Kilometraje date înapoi

Conversaţie pe care am avut-o cu un samsar în târgul auto.

– Vă salut. Frumoasă maşina.
– Recent adusă, e full fără piele, şefu’!
– Câţi kilometri are, că nu mai cred faza asta cu 77.000 în bord de mult.
râde complice Păi câţi vrei să aibă? Atâta îi punem.
– Hai că mă mai pricep şi eu…
– Uite, să îţi zic adevărat… 135.000 are real real…
– Deci maximum 177.000.
tace câteva secunde… Hai, pa, că nu mai e de vânzare…

Mi se zbârleşte părul când văd miile de super-oferte de pe autovit cu kilometraje fixate la 77.000, 84.000, 98.000, 113.000 sau 135.000. Fiecare dintre ele are un secret şi un anumit tip de client. 77, 84, 98.000 sunt spre exemplu compromisul pe care l-ar accepta majoritatea cumpărătorilor atunci când vor să bage nişte bani într-o maşină rulată. 113, 135.000 pot fi reale sau maşini cu rulaj cel puţin dublu. Există însă şi vânzători care declară kilometrajul real, chiar şi la 170.000 km, ceea ce nu este mult pentru un motor bun. Pentru aceşti oameni avem tot respectul. De ceilalţi ne ocupăm acum.

Obişnuiţi cu motoarele de Dacie care cedau şi trebuiau segmentate regulat, clientul se gândeşte că o maşină străină ar mai duce măcar încă pe cât vede în bord. Adevărul este însă că, dacă acest kilometraj ar fi real, maşina nu ar fi ajuns nici măcar la o treime din durata de viaţă a motorului. Autoturismele moderne au în marea majoritate blocul motor din aluminiu, iar roboţii care frezează cilindrii, sau oţelurile din care se fac pistoanele sunt de înaltă calitate. Erorile sunt atât de mici la construcţia sistemului de propulsie, încât frecările – cauza principală de uzură de motoarelor – sunt reduse extrem de mult. Întreţinut cu un ulei de calitate, schimbat la intervalele din carnetul de service sau chiar mai repede în condiţiile de trafic de la noi (cam la 10.000 km indiferent de marcă sau motor) un motor poate duce uşor peste 350.000 km, chiar înspre 1.000.000 km în cazul unor mărci precum Mercedes, Volvo, BMW etc.

Adevărul dureros despre majoritatea ofertelor din târg este însă că cele mai multe au trecut deja de prima tinereţe şi chiar de a doua, adică depăşesc un rulaj de 200.000 de kilometri. Cum te poţi convinge? Simplu. Fă o căutare pe mobile.de pentru o maşină identică şi vei descoperi că super-oferta din târg este sub preţurile din Germania. Spre exemplu:

Anunţ pe autovit.ro:

BMW 320 BERLINA 2,0 D 150CP GRI
Pret: 11,000 EURO An Fabricatie: 2004 Carburant: Motorina
Rulaj: 107,000 km Capacitate: 2,000 cmc Putere: 150 CP
Locatie:BUCURESTI Inmatriculata RO
Dotari:
EURO 4; CUTIE MANUALA 6+1; GEAMURI ELECTRICE FATA; OGLINZI ELECTRICE INCALZITE HELIOMATE; SERVO-DIRECTIE; 6 AIRBAGURI; CLIMATRONIC; TRAPA; PILOT AUTOMAT; COMPUTER BORD; PROIECTOARE; INCHIDERE CENTRALIZATA;
CARTE SERVICE,NAVIGATIE,PRET FIX FARA VARIANTE

Cel mai ieftin anunţ echivalent pe mobile.de

BMW 320 D Lim Navi 6-Gg — EUR 11.100
Preis: EUR 11.100
Kilometerstand: 105.008 km
Hubraum: 1995 ccm
Baujahr: 2000
Leistung: 110 kW / 150 PS
Kraftstoffart: Diesel
Erstzulassung: 7/2004
Mehr Details

Ausstattung:
El. Fensterheber, Navigationssystem, Tempomat, Zentralverriegelung

Fahrzeugbeschreibung:
Bordcomputer, Klimaautomatik, Radio Cassette, Tempomat, ZV mit FB, Fhzg hat Schäden!… Standort: Groß-Umstadt / Verkauf nur an Gewerbetreibende innerhalb Deutschland!

Aşadar, oferta românească este cu 100 de euro chiar mai ieftină ca preţ de strigare. Luaţi în calcul costurile cu numerele din Germania şi aducerea în ţară şi veţi ajunge la un preţ corect de aproape 12.000 de euro pentru această maşină din Germania. Mai adăugăm profitul samsarului care depăşeşte obligatoriu 1.000 de euro, iar preţul final la noi ar sări de 13.000 de euro. Credeţi-mă, samsarii români nu cumpără atât de mult şi nu au relaţii atât de bune în Germania încăt să primească reduceri atât de uriaşe.

Ca să vinzi în România un BMW 320 diesel cu aceste dotări şi acest an de fabricaţie va trebui să faci aşadar concesii. Iată:

BMW 320d Klimatronic Navi Schiebedach 6-Gang — EUR 10.490
Preis: EUR 10.490 (MwSt. ausweisbar – 19%)
Kilometerstand: 224.000 km
Leistung: 110 kW / 150 PS
Kraftstoffart: Diesel
Anzahl Sitzplätze: 5
Umweltplakette: 3 (Gelb)
Kraftstoffverbr. kombiniert: ca. 5,7 l/100km
Kraftstoffverbr. innerorts: ca. 7,9 l/100km
Kraftstoffverbr. außerorts: ca. 4,5 l/100km
CO²-Emissionen kombiniert: ca. 153 g/km
Erstzulassung: 2/2004
Ausstattung:
ABS, Einparkhilfe, El. Fensterheber, El. Wegfahrsperre, ESP, Navigationssystem, Scheckheftgepflegt, Schiebedach, Servolenkung, Zentralverriegelung

Fahrzeugbeschreibung:
Klimatronic,Schiebedach,Navigationssystem Business,Bordcomputer,Mittelarmlehne,Sport lederlenkrad,4 el.Fensterheber,Durchladesystem,Sitzheizun g,PDC,Nebescheinwerfer,Scheckheftgepflegt, sehr guter Zustand!!

O maşină cu kilometri mulţi, euro3 şi tot nu ieşi în preţul pentru România, cu tot cu o reducere consistentă de la neamţ.

Una peste alta maşina fie are kilometri şi mai mulţi fie, mult mai grav, a fost şi reparată. Acum că ne-am lămurit de unde vin preţurile atât de mici, să vedem cum ne ferim de o ţeapă mai rafinată.

Primele indicii care dau de gol o maşină cu rulaj foarte mare, de peste 200.000 km se văd cu ochiul liber. Mie îmi ridică semne de întrebare de la prima privire jantele şi anvelopele uzate. Mai ales anvelopele de mărci diferite pe faţă-spate, tocite sau prea ieftine.

Semnele de lovituri de pietre pe botul capotei. Dacă sunt exagerat de puţine, maşina a fost lovită şi reparată pe faţă. Dacă sunt exagerat de multe, din nou semne ale unui rulaj foarte mare. Acelaşi lucru pe sticla farurilor.

Toată lumea vorbeşte despre semnele oferite de uzura interiorului. Volan, schimbător, pedalier, colţurile scaunului şoferlui, cotieră mijloc, mânerul uşii şoferului. Întradevăr, uzura acestora este un semn al uzurii generale, însă nu întotdeauna. Poate fostul şofer făcea drumuri foarte luni pe autostradă, implicit semnele de uzură vizibile sunt mai slabe, dar şi uzura efectivă este mai mică pentru că motorul a mers constant, elementele de suspensie, direcţie, frâne nu au fost suprasolicitate exagerat de des. Deasemenea, o maşină cu rulaj mic condusă în oraş va arăta şi se va simţi precum una „alergată”.

Până aici nici unul dintre semne nu este concludent, dar ne poate da indicii. Date mai serioase obţinem din maşină şi actele ei.

Spre exemplu, în cazul BMW-uilor modificarea kilometrajului este o afacere complicată. Cei care fac aşa ceva pretind 60 de euro pentru că sunt nevoiţi să intervină în trei locuri. Kilometrajul la un BMW se înregistrează în blocul de lumini, computerul de bord şi cheie. Reprogramarea fiecăruia este obligatorie pentru că altfel kilometrajul real se va suprascrie din nou în celelalte modificate dintr-un element „neumblat”. La majoritatea mărcilor este oricum necesară desfacerea bordului. Aşa că vă veţi uita după semne se zgârieturi pe elemente de prindere, şuruburi sau sticla bordului. Un mecanic de reprezentanţă are chei şi proceduri potrivite care teoretic nu vor lăsa semne. Un tip care modifică kilometraje trebuie să fie extrem de priceput ca să nu lase urme.

Însă chiar şi un kilometraj modificat „ca la carte” poate fi depistat.

Ceva informaţii putem găsi şi în cartea service a maşinii. Simplul fapt că vânzătorul pretinde că nu o are, trebuie să ne ridice serioase semne de întrebare. Din păcate până şi carnetele acestea se pot falsifica. Se întâmplă şi aici şi în Germania. Dacă îl obţinem, sunăm la service-urile unde scrie că s-au făcut reviziile şi întrebăm. Întrebarea moarte n-are.

Un alt document important este factura din Germania a maşinii. Dealerul scrie în actul de vânzare kilometrajul din bord şi nu face concesii chiar pentru oricine. Falsul în acte este faptă gravă acolo şi se sancţionează conform legii. Cei mai neserioşi, ruşii şi turcii în general sau chiar şi unii nemţi modifică uneori chiar ei kilometraje de acolo. Unele ajung aşadar să fie mânărite chiar şi de două ori până se revând în târg la noi. Din nou, şi factura sau lipsa ei ne pot oferi indicii.

Cum îi prinzi pe toţi cu „fofârlica”? Metoda cea mai sigură este să afli pas cu pas unde făcea fostul proprietar reviziile. Toate reprezentanţele BMW înregistrează în calculator kilometrajul din bord înainte să se apuce de lucru. Se întâmplă inclusiv la noi. Eu am întâlnit asta pe factura pentru un serviciu banal de reaşezare a braţelor ştergătoarelor. Cu puţină răbdare, poţi reuşi, iar efortul merită atunci când dai jumătate de miliard din banii tăi pe o maşină, chiar şi la mâna a doua.

La sfârşit, dacă eşti 97% convins că ai găsit o maşină cu kilometrajul real, trebuie să îi faci şi testul. Fie la reprezentanţă, fie la Autotest în Autovit. O dată cu depăşirea primilor 150.000 km, motorul începe să piardă din compresie şi implicit din putere. Din cei 150 de cai putere, pe stand va avea spre exemplu numai 140 de cai. Mai puţin de atât este iarăşi un semn de oboseală. Mecanicii de acolo mai pot găsi şi alte semne de uzură pe la cutia de viteze, suspensii etc. Cine ştie, poate afli că maşina are kilometri puţini întradevăr, dar a fost răsturnată acu vreo doi ani şi reparată prost.

Din păcate nici una dintre toate aceste metode nu este infailibilă. Însă luate pe rând şi încercate ajung să se suprapună şi să acopere aproape toate golurile. Dacă ai făcut verificarea abia după cumpărare şi afli că ai fost ţepuit, nu îţi mai rămâne decât să te judeci cu vânzătorul. Fie el român sau neamţ. Fals şi uz de fals, abuz de încredere sunt faptele, iar tu poţi cere şi despăgubiri civile.

În Germania, instanţa a sancţionat deja aceste lucruri, de aceea vânzătorii sunt destul de atenţi cu ce scriu pe factură, la noi însă este o junglă, iar tu trebuie să înveţi să supravieţuieşti.

238 comentarii

  1. Pingback: Links - 13.08.2008 -- fulgerica’s blog

  2. Becali

    Nu stiu exact puterea la 320d si 320i pentru ca e vorba si de modele. Adica, cu face-lift, fara face-lift etc. insa va spun eu garantat ca un benzinar de x cai putere vs un diesel de la fel de multi cai, va castiga intotdeauna benzinarul.Cel putin pana la 120-140km/h nu are ce discuta benzinarul. Dupa 140 posibil sa se schimbe situatia.

    Singura chestie care e deranjanta e ca pentru a scoate toata puterea dintr-un benzinar e nevoie sa il turezi mereu la maxim, ceea ce nu confera un confort prea bun. De asta de cele mai multe ori la un mers normal, benzinarul nu isi arata adevarata putere. Insa la o linutza treaba se schimba pentru ca acolo nu te deranjeaza sa schimbi la 6000rpm. In rest nu prea esti nebun la un mers normal sa schimbi asa sus. La diesel in schimb, se simte puterea chiar si la un mers normal…

    Si acum legat de articolul lui George, pot sa il corectez cu unele chestii. E a 2-a sau a 3-a oara cand a pronuntat faptul ca un motor duce 3-400k de km fara probleme. Ba chiar a zis ceva de materialele motorului bla bla. Asa e, are dreptate insa trebuie sa nu uitam ca nu doar motorul este intr-o masina. Nu o sa iti cedeze motorul ca la dacie, ci iti garantez eu ca oricat de bine ai intretine o masina, dupa 200k de km e imposibil sa nu cedeze vreun injector, sa n`ai probleme cu turbina, sa nu ai probleme cu debitmetrul, sa nu ai probleme cu ambreiajul, cu cutia etc. Asta lasand la o parte problemele de uzura a trenului de rulare, gen pivoti, capete de bara etc. :)
    Deci nu va bazati asa mult pe faptul ca masinile duc nu stiu cate sute de mii de km fara probleme. E drept duc, insa in general o masina trecuta de 150k de km(parerea mea) o sa tot ceara bani bagati in ea.

    Sfatul meu este sa alegeti cea mai noua masina pe care v-o permite bugetul. Ideal ar fi o masina nou noutza, insa daca nu va permiteti sau nu considerati ca merita inceracati sa o luati pe cea cu anul cel mai recent de fabricatie.Spre exemplu decat un bmw din 2002 la 10k de euro, mai bine un opel vectra, opel astra sau ford focus din 2005-2006.

  3. capslok

    Ai spus mai sus George ca e bine sa mergem sa verificam o masina inainte de a o lua. Crezi ca standul de verificare de la Autovit este sigur? Crezi ca samsarii nu sunt mana in mana cu mecanicii de acolo cand vin cu clientul?

  4. petreop

    marea disputa…diesel sau benzina ???
    ce sa fie ? pai daca vrei bmw inseamna ca vrei putere, senzatii, reprize, motor turat, filing…etc (adica benzina)
    dar mai vrei sa fie si economic, adica diesel… deja chestiile astea nu merg impreuna (sportivitate & economie)
    hotaraste-te ce vrei, economie cumpara un renault clio diesel si gata.
    vrei sport, atunci baga mana adanc si scoate banu’ ca benzina costa si consumul e mare la caluti multi de bmw.
    bmw diesel sport nu a aparut inca, dar cine stie ???
    bafta.

  5. cata

    dar daca am lua un motor de 2,0 disel cu turbo si un acelasi 2,0 pe benzina dar cu turbina nu credeti ca se schimba situatia?

    Multumesc pentru raspunsuri si pentru date. Am castigat berea.

  6. gabriel

    la actuala generatie 320d este net superior fata de 320i. Acc 0 – 100 km/h – 7,9 sec fata de 8,2 sec
    Acc 0 – 1km – 28,5 sec fata de 28,6 sec
    Acc 80 – 120 km/h – 6,6 sec in tr 4 fata de 8,3 sec
    8,4 sec in tr 5 fata de 11 sec
    viteza max – 230 km/h fata de 228 km/h
    Si nu punem la socoteala consumul :D

  7. daniel

    Fals. La plecarea de pe loc bate benzina (cuplul la roata este mai mare, greutatea mai mica, treptele mai lungi 1 si 2 cu alte cuvinte schimba mai des Diesel-ul, greutate mai mica), la viteze mari bate tot benzina pentru ca este in plaja optima de putere.
    Pana la 100kmh benzina schimba o data(1->2), iar diesel-ul de 2 ori.
    Cuplul motor e o legenda urbana si ofera doar senzatii mai puternice, un motor aspirat e mult mai linistit in exprimare.
    Oricum bmw in 4 cilindrii nu e bmw:)

  8. George Buhnici

    Din ce ani modelele? Pe ce distanta? 320d are un cuplu mai bun, ca orice diesel de altfel, dar motorul pe benzina a avut pana de curand puteri mai mari. Asadar, la plecarea de pe loc ar bate diesel, pe distanta, benzina datorita cresterii in putere si a schimbului vitezelor mai rapide.

  9. Cata

    Am si eu o mare nelamurire si un pariu de castigat. Dintre un BMW 320d si unu 320i care e mai tare in demaraj. Am vazut ca sunteti cunoscatori.

    Imi cer scuze ca sunt off topic.

  10. sumomanu

    Site-ul e facut la ideea si pe banii Skoda. Nea Caisă, care nu spune nici pîs cum a facut milionul ala, a luat si el un ban gramada ca sa nu vorbeasca mai mult decit trebuie.

  11. Mobiles_de

    Un rezumat cu mici corecturi si cateva date interesante de la prima mana (intai ceva despre mine – atelierul meu de reparatii auto lucreaza numai pt dealeri din germania, care nu au posibilitatea sa repare sau sa verifice masini):

    – daca pretul de pe autovit este mai mic decat in germania, atunci este cumva logic ca masina nu este in ordine – ori km dati inapoi, ori a avut un accident reparat turceste
    – jante si anvelope uzate sau ieftine nu inseamna neaparat ca masina ar avea prea multi km. In Germania se foloseste mult portalul reifen.de , unde preturile sunt foarte avantajoase si calitatea acceptabila…chiar si la cauciucuri ling long etc…China
    – samsarii romani cumpara masini din germania numai cu multi km, insa folosite mult pe autostrada, ceea ce inseamna ca uzurile din interior nu sunt asa vizibile. deci, din 300,000 km se fac, fara probleme, 100,000 km.
    – specialistii care dau km inapoi nu numai ca au toate sculele speciale, ci si o experienta mult mai mare decat un mecanic de reprezentanta. Un mecanic nu scoate ceasul de bord in fiecare zi, in timp ce un specialist face asta de mai multe ori pe zi.
    – pe brief-ul german al masinii scrie si numele ultimului proprietar si, in general, nu este dealerul fiindca el nu pune masina in circulatie…deci un telefon ultimului proprietar nu ar fi de prisos.
    – in Germania e pedeapsa cu inchisoarea pt km dat inapoi, insa exista destui dealeri care vand pt export, iar acolo este o situatie complicata si scumpa pt un cumparator sa dovedeasca acest lucru (din strainatate).
    – dealeri turci, rusi, libanezi sau nemti…complicat de spus care e mai corect. Mai ales ca numai 30 % din dealeri mai sunt nemti, iar ei profita de faptul acesta, de aceea se ajunge la preturi mari, iar masina poate fi mai proasta decat la un strain.

    Concluzie: deschizi bine ochii cand cumperi o masina, fiindca nu te poti baza pe nimeni.

  12. cristi

    intrebare: daca are kilometrii dati inapoi e automat „prastie”? e posibil sa fie dati inapoi doar pentru a sari in ochi, ma gandesc, dar sa mearga bine?

  13. Favit

    Multumim de informatii :P stiam si eu cateva din astea dar nu chiar pe toate. din pacate asa e si de multe ori cand te gandesti sa iti iei o masina SH din germania parca mai mult te bate gandul la una noua-garantie, stii ce si cum, etc.
    l-ai vazut pe nenea ala din craiova care a facut 1 mil de km cu skoda octavia tur in 4 ani? http://www.primulmilion.ro mie mi-e cam greu sa cred asa ceva…

Lasa un comentariu

Nume*:
Email*:
Website:
Comentariu*:
* Nume, Email si Comentariu obligatorii

  • Mă găsiți pe:
  • facebook
  • instagram
  • youtube
  • RSS Feeds