De ce nu funcţionează protestul din benzinării

”Nu cumpărăm carburanţi trei zile şi o să scadă preţul. Alimentăm câte doi litri, plătim cu mărunţiş şi îi îngenunchem.” Sună cunoscut? Au trecut deja câteva zeci de astfel de proteste şi nici un semn de scădere a preţului. Nici o staţie închisă, nici un frison pentru petrolişti. Ba mai mult se prefigurează noi scumpiri. Aşadar câinii latră, ursul merge…

De ce nu funcţionează acest gen de protest la noi? Nu o să intru în prea multă economie, însă cred că e simplu de înţeles că proteste punctuale în câteva staţii dintr-o reţea de câteva sute nu vor face decât să gâdile mamutul. Plata cu mărunţiş va îngreuna sacul cu bani şi munca celor de la firma care adună încasările. Două, trei zile şi atât…

Aşadar totul nu este decât o lamentare televizată, care a ajuns să se repete suficient de des încât nu mai este interesantă decât ocazional pentru un program de ştiri naţionale. De acum frunţile se încruntă, iar cei mai bătăioşi se înfurie pe cel care scrie. Şi nici măcar nu am emanat vreo opinie încă. Doar am subliniat pe scurt situaţia. Să vedeţi ce nervi vă provoc acum…

Adevărul este că nu suntem pregătiţi pentru adevăratul protest. Mersul pe jos şi cu transportul în comun. O fac tot mai multe oraşe civilizate. Asta e singura soluţie până când ne vom permite maşini electrice. Ştim cu toţii că, dacă nu alimentez până poimâine, nu înseamnă că răspoimâine voi cumpăra mai puţin carburant.

Dependenţa de petrol a ajuns atât de perversă încât ne transformă în sclavi moderni. Mecanismul începe de la şeicii binecuvântaţi cu capătul de început al ţevii, continuă cu americanii care fac rapid războaie ca să poată pune primul robinet, apoi transportatorii ciupesc ceva şi intrăm în mafia naţională la un preţ oricum ridicol de mic prin comparaţie cu cel de extracţie. Rafinarea şi distribuţia înmulţesc şi ele ridicol preţul.

Birul adevărat îl pune STATUL. Taxe şi accize uriaşe umflă artificial preţul carburantului. Nici un guvernant nu va şti să vă explice motivat de ce procentul accizei este X şi nu mai mic. Adevărul este pentru că nu mai ştiu de unde să ia. Deşi TVA este 24%, iar cota de impozit de 16%, ministerul de finanţe nu strânge decât puţin peste 6% din banii care circulă.
Atât de mare este frauda şi economia neagră. Carburanţii generează aşadar veniturile cele mai bune şi mai constante pentru stat, chiar şi dintr-o economie rahitică. Statul vine şi rupe de acolo de unde scoţi bani din buzunar. Iar nouă ne place la nebunie să ne plimbăm în maşini pe care nu ni le permitem.

Am mai spus-o. Automobilistul este calul de povară al crizei. El susţine singur o armată de încasatori care nu oferă de multe ori nimic înapoi. De la achiziţia maşinii cu TVA, omologarea la RAR, apoi plata taxei auto, impozitul, taxa de numere, talonul, RCA, luxul numit casco, reparaţii în service, parcare, spălat, accesorii, iar lista poate continua. Încă nu am vorbit de benzină.

O să doară schimbarea, dar este singura soluţie pentru viitor. Deşi sună a texte de activist ecologist, maşina electrică este singura soluţie, dacă nu eşti în stare să renunţi la cele patru roţi.

Electricitatea este de 20 de ori mai ieftină decât energia generată de benzină pentru 100 de kilometri parcurşi, spre exemplu. Iar curent avem şi vom avea destul în România. Nissan Leaf costă vreo 30.000 de dolari, însă alte maşini electrice de serie vor apărea de acum în anii următori şi preţurile vor scădea încât să ni le permitem. Vor face cumva să ne taxeze şi pentru ele, cum au făcut când au scumpit motorina peste nivelul benzinei, deşi este un combustibil mai slab, dar sigur nu va ustura ca preţurile de peste 5 lei pe litru.
Din păcate, nu ştiu vreo ieşire adevărată din capcană fără să renunţi la maşină. Eu nu mai am automobil personal de peste un an. Îmi doresc fantastic de mult unul, dar îmi amintesc apoi că banii economisţi îmi ajung pentru concediu, ieşiri în oraş, taxi. Un set de anvelope economisit înseamnă haine noi de sus până jos. Casco e abonamentul pe un an la o sală de fitness de lux.

Sunt conştient, însă, că o să vină şi ziua când o să fiu tată, spre exemplu. Ştiu că pentru mulţi maşina este o necesitate şi nu un lux. Problema este că o ştiu şi cei de la putere. Indiferent cât vom protesta, ne vor arăta lista. La noi taxele sunt încă mici faţă de restul Uniunii. Nu putem lăsa mai jos. E o problemă de concurenţă neloială.
La fel e cu gazele care trebuiau să se scumpească de mult. O altă durere amânată. Nu vă mai amăgiţi cu rezervele naţionale de petrol care ar trebui să ducă preţul mai jos. Le-am dat austriecilor ca să intrăm în NATO, aşa cum le-am dat şi BCR. Şi francezilor le-am dat pe nimic gazele, apa potabilă şi aprobări pentru zeci de hipermarketuri în zone urbane ca să ne râdă acum în nas la uşa zonei Schengen.

E o chestiune de alegere şi de mărime. Suntem un animal mic, care a ales o haită mai bună decât Rusia. Sau aşa a crezut. Nu avem puterea şi nici voinţa necesare să fim mai mult. Nu ştiu cum am putea să câştigăm lupta cu un sistem atât de complicat, de pervers, de nesătul.

Citeşte-mă şi pe www.promotor.ro

Ultimele articole

Articole recomandate

19 Comments

  1. e mai simplu cred, nu sint pregatiti ei sa mearaga pe jos, nu isi inchiouie viata fara masina, nu vor sa plece impreuna cite trei la acelasi loc de munca char daca stau la trei case unu de celalat, numai pentru ca Ei AU masina. e simplu, nu e vorba de pregatire, eu cred ca e vorba de vointa si asta lipseste, din pacate cu desavirsire la unii…

  2. Nota 10! Excelent articol. De mult nu am mai citit ceva asa de interesant. Cele scrise de tine sunt foarte pertinente.
    Eu iti doresc sa fii tata cat mai curand si sa iti iei si masina. :)

  3. Chiar te rog sa-ti ei Leaf, dar sa ma chemi sa rad si eu de broasca ta.

    In schimb sa nu ma chemi cand ramai in fara „corent” din cauza ca ai facut mai multe depasiri decat aveai voie.
    Si de pe acum gandeste-te la o scuza de genul „Nevasta nu pot sa vin sa tei iau, mai am energy doar pentru 30 km si tu esti cam la 15 km de mine, dar pe urma mai am nevoie 20 sa ajung acasa ”
    Ce matematician o sa iasa din tine :) :)

  4. 1.
    @Auggie
    Imi pare sincer rau pentru tine.
    De aia merge atat de naspa tara asta. Pentru ca exista specimene ca tine. Daca eu protestez pentru scaderea benzinei (bine, nu asa se protesteaza) o fac nu doar pentru mine, ci pentru ca pe toti ne afecteaza pretul benzinei. Stii, in caz ca nu ai aflat, te-ai nascut intr-un secol, in care totul se transporta pe carburant. Adica, daca tu (ca sa nu zic ma-ta, ca ma cenzureaza George) cumperi azi painea cu 10 lei, iar maine se scumpeste benzina cu 10%, crede-ma, poimaine o sa cumperi painea cu cel putin 11 lei.
    Intelegi prietene? Nu are legatura cu mersul pe jos, nu are legatura cu mersul cu transportul in comun. Are legatura cu pretul carburantului raportat la nivelul nostru de trai. Stiu ca ti-e greu sa intelegi, pentru ca, probabil (deducand din comentariul tau) natura nu te-a ajutat cu multa materie cenusie.

    2.
    Despre protest:
    Daca vrei sa protestezi cu adevarat, sa-i atingi acolo unde sa-i doara faci asa:
    Alegi, spre exemplu…Rompetrol si nu mai alimentezi de la ea. Adica nu mai alimentam toti. (Am zis Rompetrol pentru ca, Luk si Mol au retele prea mici, OMV, PetromV si Petrom sunt retele prea mari sa poti face un boicot serios) Revenind…nu mai alimentezi, nu incaseaza bani. Nu incaseaza bani, renunta la cartelul cu astialalti si garantat o sa scada preturile. Sau cel putin o sa faca presiuni la guvern sa scada accizele.

    @George
    Sa scapam noi de sistemul asta? Cu cine? Cu…. „aia sunt nenorocitii”, BA NUUU!!! „aia care au masini, nenorocitii”, BA NUUU !!!! „aia care … (completeaza tu)”
    In loc sa se focalizeze atentia si supararea pe cei care angreneaza sistemul asta corupt si de cacat, pe noi ne intereseaza sa ne dam destepti unii contra altora. (a nu se lua ca ipocrizie, crezand ca eu nu fac asa ceva, lui Aggie chiar trebuia sa-i dau replica, poate asa o sa inteleaga pe ce lume traieste)

    Sunt sigur ca nu o a fii deacord cu multe din afirmatiile mele, dar am incercat sa fiu cat mai sincer !

    Va salut !

  5. Din pacate masinile electrice trebuie sa evolueze mult pana sa devina practice. Ce ne facem intr-o masina electrica iarna cand bateriile au randamentul – si asa rahitic – la minim, fara caldura, vara fara AC, autonomie foarte mica si peste toate astea se adauga si imposibilitatea alimentarii chiar si daca ai sta la casa, nu la bloc.

  6. Dragii mosului, intradevar foarte trist ceea ce se intampla in ultima vreme pe aceste plaiuri mioritice. Din pacate TVA marit, pret ridicat al benzinei, recalculare a pensiilor, coplata, etc sunt doar virful iceberg-ului. Apoi legat de protestele la benzinarii le consider o lupta inegala cu morile de vint. De fapt ar trebui sa protestam multi ( citeva sute de mii ) impotriva tuturor masurilor asa zis anti-criza pe care guvernul Boc cica le aplica. Sau am putea majoritatea sa ne vedem in continuare de „sclavagismul” in care am intrat si uni ( putini ) sa „boicoteze” benzinariile.
    In rest BAFTA MILA si POMANA cum bine zice un prieten.

  7. Lipsa confortului si taxele mari din Romania se datoreaza faptului ca tara noastra se afla tot timpul „pe platforma”.
    Ca sa intelegem, sunati din curiozitate la baietii cu tractari si vedeti cit costa km pe platforma. Apoi, faceti calculul sa vedeti cit costa km pe sosea in masina dvs. In principiu ar trebui sa constatati faptul ca o masina care merge propulsata de propriul motor merge mult mai ieftin decit una tractata.
    Asta este situatia Romaniei, in loc sa fie propulsata motorul economic propriu este mereu este sustinuta pe platforma taxelor si impozitelor care mai de care mai ciudate si neperformante pana la urma. Acest lucru se rasfrange direct in contul de salari si implicit in cosul de cumparaturi, tot mai gol.

    Durerea cea mai mare? Chiar daca economia ar functiona, tot nu am gasi o iesire la lumina din cauza nisei fara scrupule care au facilitat si vor facilita din 1989 incoa’ accesul hotiei pe cadru legal.
    Acest lucru dainuieste in Romania de pe vremea fanariotilor si aceasta natiune se va schimba numai cind cutitul va ajunge la os sau poate niciodata.
    Am vazut de mult filmul romanesc Vlad Tepes. La un momendat nou domnitor isi intreaba sfetnicul despre situatia oamenilor din Tara Romaneasca. Care credeti ca a fost raspunsul? E bine, „ziua cersetori iar noaptea hoti, Maria Ta”

  8. Protestul este bun in sine dar probabil fara prea mari efecte. Este corect ce a spus Radu Hossu cum ca ar trebui continuat acest protest la alt nivel. Adica sa nu se alimenteze o perioada de timp de cateva luni de la OMV Petrom de exemplu, motive ar fi destule.
    Da George, ai dreptate cu gadilatul mamutului. Dar candva si Goliat parea invincibil pana s-a gasit un David care sa indrazneasca sa sfideze realitatea.
    Legat de masinile electrice, situatia nu e chiar atat de roz. Momentan costul pe km la o masina electrica este de aproximativ 0.7 lei, pe cand la o masina cu motor termic cu consum de 10% costul ar fi de 0.5 lei/km la un pret de 5 lei/litru de combustibil. Asadar unde e avantajul? Nu mai poluam in mod direct in oras. Corect, dar poluarea exista in continuare pentru ca si producerea curentului electric genereaza multa poluare. Amintiti-va de ziua Pamantului ( sau cum se cheama ) in care toata lumea stinge lumina. Si pana la energia eoliana la modul generalizat mai avem de asteptat.
    Deocamdata avem masini electrice putine ( ca modele ) cu preturi prea mari, cu costuri mai ridicate pe km, cu autonomie scazuta ( in general 150 km, dar astea sunt valori de laborator ) si infrastructura zero. Si nu prea vad schimbari majore in urmatorii 10 ani. Cand vom avea masini electrice la preturi de 15k euro, autonomie de 400 km macar si retele de incarcare la fiecare colt de strada atunci vom putea vorbi de automobilul electric ca alternativa. Pana atunci visam frumos. As vrea sa-l vad pe ala care sta la etajul 10 cum isi pune noaptea masina la incarcat.
    Si atunci ce ne ramane de facut? Mai protestam si noi fata de preturile la carburanti. Poate fara efect, dar macar incercam.

    PS. Transport in comun in Romania?? Asta e gluma zilei.

  9. 1.In prezent ave nevoie de benzina si motorina, ca de aer si apa. Dar astea sunt resurse limitate. Cererea e mai mare decat oferta. Preturile au explodat. Deci, ce e asa de greu de inteles?

    2.In orice tara se percep taxe si impozite. Fara ele, o tara moare la propriu. Si cum noi nu avem rezerve uriase de petrol, iar putinele firimituri de aur negru le-am vandut – pai nu e de mirare ca pretul carburantilor a sarit de 5 lei. Chiar si asa, e pomana. Stati sa vedeti peste 3-5 ani.

    3.In trecut, se facea scoala de soferi intr-un mod mai responsabil. Apoi masinile erau putine dar bune, te tineau o viata intreaga. Pretul carburantilor era acceptabil, dar macar lumea circula cu folos. Asadar, lasa ca invatul are si dezvat.

    4.Inainte mai facea lumea miscare, se mentineau multi in forma. Acum, putorile fac foamea si-si plimba curul in masina de colo colo. Daca teoretic, politia rutiera ar face un sondaj, si ar opri toate masinile din buc la o anumita ora, va garantez eu ca jumatate din ele sunt aiurea in trafic, fara nicio noima. E in stare lumea sa mearga la paine cu masina. Nu va suparati, dar asta e adevarul.

  10. salut,

    despre protest: desi nu e ideea mea, sunt de acord ca ar trebui sa ne vorbim , sa-i alegem pe unii, sa nu mai alimentam niciodata, dar niciodata de la ei, sa vedem dupa o perioada ce se intampla cu ei…. desi cred ca Petrom OMV ar merita asta, nu cred ca rezultatele nu vor vor fi spectaculoase pt ca astia au bonuri date la tot aparatul administrativ……

    despre mersul cu masina: la mine la servici s-au alocat locuri de parcare calor care au intrat cu autoturismul propriu in programul de „car sharing”…adica venim si plecam la servici cate 3-4 intr-o singura masina….

    partea cu transportul in comun este oarecum discutabila: daca nu ai legatura cu metroul sau linia 41……e cam nasol din cauza traficului

  11. Nu suntem pregatiti pentru ca nu suntem uniti. Noi ca si natie suntem dezbinati, de multe ori invidiosi pe „capra vecinului” iar lista poate continua. Uitati-va la forta Internetului, a retelelor sociale care nu mai devreme de acum ceva zile a rasturnat guverne si a bagat frica in conducatori. Asta ar trebui noi romanii sa invatam sa folosim in avantajul nostru. Sincer, mi-e scarba de noi pentru ca nu reusim sa fim uniti.

  12. @ Marius C,

    Suntem gata sa ne unim insa decit ca si minerii prin ’90 fara sa o gindim mai bine lasa. Pierderea de vreme si vinturatul nisipului nu aduc schimbari. Ia vezi mataluta ce sa ales de grupurile „anti banci”. In afara de spam nu am cistigat NIMIC. Dimpotriva, pe linga faptul ca lucrez mai mult pentru a mentine cit de cit confortul familiei m-am bagat si am investit o gramada de timp aiurea in doua grupuri. Praful s-a ales de toata miscarea, e total aiurea, nu stiu ce se intimpla.

  13. Mie sincer mi se ridica parul in cap de nervi cand vad pentru a nu stiu cata oara cat putem fi de naivi, cum actionam dupa spiritul de turma fara sa gandim deloc. Cred ca toti ati vazut online diverse imagini de la boicotul din benzinarii, asa cum se intampla el cu adevarat – cu cocalari de 18 ani cel mult dansand pe manele in statiile de alimentare. Mie unul mi s-a facut rusine!

  14. @Serban
    Nici eu nu sunt deacord cu forma lor de protest. Ca sa nu fim ticalosi, uite ca totusi s-a miscat ceva acolo sus si s-au facut aia ca fac ceva. Cel putin s-au facut. Deci cineva l-a luat in seama pe cocalarul de 18 ani care dansa manele in statia de alimentare.
    Pe tine cine te-a luat in seama, inafara de boul de mine? HA?
    „Primul fara de pacat sa arunce cu piatra”

Dă-i un răspuns lui Stefan B. Renunțați la răspuns

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.