De ce sunt scumpi carburanții?

Îi spun „Bun venit!” pe blogul meu amicului și colegului Cătălin Bălan. Un personaj complicat dar sigur inteligent și foarte bine informat. Mai ales pe domeniul carburanților. Așa că este onoarea mea să îi postez prima încercare de blogger ca invitat pe www.buhnici.ro. Citiți rândurile care urmează, așa cum spune și el, cu mintea deschisă și veți înțelege mai mult.

De ce tin cu petrolistii cand vine vorba de pretul benzinei?
de Cătălin Bălan

Am masina. Conduc si inghit in sec cand vad ca un drum Bucuresti-Galati ma costa 100 de lei in 2008, iar acum ma costa 170 de lei. Deci dispare premisa partizanatului si a descendentei din familia patricienilor. Cu toate astea sunt cateva argumente economice care ma fac sa simpatizez cu tabara adversa.

Sa le luam pe rand. Primul argument este cel de bun-simt in orice teorie economica posibila (mai putin cea marxista, desigur) afacerea in care te bagi trebuie sa iti aduca profit. Altfel se cheama ca faci munca de caritate.

Dintre companiile petroliere de la noi, care au si rafinare si retea de distributie (adica le putem numi companii integrate) singurii care fac profit contabil sunt cei de la Petrom. Si asta pentru ca ei au si resursele. De exemplu, ei scot titeiul la un cost de 15 dolari barilul echivalent petrol (bep) de la Ploiesti sa zicem, la costul asta se mai adauga costul de explorare (adica de gasire a resurselor), il transporta 30 de kilometri pana la Brazi, iar aici il rafineaza. Trebuei spus ca marja lor de profit se vede cel mai tare aici, pentru ca desi pe ei ii costa aproximativ 30 de dolari pana la poarta rafinariei, aici pretul lui trebuie sa fie unul international. Luna asta a ajuns si la 91 de dolari barilul. Cu alte cuvinte, ei castiga 60 de dolari la bep. Din banii astia platesc taxe catre stat, angajatii, redevente petroliere si celelalte costuri. Zic din banii astia pentru ca restul costurilor sunt fixe si marjele de profit aproape inexistente. Si aici ma refer la costul cu rafinarea, transport, distributie, vanzare etc. Si cum baietii de la Petrom scot anual cam 4,5 milioane tone de titei, fac si un profit net de aproape 400 milioane de euro. Adica e rezonabil pentru cea mai mare companie din Romania cu mii de angajati si plan de investitii de cateva miliarde de euro pentru urmatorii ani.

Nu mai deschid discutia resurselor luate prea usor pentru ca e politizata tot mai mult in ultima perioada. As vrea insa sa vorbim de utilizarea resurselor. Iar aici tre sa le strang iarasi mana baietilor de la OMV. Ei se afla in situatia perfecta a stapanului unei resurse pe care o valorifica profitabil. E ca si cum as detine in mijlocul unui desert o oaza cu apa din belsug. Ce ar trebui sa fac? Sa o dau gratis tuturor locuitorilor desertului pentru ca ei sunt stapanii “morali” ai acelei resurse sau sa le-o vand asa cum o vand oricarui vizitator al desertului? (din moment ce am dat bani pe ea si o intretin). Desigur, a doua varianta. Parabola asta are si o justificare legala. Consiliul Concurentei nu i-ar permite Petromului sa vanda la costul de productie (acel 30 de dolari de care vorbeam mai sus) pentru ca ar practica un pret de dumping. Adica ceilalti actori de pe piata nu si-ar putea reduce costurile ca sa vanda la fel de “jos” si ar pune lacatul pe afacere. Plus ca suntem pe o piata europeana si trebuie sa avem preturi sensibil egale cu celelalte tari.

Dar cum exemplul Petromului este aparte, vom lua in calcul companii precum Rompetrol si Lukoil. Rompetrol aduce titeiul kazah cu tancurile petroliere pe mare. Aproape de Navodari, la vreo 7 kilometri in larg si-au construit un terminal plutitor de unde titeiul ajunge in rafinaria Petromidia. Deci din start are costuri mai mari cu transportul titeiului decat Petromul. Tot transportul ii costa mai mult decat pe concurenti pentru ca din Constanta pana in vestul tarii de exemplu, vagoanele de carburanti ajung greu, iar CFR Infrastructura trebuie sa isi acopere cumva gaurile imense si pune tarife generoase. Intr-un cuvant, toti vor ceva din felia asta. Rezulta marje de profit mai mici decat ale Petrom, iar exemplul este la fel si pentru Lukoil.

Si ei au rafinarie, insa nu au terminal, precum Rompetrol. Lukoil aduce din Rusia titeiul si il depoziteaza la Oil Terminal, care e companie de stat. De aici pleaca prin sistemul de transport al companiei Conpet, tot de stat. Costurile pe care cele doua companii le pun Lukoilului sunt de 5 ori mai mari decat le are o rafinarie din Olanda de exemplu, dupa cum spunea odata presedintele Lukoil Romania. Celelalte companii prezente in Romania, MOL si Eni (prin Agip) au o felie mai mica din piata si depind de importuri si cumpara in principal de la Petrom.

Acum, ne intrebam cum sa interpretam scaderea de ieri a preturilor la carburanti dupa ce s-a scos centul pe litru platit pentru datoria istorica de 650 milioane euro a Petromului pe cand era companie de stat. Pai e clar ca a fost un exercitiu de imagine dupa tot scandalul si amenintarile cu boicotarea statiilor. E clar ca petrolistii sunt printre cei mai antipatizati oameni pentru ca…au bani. E si mai limpede ca ei stiu asta dar mai stiu ca fara ei nu se poate. Si atunci incearca sa mai indulceasca amarul asta cu o veste fie ea si cinica – ieftinire cu 3 bani!

Printre petrolisti se vorbea ca daca ar fi fost dupa ei nici ieftinirea asta nu trebuia facuta pentru ca centul pe litru ii costa pe ei pana la 14 dolari pe tona de carburant, bani care pleaca spre conturile statului de cand iese carburantul din rafinarie. Adica inainte de a-l vinde. Ce inseamna asta pentru o companie? Ca ea are un cost suplimentar inainte de a sti sau nu ca si-l va recupera din vanzarea benzinei. E ca si cum tu ai vrea sa iti faci o covrigarie. Si vine statul si iti spune ca faci covrigi doar daca ii dai lui 1 ban din fiecare covrig vandut in contul datoriei pe care un covrigar nu si-a mai platit-o. Si, in plus, iti cere banii astia in avans, iar tie nu iti ramane decat sa speri ca vei vinde suficienti covrigi ca sa iti recuperezi banii astia. La fel colecteaza statul si acciza. Misto strategie! Si atunci, la intrebarea: de unde fac rost de bani? Raspunsul este evident: din preturile finale.

Ultimul lucru si gata: e absurda comparatia pretului la pompa cu nivelul de trai. Pe o piata dictata de cerere si oferta nu poti avea mai multe preturi: adica sa vand benzina la 5 lei pentru cel cu salariu de 5.000 de lei si la 2 lei pentru cel care castiga 2.000 de lei. Asta e pentru alta ordine economica, nu pentru o piata libera!

Probabil la fiecare rand scris aici se poate gasi un contraargument. Tocmai din cauza asta ar fi ok sa si scrieti ce parere aveti ca sa ducem dialogul putin mai departe. Cu toate astea, va spun ca acest text ar trebui citit in cheie libertariana. Nu sunt un fan al statului. Cat despre petrolisti, ii injur doar cand sunt la pompa. In rest incerc sa ma pastrez lucid fata de ei!

Ultimele articole

Articolul precedent
Articolul următor

Articole recomandate

24 Comments

  1. De ce sunt scumpi carburanții? …..de prosti si de „bagabonti” ce suntem. De asta sunt scumpi in Romania.

    Cel care a scris articolul, are o mentalitate „moale”. Romanul se autovictimizeaza intotdeauna, gaseste scuze interminabile, e tare de tot la explicatii si teorie. Dar la „praftica”….sunt nuli. Ca in liceu, la latina: nulla, nullum, nullis :))

    Nu era mai ok ca statul roman sa-si pastreze putinele si valoroasele rezerve strategice? Ca cetatean roman, stiind ca am ceva rezerve de petrol in tara, consider ca merit si eu ceva bun. Ca doar nu sunt venit din Congo si naturalizat aici, ce dracu? Asa ca, nu am pretentia sa-mi misc curul in masina toata ziua, de colo colo, iar litrul de benzina sa coste cat o apa plata. Dar am nevoie de o masina macar ocazional. Merg in provincie in weekend, merg la munte sa ma relaxez la bibilica, fac naveta zi de zi cu masina catre/de la oras. Chiar nu merit un minim minimorum de conditii decente de trai? Altii merg pe planeta Marte si vor sa instaleze module permanente acolo, iar eu intr-o tara second hand sa nu-mi pot permite nici macar sa ma „tarsai” cu o Dacie penala si cu 15 litri de benzina in rezervor?
    Pe de alta parte, au si strainii dreptate. Romanul e fudul al dracu, vrea multe, nu-si cunoaste masura, nu stie ce vrea. Prefera sa stea intr-un apartament penal plin de igrasie, facand foamea si imbracat in trening, dar are masina buna la scara si cu rate pe 8-10 ani. Macar avem si noi o mandrie a noastra, ce dracu, suntem buni la ceva – induram ca niste bivoli de povara. :))

    PS: In al doilea razboi mondial, ofiterii germani ne caracterizau pe cat de simplu, pe atat de concis: „blanzi ca niste miei, si naivi ca niste copii”.

  2. sincer nu ma intereseaza cat ce si cum castiga si cum fac ei profiturile. pe mine omul de rand ma intereseaza rezultatul final iar preturile la pompa nu sunt in concordanta cu nivelul de trai al romaniei.
    un litru de benzina costa ca in celelalte state europene unde salariul mediu este de cateva ori mai mare ca in romania.

    problemele astea trebuie rezolvate intre ei, companii, guvern si asa mai departe.

  3. mai, imi place….ca nu ai scris inca un text in care sa injuri pe aia putini da rai.
    nu sunt deaccord insa cu faptul ca eu ca si consumator trebuie sa platesc pretul actual doar pt ca statul nu vrea sa accepte un singur actor pe piata care imi poate oferi un pret mai mic. si nu imi zici ca am avea atunci un monopol, pentru ca oricum il avem, cu cele 5-6 companii existente care se diferentiaza prea putin prin pret sau servicii.

  4. ma bucura ca deja sunt comentarii :) pt „ytbu” si „cristi” vreau sa le dau doar un singur exemplu referitor la puterea argumentului cu „nivelul de trai”. voi spuneti ceva de genul: daca puterea de cumparare si nivelul de trai sunt atat de jos in Romania, de ce sa nu cumparam un Mercedes la pret mai mic decat in Germania? Ori stim toti ca bunurile, ope o piata ca UE au valori sensibil egale. asta e piata libera, din pacate. asadar cat exista cerere pe piata nu au niciun motiv sa scada pretul sub cel international.
    pt „Laura”: corect, cele cateva companii functioneaza ca un monopol. de fapt asta cerceteaza si Consiliul Concurentei de vreo 6 ani desi toti vedem zilnic realitatea asta in benzinarii :)))

  5. felicitari pentru articol..ai mai indulcit „margica” de azi:)..sa nu uitam importatorii care fac concurenta neloiala si care nu au fost pusi niciodata sa plateasca centul pe litru:)…sau eventual, goana pentru intrarea in UE care a accelerat investitiile in rafinarii:)

  6. bun, si atunci de ce nu esti revoltat ca o masina noua costa la fel de mult in romania precum in germania ?? ca nivelul de trai e altul, e alt salar mediu pe economie. Pretul carburantilor nu tine cont de nivelul de trai…

  7. Ce ma intereseaza pe mine ,muritorul de foame cat costa carburantul in alte state?NOI nu suntem alte state noi suntem si traim in Romania cu un salar de mizerie si cu niste pensii de mizerie!!!Si daca tot se castiga de ce mai au datorii la stat sau de ce nu avem sosele pe care sa circulam normal sa nu mergem cu 30 la ora si sa consumam 15 la 100?Cum naiba se face ca noi ne alinien la UE numai cu preturile?Si tot in politic ajungi!!!!Romania nu e guvernata de responsbilitate ci de rapt si golanie si-atunci de ce as simpatiza cu o companie petroliera care reuseste sa-mi ia si boii de la bicicleta ???????

  8. Nu mi se pare normal sa spunem bai nivelul de trai in romania e mult mai jos decat in alte state si atunci preturile la carburanti ar trebui sa fie mai jos. Ti-ai luat masina i-ti asumi ca bagi benzina … nu iti mai convine pretul nu mai cumperi.
    Anormal in romania este faptul ca pretul benzinei/motorinei variaza doar in sus cu cresterea pretului barilului de petrol niciodata nu se si ieftineste proportional. Stiu povestea, baietii isi fac stocuri de petrol la 100$/baril si trebuie sa recupereze, dar cand pretul este de 50$/baril de ce nu ajusteaza pretul?

    PS. E de inteles de ce nu se pot scadea preturile mai mult, dar daca tot sunt preturile care sunt, macar sa ne dea benzina de calitate nu pisoarca care e la pompe.

    PS2. Lukoil ar trebui sa aiba un pret la 3/4 din cel al petrom, pe principiul calitatea costa, de vre-o 3 ori am bagat de la luk oil si am zis ca merg cu lemne nu cu benzina, la motorina imi povestea un prieten ca sunt la fel baietii.

  9. @ kafka: una e responsabilitatea guvernului, alta a companiilor private. guvernul poate lua decizia micsorarii accizelor si/sau a tva-ului. doar asta poate afecta pretul. nu poate stabili preturi maximale.

  10. Nu e corect sa spunem ca preturile la carburanti ar trebui sa fie la fel ca in occident, pentru ca, costurile cu salariile, transport si altele sunt mult mai mici in Romania ca in Germania(exemplu)si pe langa astea noi extragem din resurse proprii 40% din toata piata din Romania.
    Am vazut la o emisiune tv care sunt taxele care se adauga in pretul carburantilor si va speriati. De exemplu taxa de drum separat de rovigneta, taxa de solidaritate(adica acoperirea tunurilor care s-au dat in Romania – Bancorex, Banca Albina, FNI, etc)acciza care e ceva normal si este aliniata la Uniunea Europeana, tva

  11. e bun articolul. mai aveam un pic si varsam o lacrima de crocodil pe umarul bietilor baieti destepti de la OMV. saracii de ei au avut un profit de doar 400 de milioane de euro pe 2009. pai de ce sa le scada lor profitul de la 600 de milioane de euro in 2006 pana la suma asta ridicola. oricum nu e asa de mare suma e doar 10% din cifra de afaceri, deci e o afacere cinstita asta de la petrom.
    „OMV meanwhile said that its net profit had declined by 58 per cent year on year to 572 million Euros in 2009.”

  12. Raspunsul simplu la intrebare ar fi: „Pentru ca se poate!” Atata timp cat exista clienti la pretul acesta, de ce sa nu ceara? La fel cum era si cu imobiliarele acu ceva vreme.

  13. Sunt prea multe de spus la acest articol si nu cred ca abordarea este sa vedem o justificare pentru pretul carburantului ci ce am putea face sa reducem acest pret. Nu imi vine nici o idee, dar sunt sigur ca s-ar putea gasi.

    Din punctul meu de vedere articolul este prost conceput si argumentele sunt slabe. Industria carburantilor este uriasa si din pacate are si o parte in economia neagra. Mai sunt si alte aspecte care nu au fost atinse.

    Comparatia cu covrigaria se potriveste ca nuca in perete, pentru ca benzina/motorina se vinde orice ar fi. Nu o sa vezi niciodata probleme pe partea cu vanzarea. Iar taxa (daca se poate numi taxa) pusa de stat, sa fim seriosi… e infima!

  14. Nu pot fi de acord cu spusele lui Andrei in postul de deasupra. Mie articolul mi se pare foarte documentat si enervant de logic pe alocuri. Insa, comparatia cu alte tari europene nu poate fi evitata. Sigur ca e diferenta uriasa in ce priveste nivelul de trai, dar comparatia nu se opreste aici.
    Italia este o tara fara rezerve de petrol, totusi Romania, cu rezervele sale ( cate sunt ) si cu o forta de munca MULT mai ieftina decat Italia, „reuseste” sa aiba preturi la carburanti destul ( chiar prea ) apropiate. Ajungem atunci sa vorbim de taxe si accize? Cu siguranta. Si astea nu prea mai tin de UE. Dar dincolo de asta, eu cred ca intr-o perioada de criza acuta ar putea si companiile petroliere sa accepte marje de profit mai mici. S-a amintit de Rompetrol. Au costuri mai mari decat OMV Petrom dar au preturi ceva mai mici. Explicatia?
    Inca ceva. De la 2.8 lei/litru benzina in noiembrie 2008 s-a ajuns la 5 lei/litru in dec. 2010. Care a fost variatia barilului in cei 2 ani ca sa justifice aproape dublarea pretului?
    Eu cred ca preturile ar putea fi mai mici. Nu stiu cat de mici, dar daca pe de o parte statul ar lua numai cu o mana in loc sa ia cu doua si daca petrolierii ar reduce cateva procente am avea cu siguranta preturi mai mici la pompe. Capitalismul nu inseamna doar profit cu orice pret. Mai inseamna si flexibilitate, ajustarea preturilor dupa piata si adaptarea la ( noile ) conditii ale pietei. Ramai in marje de profit, dar iti schimbi putin abordarea. Cand vinzi covrigi esti obligat sa faci toate astea pt ca altfel esti scos din piata si inchizi pravalia. La carburanti nu se inchide pravalia si atunci companiile petroliere, „ajutate” si de stat, isi permit sa impuna ce vor muschii lor. Si asta e la fel de daunator in teorie precum monopolul.

    PS. Poate ar fi util de discutat si despre taxele aplicate in mod diferit la benzina fata de motorina si despre cum este subventionat in mod indirect pretul la motorina de catre utilizatorii de masini benzinare.

Dă-i un răspuns lui catalin balan Renunțați la răspuns

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.