De ce sunt scumpi carburanții?

Îi spun „Bun venit!” pe blogul meu amicului și colegului Cătălin Bălan. Un personaj complicat dar sigur inteligent și foarte bine informat. Mai ales pe domeniul carburanților. Așa că este onoarea mea să îi postez prima încercare de blogger ca invitat pe www.buhnici.ro. Citiți rândurile care urmează, așa cum spune și el, cu mintea deschisă și veți înțelege mai mult.

De ce tin cu petrolistii cand vine vorba de pretul benzinei?
de Cătălin Bălan

Am masina. Conduc si inghit in sec cand vad ca un drum Bucuresti-Galati ma costa 100 de lei in 2008, iar acum ma costa 170 de lei. Deci dispare premisa partizanatului si a descendentei din familia patricienilor. Cu toate astea sunt cateva argumente economice care ma fac sa simpatizez cu tabara adversa.

Sa le luam pe rand. Primul argument este cel de bun-simt in orice teorie economica posibila (mai putin cea marxista, desigur) afacerea in care te bagi trebuie sa iti aduca profit. Altfel se cheama ca faci munca de caritate.

Dintre companiile petroliere de la noi, care au si rafinare si retea de distributie (adica le putem numi companii integrate) singurii care fac profit contabil sunt cei de la Petrom. Si asta pentru ca ei au si resursele. De exemplu, ei scot titeiul la un cost de 15 dolari barilul echivalent petrol (bep) de la Ploiesti sa zicem, la costul asta se mai adauga costul de explorare (adica de gasire a resurselor), il transporta 30 de kilometri pana la Brazi, iar aici il rafineaza. Trebuei spus ca marja lor de profit se vede cel mai tare aici, pentru ca desi pe ei ii costa aproximativ 30 de dolari pana la poarta rafinariei, aici pretul lui trebuie sa fie unul international. Luna asta a ajuns si la 91 de dolari barilul. Cu alte cuvinte, ei castiga 60 de dolari la bep. Din banii astia platesc taxe catre stat, angajatii, redevente petroliere si celelalte costuri. Zic din banii astia pentru ca restul costurilor sunt fixe si marjele de profit aproape inexistente. Si aici ma refer la costul cu rafinarea, transport, distributie, vanzare etc. Si cum baietii de la Petrom scot anual cam 4,5 milioane tone de titei, fac si un profit net de aproape 400 milioane de euro. Adica e rezonabil pentru cea mai mare companie din Romania cu mii de angajati si plan de investitii de cateva miliarde de euro pentru urmatorii ani.

Nu mai deschid discutia resurselor luate prea usor pentru ca e politizata tot mai mult in ultima perioada. As vrea insa sa vorbim de utilizarea resurselor. Iar aici tre sa le strang iarasi mana baietilor de la OMV. Ei se afla in situatia perfecta a stapanului unei resurse pe care o valorifica profitabil. E ca si cum as detine in mijlocul unui desert o oaza cu apa din belsug. Ce ar trebui sa fac? Sa o dau gratis tuturor locuitorilor desertului pentru ca ei sunt stapanii “morali” ai acelei resurse sau sa le-o vand asa cum o vand oricarui vizitator al desertului? (din moment ce am dat bani pe ea si o intretin). Desigur, a doua varianta. Parabola asta are si o justificare legala. Consiliul Concurentei nu i-ar permite Petromului sa vanda la costul de productie (acel 30 de dolari de care vorbeam mai sus) pentru ca ar practica un pret de dumping. Adica ceilalti actori de pe piata nu si-ar putea reduce costurile ca sa vanda la fel de “jos” si ar pune lacatul pe afacere. Plus ca suntem pe o piata europeana si trebuie sa avem preturi sensibil egale cu celelalte tari.

Dar cum exemplul Petromului este aparte, vom lua in calcul companii precum Rompetrol si Lukoil. Rompetrol aduce titeiul kazah cu tancurile petroliere pe mare. Aproape de Navodari, la vreo 7 kilometri in larg si-au construit un terminal plutitor de unde titeiul ajunge in rafinaria Petromidia. Deci din start are costuri mai mari cu transportul titeiului decat Petromul. Tot transportul ii costa mai mult decat pe concurenti pentru ca din Constanta pana in vestul tarii de exemplu, vagoanele de carburanti ajung greu, iar CFR Infrastructura trebuie sa isi acopere cumva gaurile imense si pune tarife generoase. Intr-un cuvant, toti vor ceva din felia asta. Rezulta marje de profit mai mici decat ale Petrom, iar exemplul este la fel si pentru Lukoil.

Si ei au rafinarie, insa nu au terminal, precum Rompetrol. Lukoil aduce din Rusia titeiul si il depoziteaza la Oil Terminal, care e companie de stat. De aici pleaca prin sistemul de transport al companiei Conpet, tot de stat. Costurile pe care cele doua companii le pun Lukoilului sunt de 5 ori mai mari decat le are o rafinarie din Olanda de exemplu, dupa cum spunea odata presedintele Lukoil Romania. Celelalte companii prezente in Romania, MOL si Eni (prin Agip) au o felie mai mica din piata si depind de importuri si cumpara in principal de la Petrom.

Acum, ne intrebam cum sa interpretam scaderea de ieri a preturilor la carburanti dupa ce s-a scos centul pe litru platit pentru datoria istorica de 650 milioane euro a Petromului pe cand era companie de stat. Pai e clar ca a fost un exercitiu de imagine dupa tot scandalul si amenintarile cu boicotarea statiilor. E clar ca petrolistii sunt printre cei mai antipatizati oameni pentru ca…au bani. E si mai limpede ca ei stiu asta dar mai stiu ca fara ei nu se poate. Si atunci incearca sa mai indulceasca amarul asta cu o veste fie ea si cinica – ieftinire cu 3 bani!

Printre petrolisti se vorbea ca daca ar fi fost dupa ei nici ieftinirea asta nu trebuia facuta pentru ca centul pe litru ii costa pe ei pana la 14 dolari pe tona de carburant, bani care pleaca spre conturile statului de cand iese carburantul din rafinarie. Adica inainte de a-l vinde. Ce inseamna asta pentru o companie? Ca ea are un cost suplimentar inainte de a sti sau nu ca si-l va recupera din vanzarea benzinei. E ca si cum tu ai vrea sa iti faci o covrigarie. Si vine statul si iti spune ca faci covrigi doar daca ii dai lui 1 ban din fiecare covrig vandut in contul datoriei pe care un covrigar nu si-a mai platit-o. Si, in plus, iti cere banii astia in avans, iar tie nu iti ramane decat sa speri ca vei vinde suficienti covrigi ca sa iti recuperezi banii astia. La fel colecteaza statul si acciza. Misto strategie! Si atunci, la intrebarea: de unde fac rost de bani? Raspunsul este evident: din preturile finale.

Ultimul lucru si gata: e absurda comparatia pretului la pompa cu nivelul de trai. Pe o piata dictata de cerere si oferta nu poti avea mai multe preturi: adica sa vand benzina la 5 lei pentru cel cu salariu de 5.000 de lei si la 2 lei pentru cel care castiga 2.000 de lei. Asta e pentru alta ordine economica, nu pentru o piata libera!

Probabil la fiecare rand scris aici se poate gasi un contraargument. Tocmai din cauza asta ar fi ok sa si scrieti ce parere aveti ca sa ducem dialogul putin mai departe. Cu toate astea, va spun ca acest text ar trebui citit in cheie libertariana. Nu sunt un fan al statului. Cat despre petrolisti, ii injur doar cand sunt la pompa. In rest incerc sa ma pastrez lucid fata de ei!

Ultimele articole

Articolul precedent
Articolul următor

Articole recomandate

24 Comments

  1. „OMV meanwhile said that its net profit had declined by 58 per cent year on year to 572 million Euros in 2009.

    Turnover fell by 30 per cent year on year to 17.92 billion Euros last year.”

    Revin poate nu s-a inteles ce-am vrut sa zic cu pasajul de mai sus: in 2009 petrom la o cifra de afaceri de 12mld lei (3mld euro) a avut un profit net de 1.3 mld lei ( 300milioane euro) =10%. OMV saracii au avut un an 2009 mai prost decat petrom, ce sa-i faci, la 18 miliarde de euro cifra de afaceri au avut un profit de 572 milioane de euro = 3%. Petrom mai avea un pic si ii ajungea. Ciudat nu-i asa? Dar unde sa faca afaceri OMV ca sa aiba profit de 3 ori (in procente) mai mare? In estul salbatic, unde orice e posibil.

  2. Cred că asistăm la cea mai argumentată discuţie de până acum pe acest subiect. Le mulţumesc tuturor celor care contribuie la dezbatere. Sper sincer că citesc şi petroliştii şi finanţiştii postarea de azi.

  3. „… dupa cum spunea odata presedintele Lukoil Romania.”

    Daca e sa ascultam toate aberatiile rusnacului, compania Lukoil nu are profit chiar daca e de o perioada suficient de lunga pe piata din Romania. Care, dupa interpretarea ta din aceast mesaj, aceasta companie face, strict, un act de caritate.
    Oare acesta o fi adevarul?

    Am vazut ca ai reiterat o informatie data de rusnac cum ca transportul in Romania e de 5 ori mai scump ca in Olanda. Cel mai simplu ar fi pentru toti daca ai avea date reale si exacte ca si cuantum. Poti face un calcul simplu si atunci poti sa-i dai dreptate rusnacului sau nu.

    Daca calculam asa cum o faci tu, atunci nu uita ca un vanzator german are un salariul de 10x mai mare decat un vanzator roman si totusi pretul inainte de taxele adaugate de stat sunt mai mici (fie el doar un cent). Acum sa nu-mi spui tu ca petrolistii nemti sunt prosti si nu au niciun profit din vanzarea benzinei…

    Ai fi surprins sa observi ca pretul de transport este total nesemnificativ. Dar pentru astea iti trebui informatii exacte referitoare consturile de transport. Asta e doar un mit al comenciantiilor care vor se explice pretul exagerat de mare al produselor.

  4. Hai sa facem un mic calcul pentru cel mai scump transport – cel rutier:

    1. Un camion cisterna de 40.000 litri costa undeva pe la 70.000 euro. Acest camion va fi folosit 10 ani si din acesta cauza mai adaugam 70.000 euro costuri de intretinere. Costurile pe o zi vor fi: 140.000 euro/10 ani/365 zile = 38,35 euro / zi
    2. Pentru a manevra acest utilaj avem nevoie de 3 angajati care sa lucreze fiecare 8 ore. Alegem un salariu mai mare decat pe piata, adica 700 euro/luna/angajat. Cheltuielile pe zi cu salariile vor fi 3 salariati * 700 euro/ 22 zile (nu vor lucra sambata si duminica) = 95,45 euro
    3. Acum sa presupunem inca 2 lucruri:
    a. viteza medie de deplasare a cisternei 60 km/h
    b. distanta medie intre depozit si benzinarie 50 km (o cisterna alimenteaza mai multe benzinarii desigur)
    3a. Deci, in cele 24 de ore distanta parcursa de cisterna va fi de 24 ore* 62,5 km/ora = 1500 km. Costurile cu benzina ale cisternei 1500km * 20% consum * 1.2 euro/litru = 360 euro
    3b. Numarul de transporturi efectuate de cisterna zilnic vor fi 1500km / 50 km = 30. Numarul de litri de benzina transportati zilnic e de 30 transporturi * 40.000 litri (capacitatea cisternei) = 1.200.000 litri zilnic

    Total cheltuieli zilnice: 38,35 euro + 95,45 euro + 360 euro = 493,8 euro. Deci cu aproximare 500 euro zilnic.

    Dupa aceste calcule in sfarsit putem da o valoare a costului efectiv: 1.200.000 litri combustibil / 500 euro cheltuieli = 0.000416 euro / litru adica 0,0416 centi / litru.

    Sunt ferm convins ca acest calcul nu este unul exact. Din acesta cauza, presupunand ca am subestimat cheltuielile voi alege niste cheltuieli de 20 de ori mai mari decat in cazul enuntat mai sus, adica 10.000 euro / zi. Si in acest caz cheltuielile de transport ar fi tot sub 1 cent / litru.

    Cred ca toti suntem de acord ca 1 cent pe litru nu constituie un cost asa de mare cum vor sa ne convinga petrolistii din Romania.

    Surprinzator, nu-i asa?

  5. De acord ca fiecare companie privata este construita pentru a aduce profit si oricine in locul lor ar face la fel.

    Ma intreb de ce guvernul nu trateaza companiile petroliere ca orice multinationala. De ce este impozitata diferit, de ce nu i se aplica impozit pe profit.

    Nu cred ca au ce sa caute in pretul carburantului taxe de drum, accize (astea de fapt pentru ce le platim?), taxe de mediu, etc.
    Dau un exemplu: cei ce cumpara carburant pentru transportul pe apa (barci, salupe, vapoare) de ce trebuie sa plateasca taxa de drum? Ei merg pe apa!

    O solutie in care pretul benzinei sa fie unu format din cost de exploatare + cost de rafinare + cost de distributie + marja de profit ar fi echitabil, la un calcul simplu am avea o scadere a pretului la pompa.

    Taxa de drum si rovigneta sunt incasate de stat pentru acelasi lucru, deci platim de 2 ori o taxa, doar pentru ca au numit-o ei altfel, si pe una ne-o lipesc in parbriz (mai nou ne cauta cu camere pe drumuri) si pe una au ascuns-o in pretul actual al benzinei (oare cati dintre noi injuram taxa de drum cand facem plinul?)

    Taxa de mediu sau de poluare, parca era si asta un mic procent ce se adauga la pretul benzinei. Si mai platim si taxa de prima inmatriculare.

    Si o solutie ar fi (ce naiv sunt :) ) ca si corpurile de control ale guvernului si consiliul concurentei sa se autosesizeze si sa controleze, nu doar de forma, acest CARTEL al petrolistilor. Pretul creste la toti odata, scade la toti odata.

    Mama, cate ar fi de spus aici…. e o never end story

  6. Intrebarea este : DE CE sunt carburantii scumpi ?
    Raspuns (simplu): ptr ca gurmanzii (OMV-Petrom, Lukoil, Rompetrol) sa aiba in continuare profit, ptr ca statul sa isi incaseze taxe anuale din ce in ce mai mari. Apropos…ati observat cum cursul euro creste in ziua stabilirii valorii accizei ptr urmatorul an ?
    In RO din informatiile mele sunt 2 companii care transporta carburantii cu care marile firme producatoare si importatoare de titei au contracte.
    1. Transpeco Logistics & Distribution. Este interesant de vazut in http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:KjVLYDxUDPQJ:www.zf.ro/companii/cristi-borcea-face-20-de-milioane-de-euro-din-transportul-de-carburanti-6734696+transport+carburant+Borcesa&cd=1&hl=ro&ct=clnk&gl=ro&source=www.google.ro cum profitul brut in 2009 a fost de 50%…..si se reflecta in pretul carburantilor
    2. Klacska Romania (companie austriaca). Today the Klacska group is specialist in offering logistic solutions for the distribution of mineral oil products. The services are spread all over the territory of Austria as well as the developing countries in Eastern- and South-East-Europe.
    Citatul de mai sus e luat de pe site*ul lor (klacska.at). Si asta poate spune multe.
    De asemenea OMV este controlata cu o pondere ce variaza (prin cotatiile zilnice ale OMV pe bursa), dar importanta, de catre statul rus prin vestita companie Gazprom. Si aici ajungem la partea politica a lui „DE CE”.

    Ca in orice afacere investita se amortizeaza. Si cu cat pretul combustibilului la pompa creste, cu atat amortizarea se face mai repede.
    Este o afacere greu de analizat pentru ca noi vedem doar varful unui iceberg si nu deslusim care sunt ADEVARATELE afaceri din spatele mirosului de combustibil de la pompa.

    PS Umbla pe internet „pdf”*uri cu marii seici in limuzine Mercedes poleite cu aur masiv, cu palate de sute de camere. Si asta poate fi un ordin de „marime” al pretului la pompa….insa greu de cuantificat.

  7. desi e cam vechi, imi dau si eu cu parerea. Adevarul e ca de vroe 6 luni n-am mai citit pe aci.

    Tot ce zice baiatul acela mai sus e cam fals. In primul rand barilul se scoate cu sub 1 dolar, ajunge la pretul de 3-4 cu tot cu costurile de cercetare (banii cheltuiti ca sa gaseasca petrolul).
    Si da, traim intr-o economie de piata, insa statul trebuie sa controleze aceasta economie si sa-si puna la punct metodele de control. Asta e problema la noi, legile, caci ne conduc niste 4 clase care nici macar nu stiu ce cauta ei acolo.

    Nu mai zic nimic de faptul ca cam tot ce s-a vandut in tara asta s-a vandut pe gratis si cumparatorii si-au scos banii in maxim 1 an (Sidex Galati, Petrom, Romtelecom, Aro, Dacia, etc), caci nu are sens, asta votam asta primim.

    Daca economia de piata controleaza pretul, cum se face ca in alte tari vest europene unde accizele sunt mai mari, TVA-ul e la fel sau mai mare, salariile sunt mult mai mari, consturile de exploatare sunt mult mai mari, si totusi pretul la pompa e mult mai mic?
    Statul ar trebui sa le impuna o marja de profit petrolistilor, si tot profitul peste acea marja sa fie impozitat cu 100%. prima 100.000euro si restul cu 105%, ca sa se calmeze. Si aici ma refer la profitul brut, caci altfel, se vor apuca baietii sa spele bani prin masini si alte balarii si tot vor scoate profitul.

    Exemplu concret este Danemarca, unde locuiesc. Taxele sunt exorbitante, si din salariu, pot ajunge sa dau si 55% catre stat. iar in general se da cam 40%. Salariul minim pe economie e vreo 15euro/ora, insa cei calificati gen soferi de camion sau care lucreaza in conditii periculoase sau noaptea pot ajunge si la 30euro fara probleme, insa fara studii universitare.
    Apoi mai sunt asigurarile, care va garantez ca sunt macar triple, pt exemplu, un fiat punto 1.2 bezina din 95 plateste vreo 1000euro/an (asta e cu reducere, altfel era dublu) pentru 10.000km/an. Taxa de drum mai e si ea vreo 500euro/an. si taxele de inmatriculare pentru masini variaza intre 100% si 300% din valoarea de catalog.
    Am zis toate astea pentru a explica cam cat de scumpa e tara. Resurse de petrol nu prea are, din ce stiu eu, n-au nimic caci au dat totul norvegiei din greseala acum vreo 60 de ani.
    TVA-ul e de 25%.
    si totusi, azi cand am trecut pe langa pompa am vazut un pret de 9,4DKK/litru de diesel (care e mult mai bun decat al nostru).
    Asta inseamna cam 5,18lei/litru. Dar sunt sigur ca daca ma duc in weekend sau la noapte il gasesc sub 9dkk/litru, sau 4,9lei/litru.
    si inca o chestie pe care n-o vad in romania, e fluctuatia pretului dupa pretul itnernational. Adica o vad, dar pe jumatate, pretul creste cu coatia internationala, dar de scazut nu mai scade. Pe cand aici, am vazut cum pretul creste (cu razboiul din libia) iar acum a scazut iarasi.

    Spunea cineva in alta parte ce lucra intr-o benzinarie in Italia, ca ei in benzinarie, pe autostrada, primeau de la producator benzina cu 30eurocenti litrul, si apoi dupa taxe si profitul lor ajugnea pe la 1.1euro.

    Cum se face ca in Austria, carburantii sunt mai ieftini, desi austria nu are petrol deloc. Ce zicea baiatul de mai sus nu are logica, adica el mai ca-i plangea de mila lui OMV-petrom si la restu ca transportul e scump, cand austria, care e patria lui OMV are preturi mai mici, desi n-au pic de titei.
    stupid nu?

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.