Categorie: Editorial

Bloggeri vs. cititori – toată lumea pierde

Am citit-o pe Simona Tache pe nerăsuflate. Rar mi se întâmplă să rabd peste 1000 de semne, dar Simona spune bine ce zice în articolul ei de astazi despre înjurăturile nemeritate. E o problemă de care jurnaliștii de speță nouă, adică bloggerii, se lovesc suficient de de des încât să scoată peri albi pe cap și onomatopee din gură.

Împărtășesc supărarea ei, dar nu aș fi însă chiar atât de vehement. Am încasat și eu destule înjurături de la simple bobârnace anonime până la pumni, ochi vineți, tăieturi pe piele. Pe blog vin uneori mesaje care ar zbârlii pielea pe mama. Am făcut chiar și arest la bulgari din cauza avântului meu jurnalistic. Am motive să fiu frustrat de chinurile meseriei online și offline. Dar nu sunt.

Am stat și am cântărit cum să abordez problema și am ajuns la concluzia că un răspuns la fel de dur nu rezolvă conflictul. Guralivii sunt o minoritate toxică pe care o tratez după un principiu pe care l-am regăsit și la Chinezu. Suntem cu toții începători în domeniul acesta nou numit blogosferă și ar trebui să avem puțină răbdare înainte să ne smulgem jugulara. Trebuie să îi tratezi cu indulgență pe cititorii noi care fac scandal și să îi ajuți să schimbe tonul ori să le arăți ușa. Cred că îi poți face să înțeleagă că blogul este un spațiu de exprimare unde tonul este stabilit de blogger. Când bloggerul mai și înjură, nu poți aștepta mai bine de la cititor.

Acum vine pe tapet problema publicității. Mă adresez cititorilor, pe care îi îndemn să fie realiști. Oameni buni, săracul blogger cinstit… mai și mănâncă. Așadar nu e sfânt, că numai Iisus a postit, și numai 40 de zile. Nu voi începe o retorică lungă despre valoarea muncii și remunerație. Din nou, a spus-o bine Simona Tache. Gândiți-vă totuși că atunci când vă bucurați la vederea unui nou drivetest video la mine pe blog, eu am cheltuit deja bani destui din salariul de la Știri și timp liber din week-end. Dacă aș lua numai câte 1 leu de la fiecare cititor care mi-a mulțumit deja pentru ponturi sau m-a felicitat că l-am salvat de la o pagubă aș fi bogat și în bani, nu doar în laude. Am început prima campanie plătită pe blog cu cei de la AutoSoft și vă anunț că nu e prima. Am încercat să o fac interesantă pentru că despre anvelope sunt multe lucruri de spus și am ambiția să spun că episoadele sunt mai degrabă educative decât publicitare.

Ca să tragem linie, cred că aceasta este singura variantă viabilă. Nu e nimic pervers la mijloc. Mărcile pe care le folosești zilnic și poate ai ajuns să le apreciezi au ajuns la tine tot prin publicitate. Pur și simplu nu cunosc o soluție mai bună.