Categorii: Auto, Cum aduc o maşină din Germania

Kilometraje date înapoi

Conversaţie pe care am avut-o cu un samsar în târgul auto.

– Vă salut. Frumoasă maşina.
– Recent adusă, e full fără piele, şefu’!
– Câţi kilometri are, că nu mai cred faza asta cu 77.000 în bord de mult.
râde complice Păi câţi vrei să aibă? Atâta îi punem.
– Hai că mă mai pricep şi eu…
– Uite, să îţi zic adevărat… 135.000 are real real…
– Deci maximum 177.000.
tace câteva secunde… Hai, pa, că nu mai e de vânzare…

Mi se zbârleşte părul când văd miile de super-oferte de pe autovit cu kilometraje fixate la 77.000, 84.000, 98.000, 113.000 sau 135.000. Fiecare dintre ele are un secret şi un anumit tip de client. 77, 84, 98.000 sunt spre exemplu compromisul pe care l-ar accepta majoritatea cumpărătorilor atunci când vor să bage nişte bani într-o maşină rulată. 113, 135.000 pot fi reale sau maşini cu rulaj cel puţin dublu. Există însă şi vânzători care declară kilometrajul real, chiar şi la 170.000 km, ceea ce nu este mult pentru un motor bun. Pentru aceşti oameni avem tot respectul. De ceilalţi ne ocupăm acum.

Obişnuiţi cu motoarele de Dacie care cedau şi trebuiau segmentate regulat, clientul se gândeşte că o maşină străină ar mai duce măcar încă pe cât vede în bord. Adevărul este însă că, dacă acest kilometraj ar fi real, maşina nu ar fi ajuns nici măcar la o treime din durata de viaţă a motorului. Autoturismele moderne au în marea majoritate blocul motor din aluminiu, iar roboţii care frezează cilindrii, sau oţelurile din care se fac pistoanele sunt de înaltă calitate. Erorile sunt atât de mici la construcţia sistemului de propulsie, încât frecările – cauza principală de uzură de motoarelor – sunt reduse extrem de mult. Întreţinut cu un ulei de calitate, schimbat la intervalele din carnetul de service sau chiar mai repede în condiţiile de trafic de la noi (cam la 10.000 km indiferent de marcă sau motor) un motor poate duce uşor peste 350.000 km, chiar înspre 1.000.000 km în cazul unor mărci precum Mercedes, Volvo, BMW etc.

Adevărul dureros despre majoritatea ofertelor din târg este însă că cele mai multe au trecut deja de prima tinereţe şi chiar de a doua, adică depăşesc un rulaj de 200.000 de kilometri. Cum te poţi convinge? Simplu. Fă o căutare pe mobile.de pentru o maşină identică şi vei descoperi că super-oferta din târg este sub preţurile din Germania. Spre exemplu:

Anunţ pe autovit.ro:

BMW 320 BERLINA 2,0 D 150CP GRI
Pret: 11,000 EURO An Fabricatie: 2004 Carburant: Motorina
Rulaj: 107,000 km Capacitate: 2,000 cmc Putere: 150 CP
Locatie:BUCURESTI Inmatriculata RO
Dotari:
EURO 4; CUTIE MANUALA 6+1; GEAMURI ELECTRICE FATA; OGLINZI ELECTRICE INCALZITE HELIOMATE; SERVO-DIRECTIE; 6 AIRBAGURI; CLIMATRONIC; TRAPA; PILOT AUTOMAT; COMPUTER BORD; PROIECTOARE; INCHIDERE CENTRALIZATA;
CARTE SERVICE,NAVIGATIE,PRET FIX FARA VARIANTE

Cel mai ieftin anunţ echivalent pe mobile.de

BMW 320 D Lim Navi 6-Gg — EUR 11.100
Preis: EUR 11.100
Kilometerstand: 105.008 km
Hubraum: 1995 ccm
Baujahr: 2000
Leistung: 110 kW / 150 PS
Kraftstoffart: Diesel
Erstzulassung: 7/2004
Mehr Details

Ausstattung:
El. Fensterheber, Navigationssystem, Tempomat, Zentralverriegelung

Fahrzeugbeschreibung:
Bordcomputer, Klimaautomatik, Radio Cassette, Tempomat, ZV mit FB, Fhzg hat Schäden!… Standort: Groß-Umstadt / Verkauf nur an Gewerbetreibende innerhalb Deutschland!

Aşadar, oferta românească este cu 100 de euro chiar mai ieftină ca preţ de strigare. Luaţi în calcul costurile cu numerele din Germania şi aducerea în ţară şi veţi ajunge la un preţ corect de aproape 12.000 de euro pentru această maşină din Germania. Mai adăugăm profitul samsarului care depăşeşte obligatoriu 1.000 de euro, iar preţul final la noi ar sări de 13.000 de euro. Credeţi-mă, samsarii români nu cumpără atât de mult şi nu au relaţii atât de bune în Germania încăt să primească reduceri atât de uriaşe.

Ca să vinzi în România un BMW 320 diesel cu aceste dotări şi acest an de fabricaţie va trebui să faci aşadar concesii. Iată:

BMW 320d Klimatronic Navi Schiebedach 6-Gang — EUR 10.490
Preis: EUR 10.490 (MwSt. ausweisbar – 19%)
Kilometerstand: 224.000 km
Leistung: 110 kW / 150 PS
Kraftstoffart: Diesel
Anzahl Sitzplätze: 5
Umweltplakette: 3 (Gelb)
Kraftstoffverbr. kombiniert: ca. 5,7 l/100km
Kraftstoffverbr. innerorts: ca. 7,9 l/100km
Kraftstoffverbr. außerorts: ca. 4,5 l/100km
CO²-Emissionen kombiniert: ca. 153 g/km
Erstzulassung: 2/2004
Ausstattung:
ABS, Einparkhilfe, El. Fensterheber, El. Wegfahrsperre, ESP, Navigationssystem, Scheckheftgepflegt, Schiebedach, Servolenkung, Zentralverriegelung

Fahrzeugbeschreibung:
Klimatronic,Schiebedach,Navigationssystem Business,Bordcomputer,Mittelarmlehne,Sport lederlenkrad,4 el.Fensterheber,Durchladesystem,Sitzheizun g,PDC,Nebescheinwerfer,Scheckheftgepflegt, sehr guter Zustand!!

O maşină cu kilometri mulţi, euro3 şi tot nu ieşi în preţul pentru România, cu tot cu o reducere consistentă de la neamţ.

Una peste alta maşina fie are kilometri şi mai mulţi fie, mult mai grav, a fost şi reparată. Acum că ne-am lămurit de unde vin preţurile atât de mici, să vedem cum ne ferim de o ţeapă mai rafinată.

Primele indicii care dau de gol o maşină cu rulaj foarte mare, de peste 200.000 km se văd cu ochiul liber. Mie îmi ridică semne de întrebare de la prima privire jantele şi anvelopele uzate. Mai ales anvelopele de mărci diferite pe faţă-spate, tocite sau prea ieftine.

Semnele de lovituri de pietre pe botul capotei. Dacă sunt exagerat de puţine, maşina a fost lovită şi reparată pe faţă. Dacă sunt exagerat de multe, din nou semne ale unui rulaj foarte mare. Acelaşi lucru pe sticla farurilor.

Toată lumea vorbeşte despre semnele oferite de uzura interiorului. Volan, schimbător, pedalier, colţurile scaunului şoferlui, cotieră mijloc, mânerul uşii şoferului. Întradevăr, uzura acestora este un semn al uzurii generale, însă nu întotdeauna. Poate fostul şofer făcea drumuri foarte luni pe autostradă, implicit semnele de uzură vizibile sunt mai slabe, dar şi uzura efectivă este mai mică pentru că motorul a mers constant, elementele de suspensie, direcţie, frâne nu au fost suprasolicitate exagerat de des. Deasemenea, o maşină cu rulaj mic condusă în oraş va arăta şi se va simţi precum una „alergată”.

Până aici nici unul dintre semne nu este concludent, dar ne poate da indicii. Date mai serioase obţinem din maşină şi actele ei.

Spre exemplu, în cazul BMW-uilor modificarea kilometrajului este o afacere complicată. Cei care fac aşa ceva pretind 60 de euro pentru că sunt nevoiţi să intervină în trei locuri. Kilometrajul la un BMW se înregistrează în blocul de lumini, computerul de bord şi cheie. Reprogramarea fiecăruia este obligatorie pentru că altfel kilometrajul real se va suprascrie din nou în celelalte modificate dintr-un element „neumblat”. La majoritatea mărcilor este oricum necesară desfacerea bordului. Aşa că vă veţi uita după semne se zgârieturi pe elemente de prindere, şuruburi sau sticla bordului. Un mecanic de reprezentanţă are chei şi proceduri potrivite care teoretic nu vor lăsa semne. Un tip care modifică kilometraje trebuie să fie extrem de priceput ca să nu lase urme.

Însă chiar şi un kilometraj modificat „ca la carte” poate fi depistat.

Ceva informaţii putem găsi şi în cartea service a maşinii. Simplul fapt că vânzătorul pretinde că nu o are, trebuie să ne ridice serioase semne de întrebare. Din păcate până şi carnetele acestea se pot falsifica. Se întâmplă şi aici şi în Germania. Dacă îl obţinem, sunăm la service-urile unde scrie că s-au făcut reviziile şi întrebăm. Întrebarea moarte n-are.

Un alt document important este factura din Germania a maşinii. Dealerul scrie în actul de vânzare kilometrajul din bord şi nu face concesii chiar pentru oricine. Falsul în acte este faptă gravă acolo şi se sancţionează conform legii. Cei mai neserioşi, ruşii şi turcii în general sau chiar şi unii nemţi modifică uneori chiar ei kilometraje de acolo. Unele ajung aşadar să fie mânărite chiar şi de două ori până se revând în târg la noi. Din nou, şi factura sau lipsa ei ne pot oferi indicii.

Cum îi prinzi pe toţi cu „fofârlica”? Metoda cea mai sigură este să afli pas cu pas unde făcea fostul proprietar reviziile. Toate reprezentanţele BMW înregistrează în calculator kilometrajul din bord înainte să se apuce de lucru. Se întâmplă inclusiv la noi. Eu am întâlnit asta pe factura pentru un serviciu banal de reaşezare a braţelor ştergătoarelor. Cu puţină răbdare, poţi reuşi, iar efortul merită atunci când dai jumătate de miliard din banii tăi pe o maşină, chiar şi la mâna a doua.

La sfârşit, dacă eşti 97% convins că ai găsit o maşină cu kilometrajul real, trebuie să îi faci şi testul. Fie la reprezentanţă, fie la Autotest în Autovit. O dată cu depăşirea primilor 150.000 km, motorul începe să piardă din compresie şi implicit din putere. Din cei 150 de cai putere, pe stand va avea spre exemplu numai 140 de cai. Mai puţin de atât este iarăşi un semn de oboseală. Mecanicii de acolo mai pot găsi şi alte semne de uzură pe la cutia de viteze, suspensii etc. Cine ştie, poate afli că maşina are kilometri puţini întradevăr, dar a fost răsturnată acu vreo doi ani şi reparată prost.

Din păcate nici una dintre toate aceste metode nu este infailibilă. Însă luate pe rând şi încercate ajung să se suprapună şi să acopere aproape toate golurile. Dacă ai făcut verificarea abia după cumpărare şi afli că ai fost ţepuit, nu îţi mai rămâne decât să te judeci cu vânzătorul. Fie el român sau neamţ. Fals şi uz de fals, abuz de încredere sunt faptele, iar tu poţi cere şi despăgubiri civile.

În Germania, instanţa a sancţionat deja aceste lucruri, de aceea vânzătorii sunt destul de atenţi cu ce scriu pe factură, la noi însă este o junglă, iar tu trebuie să înveţi să supravieţuieşti.