Coşmarul taxei auto

Încă un editorial pe care l-am scris pentru o revistă, de data aceasta „Totul despre maşini” – o publicaţie editată de o echipă inimoasă pe care o salut din nou cu această ocazie.

Acum mai bine de doi ani începeam lupta cu taxa auto. Am aflat de la o sursă că undeva, într-un birou obscur din ministerul mediului se „confecţionează” o taxă de primă înmatriculare. În ciuda reportajelor şi anchetelor în care arătam defectele reglementării, ea a fost adoptată şi a intrat în aplicare de la 1 ianuarie 2007 ca un apendice în codul fiscal. Era o taxă specială pe atunci. Între timp a mai fost modificată de încă două ori ca să ajungă azi taxă de mediu. La fel de defectă precum prima.

Cu toate că între timp, inclusiv comisarul pentru taxe şi impozite al Comisiei Europene a venit la Bucureşti să îi „dojenească” pe guvernanţi, aceştia persistă în greşeală. Argumente precum „nu vrem să ajungem lada de gunoi a Europei”, aşa cum ne spune prim-ministrul Tăriceanu, nu ţin când arunci o privire la felul în care se aplică taxa asta. La început era ne-europeană prin faptul că taxa mai aspru mașinile euro 3 și euro 4, adică cele mai căutate mașini la mâna a doua de către românii care aleg să își ia mașini din Germania, dar lăsa taxele jos pentru cele noi. Apoi lucrurile s-au inversat pentru ca acum, în ultima variantă, taxa de mediu cum a fost denumită, să enerveze pe toată lumea. Taxează aspru mașinile noi, dar lasă poarta deschisă vechiturilor.

Între timp, impunerea a ajuns să enerveze atât de mult oamenii de rând, că politicienii au mirosit voturi și s-au pus toți pe desființat taxa. Cel puțin în discursuri și interviuri la TV. Luni de zile nu s-a mișcat nimic vizibil, până când senatorii au declarat-o ilegală. Când toată lumea părea să se fi împăcat cu ultima variantă, apare din nou ceva care să bulverseze piața auto. Importurile par să se fi blocat din nou. A treia oară. Până și cei programați pentru formalități la Registrul Auto Român au început să dea înapoi. Dacă acum două luni se înghesuiau, astăzi 10% nu se mai prezintă.

Dacă e să lăsăm deoparte „bulibășeala” asta care ține deja de doi ani, partea șocantă este că avem totuși nevoie de o astfel de taxă, dar nu la modul în care arată acum. Să nu mă înțelegeți greșit. Nu m-am răzgândit, însă trebuie să fim realiști. Fiecare dintre noi trebuie să aibă posibilitatea, dreptul să îi spunem, să își cumpere o mașină. Nu avem salarile vesticilor şi nu ne permitem toţi maşini noi, la fiecare 3-5 ani. Aşadar un second-hand ne poate ajuta să ne mişcăm, să ne ducem copilul la şcoală, o bunică la spital etc. Rămânem însă datori ca aerul pe care îl respirăm să rămână respirabil. Din fericire nu trebuie să reinventăm roata sau apa caldă. Ca să împăcăm pe toată lumea putem face precum alte ţări mai… experimentate. Soluţia este o taxă anuală în funcţie de cât poluezi. Aşadar îţi cumperi maşina pe care ţi-o permiţi, dar plăteşti pentru cât fum produci. Astfel rămâi motivat să cumperi o maşină mai puţin poluantă, atunci când îţi vei permite. Sunt pregătit să pun pariu că nimeni nu ar mai contesta o asemenea impunere şi nu am mai avea scandalul nesfârşit pe care îl îndurăm parcă la nesfârşit. Dar atunci nu am mai trăi în România.

Ultimele articole

Articole recomandate

14 Comments

  1. „Poti primi articolele personal, tot ce trebuie sa faci este sa te inscri cu adresa ta de e-mail: ”

    George, gresesc eu sau s-a strecurat o greseala aici? „Inscri” sau „Inscrii”. Of, cat de departe sunt anii de scoala … Si eu am uitat cum e corect :)

  2. Cine isi inchipuie ca se va renunta la aceasta taxa nu stie pe ce lume traieste. Ori nu se va elimina deloc, ori va apare alta la fel de idiot gandita sau poate si mai idiot gandita. Romania e tara tuturor imposibilitatilor.

    Cea mai buna solutie ar fi „arderea” cetateanului la impozitul anual: cu cat ai masina mai veche, cu atat sa platesti mai mult, impozitul crescand cu fiecare an care trece si implicit masina devine mai veche; totul raportat si la cilindreea masinii, pentru ca o masina cu motor mai mare polueaza mult mai mult decat una cu un motor mai mic.

  3. La noi in germania asa functioneaza de zeci de ani…platesti in functie de norma de poluare si capacitatea cilindrica un impozit…INSA…acei bani se duc in mare masura in reparatii de autostrazi…si constructii noi . La voi s-ar duce in buzunarul politicienilor :( asta e diferenta.

  4. Ai lut-o inainte Mobiles_de. Asa este si restul comentariilor sant inutile.Vreau sa vin la voi, insa sant nevoit sa mai astept cine stie cat…In asta santem neantrecuti noi cei care ne spunem Romani.

  5. Din pacate banii s-au dus in buzunarele ghiolbanilor care ( inca ) ne conduc .
    Eu sunt pentru eliminarea taxelor de poluare pentru autovehicule , deoarece este dreptul fiecarui cetatean sa poata sa-si cumpere o masina dupa posibilitatile lui materiale .
    Daca masina este distrusa , nu o sa mergi prea mult cu ea si nici nu poluezi mai mult decat unul care are un Hummer nou , nout si care-si permite sa circule non-stop .
    George , de ce nu sustii introducerea taxei de poluare si la tractoare .
    Spatiile verzi din Bucuresti au disparut si sub ochii tai . ;)

  6. O intrebare: Am tot citit pe Internet ca s-a aprobat OUG 50/2008 care prevede eliminarea taxei de mediu si taxei de prima inmatriculare si returnarea banilor. Pana la urma e asa sau ba? Eu luna viitoare trebuie sa-mi inmatriculez masina.

  7. traim intr-o tara de prosti in care tot gunoiul se c.. in capul rominilor.intrebarei si discutii inutile.nu era de datoria RAR sa puna la dispozita tuturor lista cu normerle euro?Mamaliga nu explodeaza.cit sa tot asteptam sa fim tratati ca OAMENI.Romania e tara tuturor inafara de romini

  8. Vad ca ma citeste si pe mine lumea.
    Iata cum stau lucrurile din punctul meu de vedere.

    Anul trecut am cumparat o masina din Germania
    http://cazare-mamaia-constanta.ro/blog/2007/11/01/masini-de-vanzare-second-hand-noi-germania-vanzari-auto.html/

    Nu am luat o rabla ci o masina Euro 4.

    Avind deja o alta masina in circulatie non euro pot spune un pericol pentru masinile din trafic, mi s-a parut ciudat ca sa platesc taxa de inmatriculare in valoare de 1100 euro pentru masina motiv pentru care am dat Statul prin Ministerul Finantelor in judecata pentru recuperarea taxei.

    Procesul l-am cistigat pe 18 Septembrie si urmeaza sa primesc acasa actele pentru a trece la pasul 2 recuperarea banilor de la Finante.

    La inceputul acestuei lui am mai cumparat o masina din Germania
    http://cazare-mamaia-constanta.ro/blog/2008/10/03/sfaturi-achizitie-masini-de-vanzare-second-hand-noi-germania-vanzari-auto.html-2/

    Mai noua, tot Euro 4 si cu cele mai mici noxe dintre cele 3 masini pe care le am.

    Ei bine trebuie sa platesc 140 euro pentru ca masina asta polueza.

    Atita timp cit pentru prima masina non euro cit si pentru a 2 masina inmatriculata anul trecut nu sint obligat sa platesc aceasta taxa desi ele polueaza mai mult in comparatie cu ultima masina achizitionata voi da iara STATUL in judecata.

    Nu este vorba de suma si pentru 1 euro ii dadeam in judecata atita timp cit masura nu este corect aplicata.

    Problema se pune in felul urmator aceste procese costa bani ei bine cine le plateste NOI CONTRIBUABIILII ? nu vi se pare corect ca ar trebui trasi la raspundere nesimtitii care au facut legea ?

    Iar la final pentru ca sint foarte multi cei care nu stiu cum isi pot recupera banii INTERGRAL de pe taxa de prima inmatriculare si taxa de mediu le pot trimite eu pe email toate actele necesare.

  9. Draga George,
    Vreau sa te interesezi pentru tine insuti cati bani au fost alocati pentru canalizari cu statii de epurare, si cati bani s-au folosit… gandeste-te cata „materie” si ape uzate se varsa direct pe pamant si in apele noastre… Acum sa vorbim de poluarea masinilor, vrei?????

  10. Andrei ? Canalizari ???? statii de epurare??? poate au facut canal dintr-un buzunar in celalalt pt milioanele primite…despre statii de epurare nu discut ca risc sa primesc advertisment fiindca vorbesc urat…dar totusi ,unde sunt toti banii aia de la mii de romani care au platit taxa de prima inmatriculare? Autostrazi????ioc…ati facut una spre constanta si nici macar aia nu e gata…iar Buc-Pitesti era de pe vremea lui Ceausescu…Nu cumva ar fi mai bine ca industria sa se dezvolte (autostrazi pt transport bineinteles)ca oamenii sa aiba un post de munca si sa castige ceva (cel putin asa ca sa fie multumiti)…Vorbesti de canalizari si statii de epurare…ai fost prin afrika? sau amerika de sud? sau alte colturi ale lumii? crezi ca ei au asa ceva? crezi ca pt a incetini procesul actual de klima este de ajuns europa?

Dă-i un răspuns lui cristi_tt Renunțați la răspuns

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.