Ce-am pierdut din fondurile UE? Patru tone de euro.

Vreo patru tone de bani adică 200 de milioane de euro în bancnote de 50 de euro. 200 de milioane de euro care pot plăti câte un prânz copios la restaurant pentru fiecare român.

Atât s-au pierdut în modul silenţios de prin octombrie încoace pe şantierele de drumuri ale patriei. Suficient cât pentru o autostradă de 50 de kilometri făcută de la zero între Bucureşti şi Ploieşti, destul pentru toate mamele în concediu maternal… Destul cât să mă înfurie pe impotenţa mamelucilor care i-au pierdut.

Vorbim despre fonduri europene ISPA, adică de preaderare. Preaderare, adică bani disponibili înainte să ajungem noi în UE la 1 ianuarie 2007. Termenul limită era aşadar acum patru ani cu o perioadă de graţie de încă trei ani!! După şapte, opt ani în care ne-am bătut joc de timp, Europa a spus săptămânile trecute „stop joc” şi nu mai achită facturile. Grosul banilor pierduţi sunt pe vreo două drumuri naţionale şi calea ferata de la Bucureşti la Constanţa.

De unde credeţi că va fi acoperită gaura? Că lucrările sunt în derulare şi trebuie date gata… Aţi ghicit! Vor veni de la bugetul de stat, adică din buzunarele noastre. Aşadar pierderea este dublă. După ce nu i-am luat iniţial gratis de la UE, îi vom plăti oricum ca să terminăm şantierele. Rămân sub semnul întrebării şi banii pentru autostrada Deva-Orăştie pe care tocmai au contractat-o şi, dacă nu o finalizăm până la sfârşitul lui 2012, mai pierdem vreo 200 de milioane.

Şi încă nu am vorbit de fondurile post-aderare, adică POS-T (Programul Operaţional Sectorial – Transporturi). Adică banii pe care Bruxelles-ul ni-i dă ca să ajungem din urmă civilizaţia. Vreo 4,5 miliarde de euro. Multe zeci de tone de bani… Cât credeţi că am tras din ei?

Deşi ne sunt disponibili de trei ani, am încasat 1% şi aşteptăm decontul pentru următorul procent, vreo 240 de milioane de euro. Există un termen limită şi aici. 2013 plus doi ani de graţie dacă demonstrăm că am lucrat serios şi ne-am lungit din cauze obiective.

Cât credeţi că o să încasăm până în 2013? Eu nu pun pariu nici pe jumătate. Responsabilii de fonduri europene din ministerul transporturilor vorbesc cu voce scăzută despre cel mult 85-90%. Admit aşadar încă o gaură de cel puţin jumătate de miliard.

Să recapitulăm. 200 de milioane pierduţi clar şi încă 500 care urmează sigur peste doi ani. Nici un vinovat! Cum s-a ajuns aici, în următorul editorial…

Ultimele articole

Articole recomandate

6 Comments

  1. Trist, o alta zi din Romania si o constatare: aici civilizatia nu-si are rostul, orice schimbare nu are sort de izbanda!
    Rusine „puterii” actuale care de 7 ani continua sa isi bata jos de romani ca si premegatorii lor din ’89 incoace.

  2. Romanii pot acoperii aceste pierderi si multe altele. Nu conteaza volumul pierderilor sau al datoriilor si nici cauzele care au dus la aceste „anomalii economice”.

    Mai mult, pe linga bani pierduti guvernul vrea sa stearga datorii de peste 1 mld. de lei.
    In 2009, datoriile acumulate de catre compania Romarm cu filialele sale, Avioane Craiova, Industria Aeronautica Romana Braşov, Şantierul Naval Mangalia, Romaero, Uzina Mecanică Orăştie şi Construcţii Aeronautice, erau la nivelul a 917,4 milioane lei.

    Cit mai poate rabda poporul asta de oameni? Oare chiar sunt oameni aici?

  3. Buna seara,

    Este adevarat ca nu am primit niciodata raspuns la ce am trimis legat de acest subiect, dar nu voi obosi sa sper…
    O sa ma intrebati – de ce ? Iar eu am sa va raspund : daca as obosi copii mei ar insemna sa moara, asa ca nu am de ales si nu trebuie sa obosesc – priveste si spune-mi daca ati fi eu, ce ati face, ati continua, sau ati obosi :

    http://www.youtube.com/watch?v=0zV5Vu56wq0… via @ youtube

    Multumesc ca macar mi-ati dat sansa sa sper ca n-am sa obosesc…

    Daniela Zaharia
    tel.0763664224

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.