Categorie: Editorial

Editorial – Black Friday 2013, în dulcele stil românesc

Iubesc reducerile. Mereu caut ceva frumos de cumpărat pe site-urile de la noi și de afară. Cheltuiesc mai mult decât ar trebui și totuși niciodată nu îmi ajunge. Mereu îmi mai trebuie ceva… Sunt român, nu-i așa?

BF

Puțină istorie.

Îmi amintesc cum prin 2009 mă uitam gură cască la prețurile de pe Amazon și mă întrebam de ce la noi nu se poate. Făceam știri despre vânzările record de la americani și trăgeam fără succes de comercianți de la noi. În 2010 a fost prima ediție cu 5-6 magazine încropite pe ultima sută de metri. ”Hai că vă dăm la știri! Hai că o să meargă!”. Nu îmi venea să cred cum cei mai mulți ziceau că mă agit de pomană și că nu merită efortul. ”La români nu o să aibă efect o singură zi de reduceri record. Nu merită cheltuiala.”

În 2011 am repetat figura. Și au intrat cu mai mult curaj și ceva stocuri câțiva jucători importanți. I-am lăsat fără marfă în primele minute de live la TV. Site-urile au căzut rușinos și apoi au revenit. Apoi au căzut din nou. S-a vândut marfă de milioane și am învățat cu toții o lecție importantă. Românii intră în joc dacă magazinele au oferte reale.

Anul trecut, în 2012, a fost cu adevărat revoluție. O zi în care am trecut de la extaz la agonie. Piața a crescut de peste 10 ori.

Black Friday nu a fost ideea mea. Este ca Halloween-ul. O idee americănească. Dar sunt primul care a importat-o la noi. În ideea asta mi-am pus toată energia în ultimii ani până a ajuns ceva atât de mare și de puternic încât a scăpat de sub orice control. Și în bine și în rău. E bine că suntem printre primele țări europene care au preluat tradiția. E rău că deja o pervertim.

Ce e bine?

Le dăm încredere românilor în comerțul online. Stăm prost la multe cifre în multe domenii dar eu cred că avem o mare șansă în internet. Când cumpărăm online creștem cu toții. Avem acces la mai multe opțiuni decât la magazinul din oraș, la prețuri mai bune și cu livrare acasă. Și mai e ceva. Afacerile de acest fel sunt transparente. Plătesc taxe și impozite, dau salarii. De Black Friday asta este povestea pe care trebuie să o băgăm în capul oamenilor. Că pe net e mai ușor, mai ieftin și sigur. Magazinele online serioase nu visează la profit în bani în această zi. Scot chiar ceva din pușculiță ca să facă show de prețuri și să facă oamenii să vorbească toată ziua despre ele. Desigur ajută și la deblocarea unor stocuri de produse la sfârșit de carieră dar mai întâi contează altceva. Să îi facă pe oameni să vină, poate pentru prima dată, la ele pe site și apoi să îi păstreze. Un client fidel produce cât patru care vin ocazional. Un client fidel e o investiție. De Black Friday investim în clienți. La asta e bun Black Friday.

Ce e rău la noi?

Dă prost când fiecare o face de capul lui. Dacă te uiți la ce fac cei mari sau pe wikipedia, o să afli că anul acesta Black Friday cade în 29 noiembrie. Asta în SUA, că la noi… o să fie ALTFEL! La momentul când eu scriu editorialul, trei din primii 10 comercianți au anunțat că au ales să mute Black Friday pe 22 noiembrie. Unul face și pe 23 și 24. Un fel de Black Weekend?! Ceilalți cred că sunt zăpăciți și probabil se vor alinia după viorile mai puternice, care dau tonul. Sau poate nu. Le-am ascultat argumentele tuturor și sună realist la prima vedere. Cei care o mută pe 22 zic că nu vor face față curierii dacă încep din 29 și să le dăm timp ca să livreze la timp pentru sărbători. Alții zic că aveau deja marfa pe stoc și de ce să mai aștepte. Eu cred că și unii și alții fură startul. Adevărul nespus e că vânzările sunt deja slabe, în așteptarea zilei de reduceri iar vânzătorii nu mai au răbdare exact ca… știți voi cine. Vor să atragă atenția asupra lor și să le ia fața tuturor chiar dacă asta înseamnă să fie ipocriți. Și unii și alți fac o greșeală gravă.

Black Friday este o idee care acum patru ani nu valora nimic la noi. Azi e un fenomen pentru că respectă câteva reguli:

1. Este o zi internațională. Știm că o sărbătoresc toți împreună cu noi și asta e o chestie care ne place, îi dă importanță evenimentului. Ce reclamă mai puternică decât sute de știri gratis peste tot la TV și pe net?

2. Toate magazinele ies în aceeași zi cu cele mai bune prețuri din an. Toată lumea joacă după aceleași reguli. Dacă aveai ceva bani în buzunar și visai la ceva de cumpărat, știi clar că acum e momentul, indiferent de magazin. Intri în febră și iei decizia de cumpărare.

Așadar mai este Black Friday sau e doar Vinerea Românească? Ca să îl citez pe colegul meu Tiberiu Vîlciu, este ca și cum aș sărbători Revelionul de Crăciun că tot am deja șampania la rece. Nu mă înțelegeți greșit, eu mi-am pregătit banii dau nu mai știu clar dacă și cui merită să îi dau.