M-am săturat să îi aud pe cei de la Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile lamentându-se despre cât de greu le-a mers în 2008. Hai, măi băieţi! Chiar nu aţi mai vândut nimic anul trecut? Criza a venit prin septembrie şi până atunci nu mai pridideaţi să ne anunţaţi depăşiri ale vâzărilor de tablă cu roţi la hectar. Când piaţa se aşează în sfârşit şi cu „ajutorul” crizei financiare, voi nu ştiţi decât să cereţi ajutor? Hai să vedem şi noi preţuri normale la maşinile noi, la piese, la manoperă şi vă garantez că oamenii vor reveni la cumpărături. După ce i-aţi jecmănit ani de zile, acum vă vedeţi nevoiţi să mai renunţaţi la flotele de corporaţie şi să vă concentraţi pe serviciile de o calitate mai bună.
2008 – un an brutal, cu evolutie imprevizibila a pietei auto din Romania
Daca la inceputul anului 2008 APIA estima o crestere de cca 5% a pietei auto, previziunile fiind sustinute de evolutia din anii precedenti, de gradul redus de motorizare (autovehicule/1000 loc.) din Romania, dar si de existenta unei taxe auto suficient de
stimulatoare pentru achizitia de masini noi in detrimentul celor rulate, evolutiile ulterioare au facut ca la sfarsitul anului sa inregistram o scadere de 11,7% la nivelul intregii piete, cu o
scadere si mai pronuntata a segmentului de autoturisme (-14,1%).
Si mai grav este faptul ca cea mai mare influenta asupra acestor rezultate se datoreaza volumelor inregistrate in ultimul trimestru, cand, de la luna la luna, s-au inregistrat chiar cifre
cu peste 50% mai mici decat cele similare din 2007.
Situatia nu este mult mai buna nici pe ansamblul Uniunii Europene (inmatricularile de autoturisme noi au scazut cu 7,8%), dar ceea ce s-a intamplat in Romania cu piata auto este
mult mai preocupant, daca avem in vedere amplitudinea acestei scaderi din ultimul trimestru (de la un – 2,6% cat era la sfarsitul lui septembrie la -14,1% la finele anului, in comparatie cu piata UE, care a inregistrat o contractie mult mai mica; in septembrie scaderea era de 4,4%).Ca si volum general al pietei, in Romania s-au comercializat in acest an 324.080 unitati (-11,7%), din care 270.995 (-14,1%) autoturisme, 48.920 (+2,0%) autovehicule comerciale
si 4.165 autobuze (+28,7%).Producţia naţională. Productia este segmentul care a inregistrat in decembrie cea mai mare scadere fata de luna similara a lui 2007 (-78,6% !), chiar daca pe ansamblul anului, aceasta mai inregistreaza un plus de 1,5%, la un volum total de 245.308 unitati. Scaderea cea mai importanta au inregistrat-o autoturismele (-1,3%, pe un volum de 231.056 unitati). In
acelasi timp ce vehiculele comerciale au inregistrat un important +87,4% (13.964 unitati).In conditiile in care 2/3 din productia nationala a fost exportata, este evident faptul ca activitatea de productie a fost sustinuta in principal de cererea externa, aceasta atingand un
volum de 156.098.
Exportul. In conditiile in care Dacia, pe tot parcursul anului 2008, a fost una dintre performerele pietei europene, inregistram la acest segment o crestere de 26,0% (156.098
unitati). Totusi, in spatele acestei cifre, este de remarcat un -70,1% fata de decembrie 2007 inregistrat de exportul de autoturisme, aceeasi situatie regasindu-se si in comparatia cu
luna noiembrie a acestui an (-69,0%).Importul de autovehicule a inregistrat in decembrie 11.461 unitati, in scadere cu 49,7% fata de aceasi luna din 2007, iar pe ansamblul celor 12 luni din 2008 (232.555 unitati), ceea
ce face ca fata de volumul de anul trecut scaderea sa fie de 6,6%. Aceasta scadere s-a datorat in special segmentului autoturisme (189.050 unitati), a carui scadere procentuala a fost de 7,7%.
In ceea ce priveste vanzarile de autoturisme din import, echipate cu motoare diesel, ar fi de remarcat faptul ca scaderea acestora (-18,3%) este peste media pietei de import.Importul de vehiculele comerciale. Cu cele 39.352 unitati, nici acesta nu mai este in situatia de a incheia favorabil anul 2008, scaderea inregistrata fiind 3,9%, desi la sfarsitul lunii
trecute acesta mai avea inca un +3,3%. In plus, este de remarcat, ca si semnal puternic negativ, faptul ca in toate cele trei luni ale anului 2008 s-au inregistrat scaderi fata de lunile
similare din 2007, aceasta situatie culminand cu scaderea din decembrie (-65,4% fata de 2007).Au fost totusi si segmente care au inregistrat cresteri la import, ca de exemplu vehiculele comerciale usoare (26.458 unitati / +2,4%) si vehiculele comerciale 3,5-6t (2.485 unitati)
a caror crestere a fost chiar importanta (+63,9%). In ambele cazuri, avem insa scaderi importante daca ne raportam atat la luna precedenta (noiembrie) a acestui an cat si la luna
decembrie a anului trecut,Segmentarea in functie de marca. Dacia, cu cele 84.709 unitati vandute (26,1% cota de piata), este urmata de Volkswagen – 23.887 unitati (cota de piata de 7,4%), Skoda – 23.189 unitati (cota de piata 7,2%), Ford – 22.139 unitati (6,8% cota de piata) si Renault cu 22.073 unitati (6,8% cota de piata), aceste cinci marci totalizand impreuna peste 54% din piata auto din Romania.
Autoturisme. In ceea ce priveste segmentul autoturismelor, cu cele 270.995 unitati, acesta inregistreaza la sfarsitul lui 2008 o scadere de 14,1% (cu o scadere semnificativa de 53,0%
in luna decembrie 2008 fata de decembrie 2007).
Intr-un clasament al celor mai importante evolutii, putem remarca cresterile inca importante ale unor marci precum: Mazda (190%), Cadillac (171%), KIA (156%), Suzuki (98%), Maserati (86%), Jaguar (84%), Subaru (61%), Lancia (53%), Mini (37%) si Smart (30%).Cele mai importante scaderi raportate la 12 luni sunt inregistrate de catre Geely (-90%), Daewoo (-58%), SsangYong (-51%), Great Wall (-49%), Chrysler (-43%), Alfa Romeo (- 35%), Renault (-34%), Citroen (-28%), Chevrolet (-27%) si Peugeot (-27%).
Autovehicule comerciale. Cu toata cresterea sa de 2,0% (48.920 unitati), inregistrata la sfarsitul anului 2008, si acest segment a avut in ultima luna o scadere semnificativa fata de
decembrie 2007 (-61,1%). Nu putem decat remarca faptul ca aceste scaderi sunt generate de comprimarea activitatii economice cauzata de actuala criza financiara, ele fiind asteptate sa continue si in lunile viitoare.Concluzii. Dupa cum mentionam si in conferinta de presa APIA din 14 ianuarie, principalele cauze ale scaderilor din ultima perioada sunt legate de criza financiara globala, in special ca
urmare a restrangerii accesului la mijloacele de finantare, dar mai ales de intrarea masiva de vehicule uzate, care in perioada iulie-decembrie 2008 au beneficiat de o taxa auto mai mica
comparativ cu cea din prima parte anului (cresterea pietei de vehicule rulate a fost in 2008 de 143% !).Pentru a se redresa si a mentine locurile de munca din industrie, contribuiind totodata si la crearea avutiei nationale (cca. 8,5% din PIB), sectorul auto din Romania trebuie sustinut – asa cum de altfel o fac si alte tari -, cu masuri concrete si care sunt deja abordate la nivel european de mai multe state membre.
Aceste masuri au in principal in vedere:
(a) stimularea achizitiei de vehicule mai putin poluante (noi) si
(b) stimularea casarii vehiculelor vechi (similar cu programul de innoire a parcului auto
“prima de casare”, derulat in ultimii ani si la noi in tara).
Iar aceste doua masuri trebuie institutionalizate imediat !sursa APIA
Sunt niste hoti. Oricum, cu scaderi cu tot, piata este peste nivelul din 2006, cand n-a murit nimeni de foame.
Eu cred ca aceasta criza este binevenita pentru sectorul auto din Romania si este in avantajul clientilor !
Trebuie sa se termine odata cu profiturile nesimtite !
in plia criza renault trimite angajatii la Bucuresti cu autocare sa viziteze orasul . Pe fraieri ii dau afara pe smecheri ii plimba prin tara .
Si totusi, cine sunt „Geely (-90%), Daewoo (-58%), SsangYong (-51%), Great Wall (-49%)” ?? :))