Categorii: Auto, Editorial

Jos TAXA! E dreptul tău să conduci!

Pot să mai zic o dată? Pot că sunt la mine pe blog.

Jos TAXA de primă înmatriculare!

tariceanu_taxa.jpg

complimente pentru poză – superstreet.ro

Să vă zic eu cum a apărut pe lume taxa asta? Insider’s point of view…

Păi, era prin 2005 când au scornit-o. Pe vremea când la ministerul mediului era madam Sulfina Barbu (PD – vom afla că e important de ţinut minte), iar la Finanţe Sebastian Vlădescu (PNL). Proiectul taxei a tărăgănat la o comisie de dialog, poveşti şi alte discuţii prin ministerul mediului luni bune. Am văzut primele variante ale taxei prin amabilitatea unui secretar de stat, care nu a supravieţuit taxei. Se vorbea la început despre o taxă de mediu calculată la 2EUR/cmc. :

– “Păi nu e cam mare, domnu’ secretar de stat?”

– “Încă mai discutăm, analizăm…”

– “Cu cine?”

– “Finanţele, de la noi şi cineva de la APIA”

– “Adică Asocciaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile noi-nouţe?”

– “Da.”

– “Păi, pe importatorii de second-hand nu îi reprezintă nimeni?”

– “Păi, cine? Ştii tu pe cineva?”

L-am propus pe Liviu Dobrin, directorul general la târgul Autovit din Vitan. Mi s-a părut mai activist aşa şi cu vorbe în gură. Mi-a zis că l-au chemat pe la două consfătuiri din astea şi după aceea… pauză.

După alte câteva luni în care am întrebat de taxă şi părea că nu mişcă nimic, aflu că există un proiect. Nu îi mai zicea “taxa de mediu” că UE nu acceptă aşa ceva. Şi i-au zi de “primă înmatriculare”. Formula de calcul se complicase între timp şi devenise un algoritm complicat cu tot felul de coeficienţi care păreau că fac să crească foarte tare taxa şi apoi o scad dintr-o dată cât să te împace. De fapt, era clar. Cele mai scumpe deveneau maşinile EURO1 şi EURO2, adică exact concurenţii Daciei. E la mintea cocoşului… Dacă pot să îmi iau Mercedes de 10 ani cu 3.000 EURO, păi îmi mai iau Logan? Aşa că statul a zis să pună STOP acestor maşini “periculoase pentru mediu şi sănătate”. Ce nevoie ar putea să aibă românul de o maşină cu suspensii care nu cad niciodată, tapiţerie de piele, motor care duce peste un milion km şi aer condiţionat automat, plus blazonul unei maşini adevărate. Aşa că le-a rămas bulgarilor plăcerea, că la ei nu există o industrie auto de protejat. Ce, nu ştiaţi? Taxa nu are nici o legătură cu mediul. Chiar primul ministru a recunoscut că e făcută ca să protejeze măreaţa şi competitiva industrie auto românească. Iar banii strânşi, peste 300 de milioane de euro numai în 2007 pleacă direct la bugetul de stat. Nu pe proiecte de mediu, nu în drumuri, nu în programe de înnoire a parcului auto – a se citi de subvenţionare a industriei auto. Dar să nu le spuneţi celor de la UE că noi facem din astea, că nu se acceptă protecţionismul ăsta, că cică nu e european.

Să vă mai spun acum cine a inventat formula de calcul a taxei?. Aţi putea crede că un mic pitic de la ministerul de finanţe. BUZZZ!! Nu. V-o spun pe răspunderea mea! APIA. Adică o asociaţie patronală care protejează interesele producătorilor şi importatorilor de coautomobile noi. Altfel cum v-aţi explica trei variante de calcul ale taxei uitate pe un flipchart în sediul APIA, la care am avut acces… absolut întâmplător…

L-am întrebat la un moment dat şi pe preşedintele APIA, Brent Valmar (în absenţa onorificului care este momentan premier) care este rolul taxei. Mi-a spus foarte convins, coborând dintr-un Touareg cu motor de 5(litri) că de dragul unui aer mai puţin poluat şi a unor străzi mai sigure, fără maşini periculoase. Touareg-urile ştiu că au frâne bune, dar motoarele de CINCI litri – foarte utile de altfel în aglomeraţie – emit noxe cât un cârd de dacii obosite.

Între timp pediştii au ieşit din Guvern şi uită că au votat inclusiv în parlament taxa. O contestă acum că dă bine şi adună voturi. La fel şi conservatorii. Le uităm păcatele dacă se ţin de cuvânt şi trec legea ca să scăpăm de birul acesta. După aceea începem lupta. Eu am de recuperat 1.200 EURO pentru o maşină EURO4.

Depinde şi de tine dacă învingem sau nu. Sună-ţi deputatul şi senatorul din circumscripţia de care aparţii şi spune-i că votul tău pentru el la următoarele alegeri depinde şi de felul cum se achită de problema taxei. Când o să fim câteva mii care îi pistonează, vor începe să se uite în jos, spre noi de prin Palatul Parlamentului.

Aşa că pune mâna pe telefon, pentru dreptul tău la o maşină accesibilă.

E dreptul tău să conduci!