Preţurile par mari, dar sunt mici dacă te uiţi la costul motorinei şi al utilajelor. Dar să vezi cum vin firmele să ceară sume suplimentare pentru că a nins neaşteptat de mult, ori drumul a fost blocat şi nu s-a putut interveni. O să mă distrez cel mai tare când o să văd şi prima amendă pentru un inconştient cu anvelope de vară care se pune de-a latul…
Pentru drumurile incluse în nivelul I de viabilitate (autostrăzi, drumuri cu 4 benzi de circulaţie, drumuri cu 2 benzi care leaga capitala de oraşele reşedinţe de judeţ) standardul de cost este fixat la 4.509 euro/km pentru perioada 1 noiembrie – 31 martie. Pentru nivelul II de viabilitate (drumuri naţionale din clasele tehnice III şi IV, cu trafic între 3.501-8.000 vehicule în 24 de ore, respectiv 750-3.500), standardul de cost este de 3.688 euro/km, iar pentru nivelul III (restul drumurilor naţionale care trebuie menţinute în stare de viabilitate) acesta este de 2520 euro/km.
Standardele de cost iau în considerare următoarele condiţii: repararea părţii carosabile şi asigurarea scrugerii pluviale din zona drumului, completarea semnalizării rutiere specifice activităţii de iarnă, asigurarea circulaţiei rutiere în timpul iernii, stabilirea nivelurilor de viabilitate a drumurilor de intervenţie şi dotare a bazelor de deszăpezire pe timp de iarnă, organizarea unităţilor operative de acţiune şi dotarea acestora cu utilaje şi echipamente corespunzătoare nivelurilor de intervenţie, asigurarea unităţilor de intervenţie cu materiale antiderapante, materiale chimice, carburanţi, lubrifianţi, etc., apărarea drumurilor contra înzăpezirilor prin panouri parazăpezi, perdele de protecţie şi construcţii speciale contra avalanşelor, sistem de informare publică asupra stării de viabilitate a drumurilor publice de interes naţional prin comandamente de iarnă. La stabilirea costului unitar s-a luat în calcul un procent de 12% cheltuieli indirecte şi 5% profit al operatorilor economici.
sursa: Comunicat al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii
altfel zis, atat costa cand nu ninge. Daca ninge, cerem bani in plus, nu?