Categorie: Auto

Trebuie să vorbim despre anvelope. De vară și de iarnă. (P)

MICHELIN CROSSCLIMATE

MICHELIN CROSSCLIMATE

Doi șoferi din trei merg tot anul cu anvelope de vară, conform unui studiu Michelin.

Cum ar fi să te salvezi pe tine iarna asta, pe ceilalți din mașina ta plus, eventual și pe nefericiții care îți vor trece calea pe trecere sau pe lângă? Poate și pe mine într-un taxi din tablă de grosimea cartonului?

Dacă ai citit până aici ai șanse prea mari să fii unul dintre ei. Și nu am cuvinte să îți spun cât de mult greșești. Indiferent de motiv, nu ai nici o scuză să riști și pentru alții, nu doar pentru tine. Dacă folosești în schimb anvelope de iarnă tot 365 de zile pe an, o să îți spun că ești cel puțin la fel de periculos. E valabil și pentru cei care se fac că le uită și restul anului după ce au ieșit cu ele din iarnă, că oricum le schimbă de la toamna viitoare. Foarte greșit. Îți explic imediat de ce.

1. Anvelopele standard de vară
Sunt făcute să fie bune la temperaturi de peste 7 grade Celsius. De ce? Cauciucul din ele e puțin mai tare ca să țină mașina pe asfaltul ce se poate încinge spre 60 de grade. Compusul din ele e suficient de încăpățânat să reziste cel puțin 2-4 sezoane în funcție de kilometrii pe care îi parcurgi. Frânează eficient mai ales pe uscat și se descurcă decent pe umed câtă vreme nu sunt… tocite. Nu o să intru aici în avelopele speciale cum ar fi cele sportive, de circuit, rally, offroad dar îți pot confirma că și ele sunt păcătoase pe zăpadă câtă vreme nu au crampoane sau ținte. Nu intrăm azi în detalii.

All Season Tires vs Winter Tires

All Season Tires vs Winter Tires

2. Anvelopele standard de iarnă
Sunt gândite să fie eficiente sub 7 grade Celsius. Așa e gândit compusul chimic din ele, să le păstreze suficient de moi chiar și la -20, -30 de grade când cele de vară sunt deja tari ca piatra și aluneca precum sania de la prima frână. Cele de iarnă mai au ceva. Acel profil dințat ca un ferăstrău ce le ajută să se cațere chiar și pe gheață.

De aceea anvelopele de iarnă sunt… de iarnă. Nu doar pentru că sunt mai moi ci și pentru profil, adică acești dinți de “cățărare” să le zicem. Acum imaginează-ți ce se întâmplă cu acei dinți din cauciuc când se încing și se freacă violent pe asfaltul fierbinte al verii la fiecare demaraj. E ca și cum toată vara ai făcut jogging cu ghetele și te miri că nu mai prind pe zăpadă pentru că li s-au tocit tălpile.

Anvelopele de vară și cele de iarnă sunt așadar precum ziua și noaptea. Au doar o fereastră foarte scurtă în care se întrepătrund. Vorbim despre noiembrie și martie când temperaturile medii se așează pe la… ai reținut corect, 7 grade Celsius. Într-o țară cu iarnă grea și vară caniculară, TREBUIE să schimbi anvelopele în fiecare sezon… cu o singură excepție.

bc100109

Michelin vinde o anvelopă numit Cross Climate. Nu vor să îi spună all-season pentru că nu este pentru toată lumea, dar dacă stai în oraș unde prinzi zăpadă ocazional, o poți considerea o soluție pentru întregul an. De ce? Este certificata 3PMFS, adică are pe ea simbolul cu 3 vârfuri muntoase/fulg de nea pentru utilizarea in conditii de iarna ocazionale. Deci zăpadă, gheață ocazional, umed cât cuprinde și asfalt uscat tot anul. Pentru conditii de iarna ca la munte, gama Alpin rămâne prima recomandare însă câtă vreme faci mai degrabă naveta prin orașe și pe drumuri deszăpezite cât de cât, Cross Climate sunt OK. Le-am mai prezentat aici pe blog și reacțiile cititorilor sunt bune.

Și dacă nu îți pasă de siguranță, poate măcar de amendă. Poliția va ieși cât de curând la vânătoare de “șlapi” pe drumurile naționale care blochează coloana ca domnul din imaginea alăturată.