Cât de româneşti sunt maşinile străine

Cu greu găseşti azi un nume mare din industria auto care să nu aibă furnizor din România sau chiar o fabrică deschisă în România.

Dacia – Logan de la Colibaşi şi Fordul de la Craiova sunt doar începutul. Se mai vorbeşte de Mercedes, Mitsubishi sau Toyota. Acesta este însă numai vârful iceberg-ului. Pe lângă sute de mii de maşini construite aici, fabricile şi făbricuţele de la noi fac deja milioane de subansamble pentru industria auto. Mari producători şi-au transferat aici unităţi de producţie, găsind mână de lucru ieftină, dar şi piaţă de desfacere.

La Mioveni funcţionează deja fabrica de cutii de viteze a grupului Renault. Aici se fac cutii cu şase trepte pentru opt modele Renault şi pentru şapte modele Nissan, care pot fi cuplate la motoare pe benzină de 1,8 litri şi 2 litri, precum şi pe motoare diesel de 1,5 litri.

Meca Rectif, Franţa, are la Codlea o societate care produce cale pentru cutii de viteză. Firma este furnizor tradiţional pentru Renault şi Peugeot.

Tot la Codlea se produc de 15 ani finisajele de lux cum ar fi mahonul, nucul, etc. pentru modelele Mercedes (inclusiv S-Klasse) în fabrica Rolem.

Coreenii de la Daewoo au investit la Craiova într-o fabrică de motoare şi cutii de viteză, care a început să producă în 1998, la o capacitate de 200.000 de motoare pe an şi 170.000 de cutii de viteză. Şi în prezent, după preluarea uzinei de automobile de către americanii de la Ford, fabrica lucrează la capacitate şi continuă să exporte spre fostele fabrici Daewoo.

Compania germană Honsel a anunţat o investiţie la Slatina pentru producţia cap cilindru aluminiu cu tehnologie common-rail pentru viitoarele generaţii de automobile. Clienţii vor fi DaimlerChrysler, VW, PSA, Volvo, BMW şi Audi.

Producătorul italian de tobe de eşapament Cortubi este unul dintre furnizorii Renault care s-a instalat pe platforma industrială de la Mioveni. La Curtea de Argeş însă, din 1999, funcţionează societatea mixtă Romcat Borla, unde americanii de la Borla produc, printre altele, şi sisteme de eşapament. Anul trecut şi-a început activitatea şi unitatea dezvoltată în Turda de Manufactura Moderna de Metales, pentru producţia de tuburi metalice din oţel, oţel inoxidabil şi aluminiu, dar şi echipamente de suspensie şi direcţie.

Compa Sibiu este producătorul tradiţional de amortizoare şi arcuri în România. De 10 ani, a apărut societatea mixtă ThyssenKrupp Compa Arcuri, printre clienţii de top numărându-se Ford şi Iveco. Compa şi-a diversificat producţia, printre proiectele noi numărându-se producţia de ştergătoare de parbriz pentru Bosch, componente pentru turbosuflante sau casete direcţie pentru alţi grei din domeniu.

Sistemele de airbag-uri instalate deasemenea pe majoritatea modelelor se produc şi la Ghimbav în fabrica Autoliv. Dacă vă uitaţi pe instalaţia de sub scaunul maşini voastre veţi vedea această marcă.

Un alt exemplu: piaţa de roţi auto din oţel (jante) este acaparată de italienii de la Magnetto Wheels. Michelin are două unităţi de roducţie anvelope în Sălaj şi Prahova, Continental face inclusiv proiectare la Timişoara, Pirelli are de gând să deschidă o a doua unitate de producţie, În acest an, compania va mări şi capacitatea de producţie la fabrica existentă la Slatina, de la 2,5 milioane la 5 milioane de unităţi. Din totalul producţiei din România, 95% este exportat în ţări precum Germania, Franţa, Statele Unite ale Americii.

În domeniul cablajelor, concurenţa este deja dură la noi – Yazaki la Ploieşti, Calsonic Kansei, francezi (Valeo), nemţi (Leoni, Draxlmaier) etc

Am început să reluăm şi proiectarea de automobile. A se vedea Renault Technologie prin investiţia din Bucureşti şi parcul industrial de la Titu.

Saint Gobain, unul dintre cei mai mari furnizori din piaţă produce deja la Călăraşi.

În ultimul timp, fostul Sidex, actualul Mittal-Arcelor, a reluat livrările de tablă de interior pentru Dacia, aşadar nu vom mai lua tablă ieftină şi slabă calitativ din Slovacia, o facem aici. Vin însă austriecii de la VoestAlpine care vor construi un combinat siderurgic la malul Mării Negre. Austriecii sunt renumiţi ca furnizori pentru marii producători germani.

Ultimele articole

Articole recomandate

23 Comments

  1. Româneşti sau străine tot din Germania sau alte tari din vest este idicat sa le cumperi din cel putin 2 motive : pretul si calitatea.

    Eu la ambele masini cumparate din Germania cind am fost la reprezentanta Ford din Constanta sa fac diverse interventii cei de acolo spuneau : ia uita asta are dotarea aia aia aia si la noi nu a venit cu asa ceva.

  2. 1.Scuze pentru ca am intrecut masura intr-un post anterior.Nu se va mai intampla.

    2.Aveti dreptate, m-am convins si eu.Chiar daca teoretic un produs ar trebui sa fie acelasi peste tot in lume, practic lucrurile sunt putin mai complicate.Tocmai de aceea un Volkswagen Polo de exemplu vandut la 3 dealeri din Germania, Romania si Etiopia nu va avea niciodata aceeasi calitate peste tot.Ce sa-i faci, mai exista si cetateni de mana a doua sau a treia.

    3.Sunt suparat pe domnul George Buhnici pentru ca intr-o interventie de-a mea anterioara ”s-a facut ca ploua” si nu a mai binevoit sa-mi dea replica.
    Deci, George sustinea ca francezii nu s-au tinut de cuvant cu Loganul de 5000 EURO.Ei bine, eu zic ca da.De exemplu, in cazul unui Logan entry-level de 6400 euro (TVA inclus)…..pretul cerut de francez este de 5000 euro + 1000 euro TVA + 400 euro transport si castigul dealerului……deci asta e pretul final al versiunii de baza de 6400 euro.E vreo neclaritate?
    Il rog pe George pentru a doua oara sa comenteze cele afirmate de mine si sa nu se mai ascunda dupa deget.

  3. Mai veniţi cu exemple, poate facem un „ATLAS al ortopediei auto” :)
    @Marius Sorin
    De acord cu logica ta, însă omul de rând se aştepta la o maşină de 5.000 euro preţ final. Şi cred cu tărie că acesta este preţul corect pentru un Logan.

  4. eu sunt din arad. in judetul nostru sunt: yazaki, alcoa fujikura, delfingen, nexans, leoni wiring systems, coficab eastern europe, takata petri, bos automotive, delphi + altele de care eu nu stiu. toate produc subansamble auto, de la cablaje pana la centuri de siguranta, volane, etc.

  5. mă bag şi eu în discuţia despre Logan. Un cunoscut de-al meu care a fost taximtetrist a făcut peste 250k pe logan, în oraş normal, plin de gropi. Nu a avut probleme majore, exceptând reviziile periodice. Pentru români şi gropile lor mi se pare maşîna cea mai bună.
    Eu stau într-o comună de la munte, avem un lac foarte frumos în apropiere. Ei bine, la lacul cu pricina trebuie să cobori 1 km pe nişte serpentine destul de greu accesibile. Trebuia să vedeţi ford focus, vw passat şî golf cum se chinuiau să iasă de acolo, pe când daciile (logan, vechile berline) n-aveau probleme de genul ăsta. Distanţa mare faţă de sol o face perfectă pentru drumuri denivelate.
    A şi nu lucrez la Dacia, sunt un simplu student.

  6. Poti sa mai adaugi pe „harta” Ploiestiul ca furnizor de huse auto (partea textila originala a scaunului – nu porcariile din obor) pt clienti ca Nissan, Ford, Opel, Peugeot, Citroen etc.

Dă-i un răspuns lui Bloghita Renunțați la răspuns

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.