Categorie: Auto

Am condus Saab Aero 9-3 XWD

Saab 93

Fără metafore. Saab Aero 9-3 XWD este cel mai bun 93 din toate timpurile. Atenție, se citește (nouă, trei) nu (nouăzeci și trei). Dați o căutare pe Wikipedia ca să înțelegeți de ce.

Sistemul de tracțiune integrală transformă o mașină, hai să zicem premium entry-level, adică una scumpicico-accesibilă într-o uzină de mâncat asfalt. Oricât de jos apeși pedala de accelerație, XWD-ul o catapultează fără să scârțâie, cel puțin pe asfalt uscat. Pentru cei pasionați de detaliile mecanice, responsabile sunt două diferențiale, dintre care cel de pe spate cu alunecare limitată, mai pe românește cu capabilități sportive veritabile. Asta înseamnă că tot cuplul va fi pus la roată fără greșeală, iar asta te poate duce către păcatul de a crede că ești atotputernic la volan. Motorul V6 de 2,8 litri cu turbină întregește senzația, mai ales când duci acul martorului de bord turbo în zona de putere maximă. Unii mai puțin experimentați ori prea dependenți de adrenalină au făcut greșeală de a crede că se vor putea și opri la fel de repede după ce au decolat spre 100 kmh în 5,7 secunde.

Interiorul nu a evoluat prea mult în ultimii ani la Saab, iar asta insist eu că e o treabă bună. Majoritatea mărcilor înnoiesc și ieftinesc, însă suedezii se încăpățânază să folosească tot piele, aluminiu și plastic de foarte bună calitate, deși pe alocuri puțin demodat. Mi-au plăcut foarte tare jucării precum joystick-ul de la gurile de aerisire, butonul „nightpanel” care stinge luminile din bord și majoritatea martorilor, mai puțin vitezometrul sau pur și simplu așezarea consolei centrale ușor orientate spre șofer ca într-un avion.

Căci nu aveam cum să nu ne legăm de „gena” de aviatori a sudezilor de la Saab. O altă chestie absolut tipică este poziția contactului cu chei, între scaune, ca la avion, așezat astfel cu un motiv precis. Te urci în mașină, pui cheia în contact, bagi în viteză și apoi pornești muzica dintr-o singură mișcare a mâinii drepte din spate până în față. Bine, acesta e un joc al imaginației, însă motivul principal e siguranța. Mii de șoferi s-au ales în ultimii zeci de ani cu genunchii zdrobiți la impactul frontal de… contactul cu chei așezat pe coloana volanului. O lecția pe care Saab a învățat-o din greșelile altora.

Ca să tragem linie, mașina este superbă din toate motivele de mai sus, însă are și câteva defecte majore. Pe dedesubt este foarte Opel Vectra, asta din cauza General Motors care a deținut/deține (Dumnezeu mai știe) marca de prea mulți ani. Recunoști păcatele zgârceniei și la mânerele de la uși, tipice din nou pentru surorile din GM, mult mai ieftine și mai urâte decât cele clasice Saab. Și nici cutia de viteza pare puțin prea încăpățânată să schimbe la turațiile mari de care este capabil motorul. În final prețul care, dacă știi deja că nu vei cumpăra decât o Vectra mult mai bine finisată, nu se justifică. Pentru pasionații mărcii rămân încă la înălțimea tradiției numai modelele 9-5. Așadar, mi-aș cumpăra 9-3 numai la superofertă, iar la importatorul Augusta Motors sunt câteva interesante pe care le atașez, sau poate second hand la prețuri excepțional de bune de la nemți. Aș căuta nivelul de dotare Aero pentru aspectul absolut tăios și aerodinamic.

Pagina importatorului

Oferte second hand

Modele second hand pe mobile.de