult magazinele mici, cele nișate și cele care aduc calitate și prețuri mai bune. Black Friday trebuie să se dezvolte și să susțină tot mai multe afaceri noi.

Am tras deja linie după aceste zile de foc și la TV încă de sâmbătă când am obținut răspunsuri de la șefii celor mai importante magazine online și offline de la noi. Iată declarațiile lor.

Acum te întreb pe tine. Ce a fost bun pentru tine în aceste zile și ce nu?

Ultimele articole

Articole recomandate

75 Comments

  1. As vrea sa fac un comentariu general ponind de la prima mea experienta directa cu black friday ca si comparator de la emag.
    Sensul acestei campanii este eminamente de marketing si functioneaza asa : noi facem niste reduceri, mai mici si furand startul la noi, mai mari si pastrand traditia la ei. pentru a ne crea brand awareness si publicitate.
    Cat de tampit sa fii ca si comerciant(se poate lejer citi emag aici!) sa faci o campanie ca asta si dupa aceea sa nu livrezi produsul timp de mai mult de 7 zile ?! Ai obtinut exact contrariul!
    Adica ai sacrificat o parte din margine (chiar daca ai vandut acum cu 0 adaos, probabil acumulezi niste volume si vei lua niste bonusuri de cantitate la final de an, dar asta e doar o presupunere pentru ca am lucrat > 12 in white&brown goods si pot macar sa presupun ca nu s-au schimbat f. multe) ca sa te injure consistent si pentru o lunga perioada de timp lumea dupa aceea. Clever guy !
    Ca sa nu se creada ca doar speculez, numele meu este Enache Laurentiu, iar comanda mea la emag este 8829413 din 22.11.2013. Nu am primit produsul (un spanac de tablet nexus 7 pe care i-am luat-o fiica-mii, facand si prostia sa-i spun ca i-am luat-o!) nici in acest moment. Am scris, pentru ca sunt un tip care respecta regulile si pleaca din buna credinta in orice relatie, 3 sesizari si am dat 4 telefoane pana acum fiind mintit de exact 3 ori.
    Cazul meu nu este important, pentru +/-2 mil. pot sa umpar maine orice alt produs echivalent vreau, am scris doar ca sa imi defulez o nelamurire : de ce cheltuie prostii astia de comercianti romani bani doar ca sa se faca de ras ? Probabi tocmai pentru ca sunt prosti si , ca ingredient local, si neamuri proaste!
    O seara inspirata!
    Enache Laurentiu

  2. Am facut o comanda la ALTEX pe data de 22-11-13 si nici pana acum nu am primit comanda, am inercat sa-i sun dar nu am reusit pt ca aveau telefoanele date peste cap, le-am trimis 4 emailuri, au raspuns decat la unul dar nu avea legatura cu comanda mea, din pacate, acesta este un avertisment pentru ceilalti care cumpara de la ALTEX online.

  3. TCM Turbo . Un produs considerat de multe persoane un moft sau un lux. Totusi cu promovare buna si preturi reduse cu adevarat la 50% am reusit sa modificam 50 de masini in 5 zile (25.11 -> 29.11 ora 21:00 ).

    Nu a fost usor, am fost corecti prin oferta si fata de BF2012 cand am inceput direct dimineata campania si am avut 14masini , BF2013 a fost un mare bum in vanzarile noastre.

  4. Salut, aceeasi poveste si in cazul meu legat de DOMO. Am achizitionat un telefon pe 22.11 achitat online. Nici pana astazi nu am primit telefonul, nici nu am fost contactat de vreun reprezentant DOMO. Din numerele de telefon afisate pe site 75% nici nu mai sunt valabile, la un numar suna dar nu raspunde nimeni, iar la un altul dupa 15 min de asteptat sa se elibereze vreun operator se inchide convorbirea.

  5. Si cumva din aceeasi categorie a reducerilor. Astazi pe site-ul DOMO, telefonul Samsung Galaxy S4 black mist are o reducere de 1285 de lei.
    Nu dati navala sa il cumparati ca reducerea este in cel mai pur stil romanesc. Pret intreg: 3584 lei, pret redus: 2299 lei. Pentru comparatie pe Emag este 2299 lei pret intreg (dar are o reducere de 100 RON – astfel ca il poti lua cu 2199).
    Am pastrat si un screen shot ca sa imi aduc aminte in veci de aceasta reducere colosala :)

  6. Salut George. Vreau sa iti povestesc cat de profesionisti sunt cei de la evoMag. Am facut o comanda la un produs care era redus la 399 ron, iar pe factura mi-a aparut la pretul de 549 ron. Am mai comandat alt produs care era redus la 9,9 ron. Dupa ce am facut comanda mi-au spus ca nu il mai au pe stoc si ma anunta ei cand pot sa vin sa il ridic. Acum 30 min am primit mesaj ca mi-au anulat comanda ca nu mai suplimenteaza stocul. Asta cred ca e o strategie de marketing ca am gasit acelasi produs si pe alt site dar m-am gandit ca daca am facut comanda si produsul e pe stoc nu are rost sa imi fac probleme. Asa ca anul viitor cred ca daca vreau un produs il comand la toate magazinele. Evomag ar trebui sanctionat pentru chestiile pe care le fac.

  7. o promotie buna a fost in MediaGalaxy Mall Vitan. Promotie de magazin mi-au zis de acolo . Produsele erau pe stocul lor, iar reducerile erau considerabile.

    Ipad4 64GB si 64GB-4G . Dar pe stoc cateva bucati.

  8. Am fost cam nemultumit de black friday, deoarece a fost reducere de 50 de lei la Samsung Galaxy S4, dar tot l-am luat. Am un iphone 4S(fostul telefon) merge si se misca impecabil, dar unii prieteni ma sfatuiesc sa fac schimb cu un S3. Se merita sa dau 4S pe S3? As prefera un raspuns de la george buhnici. Bafta in continuare!

  9. poti argumenta raspunsul tau pt domnul care te-a intrebat ce sa aleaga? genul de raspuns, dat de tine, nu face nimic sa te ajute sau esti asa mare fan apple incat nici nu conteaza cu vrei sa-l schimbi ca oricum apple este mai bun? de ce unul si nu celalalt? sunt curios de raspunsul tau, sper sa si vina.
    bafta in continuare!

  10. au cam dat-o in bara cu blackfriday-ul asta … foarte multe comenzi, nu au fost pregatiti si am un prieten care INCA isi asteapta produsul comandat. a mai primit 10% discount doar pentru a nu face prea mare tam-tam …

  11. buna george!stiu ca esti ocupat dar as vrea sa ma ajuti daca se poate.Intentionez sa imi cumpar un leptop,imi poti sugera o marca foarte buna de leptop sau un leptop foarte bun dar ca si pret sa nu treaca mai mult de 2400 de lei? te rog foarte mult sa ma ajuti.te rog frumos.
    Iti multumesc pt timpul acordat

  12. *Imi pare rau ca iti scriu aici dar a fost singurul loc unde ti-am putut scrie un text de dimensiuni nu tocmai mici. Multumesc!

    Salut,

    Numele meu este Adrian si sunt student la Facultatea de Automatica si Calculatoare. De ceva timp sunt dezvoltator de aplicatii pentru Android atat la serviciu cat si in timpul liber . Imi place ce fac insa cel mai mult profit atunci cand sunt acasa deoarece am libertatea de a pune in practica propriile idei.

    Am ajuns sa imi lansez propriile aplicatii insa m-ar ajuta foarte mult un share. Fiind descarcate de mai multi oameni am posibilitatea de a vedea ce trebuie sa aduc nou si ce sa imbunatatesc pentru ca aplicatiile mele sa fie printre cele mai bune.
    Ultima aplicatie la care am lucrat se numeste Math Alarm Clock. Este o aplicatie cu un design simplu dar utila care nu te lasa sa opresti alarma pana nu faci un mic calcul matematic.
    Ea poate fi descarcata de aici: https://play.google.com/store/apps/details?id=ro.inkodev.math_alarm_clock .

    Te rog foarte mult daca este posibil sa ma ajuti cu un share. Mi-ar fi de mare ajutor.

    Multumesc mult,
    Adrian

  13. Reduceri de black friday in Romaia…O MARE PACALEALA!!! (de cele mai multe ori).
    Exemplu:
    http://www.marketonline.ro/televizoare-led/televizor-led-philips-47pfh5609-88-119-cm-47-inch-full-hd-pixel-plus-hd-pmr-200hz-dual-core-wi-fi-smart-tv

    Produsul asta acum o saptamana era 1999 lei… acum e 2499 lei REDUS.
    Cam asa stau lucrurile cu reducerile in Romania.

    Il urmaream si doream sa il cumpar la „megareducerea” de BF gandindu-ma ca va ajunge pe la 1600 lei. Se pare ca reducerea la ei e cu PLUS:))).

  14. Astazi am primit samsung=ul 40 H 6500 de la Extreme Digital, sunt super incintat este exact ceea ce mi=am dorit, si copii sunt entuziasmati de 3d.Doresc sa ma ajutati in unele probleme ; cum ajung sa controlez PIP=ul ;cum se pot aranja programele in ordinea care o vreau eu si ultima intrebare ce fel de filme 3d merg si de unde le pot descarca sa functioneze {am gasit si alte formate de 3d care nu se vad bine}

Dă-i un răspuns lui Razvan Renunțați la răspuns

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.