Adio, taxa auto! Să vină haosul!

Taxa auto în toate formele ei mi-a marcat cariera. Sunt puține subiecte, cu excepția autostrăzilor probabil, care să îmi fi ocupat mai mult timp pentru investigații. Inițial a fost o idee proastă pe care am descoperit-o la Ministerul Mediului acum vreo 10 ani mulțumită unui secretar de stat care mi-a dat pontul. Au urmat zeci de materiale și ani de conflict cu asociația producătorilor de automobile pentru că noi încercam să le explicăm de ce e proastă și ilegală taxa iar guvernul o reinventa în fiecare an ca să le facă pe plac.

trafic-bucuresti

La 9 ani de la intrarea în Uniunea Europeană (care a condamnat în mai multe rânduri taxa auto românească) România desființează aberația. Felul în care o face mă sperie însă. Nu mă înțelegeți greșit, rămân împotriva taxei dar dispariția ei subită, fără nicio soluție de echilibrare ne va otrăvi în multe feluri. Să vă fac o listă scurtă.

1. Trafic
Vi se pare că acum e aglomerat pe străzi? Să vedeți cum o să fie când intră în țară câteva zeci de mii de mașini în plus. Deși are unele dintre cele mai largi bulevarde din Europa, Bucureștiul e la un pas de paralizie. Și metroul e deja sufocat de oameni care renunță la automobil dar tot nu se eliberează bulevardele. Nu avem centură ocolitoare iar idioții au dat aprobări pentru clădiri uriașe de birouri, hypermarket-uri și mall-uri în oraș. Cum rezolvăm asta? Sigur nu cu taxa auto. Dar cum? În Vest nu ai acces în centrul orașelor cu mașini vechi, poluante, parcările sunt scumpe iar parcarea neregulamentară se pedepsește. Mall-urile mari sunt afară. La fel hypermarket-urile. Așa am ajuns singura capitală unde se parchează deja pe 2, 3 rânduri, pe trotuare și spații verzi. Ne mai plângem însă că nu avem locuri de parcare pentru că vrem cu toții mașini să ne ducem copiii la școală și să nu ne înghesuim la metrou. Stilul acesta de viață le va fi de acum accesibil și vecinilor tăi pentru numai câteva sute de euro. Spune-le bun venit în parcarea din spatele blocului. Sunt convins că va fi o petrecere cu artificii.

2. Poluare
O să se vadă pe haine, în statisticile cu alergii la copii, o să te usture ochii mai devreme în fiecare zi. Aerul din orașele României, mai ales în București, este cel mai poluat din Europa. Dacă vă era dor de norii negri de fum de motorină și ulei ars, acum îi veți revedea și mai des. Fără taxa auto, România nu va fi însă Bulgaria. La bulgari nu este trafic că sunt mai săraci ca noi și nu se simte. La 35 de grade, orașele vor fi o uriașă cameră de gazare lentă.

3. Locuri de muncă
Sute de mii de români trăiesc azi de pe urma automobilelor nu doar în uzinele Dacia și Ford. Avem sute de fabrici de componente, soft etc. Desigur, grosul merge la export și nu bag mâna în foc că industria auto va pierde 30% din locurile de muncă așa cum spun producătorii de automobile noi. Dar dacă tu ai fi șef la Dacia? Eu m-aș uita mai cu atenție la Maroc unde se mută încet dar sigur producția Dacia, că e mai ieftin de produs și apoi mai ușor de transportat spre Vest. Românii sunt mai scumpi ca marocanii iar vapoarele se mișcă mai ieftin pe Mediterana decât camioanele noastre pe Valea Oltului. Fără o piață locală unde să vinzi măcar un sfert din producție de ce ai mai sta aici? E vorba de business sec.

4. Siguranță
La cât de ușor se ia un ITP în România, o să vedem tot mai multe hârburi conduse de șoferi care nu știu, nu pot sau nu vor să facă o revizie de frâne. Dacă pe un drum spre litoral vezi în sezon câteva rable în pană pe autostradă, hai să vedem câte apar la anul. Acum imaginează-ți că una dintre ele nu se poate opri la o trecere de pietoni. Cu tine sau copilul tău pe ea.

Soluția?
Singura soluție pe care o știu că funcționează este impozitul auto. E un principiu simplu. Plătești în funcție de cât fum scoți. Funcționează peste tot în occident dinainte să descoperim noi Bruxelles-ul. Acesta e și motivul pentru care nemții sau englezii ajung să își dea mașinile vechi aproape gratis doar să scape de impozit. Îi rog pe românii din Marea Britanie sau Germania să ne spună la comentarii câte sute de euro plătesc ei acum pe an.

Ce poți face tu? Păi fix ce vrei. Ia-ți mașina pe care ți-o permiți dar asigură-te că o poți parca în mai puțin de 5 minute la destinație și o poți întreține cât să nu mori ori să omori pe cineva cu ea. Eu nu am reușit să bifez la prima condiție și am renunțat la mașină în timpul săptămânii. Mă descurc în oraș cu mersul pe jos, segway, scuter, taxi/Uber/Taxify, metrou. Sunt tot mai mulți ca mine și știu că dacă ești sănătos la minte și tu o să faci la fel dacă nu ai început deja. Iubesc mașinile dar nu simt nicio plăcere la volan, în oraș.

Cu toții merităm un automobil dar nu putem conduce toți deodată. Faptul că îți permiți o mașină veche nu poate fi suficient ca să intri în trafic și să poluezi oricât. Impozitul e singura soluție decentă, legală și de bun simț. De aceea cred că simpla desființare a taxei e populism electoral și o bombă care va exploda pe străzi după alegeri.

Ultimele articole

Articole recomandate

264 Comments

  1. Salutare George !
    Spun dintru inceput ca eliminarea taxei va duce la achizitionarea unor masini mai bune de catre romani ! Acu o sa si explic de ce cred asta !
    La cum se calculeaza acum taxa de poluare ( pe langa faptul ca e ilegala ) este si intergalactic de prost gandita ! Spre exemplu, pt o masina euro 4 din 2010 platesti mai mult decat pt o masina tot euro 4 din 2004 ! de ce ? pentru ca se presupune ca cea din 2010 va avea de trait mai mult decat cea din 2004 si astfel polueaza mai mult ! O abureala catastrofica pentru ca situatia in teren sta cu totul altfel : bugetul romanilor e in general redus , asa ca , putini sunt cei care vor cumpara o masina mai noua ( cu o taxa mai mare ) asa ca vor alege in cele mai multe cazuri masini mai vechi cu taxa mai mica ! Practic cei care au gandit taxa (crema intelectualitatii din parlament ) au gandit-o sa traga bani in plus de pe populatie pt ca statisticile erau in mainile lor si stiau foarte bine ce masini se tranzationeaza cel mai mult (euro 3-4). Efectul a fost urmatorul : romanii au inceput sa cumpere masini mai proaste , mai vechi ( pt ca taxa era mai mica) !
    George , iti spun sincer , avem prieten de familie care aduce masini din germania de 20 de ani. A vandut peste 3600 de masini la viata lui! A zis ca cel mai repede trec raciurile ! Am vazut cu ochii mei asta , cum le aduce , cum le si vinde . Uneori nici nu ajunge cu ele pana acasa !
    Masini euro 5 ?? aici iti trebuie bani tati ! pentru ca o masina euro5 bunicica si cu ceva dotari pe ea deja te apropii de 10 000 euro ! Euro 1 si 2 sunt prea vechi , iar euro 6 sunt prea scumpe deocamdata ! Asa ca raman cele euro 3 si 4 cu vechime mare si taxa mica !
    Sa zicem ca taxa ar pica maine ! Pai atunci banii care i-ai fi dat pe taxa ( inca 800 de euro in plus in cazul meu ) preferi sa ii pui la banii pt o masina mai bunicica ! Si uite asa vor putea romanii sa cumpere masini mai bune ! E strigator la cer unde s-a ajuns in multe cazuri , taxa mai scumpa de cateva ori decat masina ! Pai cat de incurajator e atunci sa iei o masina euro 4 mai noua ? te arunci spre una mai veche ! Si e si in capul multor oameni ca vezi Doamne motoarele mai vechi erau mai fiabile si fara atata electronica si bataie de cap fata de cele mai noi! Deacord pedeoparte , dar la siguranta se mai gandeste cineva ?? Ce frumos e cand te duci sa reglezi directia de 5 ori si efectiv nu are ce sa-i mai faca , dupa aparat e perfect reglata dar in realitate merge stramb ! Pai daca masina e in sinea ei toata descentrata , cum sa mai mearga drept ! si multe multe alte exemple !
    Cam atat am avut de spus !
    Cele bune si daca nu e cineva deacord cu mine , sa nu uite ca e doar umila mea parere !

  2. Esti prost informat !! In marea britanie cea mai mare taxa platita de un autoturism oricat de vechi sau puternic este 550 lire pe an echivalentul a jumatate dintr-un salariu minim !!! Deci concluziile te las sa le tragi tu !

  3. Esti prost informat !! In marea britanie cea mai mare taxa platita de un autoturism oricat de vechi sau puternic este 550 lire pe an echivalentul a jumatate dintr-un salariu minim lunar !!! Deci concluziile te las sa le tragi tu !

  4. Eu nu inteleg de ce ii sariti omului in cap si incepeti cu arogante de oameni intelectuali cand majoritatea nu stiti sa scrieti corect gramatical. Omul, moderatorul, owner-ul (sau cum vreti voi sa ii spuneti dar fara sa incepeti cu arogante subtile jignitoare) acestui site, incearca sa ne explice, sa ne aduca cateva exemple si argumente pro si contra vis-a-vis de un subiect delicat. Este dreptul fiecaruia sa isi schimbe preferintele de cate ori vrea fara a fi judecat sau tras la raspundere. Aceasta persoana incearca doar sa ne informeze nu sa ne dea in cap. Toata stima si aprecierea pentru calitatea materialelor prezentate.

  5. Taxa pentru prima inmatriculare, Timbrul de mediu si cum i s-a mai spus, a fost si este un imprumut pe termen lung, impus de statul roman tuturor celor care si-au cumparat un autoturism, de cand dl. Tariceanu a avut geniala idee de a o impune. TOATE aceste forme de taxare au fost declarate nelegale, mai intai de Europa apoi de instantele nationale. Deci o mare parte din bani s-au intors in buzunarele romanilor. Acum, interesant este ca s-au prins tarziu de teapa pe care si-au dat-o singuri. Cand intr-un final au facut-o, au introdus „returnarea in 5 ani”. Pentru ca deja dadusera inapoi (cu dobanzi si inflatie) mai mult decat incasasera.
    Acum „se scoate taxa auto”. Gresit. Ea, in realitate, n-a existat decat pentru perioade scurte, cat a durat sesizarea Curtii Europene de Justitie. Apoi s-a dat inapoi. In afara de returnarea ei, s-au si inmatriculat foarte multe masini, prin aceleasi instante romane, care au impus lucrul asta. Pentru ca era nelegala.
    Despre ce vorbim? Despre o mini manipulare media, prin care suntem speriati ca o sa fim poluati pana o sa devenim creoli. Si ce daca, mie imi place de Cabral.
    Parerea mea este ca taxa trebuie sa dispara. Sunt multe alte solutii prin care sa aplici principiul (gresit aplicat pana in prezent) „poluatorul plateste”.
    Impozitul? Iti aduc aminte de iernile trecute, cand s-au facut actiuni de salvare de catre amatori care aveau masini 4×4 cu motoare uriase si echipate ca niste bestii de off-road. Masinile alea au aparut in peisaj, la actiunile de salvare, pentru ca autoritatile nu aveau cu ce sa ajunga la oamenii in nevoie. Ghici ce? Erau inmatriculate in BULGARIA. Pentru ca impozitul in romania costa cat toata operatiunea de salvare. Sunt masini ale unor pasionati, care le folosesc de 2 ori pe luna, la iesiri in natura. Dar si le permit numai inmatriculate altundeva. Altfel, doar s-ar juca pe playstation „off-road rally”. In alte tari europene nu exista impozit pe masini (vezi Franta). Avem un continent intreg de americani care conduc masini cu motoare uriase. Aia, oare, nu polueaza? Nu se polueaza? Nu, nu ma duc sa stau in Franta si nici in Bulgaria. Nu imi inmatriculez masina acolo si nici nu scot ochii nimanui. Vreau doar sa arat ca ne impiedicam de-un ciot, ca ne batem cu pumnii in piept pentru respectare unor drepturi dar nu vedem lucrurile care sunt cu adevarat rele.

  6. Toate masinile cu motoare bazate pe ardere interna polueaza. Sa pui un impozit in functie de cati bani ai mi se pare o mare prostie. Nu toti au bani sa isi schimbe masinile o data la cativa ani. Tot ii dati inainte la impozitele din vestl pai se compara nivelul de trai si salariul de acolo cu cel de aici? Sunt de acord sa platesc impozit ca in UK, dar sa am si salariul ca acolo. Nu luam din vest doar ce ne convine.
    Pentru a elimina poluarea din Bucuresti propun sa se circule doar cu calul (ala adevarat). Sa vedem tramvaie si autobuze trase de cai.

    • Asa si atunci eu trebuie sa mor sufocat de poluare ca tu esti sarac si nu ai banii decat de un harb pe care nu ai nici bani sa il intretii? Practic asta ai spus. Nu o fi impozitul la nivelul din vest dar nici ci 50-100 de lei/an cat e acum nu e ok.

  7. Sunt atat de multe povesti pe tema asta pe tot internetul incat am obosit sa le tot citesc. Intrebarea este: stie cineva cand se va scoate taxa asta???? ca defapt asta ne intereseaza pe toti!!!!

  8. Adevarul e altul :

    1. Harburile vechi din Romania sunt mult mai poluante decat harburile aduse din Occident. Ati mers vreodata in spatele unei Dacii 1300 de acum 30 de ani ? Vechiturile astea vor disparea pentru ca oamenii isi vor permite masini mai ieftine si mai bune.
    2. Romania are un numar de masini extrem de mic raportat la numarul de locuitor comparativ cu alte tari din UE. Cresterea numarului de masini va permite oamenilor sa se deplaseze mai mult, sa consume mai mult combustibil, sa faca comert mai mult, sa se miste in general si cu efecte benfice pentru economie.
    3. Oricum erau o gramada de harburi immatriculate in Bulgaria care erau un pericol public si daca te lovea vreunul cu numar de Bulgaria, RCA lui nu avea nicio valoare. In plus, taxele se plateau la bulgari nu la romani.
    4. Numarul de masini din Bucuresti este la maximul posibil , la acelasi nivel cu alte orase din Europa. Nu vor aparea masini in plus datorita eliminarii aceste taxe in Bucuresti.
    5. Un numar mai mare de oameni vor avea acces la automobile si asta inseamna ca vor creste numarul de service-uri, numarul de angajati din domeniul serviciilor de reparatie, numarul de piese vandute, etc.

    • Nu dunt in totalitate de acord cu punctul 1. In realitate dacii vechi mai exista extrem de putine in Romania so aproape deloc in București.
      Asta e o retorica a anilor 2000 cand inca mai era pertial valabila.

  9. 200.000 masini inmatriculate in alte tari, detinute de romani care oricum circula cu ele in RO, ar fi o buna sursa de venit la buget daca guvernantii ar avea creier.Deci: 200.000 * 100 lei ITP-ul =20.000.000 lei o data la doi ani.Apoi: 200.000 * 400 lei asigurarea = 80.000.000 lei o data la sase luni, adica aproximativ 160.000.000 lei anual + jumatate din itp = 170.000.000 lei anual. Putem pune linistiti 200 milioane lei noi anual bani veniti la buget daca se renunta la o taxa idioata venita din creiere nefunctionale.Cate miliarde a pierdut tara in toti anii astia de cand s-au introdus aceste taxe restrictive??? Si n-am pus sume mari la asigurare si itp…..mai putem adauga aici rovignetele si impozitele…

  10. Aici in Anglia pt un Range Rover (masina de servici) cu motor de 3000 din 2003 taxa e cam 500 de lire pe an.Pt masina mea un Renault Captur 2015 1.5 binecunoscutul diesel 30 de lire pe an platesc taxe iar mot ul primii 3 ani nu se plateste.

Leave a reply

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.