Cum aduc o maşină din Germania – Partea4

autohaus3.jpgInspecţia maşinii

De cele mai multe ori, prima impresie despre o maşină poate spune tot. Un dealer serios oferă maşini curate, îngrijite, fără avarii. Chiar şi ele pot avea însă defecte ascunse, dar la dealerii germani de obicei nu au (reţine părerea mea despre turci, ruşi etc). La exterior sunt câteva lucruri prin care maşina îţi vorbeşte. O privire de jur împrejur şi începi să te uiţi la detalii. Primul, aspectul vopselei. Trebuie să fie uniform mătuită. Nu exagerat, nici prea lucioasă. Unii dealeri le polişează înainte de vânzare, însă chiar şi aşa ar trebui să găseşti urmele loviturilor de pietre, zgârieturi uşoare, o mică îndoitură superficială. Astea sunt o veste bună.

lovituri-pietre.jpgDacă vopseaua este uniformă şi ca nouă înseamnă că maşina a fost bineînţeles revopsită. Sau poate nu am avut eu atâta noroc încât să găsesc o maşina ţinută numai în garaj de o bunicuţă care a mers cu 30 la oră. Pe botul capotei, loviturile de piatră sunt OK pentru că aşa ştii că nu a fost schimbată de mult timp sau poate niciodată. La fel pe lângă praguri şi aripi. Priveşte maşina din unghiuri pe lungime şi vezi dacă păstrează linia nedeformată a elementelor din tablă din bară în bară. Este nevoie de un atelier excepţional care să reuşească asemenea performanţă după o reparaţie, chiar şi minoră.

capotaaripa.jpgVerifică apoi vopseaua din compartimentul motorului şi observă diferenţele (dacă există) între culoarea de vopsea de pe aripă şi interior. Aripa se vopseşte în frabrică dintr-o bucată, aşa că un brâu/prag de vopsea între interior, sub capotă şi exteriorul aripii poate fi un semn că a fost re-vopsită. Tot vopseaua îţi poate spune şi despre alte avarii pe care le-a suferit maşina. La revopsire, se mai scapă stropi superficiali pe ornamentele de plastic sau cauciuc. Greşeala aceasta se numeşte gazare. Caută astfel de stropi şi sub tapiţerie în habitaclu pe lângă praguri sau sub tapiseria din portbagaj la rezervorul de combustibil. Un vopsitor bun nu prea face astfel de greşeli, aşa că trebuie să mai cauţi şi alte defecte.

Un indiciu important sunt seriile parbrizurilor şi ale farurilor. Acestea au inscripţionată obligatoriu sigla producătorului şi câte un E plus o cifră într-un mic cerc. Dacă diferă între stânga şi dreapta, înseamnă că unul dintre ele a fost schimbat. Asta se poate întâmpla ori prin furt ori în urma unei lovituri. Un alt indiciu la parbriz este tenta de culoare. Cele mai multe sunt cu tentă verde din fabrică.

furtunuri-motor.jpg

Tot la serii urmăreşte câteva piese de la motor. Vei observă că au inscripţionat anul de fabricaţie şi luna, în special pe furtunuri. În caz de avarie la motor, acestea cedează primele şi vor fi schimbate de obicei cu piese neoriginale sau din ani diferiţi faţă de restul pieselor. Mai uşor de verificat sunt „lufturile”, adică spaţiile între piesele de caroserie. Urmăreşte cu atenţie ca ele să fie egale pe toată lungimea mai ales la capotă şi portiere. Dealerul ar trebui să îţi poată oferi ocazia să vezi maşina urcată pe un elevator. Poţi trage de roţi pe verticală şi orizontală ca să verifici jocurile din suspensii. Te uiţi după puncte de rugină, discuri de frână sau plăcuţe de frânare prea tocite, lovituri pe dedesubt, eventuale puncte de sudură neoriginală, adică cârpeală, orice nu pare la locul lui. Învârte roţile ca vezi dacă nu cumva sunt jantele ovalizate. Uită-te şi la evacuare, tobe, ţevi de eşapament. De obicei nu vei găsi nimic suspicios. Dacă ai găsit ceva, poţi cere să fie schimbate sau încă o reducere. Eu am obţinut discuri şi plăcuţe spre exemplu. Nu am luat niciodată o maşină cu prea multe defecte, în ciuda unor reduceri substanţiale.

indicator-bord.jpg

Apasă pe capotă sau portbagaj şi urmăreşte cursa pe care o fac amortizoarele. După o apăsare şi eliberare ar trebui să revină în poziţia iniţială fără să reia ciclul.

Scoate maşina şi la un test-drive. Pune mai întâi contactul şi asigură-te că se sting toate indicatoarele roşii. Apoi ia contactul şi pune-l din nou. Urmăreşte ca indicatorul de la airbag să se stingă separat faţă de celelalte şi nu în acelaşi timp. La prima cheie se stinge mai greu, la a doua aproape instantaneu când pui contactul. În caz de accident cu deschiderea airbagurilor, calculatorul va aprinde permanent indicatorul din bord şi acesta nu poate fi anulat decât prin decuplare sau dacă i se schimbă contactul pe alt circuit. Cei care repară maşini distruse aşa fac. Îl pun de obicei pe acelaşi circuit cu ABS-ul sau indicatorul de motor şi se vor aprinde ori stinge împreună. Încearcă apoi ambreiajul cu motorul pornit. Ar trebui să fie nici prea tare, nici prea moale. Compară-l cu cel al unei maşini identice pe care ai probat-o înainte. La motoarele pe motorină, cu piciorul uşor suspendat pe pedala de ambreiaj trebuie să simţi o vibraţie.

La plecarea de pe loc când mergi ambreiat uşor poţi auzi un ţăcănit care apoi să dispară. Poate fi de vină volanta specială la motoarele diesel. Nu intru în detalii. Ideea este că dacă e de vină volanta, aceasta poate ceda oricând sau să ţină încă 4-5.000 km. Schimbarea volantei implică şi schimbarea ambreiajului cu placa de presiune, rulment şi discul de ambreiaj. O distracţie de peste o mie de euro care apare de obicei la maşini cu cel puţin 170.000 km la bord. În mers, solicită frânele brusc în linie dreaptă ca să vezi cum reacţionează ABS-ul. Maşina ar trebui să se oprească în linie dreaptă şi să nu devieze. Dacă o face, probabil are probleme la sistemul de frânare sau, puţin probabil, deformări în şasiu. În accelerare, cu motorul la temperatura corectă, maşina ar trebui să urce constant în putere, trepte şi viteză, să nu aibă zgomote ciudate.

turbo.jpgPoate însemna că turbina este aproape praf (se întâmplă de obcei la rulaje mari sau maşini forţate), ori că un furtun de pe circuitul de răcire al turbinei (intercooler) este fisurat. Un furtun de la turbină sau intercooler costă peste 200 de euro, turbina nu mai este o afacere să o schimbi.

În episodul următorul afli că hârtiile sunt cele la care trebuie să fii cel mai atent. Documentele de vânzare şi pentru drumul maşinii către ţară. Aşa că revino cât mai curând pentru continuarea tutorialului meu.

Ultimele articole

Articole recomandate

95 Comments

  1. Salut George fantastica ideea de a crea un blog de discutii pentru a invata cum se cumpara o masina in conditii ei bine dupa cum cred ca i-ti imaginezi am si eu o intrebare; desigur ca ca toata lume vreau si eu o masina numa ca nu vreau orice masina ideea mea e facuta am mers cu multe masini decand am iesit inafara am mers cu bmw 520 mai vechiute din 99 cu audi A6 din 01 si 02 cu si multe altele desigur ca nici una nu era a mea personala deci nu am condus doar ca pasager, eu pana acum ceva timp in urma am fost fan motociclete am avut o honda cbr 600 care am avut ghinionul si un prieten mi-a distru-so intr-un sens giratoriu la 120 la ora nu am patiiit nimik acum am un baiat si vreau cum spuneam o masina am mers cu un prieten in tara cu un hyundai xg 2500 pe benzina din 2000 mi-a furat ochii i-mi place masina, am gasit una singura in portugalia unde sunt eu dar e 3000 v6 pe benzina bineintels fac o idee de cam cat consuma asta nu ar fi o problema asa de mare deoarece are gpl(gas petrolier liquefiat) care aici e la jumate de pret fata de benzina tu ce sfat i-mi dai?!multumesc mult de tot anticipat pentru atentia acordata.

  2. Inca un sfat (pe care nu imi dau seama cum l-ai rata avand in vedere experinta de care dai dovada): uitati-va la uzura cauciucurilor, cauciucurile uzate lateral inegal (partea din dreapta mai uzata ca partea din stanga de exemplu.) inseamna mai mult ca sigur probleme la directie/suspensie! Vanzatorii pot ascunde astfel de urme insa pin achizitionarea de cauciucuri noi.

  3. Eu credeam ca e de la sine inteles ca nu exista masini vechi cu km putini, romanul insa care umba dupa „super oferte” ia des teapa.

    Golf 4 nu se mai fabrica din 2005. Cat de putin sa mearga germanu cu Golfu ca sa stranga DOAR 70.000km in 4 ani!

    In general dieselurile in Germania fac 30-40k km/an iar benzinarele cam 25-30k km. Orice nu corespunde acestor valori e 99% teapa.

  4. Salut. Am vreo 4 luni de cand ma gandesc sa mi cumpar o masina. Ideea e ca voi face imprumut in banca. Calculele mele sunt cam asa..daca iau 2000 euro (pt un sh mai mult nu vreau sa iau)rata pe 7 ani e de 250 roni. Loganul nou ajunge 5-600 roni pe luna timp de 9-10 ani.

    Mai sunt alte solutii?

    Va multumesc pentru raspuns,

    Alin

  5. Salut. Am vreo 4 luni de cand ma gandesc sa mi cumpar o masina. Ideea e ca voi face imprumut in banca. Calculele mele sunt cam asa..daca iau 2000 euro (pt un sh mai mult nu vreau sa iau)rata pe 7 ani e de 250 roni. Loganul nou ajunge 5-600 roni pe luna timp de 9-10 ani.

    Mai sunt alte solutii?

    Va multumesc pentru raspuns,

    Alin

    **Am omis sa spun ca as vrea sa fie inmatriculata.**

  6. Interesant ceea ce spui in partea a 4-a. Aflu lucruri noi. Vreau sa adaug ceva: verificati data inscrisa pe centurile de siguranta, trebuie sa fie aceeasi cu data de fabricatie a masinii. In cazul unui accident major ele sunt primele schimbate. Bafta!

  7. as dori ceva informatii despre piata auto din portugalia am o masina de vanzare un xc90 si am vazut ca acolo au preturi mari stie cineva daca sant piete auto s au se anunta pe sajtul lor este unul http://www.custojust.pt. au taxå mare de incriere cå sant asa preturi mari la masini???

  8. Dle Buhnici,
    In mai acum trec prin Germania si vreau sa iau o masina de cca 8000 euro. Va rog mult de tot sa ma sfatuiti ce marca de masina e mai buna si cam la citi Km pot lua in acesti bani . Va rog mult sa-mi raspundeti urgent. Va multumesc si contez mult pe parerea Dvs. O intrebare SAAB-ul 9.3 de 1,9 TDI poate fii considerat fiabil alaturi de Audi, BMW sau Mercedes?

    • @Boris Georescu – apreciez faptul ca puneti pret pe sfatul meu, insa nu va pot lamuri pana la capat. De 8.000 de euro puteti gasi masini foarte bune, insa nu Saab 9.3 1,9 TDI din generatiile mai noi. Sunt de fapt Opel Vectra pe dedesubt, asadar nu cumparati o suedeza veritabila.

  9. Domnule Buhnici,
    Va felicit pentru munca pe care o depuneti in acest site.
    As dori sa cumparsi am gasit pe piata romaneasca un opel Astra H din 2006 cu 90.000 km , pret 7000 euro. Masina a fost adusa din Germania la inceputul anului si este inmatriculata in Romania. Inca nu am vazut documentele masinii dar va rog sa-mi spuneti ce parere aveti .

    • @Luci_avram – Nu ați precizat dacă este diesel sau pe benzină. 7.000 de euro este un preț la limită pentru un 1.7cdti, iar kilometrii nu sunt reali. Verificați mașina la reprezentanță. Cereți istoricul reviziilor și confruntați-l cu informațiile de la Opel. Verificați mașina și la tester, adică cereți un raport din computerul mașinii. Dacă ar fi reali kilometri, ar fi un chilipir veritabil.

  10. Domnule Buhnici,
    Va multumesc pentru informatii; Sunt de un real folos pt. mine.
    Masina este un Opel Astra H din 2007, pe benzina , cu 90.000Km si pret 7300euro
    Vanzatorul spune ca accepta orice test dorim noi.In momentul in care vad documentele va trimit si d-stra alte date tehnice cu rugamintea de a ma ajuta in continuare cu noi sfaturi f. pretioase pt. mine.
    Si un amanunt, baiatul care vinde masina spune ca a primit-o cadou de la parinti(i-a adus-o din Germania) ,dar ca el doreste sa-si cumpere o masina mai (4×4-jeep)
    Va doresc numai bine!

  11. Scuze, domnule Buhnici!
    Referitor la mesajul de mai sus,fac o corectie: masina este din 2006
    Pentru fraza finala ………o masina mai puternica.

  12. Am o intrebare, peste tot unde ai recomandat masini ai scris VW, Opel, Ford si numai masini nemtesti, eu as dori ceva japonez Mitsubishi, Toyota, Honda, despre astea nu ai specificat nimic la anumite preturi care le-ai dat exemplu, eu zic ca un benzinar japonez este mai bun decat unul nemtesc dat fiind ca taxa de inmatriculare ma omoara si nu imi permit o masina nemteasca pe motorina.Ce parere ai de cele japoneze? nu se merita sa o cumpar second-hand sau care ar fi problema?

    Oricum mersi de informatii sunt foarte utile

  13. Salut George!

    Foarte interesant articolul chiar si in 2012!
    Eu caut de 2 saptamani o masina pt taica-miu.Ma gandeam la un passat undeva pe la 6000-6500 euro.Am avut cateva intalniri cu ceva „prim’ proprietari” care mi-au lasat cel putin un gust amar(e uimitor cat de repede isi schimba samsaru’ ajuns sus caracterul cand il iei la intrebari sau ii demonstrezi ca vrea sa te traga-n teapa)
    Cum dracu’ se face ca pe mobile.de 90% din passat-urile din 2007 au peste 250.000 de km, iar la noi daca vezi 5 passaturi cu peste 200.000 de km e mare lucru!Am ajuns sa le vanez pe alea, doar doar o fi vreuna care sa aiba intr-adevar 200.000!!
    Oricum, ma gandesc serios sa plec in Germania sa iau un passat cu 500.000 de km la 3500 euro, mai dau pe taxa 1000, dau km la 98.000 il conduce tata 2 ani si apoi il vand cu 6000 euro drept „primu’ proprietar”!
    Piata auto SH de la noi e bataie de joc!

  14. Salutari domnule Buhnici !
    Apreciez sfaturile dumneavoastra, asa ca va cer si eu un sfat. Luna viitoare vreau sa merg in Germania sa cumpar o masina, dispun de 7500 euro si as vrea un Passat 1,9 TDI break sau Golf 5 1,9 TDI break dupa 2007, ce ziceti dintre acestea doua am sanse sa gasesc masin buna?
    Va multumesc.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.