Nu plătesc, doamnă! Sau cum scapi de facturi!

carte-postala_web.JPG

Cel mai bun pont de ceva vreme încoace este cel pe care mi l-a vândut un avocat. Ştiaţi că toate facturile neplătite se prescriu după trei ani? Adică nu te mai poate obliga nimeni şi nimic (în afară de bunăvoinţă) să le plăteşti. Aici intră bineînţeles şi facturile de telefon mobil. Ce veste bună! Aşa că o anunţ şi pe această cale pe duduia de la EOS KSI că nu plătesc. Găsesc mârşavă şi lipsită de bun simţ metoda lor de a mă contacta şi ameninţa. Să detaliem.

Aşa cum fiecare puşcăriaş are o poveste a nevinovăţiei, aşa am şi eu una. Prin 2000, când încă eram uşor naiv şi încrezător am luat o ţeapă originală. Un coleg de la Gazeta de Transilvania, pe numele său – îl voi spune ca să îl fac de ruşine – SILVIU PRESCORNIŢOIU – un om cu un caracter infect, un mincinos şi un bişniţar m-a atras într-o capcană facilă. Proaspăt reporter, la 18 ani, în redacţia Gazetei am acceptat uşor să iau încă un număr de telefon de la CONNEX pe care să i-l ofer spre utilizare în schimbul promisiunii că va plăti la timp fiecare factură aferentă numărului său de telefon. Omul m-a convins că are nevoie de ajutor pentru un motiv de care nu îmi amintesc, dar părea credibil pe atunci. Nimeni nu m-a avertizat că acest coleg este de fapt un ţepar. Aşa că după prima lună acumulase deja convorbiri de 220 de dolari. Eu câştigam mai puţin de zece dolari pe lună, aşa că am găsit suma astronomică. Mi-a promis solemn că are de gând să plătească. Ceea ce bineîneţeles că nu a făcut, lucru pe care l-am aflat în momentul când şi abonamentul meu a fost blocat pe cale de consecinţă a faptului că el nu a vărsat un leu în contul Connex.

Am trecut succesiv prin fazele cu rugăminţi, insistenţe şi ameninţări. După şapte ani s-au adunat, cu penalităţi, peste 2.000 RON. Prescorniţoiu a rămas acelaşi. De atunci nu am mai reuşit să fac un abonament pe numele meu la nici o companie de telefonie mobilă. Sunt în Preventel – baza de date comună Orange-Vodafone cu rău-platnici. Vodafone a vândut între timp creanţa către diferiţi recuperatori de debite (probabil la pachet cu a altor mii de rău-platnici) . La un moment dat mă căuta o doamnă de la Connex, apoi o firmă de avocatură, apoi încă o firmă până ieri. Au preluat această creanţă cei de la EOS KSI. S-au gândit probabil că au metode mai originale şi eficace să scoată bănuţul de la debitori. Iată ce înţeleg prin metode de a găsi oamenii. O carte postală roşie pe care nu scrie cine te caută şi de ce. Doar o căsuţă poştală şi un număr de telefon. Cică să sun urgent. S-au bazat probabil pe curioziotatea care a omorât şi pisica. Iar eu sunt curios şi bineîneţeles că am sunat. O duduie înţepată a început pe un tot sobru să mă anunţe că mă paşte o mare nenorocire dacă nu le dau toţi banii. Am încercat să o domolesc spunându-i că îmi ştiu drepturile, că nu mai are cum să îmi ceară bani acum, după şapte ani şi că trebuia să mă dea în judecată acum vreo cinci ca să mai ia ceva de la mine. A recunoscut că nu are cum să îmi ia bani, dar a trecut la planul doi cu ameninţări cu o bază de date a rău platnicilor care se va crea de anul ăsta şi că nu o să mai iau credite sau abonamente. Probabil că nici măcar la Metrorex, că altele nu mai am pe numele meu!! Am luat-o câteva secunde totuşi în serios şi l-am întrebat despre acest caz pe campionul recuperatorilor, avocatul Iulian Urban. Iată răspunsul său:

Intr-adevar prescriptia dreptului la actiune opereaza la 3 ani de zile de la nasterea unei restante. Dincolo de acest termen, creditorul nu mai poate sa actioneze debitorul in judecata pentru plata unei datorii, adica nu mai poate obtine concursul fortei coercitive a statului roman pentru constrangerea debitorului.
Cei de la EOS KSI incearca sa te convinga sa platesti restanta si asta este ok, insa sub nici o forma nu ar putea sa te induca in eroare , sa iti spuna ca te baga pe liste negre, pentru ca nu pot face acest lucru si nu este deontologic profesional.
Notiunea de lista neagra in schimb, inseamna ca , in baza de date a EOS vei ramane ca nu ai achitat aceasta datorie si aici trebuie sa intelegi doua aspecte :

1. nu vei fi inregistrat la Biroul de Credit pentru ca asa cum vei citi aici, practic de la 01.01.2008 la Biroul de Credit nu se mai inscriu decat strict restantele din segmentul de creditare bancara;
2. tu vei ramane probabil in baza de date a EOS
3. mai exista de asemenea un aspect : intre Vodafone si Orange exista incheiat un acord de prin 2000, in baza caruia, ei schimba date si inregistreaza pe cei care nu isi platesc datoriile ; aceasta baza de date, incepand cu 01.01.2008 este insa ilegala, adica Orange nu te poate refuza sa iti faca abonament pentru ca ai o restanta la Vodafone, intrucat Autoritatea pentru Protectia Datelor Personale , a spus clar ca nu se pot constitui intre agenti economici, care opereaza pe aceeasi piata sau pe piete diferite, structuri similare cu birourile de credit; asta inseamna ca, doua firme nu pot sa utilizeze cu consecinte impotriva unor consumatori, datele legate de restantele inregistrate de acestia; daca tie ti s-ar interzice la Orange sa iti faci abonament pentru ca ai o datorie neachitata din 2000 la Vodafone, poti sa dai in judecata Orange si, 100 % ai castiga procesul si acestia ar fi obligati sa iti deschida contract.

Prescriptia dreptului la actiune in sens procesual inseamna de fapt o sanctiune stabilita prin lege, indreptata impotriva creditorului, care timp de 3 ani de zile , demonstreaza nepasare in recuperarea banilor sai, astfel incat daca el nu da in judecata un debitor in acest interval, se presupune ca nu a fost interesat in colectarea banilor, si atunci nu mai poate actiona in judecata debitorul.

Urban Iulian

Aşa că îi transmit şi pe această cale doamnei de la EOS KSI că mi se rupe de ameninţările ei şi vă doresc tuturor la fel.

Ultimele articole

Articole recomandate

930 Comments

  1. am o restanta si telefonul blocat acum nu imi vin decat penalizari as plati dar doar ce am vorbit nu toate prostiile pe care ei le pomenesc in factura *la zapp*
    va multumesc

  2. Am si eu o intrebare daca am o restanta de mai bine de 3 ani si dupa acesti 3 ani cei de la Eos Ksi m-au sunat si m-au amenintat sa platesc eu platind doar o parte din suma implicit recunoscandu-mi datoria… ce fac? platesc mai departe? sau renunt ? ce patesc daca nu mai platesc?

  3. lory, pentru ca prescrierea să devină activă trebuie să fi trecut trei ani de la emiterea facturii sau ultima ta plată către creditor / firma la care ai datorie.

    Pentru toată lumea, încă o dată. Dată aţi făcut cu bună ştiinţă o datorie, plătiţi. Dacă au trecut trei ani, e vina lor că nu v-au luat banii. În intervalul de trei ani vă pot ameninţa (asta vor face pentru sume mici) sau vor acţiona în instanţă pentru a vă executa orice bun (pentru sume consistente unde să merită efortul unor avocaţi plătiţi). Scurt pe doi.

    Şi vă mai mulţumesc pentru aprecieri. Împrăştiaţi vorba. Asta e democraţia – dreptul meu, sfânt.

  4. Si ti se pare corect sa te porti asa? In momentul in care ai semnat un contract ti-ai asumat raspunderea pentru indeplinirea obligatiilor. Teoretic ai consumat, deci trebuie sa platesti. Ce ai fi facut in cazul in care ai fi incheiat un abonament pentru tine si serviciile oferite nu ar fi fost de calitate? Sau s-ar fi defectat aparatul iar ei nu l-ar fi reparat in garantie, pe motive gasite printre chichite legale… NU trebuie sa folosim legea impotriva celor care sunt corecti. Ai gresit sa ai incredre intr-un om dar datoria iti ramane tie. Sau de ce nu as face eu acum abonament la Orange, tot pe numele tau si nu ti-as plati factura? Iata o idee…

  5. Sa traiesti! ditamai jurnalistul care face teoria chibritului in alte reportaje despre asa zisii „”tarani” care-si iau touareg. E evident vorba de invidie si de rau plata, pe un fond de incapacitate in a citi un contract. e de bine faptul ca nici nu-ti dai seama cat de imoral esti, iar sa te acuz ca ai fi amoral, nu o sa ofac. zarzavatul in piata il platesti daca babutza ce vinde patrunjel nu se uita cand subtilizezi legatura?

  6. Aviz AlexLucian48 si altora cu comentarii asemanatoare!
    Priveste-te putin in oglinda inainte de a face astfel de comentarii. „Ditamai jurnalistul” asta a facut mult mai mult bine pentru cei din jur decat ai facut dumneata. Nu esti in masura sa judeci astfel un om care, direct sau indirect, mai trage cate un sut sistemului. Daca ai fi avut in fata vreun membru al lumii interlope sau vreun „demnitar” ce isi etaleaza hoitul prin guvern, sunt sigura ca ti-ai fi bagat capul in pamant si n-ai fi avut curajul sa ii spui „HOTULE” in fata.

    Sa aveti sanatate.

  7. Salutare
    am si eu o intrebare ? Sora mea a avut un abonament Zapp si a renuntat la el de un an si totusi ei au spus ca trebuie sa plateasca 200 de $ pt telefoanele pe care ei nu au vrut sa le ia inapoi ca sant vechi. Acum dupa un an o ameninta cu tribunal si firma de recuperatori. Va rog ajutati-o ca saraca e disperata. Nu sti ce sa faca. Inca nu au trecut 3 ani. Poate sa treaga inca 2 ani de timp?
    Va multumesc
    Lucia

  8. salut…vreau sa discut putin cu tine pe tema asta…eu am fost dat in judecata de vodafone anul trecut in februarie.am 3 ani de la prima restanta,dar numai un an si ceva de cnd am fost dat in judecata si datoria mea a fost preluata de o firma de recuperari.deci?mai trebuie sa treaca 2 ani,sau am scapat deja de ei? astept raspuns te rog mult.cu stima alex dragan

  9. Buna George,

    Dupa ce am patit atatea cu Orange-ul asta mai mult maro decat portocaliu :), astazi m-am uitat pe site sa vad cum mai stau cu factura si am vazut ca am de platit 120 de lei.
    De abia asteptam sa scap de ei dupa un contract de 2 ani, dar nu credeam ca o sa mi-o mai faca iar pana in noiembrie, cand pot sa reziliez contractul. Incerc sa iti scriu cat mai pe scurt si te rog mult sa imi raspunzi pentru ca vreau sa reziliez ACUM contractul dupa nesimtirea pe care au avut-o si nu stiu daca nu ma vor pacali din nou.
    Pe 29 mai 2007 am activat o optiune de 180 de minute. Mai aveam o optiune permanenta tot de 180. Luna trecuta si de obicei in fiecare luna, daca nu termin minutele, din cauza ca sunt foarte ofticata pe ei si pentru ca nu reporteaza niciun minutel, incerc sa ajut si eu cate un prieten care are nevoie de bonusuri pe prepay :). Asadar, si luna asta am facut la fel. Pe 25 am inceput sa bag minute.
    Uitandu-ma azi pe site, am avut un soc. Cum nu sunt mare amatoare a vorbitului la telefon, nu prea depasesc 60 de lei pe factura. Sun la ei si imi raspunde o domnisoara care imi spune ca optiunea activata pe 29 mai 2007 s-a terminat pe 25 iunie 2008 ???, ce coincidenta, exact cu o zi inainte de a-mi intra minutele pentru luna urmatoare. Si ce acceptiune ciudata au pentru termenul de „1 an”!!! In plus, mi s-a zis ca trebuia sa tin eu minte data la care mi se termina optiunea, ceva de genul sa adaug pe calendar la aniversari, pentru ca ei nu aveau nicio datorie sa imi aduca aminte acest lucru. Si ce nu mai inteleg este de ce nu au schimbat ordinea, de ce nu au considerat ca s-au terminat minutele din optiunea permanenta primele, din moment ce ambele sunt in acelasi regim, oricand si numai in retea.
    Chiar am nevoie de un sfat si m-am saturat sa fiu trasa in piept de asa-zise companii respectabile.

    Apreciez mult sfatul tau.
    Multumesc.

  10. recent mi-a fost respinsa masina adusa din germania la rar pe motiv ca are noxele peste limita maxima admisa.e un ford focus din 2003 tdci.masina merge perfect, nu se vede urma de fum cand o accelerez.totusi miau respins-o.vreau sa va intreb acum cu noile norme nu platesc exact cat imi scoate noxele?ce treaba mai au ei cate grame de carbon scoate masina ?sau ma insel eu?

  11. salut…..aceiasi problema o am si eu dar cu alta retea de telefonie,mai precis cu ZAPP.Sa fiu cat mai pe scurt :In 2006 am incheiat un contract cu cei de la ZAPP pentru 2 abonamente pe o perioada de 1 an,dupa cateva luni telefoanele pe care le-am primit s-au defectat,nu mai avem semnal,se inchideau de la sine si multe alte belele,dupa care m-am hotarat sa renunt la abonamente.Cu vreo luna si ceva inainte de a face un an in retea am sunat la relatii clienti si am intrebat cum pot sa renunt la abonamente.Mi-au spus sa revin cu un telefon inainte cu o zi de implinirea anului in retea.Asa am si facut,dar de data asta un reprezentat mi-a zis sa astept ca o sa-mi faca o ultima factura pe care o s-o primesc acasa prin posta in care imi va da si mai multe detalii despre procedura de renuntare la abonamente.Timp de vreo 2 saptamani am asteptat factura,dar nu am primit nimic de la ei.Am sunat din nou si mi s-a spus ca nu mai potrenunta la abonamente si ca mai trebuie sa stau inca un an in retea din motiv ca trebuia sa fac o cerere in scris cu 30 de zile lucratoare inainte de a implini un an in retea,daca vreau totusi imi pot rezilia contractul doar daca platesc 200 de euro pentru fiecare abonament.De atunci nu am mai folosit telefoanele,facturi nu am mai primit dar acu cateva zile am primit o scrisoare de la o firma recuperatoare in care imi spuneau ca am in total de plata 1.240 lei.Sper ca prin intermediul tau sa aflu mai multe si ce a-r trebui sa fac.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.