Cum să cumperi mașini din germania fără TVA (Netto fără MwSt)

Majoritatea mașinilor aduse din Germania și vândute la noi sunt mai ieftine decât la plecarea din autohaus. Nu voi începe o nouă tiradă pentru că am mai vorbit despre motivele principale. În primul rând este vorba despre sutele de mii de kilometrii dați înapoi cu tupeu și nesimțire de samsari puși pe țepe.

Al doilea este ceva mai sofisticat. Un tabu despre care puțină lume vorbește. Fie pentru că nu știe cum se face, fie pentru că știe prea bine și profită de portița legală/fiscală. Aduc mașinile fără TVA, își pun un adaos de 700-1000 de euro și tot vin mult sub prețul din Germania.

Așa cum ai învățat aici să îți aduci singur mașina din Germania fără să îți iei țeapă, te învăț azi cum îți aduci o mașină cu un preț mai mic, adică fără TVA. Totul în câțiva pași simpli.

1. Ce hârtii îți trebuie?

Prima condiție este să ai o firmă înregistrată (SRL cu Cod Unic de Înregistrare CUI) cu acte în regulă pe care vei cumpăra mașina. Poate fi și firma unui cunoscut dacă nu ai tu un SRL, câtă vreme aveți o relație de încredere. Detalii la final (pct.6)

2. Cum faci plata?

Pregătești banii cash. Tu vei face plata personal la autohaus. Vei putea plăti și prin bancă din firmă dar comisioanele sunt măricele și durează cel puțin 24 de ore transferul.

3. Ce mașini se califică pentru cumpărarea fără TVA?

Cu un buget clar în minte te apuci de căutat mașina din Germania. Condiția obligatorie este ca mașina să aibă afișat prețul cu și fără TVA. Netto și Brutto. TVA trebuie să fie trecut ca deductibil. În versiunea germană scrie Mwst. ausweisbar în pagina descrierii detaliate.

4. Cum cumperi propriu zis?

Ai găsit mașina potrivită și hotărăști să o cumperi. Suni la autohaus și întrebi dacă sunt dispuși să vândă fără TVA pentru firmă românească. În teorie ar trebui să spună DA, pentru că suntem concetățeni ai Uniunii Europene cu o piață unică. Spune-le că știi legea europeană, iar în cazul în care spun DA, mergi și faci contract de vânzare-cumpărare, plătești, iei factura și vii acasă. Aici înregistrezi mașina în contabilitate și o înmatriculezi fără probleme, pe această firmă.

Însă nemții au luat destule țepe de la SRL-uri fantomă românești și vor spune foarte probabil că NU vând fără TVA pentru firme românești. Atunci citești mai departe.

5. Intermediarul.

Soluția este apelarea la o firmă înregistrată în Germania care să acționeze ca un intermediar care își asumă birocrația de a înregistra la autoritatea de finanțe germană – FinanzAmt – vânzarea fără TVA intracomunitară. Mai pe românește, nemții au încredere în firme nemțești pentru a vinde fără TVA. Procedura funcționează astfel:

  • contactezi intermediarul și îi spui firma pe care vrei să cumperi fără TVA. El o verifică online dacă există și are activitate pe baza CUI– codul unic de înregistrare al firmei de genul RO123456789.
  • Dacă îți dă OK-ul că e dispus să lucreze cu tine, mergi și cumperi mașina de la autohaus cu TVA inclus pe firma intermediară din Germania.
  • Firma intermediară ți-o vinde apoi mai departe către SRL-ul tău dar vei afla că vrea 20% din TVA. Așadar, dintr-o mașină de 11.900 de euro cu TVA deductibil inclus din Germania, valoarea fără TVA este 10.000 de euro, iar TVA 1900.  Din acești 1900, intermediarul te va taxa 380 (acesta este profitul său), iar tu vei căpăta pe loc restul de 1520 de euro. Comisionul pe care îl plătești acoperă ”coeficientul de obraz nemțesc” dar și răbdarea firmei intermediare care recuperează TVA-ul de la FinanzAmt abia după două luni de așteptare. În acest timp, FinanzAmt verifică dacă mașina chiar a părăsit Germania.

6. Ce urmează acasă? Cum o treci pe numele tău?

Legal, în teorie, nu o poți vinde mai departe din firmă către o persoană fizică (tu însuți) decât dacă aplici TVA la factură iar valoarea nu poate fi derizorie și nici mai mică decât cea de la cumpărarea din Germania. Partea bună este, că după un număr de ani de folosință, mașina poate fi vândută mai departe de către SRL-ul românesc la o valoare de factură mult mai mică, grație deprecierii pe care o poți aplica valorii de inventar. Până atunci o ții pe firmă sau poți face  un contract de comodat pe mașină pe termen nelimitat și chiar un contract de vânzare nedatat pentru a fi sigur că nu te păcălești. Nu contează dacă firma este sau nu plătitoare de TVA.

NOTE suplimentare:

a. Firme care fac intermediere găsești greu și NU garantez că vor fi serioase. Fiți cu băgare de seamă și nu dați banii din mână unor necunoscuți. Singurul intermediar activ pe care eu îl cunosc este Igor Strum, de la care am cumpărat o mașină în 2009. Vorbește și românește destul de bine pentru că vinde multor români. Cu siguranță samsarii români au rețele mult mai bine puse la punct și chiar firme înregistrate acolo pentru a deduce integral TVA.

b. Metoda descrisă mai sus funcționează (azi – aprilie 2012) și este 100% legală câtă vreme nu se modifică Codul Fiscal și legislația achizițiilor intracomunitare.

Ultimele articole

Articole recomandate

250 Comments

  1. chiar daca Anaf bate din picior ca trebuie aplicata TVA la intreaga valoare de revanzare in RO, nu e asa. Exista o gramada de decizii ale instantelor din tara (Curti de Apel) care ii contrazice. De ce nu se modifica, nu se clarifica, nu se scriu norme metodologice cu exemplificare la obiect, pentru celebrul articol 152^2 din Cod Fiscal ?? La alin. 2 lit. b scrie CLAR ca se incadreaza pentru refacturare cu tva inclus la marja bunurile achizitionate fara deducerea tva. Va intreb: la o achizitie intracomunitara scutita de tva care este tva-ul pe care il deduc ?!? Raspuns: nu se deduce tva la o achizitie intracomunitara deci se poate aplica regimul special. NU exista obligativitatea de a intreba neamtul daca el, in germania a recuperat tva sau a plicat nu stiu ce regim. Pt noi e CLAR: livrarea din germania catre romania se face fara tva deci nu am ce sa deduc !!!

  2. Am gasit un intermediar care aduce motociclete noi cu garantie la un pret considerabil mai mic decat reprezentantele din ro. De exemplu o motocicleta care in ro este 8000 euro o aduce la 6200 euro „pret final cu TVA”. Am impresia ca are o abordare similara cu cea descrisa in articol, cu exceptia ca o vinde mai departe catre mine, unde ar fi obligat sa aplice TVA-ul. Cum face exact nu stiu, nici cat de legal este. Ceea ce ma intereseaza este daca eu pot avea probleme la inmatriculare, daca ma pot trezi ca trebuie sa platesc TVA-ul.

  3. Sa spunem asa : cetateanul X cumpara o masina pe firma romaneasca din DE, fara TVA, si o inmatriculeaza in Bulgaria sa zicem sau Franta statul roman mai poate recupera ceva in acest caz?

  4. Poate sa ma ajute si pe mine cineva cu o interpretare corecta a acestei legi ?

    ART. 145 Limitări speciale ale dreptului de deducere
    (1) Prin excepţie de la prevederile art. 145 se limitează la 50% dreptul de deducere a taxei aferente cumpărării, achiziţiei intracomunitare, importului, închirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate şi a taxei aferente cheltuielilor legate de vehiculele aflate în proprietatea sau în folosinţa persoanei impozabile, în cazul în care vehiculele nu sunt utilizate exclusiv în scopul activităţii economice.
    (2) Restricţia prevăzută la alin. (1) nu se aplică vehiculelor rutiere motorizate având o masă totală maximă autorizată care depăşeşte 3.500 kg sau mai mult de 9 scaune, inclusiv scaunul şoferului.
    (3) Prevederile alin. (1) nu se aplică următoarelor categorii de vehicule rutiere motorizate:
    a) vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenţă, servicii de pază şi protecţie şi servicii de curierat;
    b) vehiculele utilizate de agenţii de vânzări şi de achiziţii;
    c) vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plată, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
    d) vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plată, inclusiv pentru instruire de către şcolile de şoferi;
    e) vehiculele utilizate pentru închiriere sau a căror folosinţă este transmisă în cadrul unui contract de leasing financiar ori operaţional;
    f) vehiculele utilizate ca mărfuri în scop comercial.

    Am o firma platitoare de tva , inscrisa in ROI , am mai achizitionat echipamente fara TVA din DE , insa acum doresc sa iau o masina SH de la dealer cu TVA 0. Firma se ocupa de prestari servici la evenimente festive.
    Astfel , va intreb : Daca cumpar o masina SH pe firma mea , sunt nevoit sa platesc 50% din TVA in tara ?

  5. Salut!

    E legal ca o firma platitoare din Romania sa plateasca cash pentru achizitionarea unei masini dinafara tarii?! 20-25 000 Euro? Stiu ca la firme totul trebuie sa se faca prin banca ce depaseste 5000 lei.

  6. salut ,vreau sa ajung luni adica pe 29 iunie a.c. in germania, mai se tin legile si astazi sa o pot trece pe un srl autovehiculul?e cum zici tu mai sus, cu net si brut. va rog de imi poti da un raspuns pe nr de tel 0741456561 sa stiu ce sa fac de e de bine.

  7. Am citit in art.126 alin (4), cum ca se pot face achizitii intracomunitare de vehicule SH de maxim 10000 euro net pe an. Oare asa sa fie?
    Mentionez ca am mai cumparat diverse utilaje de-a lungul anilor(ultima in 2012), firma fiind inscrisa in registrul operatorilor intracomunitari.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.